Seksa Beratur Lebih 5 Jam Mahu Ambil Pasport Sistem Online Menyusahkan



Seksa beratur lebih 5 jam mahu ambil pasport, sistem online menyusahkan
Rakyat Johor terutama individu yang ingin mengambil pasport mereka mula mengeluh apabila terpaksa beratur panjang sehingga lebih lima jam.
Lebih mengecewakan, apabila sudah lama menunggu mereka diarahkan pulang oleh kakitangan Jabatan Imigresen bertugas atas alasan kehabisan nombor giliran.
Wartawan MG turut melalui pengalaman sama di Pusat Transformasi Bandar (UTC) Cawangan Kota Raya dua hari lalu juga gagal mendapatkan pasport mengikut jadual ditetapkan setelah empat jam menunggu disebabkan kehabisan nombor giliran kira-kira pukul 2.30 petang.
Tinjauan juga mendapati sebahagian pengunjung terpaksa bersila di lantai kerana menunggu terlalu lama.
Kebanyakan ibu bapa yang membawa anak-anak kecil juga terpaksa pulang kerana penat akibat menunggu terlalu lama.
Hari ke dua tinjauan di lokasi sama kira-kira pukul 6.45 pagi pula mendapati, dua pintu utama di bahagian bawah dan atas pusat UTC mula dibanjiri orang ramai walaupun pusat berkenaan dibuka pukul 8 pagi.
Rata-rata pengunjung yang memberitahu mereka berbuat demikian kerana ingin mengambil pasport mereka sejak sistem online diperkenalkan.
Hasil tinjauan juga mendapati laluan beratur kepada individu yang dibenarkan walk in melibatkan warga emas dan individu kali pertama juga sesak teruk.
Wartawan yang tiba pukul 7 pagi melalui pintu utama di bahagian atas pusat UTC Kotaraya mendapati orang ramai beratur panjang sampai kawasan parkir kenderaan untuk memastikan mereka mendapat giliran awal.
Penulis bagaimanapun masih gagal mendapatkan pasport walaupun sudah hampir tiga jam 45 minit beratur selain dimaklumkan pegawai bertugas hanya 150 nombor giliran di keluarkan berbanding 200 nombor pada hari sebelumnya.
Apa yang dikesalkan tidak ada seorang pun anggota mahu pun pegawai imigresen bertugas memaklumkan mengenai kehabisan nombor giliran sehinggalah mereka tiba di bahagian depan pintu masuk kawasan imigresen.
Keadaan itu juga dilihat antara punca orang ramai terpaksa menunggu terlalu lama selain keadaan sesak di tingkat tiga bahagian berkenaan.
Tidak cukup dengan itu, setibanya di kaunter hadapan, penulis dimaklumkan pasport terpaksa diambil di UTC Setia Tropika dengan alasan tersalah cetak.
Namun menurut pegawai tersebut, kes sedemikian merupakan kes yang keempat berlaku di situ.
Seorang kakitangan kerajaan, Farah Ahmad, 32, mengakui terpaksa berulang alik sebanyak dua kali ekoran masalah yang sama.
Lebih menyulitkan, beliau terpaksa memohon cuti tambahan disebabkan kelewatan yang berlaku.
Beliau yang mempunyai urusan di Singapura dalam minggu ini bagaimanapun reda sekiranya pasport yang sepatutnya telah diterima masih tidak boleh didapatkan.
“Saya datang sini semalam pukul 10.30 pagi memang sudah penuh tetapi saya tidak beratur tetapi saya masuk dalam sebab kita sebenarnya mahu collect pasport tapi sama juga perlu ambil nombor.
“Dekat sejam juga untuk nak tanya sahaja sebab ramai orang. Selepas itu saya buat keputusan untuk ke UTC Pasir Gudang tapi di sana pun sama juga langsung tak bagi masuk sebab dia kata sudah habis nombor sehari 200 sahaja nombor.
“Sepatutnya online mereka sudah betul-betul prepare bila sudah masuk terus proses ini pun penuh sebab Covid-19 pun kita tidak tahukan,” katanya.
Bagi warga emas, Shuib Jamil, 75, kecewa dan marah dengan sistem digunapakai kali ini kerana ia mengelirukan terutama bagi orang berusia sepertinya.
“Kita sudah tua, minggu lalu datang dia kata kena temu janji lepas itu saya balik dan buat online tiba sekian haribulan kena datang sini, jadi bila datang sini tiba-tiba dia kata ini tidak boleh pakai. Dia kata sudah masuk dalam berita tetapi masalahnya kita ini sudah berumur.
“Kita buat memang ada urusan ikut la betul-betul seperti sistem. Janji hari ini, beri hari ini,” katanya.
Selain itu, sebahagian pengunjung juga kurang senang dengan sikap sebahagian anggota Imigresen yang bertugas yang didakwa agak berkasar dengan beberapa individu yang cuba mendapatkan kepastian mengenai beberapa perkara di kaunter. MG
Seksa beratur lebih 5 jam mahu ambil pasport, sistem online menyusahkan
Baca Artikel Menarik:
Warga emas cedera dipukul penunggang motosikal [VIDEO] Saifuddin Nasution dijangka ‘tapau’ Rafizi dalam pemilihan PKR Pelakon didakwa anak pendakwah berpelukan, bercium? [VIDEO] Selepas 20 tahun, Wanita Ini Baru Tahu Dirinya Adalah Lelaki [VIDEO] Pemilihan UMNO bakal dijalankan jika ROS tolak pindaan Wanita Nekad Serang Perempuan Simpanan Suami Di Jalan Raya [VIDEO] Tak ada sebab RoS tolak pindaan Perlembagaan UMNO – Najib Dunia di ambang krisis makanan Polis guna handphone disaman Tiga Pengantin Adik Beradik Bersanding ‘Bawa Perut’ 2 pasangan kekasih dicekup berkhalwat di hotel bajet Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Warga emas cedera dipukul penunggang motosikal [VIDEO]

Hakim Arief Emran Dah Tarik Diri, Hakim Nazlan Pula Bagaimana?

Ustaz Abdul Somad diusir dari Singapura

The post Seksa beratur lebih 5 jam mahu ambil pasport, sistem online menyusahkan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/05/23/seksa-beratur-lebih-5-jam-mahu-ambil-pasport-sistem-online-menyusahkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bertarung Nyawa Lebih 12 Jam Anak Saudara Yuna 17 Bulan Meninggal Dunia Akibat Covid 19

Bertarung Nyawa Lebih 12 Jam Anak Saudara Yuna 17 Bulan Meninggal Dunia Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 146 hits
Diuji dengan kehilangan sememangnya memilukan Penyanyi dan penulis lagu Yuna turut melalui hari hari duka bila mana kehilangan anak saudaranya dikala umat Islam masih menyambut Hari Raya Melalui Insta Storynya Yuna berkongsi khabar duka keh...
Bahan Bahasa Melayu Eja Baca Warna Gunting Dan Tampal Percuma Dapatkan Di Sini L Sistem Guru Online

Bahan Bahasa Melayu Eja Baca Warna Gunting Dan Tampal Percuma Dapatkan Di Sini L Sistem Guru Online

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 182 hits
Bahan Bahasa Melayu Eja Baca Warna Gunting dan Tampal PERCUMA Dapatkan Di Sini l SISTEM GURU ONLINE Guru guru pening dan tertanya tanya mana nak dapatkan bahan untuk mengajar anak murid Jangan risau kami di Sistem Guru Online sentiasa menye...
Umno Pantau Noh Omar Tuntut Jam Dan Gelang Berlian Duit Saya Lebih D

Umno Pantau Noh Omar Tuntut Jam Dan Gelang Berlian Duit Saya Lebih D

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 113 hits
Antara paparan Sekilas Fakta 25 Mei 2022 1 Pemimpin tertinggi Umno terasa hati dengan cara Noh di Selangor 2 Najib dan Rosmah tuntut 7 jam gelang berlian RM1 juta dipulangkan 3 Baki akaun saya lebih dari cukup untuk bayar kad kredit Zahid 4...
Penguatkuasa Terpaksa Pujuk Lebih Setengah Jam Pasangan Kekasih Terkunci Dalam Bilik Hotel

Penguatkuasa Terpaksa Pujuk Lebih Setengah Jam Pasangan Kekasih Terkunci Dalam Bilik Hotel

papar berkaitan - pada 16/5/2022 - jumlah : 124 hits
nbsp Penguat kuasa agama dan pihak berkuasa tempatan mengambil masa lebih setengah jam untuk memujuk pasangan kekasih yang didakwa menginap di hotel bajet di sini dalam operasi mencegah khalwat semalam Pasangan berusia 20 an itu memberi ala...
Pemilihan Pkr Cabang Paya Besar Tertangguh Satu Jam Gara Gara Gangguan Sistem Undian

Pemilihan Pkr Cabang Paya Besar Tertangguh Satu Jam Gara Gara Gangguan Sistem Undian

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 162 hits
KUANTAN Proses pengundian secara fizikal PKR Pahang 2022 bagi Cabang Paya Besar tertangguh selama sejam berikutan gangguan terhadap sistem undian digital Ketua Komunikasi PKR Pahang Wan Fauzuldin Wan Samad berkata proses pengundian hanya be...
Video Ketua Mui Pernah 2 Jam Lebih Diinterogasi Imigrasi Singapura Ini Penyebabnya

Video Ketua Mui Pernah 2 Jam Lebih Diinterogasi Imigrasi Singapura Ini Penyebabnya

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 208 hits
Penyebabnya menurut Cholil karena pengaruh nama depannya Muhammad Cholil meminta Singapura tidak berburuk sangka ke warga negara tetangga
Hiburan Memang Kita Banyak Masa Pun Ramai Berang Berjam Beratur Nak Renew Pasport Di Jalan Duta

Hiburan Memang Kita Banyak Masa Pun Ramai Berang Berjam Beratur Nak Renew Pasport Di Jalan Duta

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 237 hits
Siapa saja yang tidak akan hilang kesabaran apabila kena beratur panjang serta berjam jam perlu menunggu hanya kerana mahu memperbaharui pasport dan hal itu terjadi baru baru ini di Pejabat Imigresen di Jalan Duta Situasi tersebut telah dik...
26 Jam Mummy Dalam Hospital Anak Dah Setahun Ain Edruce Kongsi Momen Kelahiran Soraya

26 Jam Mummy Dalam Hospital Anak Dah Setahun Ain Edruce Kongsi Momen Kelahiran Soraya

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 147 hits
Diam tak diam anak pelakon Ain Edruce si comel Soraya rupanya sudah pun berusia satu tahun pada 19 Mei lalu Melalui Instagramnya Ain turut memuat naik video throwback ketika kelahiran Soraya pada tahun lalu Penuh kenangan indah untuk dikena...
Cara Betul Hilangkan Kahak Bayi Batuk Selesema Boleh Amalkan 5 Jam Sekali

Cara Betul Hilangkan Kahak Bayi Batuk Selesema Boleh Amalkan 5 Jam Sekali

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 181 hits
Batuk selesema dan berkahak antara keadaan yang sangat merisaukan ibu ayah terutama bagi yang mempunyai bayi kecil Ini pengalaman yang dilalui seorang bapa Muhammad Razi Ysurizal ketika membawa bayinya yang batuk dan selesema hampir semingg...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan