Selangor Lakar Sejarah Melantik Seoang Wanita Sebagai Nazir Masjid Negeri








KLANG: Selangor melakar sejarah selepas Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) melantik seorang wanita sebagai nazir masjid di negeri ini, hari ini.

Pelantikan Presiden dan Naib Canselor Universiti Infrastruktur Kuala Lumpur (IUKL), Prof Datuk Dr Noor Inayah Yaakub itu menjadikannya wanita pertama di Selangor menjadi nazir bagi Masjid Ikram IUKL, Bangi.

Noor Inayah, 53, yang ditemui media berkata, beliau bersyukur atas kurniaan watikah pelantikan yang disempurnakan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dan menyifatkan lantikan itu satu tanggungjawab besar.

"Alhamdulillah, saya menerima pelantikan ini dengan rasa bersyukur kepada Allah SWT kerana saya difahamkan tahun ini hingga 2025, saya satu-satunya nazir wanita yang dilantik di Selangor bagi sebuah masjid institusi iaitu masjid di IUKL.

"Ia sekali gus mengangkat martabat wanita sebagai nazir dan kita melihat pengurusan masjid itu tidak memberikan apa-apa sekatan sekiranya wanita menjadi peneraju.

"Saya masih lagi belajar, melihat kepada terma lantikan di bawah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan MAIS, saya antara ahli jawatan kuasa Baitulmal Selangor sudah tentu akan terus mendapat bimbingan daripada pihak berkuasa negeri dan jawatan kuasa masjid itu sendiri," katanya.

Terdahulu, beliau antara 900 nazir dan imam masjid di seluruh Selangor yang hadir menerima kurniaan watikah pelantikan daripada Sultan Sharafuddin di Majlis Istiadat Pengurniaan Watikah Pelantikan Nazir dan Imam Masjid di Selangor sesi 2023 - 2025 di Istana Alam Shah, di sini, hari ini.

Secara keseluruhannya, seramai 386 nazir dan 870 imam membabitkan 435 masjid di seluruh Selangor yang dilantik MAIS bagi sesi 2023 hingga 2025.

Bagaimanapun pada majlis hari ini, hanya 900 nazir dan imam yang hadir menerima watikah pelantikan berkenaan.

Mengulas jawatan nazir yang cukup sinonim dengan golongan lelaki terutama membabitkan institusi agama yang kebanyakannya dipelopori mereka, Noor Inayah berkata, mungkin pelantikan wanita sangat jarang berlaku, tetapi beliau mendapat sokongan daripada rakan lain yang berpengalaman dalam bidang berkenaan.

"Setakat ini, ia tidak mencabar kebolehan seorang wanita sebagai nazir kerana ia lebih kepada pengurusan dan tadbir urus masjid lebih-lebih lagi di institusi.

"Walaupun saya satu-satunya wanita dilantik sebagai nazir, insya Allah dari sudut pengurusan masjid, tiada halangan dan masalah seorang wanita menjadi nazir," katanya.

Katanya, selepas diberi amanah sebagai nazir masjid, beliau berharap masyarakat setempat dapat dirapatkan dengan golongan intelek dan mahasiswa dalam universiti, menjadi sebagai satu kariah.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/03/selangor-lakar-sejarah-melantik-seoang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hari Wanita Sedunia 2023 Tarikh Sejarah Tema Logo

Hari Wanita Sedunia 2023 Tarikh Sejarah Tema Logo

papar berkaitan - pada 10/3/2023 - jumlah : 466 hits
Sambutan Hari Wanita Sedunia disambut 8 Mac setiap tahun termasuklah di Malaysia Jika kita renungi kembali ibu kakak adik wanita guru wanita dan sesiapa sahaja wanita dalam perjalanan hidup kita telah memainkan peranan penting dalam hidup k...
Aksi Raisa Cetak Sejarah Jadi Penyanyi Solo Wanita Yang Gelar Konser Di Sugbk Senayan

Aksi Raisa Cetak Sejarah Jadi Penyanyi Solo Wanita Yang Gelar Konser Di Sugbk Senayan

papar berkaitan - pada 26/2/2023 - jumlah : 89 hits
Raisa mencetak sejarah sebagai penyanyi solo wanita yang mengadakan konser di Stadion Utama Gelora Bung Karno Senayan Konser Raisa ini sempat tertunda hampir 3 tahun lamanya karena pandemi Covid 19 di Indonesia dan juga di dunia
Senarai Penuh Pemenang Anugerah Oscars Ke 95 Tan Sri Datuk Michelle Yeoh Lakar Sejarah

Senarai Penuh Pemenang Anugerah Oscars Ke 95 Tan Sri Datuk Michelle Yeoh Lakar Sejarah

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 198 hits
Anugerah Academy ke 95 akan disiarkan secara langsung di televisyen pada 13 Mac di saluran Showcase Movies Acara karpet merah bermula jam 6 30 pagi manakala Oscars 2023 bermula pada jam 8 pagi BERIKUT SENARAI PENUH PENCALONAN OSCARS KE 95 F...
Anak Zahid Kalah Pemilihan Di Bagan Datuk Sebagai Ketua Wanita Bahagian

Anak Zahid Kalah Pemilihan Di Bagan Datuk Sebagai Ketua Wanita Bahagian

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 224 hits
agendaily com13 03 2023Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid kalah dalam pertandingan bagi merebut jawatan Ketua Wanita UMNO Bahagian Bagan Datuk Anak Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi itu tewas kepada peny...
Pm Anwar Mungkin Dikenang Sebagai Bapa Saman Negara Mp Pendang

Pm Anwar Mungkin Dikenang Sebagai Bapa Saman Negara Mp Pendang

papar berkaitan - pada 28/2/2023 - jumlah : 167 hits
malaysiakini comPARLIMEN Seorang ahli parlimen PAS yang sedang berdepan tindakan undang undang daripada Perdana Menteri Anwar Ibrahim menyindir pengerusi PH itu Awang Hashim menyoal jika perdana menteri tidak boleh terima kritikan sangat ha...
Sebagai Usahawan Ini 5 Perkara Yang Anda Perlu Ada Bila Berniaga Usahawan Jemputan

Sebagai Usahawan Ini 5 Perkara Yang Anda Perlu Ada Bila Berniaga Usahawan Jemputan

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 94 hits
Bulan Oktober 2020 yang lepas cukup 10 tahun syarikat Sdn Bhd saya ditubuhkan Kalau entiti tu budak dah tentu boleh berlari ke kedai beli serbuk kari untuk emak dia masak Masa mula mula bisnes dulu semua kena buat sendiri Keluar buat sales ...
Beria Ia Mahu Jatuhkan Kerajaan Adakah Hadi Awang Sedang Cuba Menonjolkan Dirinya Sebagai Calon Pm

Beria Ia Mahu Jatuhkan Kerajaan Adakah Hadi Awang Sedang Cuba Menonjolkan Dirinya Sebagai Calon Pm

papar berkaitan - pada 2/3/2023 - jumlah : 177 hits
BAGI AKU TAK ADA KOT YANG YAKIN KECUALI WALAUNWalaupun semua orang tahu penubuhan kerajaan perpaduan yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim sekarang adalah atas titah Yang Dipertuan Agong namun Presiden Pas Hadi Awang tetap bernafsu besar mahu me...
Ramai Pelakon Elak Bayar Cukai Pemilihan Song Jihyo Sebagai Pembayar Cukai Contoh Jadi Bualan

Ramai Pelakon Elak Bayar Cukai Pemilihan Song Jihyo Sebagai Pembayar Cukai Contoh Jadi Bualan

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 105 hits
Nampaknya kita ada wajah baru bagi sebagai pembayar cukai contoh di Korea ARTIKEL BERKAITAN Selepas Lee Seung gi dan Jo Bo ah Kim Soo hyun dan Song Ji hyo pula diangkat sebagai duta perhubungan awam bagi Perkhidmatan Cukai Kebangsaan Pada 3...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Tuan Ibrahim Antara Punca Kekalahan Pn Di Kkb

Hebat Dron Kamikaze M Sia Disekat As Mengapa

Bertanggung Jawab Penuh Terhadap Semua Perkara Yang Anda Sendiri Buat Pilihan

Resipi Pajeri Buah Gajus Khasiat Dan Bahaya Kacang Gajus

Lunch Jom

The Importance Of Air Filtration For Smoke And Allergies