Sekolah Tabika Dibuka 1 Julai 2020 Sop Yang Perlu Dipatuhi


hai assalammualaikum

Sekolah Tabika Dibuka 1 Julai - Disebabkan covid 19, banyak sekolah, universiti ditutup bagi menghentikan penukaran wabak ni. Baby dan kanak-kanak paling risiko terkena jangkitan wabak covid ni. Masa tak boleh pergi sekolah tu, tertanya juga Fariza, kenapa tak pergi sekolah. Bila cakap ada kuman, alhamdulillah, dia faham. Lagi pun masa tu banyak iklan pasal covid ni ditunjukkan, jadi senangla nak terangkan dekat dia. Masa PKP pun Cikgu Ema, cikgu tabika Fariza, ada bagi kerja sekolah untuk dia dan kawan-kawan buat. Kelmarin, Cikgu Ema whatsup, Tabika akan dibuka 1 Julai ni dan cikgu siap bagi SOP yang perlu dipatuhi. Memang nad baca betul-betul sebelum buat apa-apa keputusan..


Cikgu bukan sahaja beritahu SOP Tabika, tapi ada surat akuan sekali.  Surat akuan dan surat pengesahan kesihatan kanak-kanak yg wajib ibu bapa fahami. (Akan di mnta ambil di tabika)




SENARAI SOP YANG DIPERSETUJUI OLEH KKM DAN PERLU DIFAHAMI IBU BAPA TABIKAJadi, ni antara SOP yg telah di persetujui oleh KKM dan Wajib di ikuti dan di fahami oleh ibubapa/penjaga sebelum tabika buka adalah seperti di bwh:

1. Pembukaan tabika bermula 1 julai 2020

2. Ibubapa perlu memeriksa suhu anak Sebelum hantar ke tabika jika suhu melebihi suhu <37.5 dikira demam (tidak boleh masuk ke kelas)

3. Kanak-kanak yang mempunyai daya ketahanan badan yang lemah TIDAK DI GALAKKAN datang ke tabika kerana berisiko tinggi. Ibubapa harus alert dan tahu tahap kesihatan anak-anak dahulu.

4. Ini kerana, dalam surat akuan ibubapa/penjaga, sebarang masalah kesihatan yg akan timbul dan jika anak di jangkiti virus covid semasa di tabika pihak Tabika TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB.

5. Jarak ketibaan kanak - kanak di antara kanak- kanak yang lain adalah antara 5 - 10 minit. Ibubapa hendaklah menunggu giliran dan WAJIB JAGA JARAK dan tdk berkumpul dgn ibubapa yg lain.

6. *Kanak-kanak haruslah di hantar oleh ibubapa sendiri ke tabika*. TIDAK DI GALAKKAN di hantar oleh kenderaan lain kerana kanak-kanak WAJIB utk MANDI bila sampai ke tabika jika menggunakan kenderaan awam yg mana menyukarkan keadaan lagi.

7. Kanak-kanak yg hadir ke sekolah haruslah yg pandai menjaga diri dan tidak menangis. Jika ada yg menangis dan tak dpt di pujuk kanak-kanak diminta pulang semula ke rumah. Ini kerana cikgu/pembantu tak boleh menyentuh dan memegang kanak2. NO BODY CONTACT.

8.  Setiap kali ada sentuhan di antara guru dan kanak - kanak perlu membasuh tangan ( guru dan kanak2) ketika sesi pwmbelajaran.

9. *Ikut garis panduan yg telah disediakan oleh guru seperti ibubapa/penjaga perlu scan *QR code tabika* semasa menghantar anak ke tabika SETIAP HARI. WAJIB DI LAKUKAN OLEH IBUBAPA.

10. Waktu kanak2 dtg ke tabika adalah antara jam 730-8.00pagi shja. Selepas pkul 8 pg, tidak akan diterima kerana akan mengganggu prosedur yg telah di tetapkan. Ibubapa haruslah terus menghantar anak2 ke dlm pagar tabika mengikut giliran. Cikgu akan memeriksa suhu bdn knk2 dan ibubapa terlebih dahulu. (Ibubapa guna hands sanitizer yg di sediakan, knk2 di galakkan membasuh tgn dengan sabun)

WAKTU PULANG ADALAH JAM 11.45 PAGI. Ibubapa haruslah sampai ke tabika antara 5-10minit SEBELUM waktu pulang. TIDAK BOLEH LEWAT demi keselamatan anak2. Dan ibubapa juga akan menunggu giliran mengambil anak dan menulis buku keluar masuk seperti biasa.

11. Pastikan anak2 terus mandi apabila sampai ke rumah masing-masing.

12. *Akan ada penggiliran dan kehadiran knk2 adalah mengikut jadual yg ckgu telah tetapkan mengikut bilangan knk2 yg setuju utk hadir ke tabika. Jadi knk2 tidak akan hadir ke sekolah setiap hari kerana ada penggiliran*

13. *KEUTAMAAN DI BERI untuk kanak - kanak 6 tahun, ibubapa/penjaga frontliner dan ibubapa/penjaga YG BEKERJA kedua2nya*.

14. Walaupun kehadiran kanak- kanak sedikit atau tiada kanak- kanak..kelas tetap akan dibuka seperti biasa..

15. ibubapa dan pelawat lain TIDAK BOLEH masuk ke dalam kelas sepanjang tempoh pkp (hanya jabatan shj)

16. GURU JUGA perlu menyahkuman kelas, bahan dan barang-barang setiap kanak-kanak, setiap hari sebelum dan selepas kelas.

17. Cikgu perlu mengisi borang perakuan kesihatan ( istihar sihat)

18. Jika  guru tidak sihat kelas berjalan seperti biasa (pembantu ambil alih )

19 *Ibubapa/penjaga perlu menulis nama dan suhu kanak- kanak di dalam buku  di bahagian catatan waktu *. TIDAK BOLEH MENGHANTAR SHAJA DI BAWAH DAN TERUS BALIK. JIKA ADA BERBUAT DEMIKIAN, KNK2 TIDAK BOLEH MASUK KE DALAM KELAS TANPA IBUBAPA/PENJAGA.
Ibubapa WAJIB menulis buku KELUAR DAN MASUK yg telah di sediakan.

20.  *Semua aktiviti kanak-kanak adalah secara individu sahaja. Mereka akan di pantau utk berada DI DALAM PETAK masing2 SETIAP MASA spnjg waktu pembelajaran*.

21. Ibubapa perlu bersedia sebarang kemungkinan jika tiba-tiba guru hubungi untuk mengambil  anak yg tidak sihat.

22. Semasa sesi pembelajaran kanak2 tidak perlu memakai face mask atau face shield (hanya pakai ketika datang dan balik).

23. Guru dan pembantu wajib pakai face mask atau face shield stiap masa.

24. Sesiapa sahaja yang hadir ke tabika perlu di ambil suhu.

25. Penggunaan aircond tidak digalakan..bukak tingkap dan pintu sentiasa untuk pengedaran udara.

26. Tidak dibenarkan membuat aktiviti luar tabika/ main taman permainan.

27. Hari Potensi tetap dijalankan secara online.

28. *Kanak2 tidak dibenarkan membawa beg, botol air, makanan dan sebagainya ke sekolah (hanya bawa diri sahaja)* *(PLEASE TAKE NOTE)*

29. *Disekolah kanak- kanak TIDAK BOLEH berkongsi makanan dan peralatan. Ibubapa WAJIB utk bawakan pinggan, sudu, cawan dan tisu sndiri dr rumah*. *(PLEASE TAKE NOTE)*

30. Kanak2 yg mempunyai sejarah ahli keluarga, saudara mara, jiran yg pernah dijangkiti Covid dan ada close contact dgn mana2 pesakit covid TIDAK BOLEH HADIR KE TABIKA. Pihak tabika tidak mahu menanggung risiko.

Maklumat di atas haruslah di ambil kira sebagai PENTING dan TIDAK BOLEH DI PANDANG RINGAN oleh setiap ibubapa. Risiko tetap ada dan semoga sedikit sebanyak dapat membantu ibubapa/penjaga buat persediaan awal sebelum sekolah dibuka semula.. 

Ni la antara arahan SOP yang disenaraikan. Panjang memang panjang, memang nad baca satu-satu.

Dalam fikiran sebenarnya risau nak bagi Fariza masuk sekolah juga, tapi dia dah rindu dengan cikgu dia. Bila baca SOP, insyallah, anak selamat. Nad pun aka sediakan kelengkapan hand sani, apa yang sepatutnya la untuk dia. Semoga 1 Julai nanti aktiviti sekolah berjalan dengan baik.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.miszrockers.com/2020/06/sekolah-tabika-dibuka-1-julai-2020-sop.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pra Sekolah Taska Amp Tadika Akan Dibuka Mulai 1 Julai 2020 Mengikut Sop

Pra Sekolah Taska Amp Tadika Akan Dibuka Mulai 1 Julai 2020 Mengikut Sop

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 462 hits
Selepas Kementerian Pendidikan Malaysia memaklumkan bahawa sesi persekolah bagi kelas kelas peperiksaan akan dibuka pada 24 Jun 2020 ramai ibu bapa menyambut baik keputusan tersebut Dibuka dengan SOP yang ketat nampaknya persekitaran sekola...
Dibuka Mulai 1 Julai 2020 Kanak Kanak Bakal Kembali Ke Pra Sekolah Tabika

Dibuka Mulai 1 Julai 2020 Kanak Kanak Bakal Kembali Ke Pra Sekolah Tabika

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 536 hits
small Cover image via Tadika Kemas span span small Semua jenis sekolah di Malaysia telah diarahkan tutup susulan Perintah Kawalan Pergerakan yang berkuatkuasa sejak 18 Mac lalu Penguatkuasaan tersebut melibatkan semua prasekolah sekolah ker...
Pra Sekolah Tabika Taska Beroperasi 1 Julai 2020

Pra Sekolah Tabika Taska Beroperasi 1 Julai 2020

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 353 hits
Pra Sekolah Tabika Taska Beroperasi 1 Julai 2020 Berita terbaru menerusi kenyataan Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Pra Sekolah Tabika Taska Beroperasi 1 Julai 2020 PRA sekolah dan tabika dibenarkan dibuka semula pada 1 Julai ini memba...
Prasekolah Tabika Dibuka Mulai 1 Julai Ikut Sop Menteri Kanan

Prasekolah Tabika Dibuka Mulai 1 Julai Ikut Sop Menteri Kanan

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 409 hits
SHAH ALAM 15 JUN Prasekolah dan tabika dibuka semula mulai 1 Julai ini selepas Kementerian Pelajaran Malaysia membentangkan tatacara operasi piawai hari ini Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata perkara itu diputuskan pada mesyuarat khas d...
Cek Fakta Hoaks Sekolah Di Kalimantan Timur Dibuka 13 Juli 2020

Cek Fakta Hoaks Sekolah Di Kalimantan Timur Dibuka 13 Juli 2020

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 246 hits
Informasi sekolah di Kalimantan Timur akan dibuka pada 13 Juli 2020 adalah hoaks Pemerintah Kalimantan Timur belum menginstruksikan sekolah dibuka pada 13 Juli 2020
Prasekolah Tabika Dibuka Semula 1 Julai

Prasekolah Tabika Dibuka Semula 1 Julai

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 438 hits
Semua prasekolah dan tabika akan dibenarkan kembali dibuka bermula 1 Julai ini menurut Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob Beliau berkata keputusan itu melibatkan 6 216 prasekolah di bawah Kementerian Pendidikan dan 7 887 buah milik swasta se...
Garis Panduan Pembukaan Semula Prasekolah Tabika Tadika Kpm Dan Swasta Pada 1 Julai 2020

Garis Panduan Pembukaan Semula Prasekolah Tabika Tadika Kpm Dan Swasta Pada 1 Julai 2020

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 573 hits
Garis Panduan Pembukaan Semula Prasekolah sumber BernamaGaris Panduan Pembukaan Semula Prasekolah sumber BernamaKenyataan Media KPM pembukaan semula Prasekolah Tabika Tadika kendalian kerajaan dan swasta pada 1 Julai 2020 RabuKenyataan Medi...
Gold Dibuka Pada Harga Tertinggi 1780 Awal Julai 2020

Gold Dibuka Pada Harga Tertinggi 1780 Awal Julai 2020

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 281 hits
Pada Awal Feb 2020 kami membuat satu posting berkaitan gold dan ketika posting tersebut dibuat harga gold berada pada paras 1550 dan harga emas di adalah RM 206 09 gram Empat bulan kemudian kami membuat posting berkenaan harga Gold yang sem...
Sekolah Akan Kembali Di Buka Pada 15 Julai 2020

Sekolah Akan Kembali Di Buka Pada 15 Julai 2020

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 638 hits
Sekolah Sesi 2010 Akan Kembali Di Buka Pada 15 Julai 2020 Sekolah akan kembali dibuka pada 15 Julai 2020 untuk murid Tahun 5 dan 6 serta Tingkatan 1 hingga Tingkatan 4 Manakala murid Tahun 1 hingga 4 akan mula ke sekolah pada 22 Julai 2020 ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya