Selalu Tengok Mak Ayah Bergaduh Anak Dah Besar Suka Buat Orang


Tidak dinafikan setiap pasangan pasti pernah berselisihan faham. Perkahwinan mana yang tidak pernah diuji. Apabila sesebuah pasangan berkahwin itu mempunyai anak, setiap keputusan yang diambil tidak bersifat peribadi dan melibatkan diri mereka sahaja. Kita harus memikirkan keseluruhan penyelesaian untuk masalah itu demi anak-anak juga.
 
Sekiranya pergaduhan sering berlaku di hadapan anak, ia bukanlah pemandangan sihat untuk mereka. Emosi mereka akan terjejas dan memberi kesan mendalam terhadap tumbesaran mereka. Dalam pada kita memperjuangkan apa yang betul (bagi kita), anak-anak yang menanggung akibatnya.
Artikel Menarik: [“Suruh Senyum Sampai Senget Kepala.” Comel Adik Ni Ambil Gambar Buat Passport!]
APAKAH KESAN TERHADAP ANAK-ANAK JIKA IBU AYAH MEREKA SELALU BERGADUH?
1. Keyakinan Diri Terganggu
Anak-anak yang sering diabaikan kerana kemelut yang emlanda kedua ibu bapanya akan sering merasakan merelah punca kejadian itu. Kajian yang pernah dijalankan juga menunjukkan mereka selalu menyalahkan diri sendiri kerana tidak membantu untuk menyelesaikan perkara itu.
Sumber foto: www.freepik.com Kerana tekanan itu mereka menjadi kurang yakin dengan diri sendiri dan mengalami kekeliruan. Apabila kerap berlaku, ia boleh menyebabkan anak-anak mengalami kemurungan.
2. Emosi Tercalar
Tekanan melihat pergaduhan ibu bapa di depan anak menyebabkan mereka sukar mempercayai orang lain. Segala kata cacian dan perlakuan ketika sedang bergaduh akan menyebabkan anak-anak mengalami trauma dan tantrum kerana ia ibarat mimpi ngeri buat mereka.
Artikel Menarik: [Taktik Elak Mandi, Tidur Sambil Senyum. Gelagat Bayi Ni Cuit Hati Warganet!]
Kemurungan ini akan menjadikan mereka menjadi anti sosial dan kerap menjauhkan diri dai persekitaran yang sihat dan tidak mahu disayangi sesiapa kerana rasa khuatir diabaikan.
3. Tidak Menikmati Kehidupan Yang Bahagia
Memandangkan ibu ayah yang selalu bergaduh, anak-anak terbentuk menjadi dewasa sebelum usia mereka. Apatah lagi jika selalu ditinggalkan, mereka dilatih dari awal untuk menjaga dan menguruskan diri sendiri.
4. Tidak Menunjukkan Emosi
Apabila terlalu kerap mendengar pergaduhan ibu ayah menyebabkan mereka lebih cenderung untuk memendam perasaan dan tidak mahu memihak kepada sesiapa. Ini adalah kesan daripada kejadian terpaksa mendengar dan berada dalam situasi di mana ibu dan ayah bergaduh teruk. Setiap apa yang mereka rasakan akan dipendam dan menjadikan mereka orang yang mempunyai krisis dengan emosi dan identiti sendiri apabila meningkat dewasa.
5. Tingkah Laku Bermasalah
Ketika membesar, anak-anak memandang ibu ayah mereka sebagai idola. Setiap perlakuan ibu ayah akan menjadi ikutan. Jika sering berdepan dengan keadaan yang tidak baik ketika mereka membesar, itulah yang akan mereka ikuti. Mereka cenderung untuk bertindak kasar. mereka juga sukar menilai kasih sayang sebenar kerana tidak pandai menilainya.
Sumber foto: www.freepik.com 6. Cenderung Untuk Mengalami Gangguan Pelajaran
Apabila selalu melihat pergaduhan yang berlaku, anak-anak akan mengalami gangguan emosi sekaligus mengganggu prestasi pelajaran mereka. Bukan sahaja mengalami masalah disiplin, anak-anak ini juga akan mengalami kesukaran memahami pelajaran dan hilang semangat untuk belajar kerana tekanan yang dihadapi.
Artikel Menarik: [“Demi Anak Pertama, 6 Tahun Tunggu.” Bakal Ibu Ni Tak Kisah Kulit Muka Naik Jerawat Teruk]
7. Kesihatan Terjejas
Bukan sahaja emosi, tetapi kesihatan anak-anak yang sering menyaksikan pergaduhan. Biasanya anak-anak ini akan mengalami sakit kepala, sakit perut, serangan lelah atau penyakit yang berulang.
8. Gangguan Tabiat Makan
Beberapa kajian mendapati anak-anak yang sering menyaksikan pergaduhan antara ibu ayah mereka akan berkait dengan masalah pemakanan seperti anoreksia atau bulimia.
Ketika marah, macam-macam boleh terjadi. Kita cenderung untuk melakukan perbuatan yang tidak baik atau mengeluarkan kata-kata kesat yang memberi impak bukan kepada pasangan tetapi anak-anak juga. Sebagai ibu ayah yang bertanggung jawab, carilah penyelesaian yang terbaik dalam keadaan emosi yang stabil.
Capailah kata sepakat dengan cara yang baik supaya tidak menjejaskan kesihatan mental dan fizikal anak-anak yang disayangi.
Sumber: Verywellfamily
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

Kongsikan foto aksi bayi anda bertemakan Jungle Cuties untuk peraduan Pencarian Bayi Pa&Ma! Mana tahu ada rezeki boleh menang banyak hadiah menarik.
Nak hantar gambar anak klik sini 👉 https://www.majalahpama.my/pencarian-bayi-pilihan-pama/

The post Selalu Tengok Mak Ayah Bergaduh, Anak Dah Besar Suka Buat Orang! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/selalu-tengok-mak-ayah-bergaduh-anak-dah-besar-suka-buat-orang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Ada Anak Perempuan Memang Tak Mudah Ingatkan Mak Ayah Jaga Perkara Perkara Ni

Bila Ada Anak Perempuan Memang Tak Mudah Ingatkan Mak Ayah Jaga Perkara Perkara Ni

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 247 hits
Benarlah kata orang menjaga anak perempuan ini tidak mudah Banyak yang perlu dipertanggungjawabkan kita sebagai mak ayah dalam membesarkan mereka Penuh cabaran namun penuh kemanisannya Perkongsian muallimahzaharah ini sememangnya tepat Bany...
Dalam Tak Sedar Pilih Kasih Pada Anak Patutlah Makin Jauh Dari Mak Ayah

Dalam Tak Sedar Pilih Kasih Pada Anak Patutlah Makin Jauh Dari Mak Ayah

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 108 hits
Isu anak kesayangan ini boleh dikatakan wujud dalam setiap keluarga Mereka dikatakan menjadi kegemaran kepada ibu dan ayah berbanding dengan adik beradik yang lain Apabila hal ini ditanyakan kepada ibu ayah sudah tentu mereka akan menafikan...
Dalam Perut Baby Suka Dengar Suara Ayah Bersembang Dengan Dia Anak Jadi Bijak

Dalam Perut Baby Suka Dengar Suara Ayah Bersembang Dengan Dia Anak Jadi Bijak

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 102 hits
Setiap ibu ayah menginginkan anak yang bijak dan sihat baik ketika di dalam kandungan ataupun semasa tempoh tumbesarannya Amalan oleh ibu ketika sedang hamil boleh mempengaruhi anak di dalam kandungan Mendidik anak sedari dalam rahim bukan ...
Anak Tantrum Bukan Sebab Mengada Ngada Ini Perkara Yang Mak Ayah Kena Tahu

Anak Tantrum Bukan Sebab Mengada Ngada Ini Perkara Yang Mak Ayah Kena Tahu

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 157 hits
Sekitar usia anak nak membesar lebih kurang tiga tahun ke bawah itu adalah normal Biasanya tantrum ini terjadi kerana ia adalah cara terbaik untuk anak menunjukkan perasaannya Untuk meluahkan dengan kata kata adalah sukar jadi ekspresi mela...
Tak On Track 12 Keadaan Anak Ni Dianggap Tak Normal Mak Ayah Jangan Leka Dapatkan Rawatan

Tak On Track 12 Keadaan Anak Ni Dianggap Tak Normal Mak Ayah Jangan Leka Dapatkan Rawatan

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 127 hits
Bila nampak anak sihat makan dengan teratur dan menyusu sampai kenyang kita mula rasa lega Walhal ada banyak lagi perkembangan anak yang tidak tidak perasan Menurut perkongsian terdapat beberapa perkara yang mak ayah perlu perhatikan di saa...
Jangan Tikam Belakang Anak Dengan Doa Buruk Ustazah Kongsi Kuatnya Doa Ibu Ayah

Jangan Tikam Belakang Anak Dengan Doa Buruk Ustazah Kongsi Kuatnya Doa Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 152 hits
Kedudukan seorang ibu di sisi Islam sangat tinggi bahkan doanya juga diangkat Setiap perkataan yang keluar dari mulut ibu untuk anak anaknya umpama sebuah doa Bahkan Allah SWT telah memartabatkan doa seorang ibu di tempat tertinggi untuk di...
Apa Kita Ada Sekarang Mungkin Rezeki Mereka Ayah Ini Pesan Jangan Berkira Nak Berhabis Untuk Anak

Apa Kita Ada Sekarang Mungkin Rezeki Mereka Ayah Ini Pesan Jangan Berkira Nak Berhabis Untuk Anak

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 106 hits
Setiap anak yang Allah SWT kurniakan membawa rezeki mereka bersama Jangan sesekali dikesalkan kehadiran mereka kerana berbuat baik dengan anak menjanjikan ganjaran yang baik buat mama papa Tak ada salahnya kita juga buatkan sesuatu yang mem...
Hangpa Tak Layak Digelar Mak Ayah Remaja Dakwa Dipukul Bapa Tiri Hingga Cedera Amp Ibunya Tak Tolong

Hangpa Tak Layak Digelar Mak Ayah Remaja Dakwa Dipukul Bapa Tiri Hingga Cedera Amp Ibunya Tak Tolong

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 167 hits
Seorang remaja perempuan berusia 19 tahun mendakwa dia telah dipukul oleh bapa tirinya sehingga mengalami kecederaan teruk di bahagian muka nbsp Menurut laporan polis yang dibuat mangsa pada jam 6 33 petang Ahad lalu 18 September 2022 mangs...
Video Ini Jadinya Bila Ayah Jaga Anak Bapa Ini Ajar Anaknya Garu Kepala Cuit Hati Ramai

Video Ini Jadinya Bila Ayah Jaga Anak Bapa Ini Ajar Anaknya Garu Kepala Cuit Hati Ramai

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 133 hits
Sudah menjadi kebiasaan para suri rumah menguruskan anak anak sementara suami keluar mencari rezeki Mengasuh dan menjaga anak anak bukanlah satu tugas yang boleh dipandang rend4h kerana bukan semua orang mampu untuk melakukannya Namun begit...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik