Selama 10 Tahun Berdua Hadap Soalan Orang Hadirnya Aaira Tanda Cinta Kami


Setiap pasangan yang berkahwin pasti mengimpikan zuriat sendiri. Cuma cepat atau lambat bukan bidang kuasa kita. Semua itu rezeki dari Allah dan hanya dia yang mengetahui segalanya.
Cuma apa yang kita boleh lakukan adalah sentiasa berusaha, tak putus berdoa dan seterusnya berserah. Mungkin ada yang mengambil masa setahun atau dua tahun tetapi andai kata lebih dari itu, percayalah jika rezeki kita ada semua itu dipermudahkan.
Perkongsian dari Puan Nur Hafizza Mat Yunus yang menunggu selama 10 tahun untuk memiliki anak boleh dijadikan motivasi buat pasangan yang belum ada rezeki. Moga perkongsian ini memberi manfaat.

Seperti yang dijanjikan saya akan share dengan rakan-rakan pengalaman TTC (Trying To Conceive) saya. Diharap perkongsian ini sedikit sebanyak dapat membantu rakan-rakan yang menghadapi masalah yang sama.
Saya telah berkahwin dengan suami tercinta Mohamad Azuan Haji Muda pada Mei 2008. Tiada planning berkaitan anak. Semuanya berserah pada rezeki dari Allah. Dan alhamdulillah..kami telah dikurniakan seorang puteri yang sangat comel, Aaira Mohamad Azuan pada Mei 2019.
Berikut adalah usaha-usaha yang kami telah lakukan sepanjang 10 tahun kami mendirikan rumahtangga.
1. URUT
Ini adalah perkara biasa orang akan suggest bila kita cakap belum ada rezeki anak. Ada yang kami pergi. Ada yang tak sbb sy agak takut bila orang sentuh bahagian peranakan ni. Risau lain pulak yang jadinya. Dan kebanyakan tempat urut yang saya pergi..tukang urut cakap peranakan baik. Tak ada masalah. Alhamdulillah.

2. IUI (Intrauterine insemination)
Memandangkan tukang urut cakap peranakan ok, jadi kami decide untuk buat rawatan moden. Kami start buat rawatan di Infertility Hospital Besar Kuala Lumpur pada tahun 2011..iaitu pada tahun ketiga perkawinan.
Kami buat IUI sebanyak 4kali. 1st IUI adalah pada Jun 2012. Dan yang last September 2017.
Result: IUI pertama berjaya. Tapi bukan rezeki kami lagi, Kandungan hanya bertahan selama 5 minggu sahaja. 3 lagi IUI gagal. Disebabkan IUI dah melebihi 3 kali, jadi doc suggest untuk buat IVF.
3. DIET
Perkara pertama yang perlu buat sebelum start treatment IVF. Ye la..nak buat IVF..kos bukan murah kan. So utk mengurangkan risiko gagal tu..kena la dapatkan berat yg ideal dulu.
Untuk menguruskan badan kali ni..saya pilih untuk join Jom Kurus by Kevin Zahri. Dalam masa 3 bulan..dapat la kurangkan hampir 15kg.

4. HERBA
Selain dari rawatan moden, kami masih juga berusaha dengan rawatan tradisional. Saya jenis tak berapa minat dengan supplement2 moden. Saya lebih cenderung pada herba. Feel mcm org lama2 gitu.
Antara yang kami pernah cuba adalah buah zuriat. Buah ni kami dapat dari kawan-kawan & saudara mara yang pergi ke tanah suci. Buah ni dia punya keras..ya ampunn..sangat menguji kesabaran untuk dapatkan isinya.
Selain itu, kami pernah cuba air akar herbanika & phyto natal dari Nona Roguy (NR). Disebabkan nak support isteri..incik suami pun minum sekali. Terharu plak kita. Saya consult herba2 ni dengan Blessed Beauty Centre
5. UMRAH
Alhamdullilah..pada Mac 2017, saya diberi rezeki untuk menjejakkan kaki ke tanah suci bersama suami. Saya mengambil peluang ini solat taubat dan berdoa sepuas2nya supaya Allah mempermudahkan kami mendapat zuriat.
Selain tu, kalau dengar ada kawan2 @ saudara yang ingin ke tanah suci, saya tak akan lepaskan peluang untuk kirim doa. Mungkin doa2 mereka ini yang Allah makbulkan.
USAHA MANA YANG BERJAYA?
Saya tak tahu. Saya hanya berusaha. It’s natural pregnancy. Rezeki. Rezeki yang hadir apabila Allah merasakan kami telah bersedia.
Apa yang boleh saya katakan, tahun 2018 adalah tahun kegembiraan saya.
+ Saya gembira bila dapat kurangkan berat badan
+ Saya gembira kerana dapat TL PageKhas Mini yang sentiasa supportive menyokong journey kurus saya
+ Saya gembira bila dapat pergi hiking tiap2 minggu dan balik dengan baju yang lencun dengan peluh
+ Saya gembira kerana dapat buat photoshoot 10th years anniversary kami
+ Saya gembira bila dapat pergi backpacking holiday dengan Sofia Opie Azimah Ramli Azizan Binti Ramli WaNie’z Izani Don’t Be Sad Crunchiee Cookies (dah lama teringin sebenarnya tp x de geng)
+ Saya gembira bila dapat bercuti luar dari Malaysia berdua bersama suami (sebelum ni klau bercuti..mesti by group)
+ Saya gembira kerana nak pergi rides pusing Malaysia bersama suami (tapi aktiviti ni tak sempat buat)
Dan disaat kegembiraan kami berada di kemuncak..tiba-tiba saya dapat tahu yang saya pregnant. Rezeki yang sangat tak disangka-sangka.
Nasihat saya, ketika kita buat apa-apa pun..JANGAN STRESS. Redha dengan setiap dugaan dan ujian. Saya sangat bersyukur kerana mempunyai majikan dan ahli keluarga yang sangat-sangat memahami. Terutamanya incik suami. 10 tahun 11 bulan kami hidup berdua ..tak pernah sekali pun kami merasa bosan.

Zuriat adalah rezeki dan urusan Allah. Kami jadikannya sebagai satu kelebihan. Kami habiskan masa kami berdua dengan melakukan aktiviti sama-sama. Support hobi each other. Allah uji kerana tahu kita boleh hadapi dugaan ini. So kita perlu bersyukur. Bukan calang-calang orang yang Allah pilih untuk dugaan ini.
Tugas kita sebagai hamba adalah berusaha & berdoa. Lain-lain..kita serahkan kepada yang Maha Esa.
p/s: Satu lagi..jangan takut berjumpa mak cik-mak cik bawang. Ketika mereka tanyakan berkaitan zuriat..cepat-cepat minta mereka doakan pada kita. Cakaplah “makcik tolonglah doakan saya, mana tahu Allah makbulkan doa makcik”. Dari mereka nak membawang..terus tak jadi. Mereka akan rasa bangga pulak sebab kita minta mereka doakan kita. Jadi kita dah tak perlu stress untuk berjumpa sesiapa.
Sumber: Fizza My
The post Selama 10 Tahun Berdua & Hadap Soalan Orang, Hadirnya Aaira Tanda Cinta Kami appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/selama-10-tahun-berdua-hadap-soalan-orang-hadirnya-aaira-tanda-cinta-kami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yorrys Beberkan Kesalahan Airlangga Selama Dua Tahun Pimpin Golkar

Yorrys Beberkan Kesalahan Airlangga Selama Dua Tahun Pimpin Golkar

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 185 hits
Politikus Partai Golkar Yorrys Raweyai menilai ada masalah dalam kepengurusan Ketua Umum Partai Golkar Airlangga Hartarto Menurut dia Airlangga telah banyak melanggar anggaran dasar dan anggaran rumah tangga partai
Hormat Sikit Kerja Keras Misbun Selama Dua Tahun Jalani Sidek

Hormat Sikit Kerja Keras Misbun Selama Dua Tahun Jalani Sidek

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 372 hits
Legenda badminton negara Datuk Seri Jalani Sidek menyelar tindakan Persatuan Badminton Malaysia merampas anak didik Datuk Misbun Sidek dengan menyerahkannya kepada Hendrawan untuk dilatih Beliau yang kecewa dengan keputusan itu berkata sepa...
Tanda Seorang Lelaki Jatuh Cinta Pada Anda

Tanda Seorang Lelaki Jatuh Cinta Pada Anda

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 289 hits
Antara tanda tanda seorang lelaki jatuh cinta kepada seorang wanita Love 1 Dia bersungguh sunguh melakukan sesuatu demi kekasihnya dengan rela bukan kerana terpaksa Love 2 Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya dan berubah menjadi orang...
Terlalu Memforsir Pita Suara Selama Belasan Tahun Muncul Benjolan Di Leher Raffi Ahmad

Terlalu Memforsir Pita Suara Selama Belasan Tahun Muncul Benjolan Di Leher Raffi Ahmad

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 193 hits
Belasan tahun menjadi host membuat Raffi memaksakan kinerja pita suaranya Pantes akhir akhir ini suaranya semakin serak
Guru Bimbel Di Tangerang Selatan Sodomi Muridnya Selama 2 Tahun

Guru Bimbel Di Tangerang Selatan Sodomi Muridnya Selama 2 Tahun

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 218 hits
Waka Polres Kota Tangerang Selatan Kompol Arman menerangkan penangkapan pelaku bermula dari aduan korban yang mengeluh sakit di dubur terhadap orang tuanya Kemudian orang tua korban melaporkan kejadian nahas tersebut ke Mapolresta Tangsel
Telefon Huawei Kini Hadir Dengan Harga Baru Lebih Mampu Milik Jaminan Selama 2 Tahun

Telefon Huawei Kini Hadir Dengan Harga Baru Lebih Mampu Milik Jaminan Selama 2 Tahun

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 334 hits
Baru baru ini Huawei telah mengumumkan bahawa mereka telah mengeluarkan sebanyak 100 juta telefon pintar sehingga 31 Mei 2019 lalu Ia hanya mengambil masa sekitar 149 hari sahaja untuk mencapai angka pengeluaran sehingga 100 juta Pada 20 Ju...
Kami Dah Ikhtiar Selama 4 Tahun Mawar Dedah Penyak1itnya Sebelum Disahkan Hamil

Kami Dah Ikhtiar Selama 4 Tahun Mawar Dedah Penyak1itnya Sebelum Disahkan Hamil

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 291 hits
Kami Dah Ikhtiar Selama 4 Tahun Mawar Dedah Penyak1itnya Sebelum Disahkan Hamil Kami Dah Ikhtiar Selama 4 Tahun Mawar Dedah Penyak1itnya Sebelum Disahkan Hamil
Didakwa Ghaib Selepas Basuh Pinggan Kisah Misteri Kehilangan Fatimah 19 Tahun Lalu Masih Jadi Tanda Tanya

Didakwa Ghaib Selepas Basuh Pinggan Kisah Misteri Kehilangan Fatimah 19 Tahun Lalu Masih Jadi Tanda Tanya

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 430 hits
Hampir empat bulan beliau menghilang tanpa jejak Bagaimana keadaannya Di mana lokasinya Apa khabarnya Tiada siapa yang tahu Hanya harapan doa dan usaha pencarian yang masih tersisa Mohammad Ashraf yang lenyap pada 23 Mac 2019 lalu ketika me...
Kerajaan Beri Rm200 Setiap Bulan Selama 2 Tahun Untuk Rumah Pertama Belia

Kerajaan Beri Rm200 Setiap Bulan Selama 2 Tahun Untuk Rumah Pertama Belia

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 287 hits
Berita baik buat anda yang bercadang untuk membeli rumah pertama kerajaan akan memberikan subsidi sebanyak RM200 setiap bulan di bawah Skim Perumahan Belia Walaupun bayaran RM200 ini hanya untuk selama 2 tahun ianya pasti dapat membant
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris