Sejarah Lagu Liverpool You Ll Never Walk Alone


Anda pastinya mengenali lagu ini jika anda adalah peminat setia pasukan bolasepak Liverpool FC kerana lagu ini mempunyai sejarah yang panjang, terutamanya dalam seni teater Broadway. Lagu ini merupakan salah satu lagu dalam teater Broadway yang berjudul Carousel, yang ditulis oleh Oscar Hammerstein II dan Richard Rodgers, pada tahun 1945.


Drama Carousel ini diadaptasi daripada skrip teater Liliom, karya Ferenc Molnar, iaitu penggiat seni teater di Austria-Hungary pada tahun 1909.

Drama ini mengisahkan Andreas Zavocky yang dikenali sebagai Liliom (dalam Bahasa Hungary bermaksud budak jahat) yang bercinta dengan penjaga karosel (kuda pusing dalam sarkis) bernama Julie Zeller.

Dalam drama yang berlatarbelakangkan Great Depression dan kesukaran hidup, menceritakan bagaimana Liliom yang terlibat dengan kegiatan jenayah untuk meneruskan hidup dan mahu meninggalkan Julie, namun terpaksa bertahan apabila mengetahui Julie mengandung.

Liliom kemudiannya mendapat idea untuk meninggalkan kekasihnya, iaitu merompak dan menikam diri sendiri.

Dan kemudian, Liliom melihat penderitaan Julie dan rohnya terseksa melihat pengorbanan kekasihnya membesarkan anaknya.

Persembahan teater ini mendapat tempat dihati ramai orang, terutamanya mereka yang bercinta atau berkahwin dengan tentera yang ketika itu sedang dalam perbatasan dalam Perang Dunia Kedua, dan lagu You’ll Never Walk Alone menjadi popular di Amerika.

Kemudian pada tahun 1963, lagu ini dinyanyikan semula oleh kumpulan popular dari Merseyside sebelum The Beatles menempa nama, iaitu Gerry and The Pacemakers.

Gerry and The Pacemakers, merupakan kumpulan irama Merseybeat (yang sealiran dengan The Beatles sebelum popular), menyanyikan lagu ini dan mendapat tempat di hati pengurus pasukan Liverpool ketika itu, Bill Shankly.

Bill Shankly merasakan lagu itu mempunyai semangat bersatu-padu dan menyatukan seluruh peminat bolasepak Liverpool, memilih lagu tersebut sebagai lagu tema Liverpool dan lagu itu dimainkan di Anfield kali pertama pada tahun 1963.

Penyanyi kumpulan tersebut Gerry Marsden juga merupakan peminat pasukan Liverpool teruja dengan permintaan Bill Shankly dan ia dimainkan di Wembley pada tahun 1965 ketika Liverpool menewaskan Leeds United 2-1 dalam perlawanan akhir Piala FA.

Semenjak itu, lagu You’ll Never Walk Alone versi Gerry and The Pacemakers dimainkan di Anfield setiap kali bermulanya perlawanan di situ.

Oleh kerana populariti pasukan Liverpool, pasukan lain seperti Celtic juga menggunakan lagu tersebut dalam kejohanan Cup Winners Cup pada tahun 1966, sebelum menjadi juara Eropah pada tahun 1967.

Lagu ini juga digunakan oleh Borussia Dortmund di Jerman selepas tahun 1966, FC Twente, Feyenoord, dan SC Cambuur di Belanda, sebelum St Pauli di Jerman juga menggunakan lagu ini pada 1970an.

Lagu ini juga digunakan oleh FSV Mainz 05, kelab di mana Juergen Klopp, jurulatih Liverpool bermain dan pernah menjadi pengurus di situ (sekarang faham kenapa Klopp memilih Liverpool).

Selain itu, pasukan lain seperti FC Tokyo, Bali United, PAOK di Greece dan banyak lagi pasukan bolasepak menggunakan lagu ini sebagai anthem pasukan mereka.

Lagu ini juga pernah dicover oleh kumpulan punk rock Britain, The Adicts, Johnny Cash, Elvis Presley, Perry Como, penyanyi jazz dan soul terkemuka Ray Charles, Olivia Newton John, Pink Floyd (menerusi lagu Fearless dalam album Meddle pada tahun 1971), The Lettermen dan Nina Simone.

Lagu yang ditulis untuk pementasan teater Broadway, yang melalui zaman perang dunia, hari ini menjadi popular dalam pop culture terutamanya dalam bolasepak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Merungkai Dusta Tragedi HillsboroughEngland, Negara Samseng Bola Sepak Paling Ganas Di Dunia
sumber: thepatriots



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/06/sejarah-lagu-you-will-never-walk-alone.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lirik Lagu Two Door Cinema Club Nice To See You Arti Dan Terjemahannya

Lirik Lagu Two Door Cinema Club Nice To See You Arti Dan Terjemahannya

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 291 hits
Info Lirik dan Lagu Two Door Cinema Club Nice to See You ft Open Mike Eagle Judul lagu Nice to See You Senang Ketemu Kamu Artis Penyanyi Two Door Cinema Club Personil Sam Halliday Alex Trimble Kevin Baird Penulis Lagu Garret Jacknife Lee A ...
101 English Words You Will Never Learn In School

101 English Words You Will Never Learn In School

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 344 hits
Included in this book ebook are 101 of the most common words and expressions that you will never learn n school Real Life English has focused on the phrases and words that are used the most and are therefore in your best interest to familia...
Lirik Lagu Matt Stell Prayed For You Arti Dan Terjemahannya

Lirik Lagu Matt Stell Prayed For You Arti Dan Terjemahannya

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 435 hits
Info Lirik dan Lagu Matt Stell Prayed for You Judul lagu Prayed for You Berdoa Untukmu Artis Penyanyi Matt Stell Penulis Lagu Matthew Stell Allison Cruz Ashley Bowers Album Everywhere But On EP Genre Pop Country Diterjemahkan ke dalam Bahas...
Ultima Rs The Most Incredible Car You Ve Probably Never Heard About

Ultima Rs The Most Incredible Car You Ve Probably Never Heard About

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 263 hits
It all started out innocently enough I noticed something on one of the racing sites and that lead to a group email with me summarizing Yes yes great car wonderful specs and all that Now could you please give it to an Italian so it will look...
Melbourne Calling Three Reasons Why You Should Visit It

Melbourne Calling Three Reasons Why You Should Visit It

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 251 hits
The model is talking about booking her latest gig modeling underwear in the brand latest Perfectly Fit campaign which was shot by Lachian Bailey It was such a surreal moment cried she admitted The main thing that you have to remember on thi...
Inside The Historic Hawaiian Haiku House You Can Finally Visit

Inside The Historic Hawaiian Haiku House You Can Finally Visit

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 252 hits
This home has been a theme of curiosity echoed by island locals for a long long time The Haiku house has been an private estate to a succession of owners for decades But things have The post appeared first on
Jan Kdrama Queen For 7 Days While You Were Sleeping

Jan Kdrama Queen For 7 Days While You Were Sleeping

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 236 hits
Hi guys Bulan lepas Januari Zie sempat menghabiskan masa lapang Zizie dengan menonton K Drama Orang lain kemain sibuk dengan KekasihPaksaRela Zie layan K Drama Kekeke Dah lama Zizie tak melayan drama korea dan just a few story je Zie tahu b...
19 Most Attractive Small Swimming Pools That Will Thrill You

19 Most Attractive Small Swimming Pools That Will Thrill You

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 182 hits
If you love swimming or relaxing by the pool you probably imagined that one day you have your own pool But if your yard is small the pool looks like an unreachable dream Check out The post appeared first on
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Crepe Choc Coffee

Penduduk Malaysia Yang Memperoleh Rm5k Menanggung Hutang Kad Kredit Sehingga Rm20k

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Mak Tatang Abg Sampai Kahwin Pun Dia Sanggup Gadai Emas Tak Cukup Itu Abg Siap Suruh Jual Kereta

Intervensi Kemahiran Asas Membaca Klinik Asas 2m Klinik Asas Membaca Menulis