Sekolah Vernakular Tidak Akan Ada Ahli Politik Berani Suara Bila Berkuasa


Netizan 'muak' sikap pemerintah tak usaha laksana sekolah satu aliran
BANGI – Tidak akan ada mana-mana ahli politik yang berani bersuara memansuhkan sekolah vernakular dan mewujudkan sistem pendidikan satu aliran ketika berkuasa.

Demikian luahan hati seorang pengguna media sosial dikenali sebagai Mohd Ihsan yang kesal dengan sikap ahli politik yang gagal berjuang untuk negara dan rakyat, sebaliknya lebih fokus menjaga kuasa serta survival politik masing-masing.

Rata-rata netizen ‘muak’ dengan lakonan politik membabitkan isu sekolah vernakular yang menjadi pertikaian sejak sekian lama.

Walaupun menyokong gesaan sekolah vernakular dimansuhkan, netizen menyifatkan sikap pemerintah yang tidak berusaha merealisasikan sistem pendidikan satu aliran sebagai punca utama kegagalan.

“Apabila orang Melayu bersatu, ianya memberi kelebihan ke atas usul yang dibawa berbanding ia diangkat secara partisan yang menyebabkan ‘pihak sebelah sana’ berani menentang,” tulis Zaffian Omar.

“Kalau bukan sekarang bila lagi? Dah 62 tahun negara merdeka. Kuatkuasakan Perlembagaan dan daulatkan bahasa kebangsaan, termasuk menghapuskan sekolah vernakular,” kata Islah Zainuddin.

Sementara itu, pemilik akaun Nelang Tiu berkata, sekolah perkauman boleh dihapuskan dengan syarat kerajaan diperintah oleh majoriti orang Melayu.

“Isu sekolah satu aliran telah lama dan disuarakan oleh pelbagai lapisan masyarakat, khususnya tokoh pendidikan. Tetapi antara faktor kegagalan utama adalah ketakutan kerajaan sama ada di era BN (Barisan Nasional), tambah lagi kerajaan PH (Pakatan Harapan) hari ini.

“Bahkan, rakan komponen PH iaitu DAP telah ambil tindakan melalui laporan polis yang merasakan mereka berkuasa penuh sekarang ini, berbanding ketika dulu,” tulis AkuHamid Seman.

Mohd Azrul Azuan pula menyindir sikap kebanyakan pejuang vernakular apabila membabitkan kuota untuk kemasukan ke Universiti Teknologi Mara (UiTM), kononnya patut dibuka kepada semua kaum.

“UiTM pakat semua nak masuk, berhujah kata universiti tempat semua kaum. Tapi, bila cerita sekolah satu aliran, macam-macam alasan,” katanya.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching dilaporkan berkata, DAP – parti yang dominan dalam kerajaan – akan bekerjasama dengan Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dan Sekolah Menengah Persendirian Chong Hwa, Kuala Lumpur akan memastikan niat mencabar kedudukan sekolah Cina dan Tamil tidak kesampaian.

“Kami tidak boleh menghalang seseorang untuk (bawa isu) ke mahkamah dan kami tidak leka.

“Jika dia mahu lakukan provokasi, maka kami pasti akan menggunakan sifat paling keras untuk mempertahankan hak belajar bahasa ibunda,” kata Nie Ching seperti dilapor Sinchew Daily.

Kenyataan Nie Ching itu susulan keputusan peguam, Mohd Khairul Azam yang mahu membawa kes berkenaan ke Mahkamah Tinggi selepas Mahkamah Persekutuan menolak permohonannya untuk mencabar keabsahan sekolah vernakular.

Mohd Khairul berkata, Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa untuk memutuskan isu undang-undang sama ada Seksyen 28 dan Seksyen 17 Akta Pendidikan 1996 bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan atau sebaliknya. - www.ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/11/sekolah-vernakular-tidak-akan-ada-ahli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lepas Tg Piai Pas Teroka Jalan Baru Ini Politik Berani

Lepas Tg Piai Pas Teroka Jalan Baru Ini Politik Berani

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 289 hits
Empat pengajaran daripada Tanjung PiaiPILIHAN raya kecil Tanjung Piai telah melabuhkan tirai dan menatijahkan keputusan di luar jangka Terlalu pahit untuk Pakatan Harapan menerima keputusan ini kerana sebagai penyandang kedudukan sebagai Ke...
Peguam Umno Cabar Kewujudan Sekolah Vernakular

Peguam Umno Cabar Kewujudan Sekolah Vernakular

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 284 hits
Inilah Peguam yg sama membela budak pencuri di Lowyat dulu Depa ni angkat isu Sekolah Vernakular tu bukan lah lah sebab apapun melainkan nak berpolitik panaskan sentimen kaum dan agama Yang Peguam UMNO sorang ni kononnya nak hapuskankan Sek...
Cabar Kewujudan Sekolah Vernakular Buang Masa Bazir Sumber Nie Ching

Cabar Kewujudan Sekolah Vernakular Buang Masa Bazir Sumber Nie Ching

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 224 hits
MalaysiaGazette Teo Nie Ching PETALING JAYA Tindakan Naib Presiden Parti Bumiputera Pesaka Malaysia Mohd Khairul Azam Abdul Aziz yang mahu mencabar kewujudan sekolah vernakular di Mahkamah Tinggi hanya membuang masa dan membazir sumber kata...
Henti Persoalkan Kewujudan Sekolah Vernakular Negara Ini Timb Menteri

Henti Persoalkan Kewujudan Sekolah Vernakular Negara Ini Timb Menteri

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 190 hits
KUALA LUMPUR Pihak yang tidak berpuas hati dengan kedudukan sekolah vernakular di negara ini perlu berhenti daripada terus mempersoalkan perkara tersebut kata Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching Beliau berkata sekolah vernakular adala...
Pm Ahli Politik Tak Wajar Komen Kes Najib Kata Pemimpin Pas

Pm Ahli Politik Tak Wajar Komen Kes Najib Kata Pemimpin Pas

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 319 hits
Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan berkata mana mana pihak termasuk perdana menteri harus menjauhkan diri daripada mengulas kes Najib Razak yang semalam diperintah membela diri terhadap tujuh pertuduhan berkaitan SRC International Sdn B...
Hoax Ahli Politik Vs Pelakon Filem

Hoax Ahli Politik Vs Pelakon Filem

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 324 hits
POPULISM dan pentas teater Ahli gerakan Islam mengejar bilangan atau kebenaran Beberapa artikel saya sebelum ini mengenai keterikatan ahli gerakan Islam terhadap bilangan Penyakit ini mengundang kepada wabak Populism Populism boleh difahami...
Saya Diktator Baik Dalam Kabinet Tiada Siapa Pun Berani Lawan Saya Dr Mahathir Suara Tv

Saya Diktator Baik Dalam Kabinet Tiada Siapa Pun Berani Lawan Saya Dr Mahathir Suara Tv

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 287 hits
Dalam Kabinet walaupun saya sentiasa bersedia nak tumbuk sesiapa yang nak lawan dengan saya tapi tak ada siapa berani kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri berkata walaupun terdapat pertengkaran di luar Kabinet tetapi akhirnya semua ...
Dap Berkuasa Hanya Untuk Penuhi Agenda Politik Mereka Sahaja Mahdzir

Dap Berkuasa Hanya Untuk Penuhi Agenda Politik Mereka Sahaja Mahdzir

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 277 hits
Setelah 62 tahun mula dirobek oleh Dap yang kini berkuasa sebagai kerajaan untuk melaksanakan agenda Malaysian Malaysia konsep sama rata Layari www umno online my Ikuti Facebook Twitter Instagram Telegram UMNO Online
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo