Sejarah Kaabah Dan Mekah Sebelum Kelahiran Nabi Muhammad Saw


Alhamdulillah..Rasanya ini adalah kali pertama entry aku yang berkenaan sejarah Islam ..
Sebenarnya banyak kali aku fikir nak buat entry ni sebab aku bukannya pakar dalam ilmu agama.Sepatutnya kalau nak berbicara soal agama seperti kiblat umat Islam ni, perlu diperkukuhkan dengan ayat Al-Quran dan hadith..Tapi hinanya aku sebab cabut sekolah agama dulu, jadi aku tak boleh faham bahasa arab yang jadi bahasa utama untuk mendalami agama Islam.
Jadi entri ini adalah berdasarkan pemahaman hasil bacaan aku berkenaan teks dari pakar-pakar sirah dari buku-buku dan internet.

First, aku nak ucap terima kasih banyak untuk ayah dan mak aku sebab berusaha untuk bawa aku ke Tanah Suci Mekah. Sebab apa??
Sebab apabila aku ke sana barulah aku sedar yang aku ni sebenarnya adalah Islam atas nama sahaja.
Kenapa aku cakap camtu?Sebab selama ni aku cuma tahu dan mengamalkan rukun Islam 5 perkara.1.Mengucap dua kalimah syahadah, 2.Solat, 3.Puasa, 4.Menunaikan zakat dan 5.Menunaikan fardhu haji.

Selain itu, aku tahu, orang Islam kene menutup aurat, tak boleh minum arak, dan menjaga makanan dari makan makanan yang tak halal, menghormati ibu bapa,orang tua dan jiran tetangga dan banyak lagi amalan-amalan yang tanpa disedari ianya adalah datang dari adab orang Melayu.
Kenapa aku cakap adab dari orang Melayu?Sebab orang Melayu adalah orang yang paling bersopan santun di Makkah.

Sebagai contoh, berjalan depan orang tua perlu tunduk, makan tak boleh bercakap,apabila orang tua bercakap, kita tak boleh menyampuk..banyak lagi..Tapi kaum arab di sana tak ada adab dan tatasusila sebegitu. Ini amat bagus kerana ini menjadikan Melayu Islam dijunjung.

Sebenarnya amat bangga menjadi Melayu di Makkah kerana Melayu diangkat di sana..Tapi lepas pulang, aku cuba mendalami Islam, aku jumpa beberapa perkara yang menjadikan aku adalah seorang Islam yang jahil. Orang Melayu kita lebih berpegang teguh pada adab dan tatasusila nenek moyang tanpa merujuk Al-Quran dan hadith yang ditinggalkan junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW..

Aku nak tanya;- 1.Berapa ramai di antara kita yang tahu membaca Al-Quran? 2.Berapa ramai di antara kita yang tahu membaca Al-Quran dan memahami tafsir Al-Quran? 3.Dan berapa ramai di antara kita yang tahu membaca Al-Quran, memahami isi Al-Quran dan mengamal mengikut perintah ayat Al-Quran?

Soalan ni bukan ditujukan pada anda je, tapi diri diri aku sendiri yang tergolong dalam golongan pertama tu. Jadi tak salah kalau cakap Melayu Islam hanya menyematkan 70% amalan adab dan tatasusila nenek moyang(yang telah diselaraskan dengan agama Islam) tapi hanya mengamalkan 30% sahaja apa yang diperintahkan dalam Al-Quran dan hadith.


Dalam kubur pun nanti soalan yang ditanya malaikat Munkar dan Nangkir:
1. SIAPAKAH TUHANMU?-Allah SWT
2. SIAPAKAH NABIMU?-Muhammad SAW
3. APA AGAMAMU?-Islam
4. APAKAH KIBLATMU?- Baitullah kiblatku
5. APAKAH IMAMMU? Al-Quran
6. SIAPAKAH SAUDARAMU?-Muslimin dan muslimat saudaraku
7.APAKAH KALIMAH YANG KAMU BAWA BERSAMAMU?- Laa Ilaa Ha IllAllah, Muhammadur Rasulullah


Jadi, aku nak tanya korang, ade tak soalan "Apa bangsamu?-Arab? Yahudi?Cina?India?Melayu?"
.................


Baiklah, sekian bebelan aku pasal orang Melayu Islam yang berpegang teguh pada Melayu(aku yang dulu)..Tapi selepas pulang dari Tanah Suci, buatkan aku lebih berfikir dan menghayati perjuangan Rasulullah SAW dalam Islam.*Sebelum ni aku cuma baca sejarah Nabi untuk exam je.

Sebelum ni aku cuma tahu umat Islam perlu menunaikan solat menghadap Kiblat (Baitullah).Tak pernah aku persoalkan kenapa?Bagaimana Baitullah dibina?Sampai bila?Siapa yang terlibat dalam pembinaannya?

Dari sinilah mulanya idea aku nak keluarkan entri ni..

*Ulama' ada mengatakan "Umat yang tak kenal sejarahnya, maka mereka tak boleh membina masa depan"
Kaabah Sebelum Nabi Adam AS hingga Nabi Ismail AS

Baiklah, aku mulakan dengan Firman Allah dalam Surah Ali Imran:96-97) yang bermaksud :

“ sesungguhnya rumah ibadah yang mula-mula dibina untuk manusia ialah Baitullah di Makkah, yang barakah dan dijadikan pertunjuk hidayah bagi umat manusia. Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya, antaranya ialah Maqam Ibrahim). Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya, aman tenteramlah dia”

Sebenarnya Kaabah adalah binaan pertama di atas muka bumi sebelum Allah SWT mencipta Nabi Adam AS lagi.Berdasarkan riwayat, Kaabah dibina oleh malaikat dijadikan sebagai tempat tawaf dengan tujuan untuk kaffarah atau menebus dosa atas ketelanjuran mereka seperti memprotes tidak setuju Nabi Adam a.s dijadikan sebagai Khalifah Allah di muka bumi.

Dalam Surah Al-Baqarah ayat 30 bermaksud:
“ dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, sesungguhnya Aku (Allah) hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka berkata, ‘adakah engkau (wahai Tuhan) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah, pada hal kami (para malaikat) sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu? Tuhan berfirman, sesungguhnya aku mengetahui akan apa yang kamu tidak ketahuinya.”

Para malaikat telah menyesali atas ketelanjuran mereka seolah-olah tidak bersetuju Nabi Adam a.s dijadikan khalifah di muka bumi, lalu mereka telah menebus dosa mereka dengan melakukan tawaf mengelilingi Arasy. Tiang Arasy ini teramatlah luas yang memerlukan para malaikat melakukan tawaf dalam tempoh yang agak lama maka Allah SWT pun mencipta suatu binaan lain yang lebih kecil  dinamakan Baitul Ma’mur. (Di bawah lapisan tiang Arasy.) Allah memerintahkan para Malaikat supaya tawaf di Baitul Makmur dan tinggalkan Arasy. Para malaikat telah melakukan tawaf di Baitul Makmur sehingga jumlah yang memasukinya siang dan malam seramai 70,000 malaikat.

Kemudian Allah telah memerintahkan mereka agar membina suatu binaan yang fungsinya menyamai fungsi Baitul Ma’mur iaitu sebagai tempat tawaf bagi diri mereka di bumi.  Dan itulah Baitullah atau Kaabah yang terletak di tengah-tengah Masjidil Haram di Makkah. Ia dikatakan selari dengan kedudukan Arasy di langit.

Kemudian, setelah Nabi Adam AS dibuang dari syurga ke bumi, setelah bertemu dengan Hawa di Jabal Rahmah, Nabi Adam AS yang teramat menyesali dosa yang telah dilakukannya di syurga memohon keampunan dari Allah SWT. Dan Allah memerintahkan mereka berdua mengelilingi kaabah yang menjadikan mereka adalah di kalangan manusia pertama yang melakukan tawaf. Contoh asas binaan Kaabah
Setelah Nabi Adam wafat, anak-anaknya telah membina Kaabah dengan menggunakan tanah dan batu. Diriwayatkan bahawa orang yang membinanya ialah anak Nabi Adam iaitu Nabi Syith. Mereka sentiasa mendiami dan memakmurkan Baitullah dan begitulah juga dengan orang-orang yang selepas mereka sehinggalah tiba zaman Nabi Nuh.

Umum mengetahui dengan kejadian banjir besar Nabi Nuh. Dalam Al-Quran juga ada menyebut..Dalam kitab taurat Yahudi juga ada menyebut..Dalam kital Injil juga ada menyebut berkenaan Noah Ark ini. Tapi di kalangan pakar sejarah, ada pertelingkahan sama ada banjir Nuh ini bersifat Local atau Global.

Persoalannya di sini sama ada banjir besar ini meneggelamkan umat Nabi Nuh sahaja (local) ataupun menenggelamkan keseluruhan kota Atlantis (global)..*Rasanya persoalan ni aku nak buat entry lain berkenaan Kota Atlantis yang menjadi persoalan pada pakar sejarah. Tapi sebagai umat Islam, kita hanya perlu percaya apa yang terkandung dalam Al-Quran yang menyatakan banjir Nabi Nuh telah menenggelamkan seluruh umatnya.

 *Gambaran pelukis berkenaan Kota Atlantis.

Gambar Kaabah Lama
Setelah tenggelamnya umat Nabi Nuh, kaabah telah runtuh dan kawasan tersebut tidak dikenali lagi dan hanya menjadi laluan para pedagang. Kemudian, Allah SWT telah mengutuskan Nabi Ibrahim AS yang pada waktu itu berada di Palestin untuk menghantar anaknya (Nabi Ismail AS) dan isteri keduanya, Siti Hajar ke kawasan yang tidak pernah diduduki orang iaitu kawasan berhampiran dengan kaabah. Boleh rujuk sini kalau nak refresh pembelajaran sejarah Nabi Ismail AS 

Sebelum meninggalkan mereka berdua, Nabi Ibrahim a.s berdoa dalam surah Ibrahim ayat ke 37 bermaksud :-
”Wahai Tuhanku, Aku telah menempatkan sebahagian daripada keluargaku di sebuah lembah yang tandus tiada tumbuh-tumbuhan di sana, di sisi RumahMu yang diharamkan mencerobohnya. Wahai Tuhan kami (mereka ditempatkan di situ) supaya mendirikan solat (dan memakmurkannya dengan ibadah). Oleh itu jadikanlah hati sebahagian daripada manusia  tertarik kepada mereka. (supaya datang beramai-ramai ke situ), dan kurniakanlah rezeki kepada mereka daripada pelbagai jenis buah-buahan , semoga mereka bersyukur.”

Seterusnya Nabi Ibrahim berdoa dalam surah al_Baqarah ayat 126 bermaksud :
” Wahai Tuhanku! Jadikanlah negeri ini negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki daripada pelbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, iaitu orang yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat di antara mereka.”

Sepeninggalan Nabi Ibrahim, Siti Hajar dan Ismail yang tinggal di situ di tanah yang kering kontang, Siti Hajar berlari antara Bukit Safa dan Marwah untuk mencari makanan bagi menyusui Ismail yang masih bayi. Kelakuan inilah yang menjadi rukun haji dan umrah iaitu membuat saei (berjalan antara Safa dan Marwah) bagi menghayati usaha Siti Hajar mencari sumber untuk anaknya. Kemudian datang malaikat Jibril yang menghentak tanah di kaki nabi Ismail hingga keluarnya air zam-zam.Saei di Bukit SafaTelaga Zam zam suatu ketika dahuluSetelah keluarnya air zam-zam, duduklah Siti Hajar di situ dua beranak. Air zam-zam yang muncul dari perut bumi itu menarik burung-burung berterbangan mengelilingi kawasan tersebut. Para pedagang yang merentasi padang pasir pada waktu itu menggunakan burung-burung yang berterbangan sebagai tanda kawasan tersebut mempunyai sumber air. Dan ia menarik perhatian sekelompok bangsa Arab dari suku Jurhum yang merantau di sekitar Makkah.

Suku kaum Jurhum yang datang ke tempat Siti Hajar dan Ismail meminta kebenaran untuk menetap di sini. Amat bernasib baik, suku kaum Jurhum adalah suku kaum yang beradab dan baik. Nabi Ismail juga telah berkahwin dan meninggalkan zuriat dari suku kaum Jurhum ini.

 Kemudian Allah mengutuskan Nabi Ibrahim untuk membina kembali Kaabah. Mematuhi perintah Allah itu, Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail membina semula Kaabah di atas timbunan batu dan tanah liat daripada bekas binaan Kaabah yang pernah dibuat oleh Syith yang runtuh akibat banjir dan taufan pada zaman Nabi Nuh itu. Pembinaan Kaabah oleh Nabi Ibrahim daripada batu dari tujuh bukit di sekitar kota Mekah. Binaan Kaabah kali ini mempunyai dua sudut utama iaitu sudut Rukun Al-Hajarul Aswad dan Rukun Yamani dan satu sudut berbentuk melengkung pada bahagian yang bertentangan dengan kedua-dua sudut.


Kaabah selepas Nabi Ismail AS hingga lahirnya Nabi Muhammad SAW

Selepas Nabi Ibrahim bersama Nabi Ismail membina kaabah, Allah memerintahkan Nabi Ibrahim memanggil umatnya untuk menunaikan ibadah haji.
Firman Allah SWT: "Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji,nescata mereka akan datang ke rumah Tuhanmu dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan dan ceruk rantau yang jauh." 

Nabi Ibrahim berkata:"Wahai Tuhan!Apakah yang akan menyampaikan suaraku?"

Lalu Allah SWT menjawa: "Serulah,aku yang akan menyampainya."

Lalu Nabi Ibrahim menaiki bukit Abu Qubis lantas memasukkan jari ke dalam kedua belah telinganya sambil menghadap ke arah timur dan barat sambil menyeru:
"Wahai sekalian manusia!Diwajibkan ke atas kamu untuk menunaikan ibadat haji di Baitul Atiq, oleh itu sahutlah seruan Tuhan kamu Yang Maha Agung." Seruan tersebut telah didengari oleh setiap orang yang berada di dalam salbi kaum lelaki dan setiap yang berada di dalam rahim-rahim perempuan.
Source

Walau bagaimanapun, setelah diwarisi fardhu haji ini turun temurun, banyak yang ditokok tambah dari kaum arab ini.Sebagai contoh, lafaz tarbiyah:  "Labbaik Allahumma Labbaik: Labbaika la syarika laka labbaik: Inna al hamda wa an ni’mata laka wa al mulka la syarika laka:"
Tapi orang jahiliah ini telah menukar pada ayat kedua menjadi:  

"Labbaika la ka syarikun wa laka tablikuhu wama malak.
(Kami sahut panggilanMu,Bagi kau ada sekutu-sekutu,Mereka memiliki sebagaimana Kau memiliki)..
Sekutu di sini bermaksud berhala-berhala yang telah wujud di sekeliling kaabah. Perlu diingat, jarak kelahiran antara Nabi Ismail AS dengan Nabi Muhammad SAW adalah kira-kira 700 tahun. Jadi terdapat banyak terpesongnya ajaran yang ditinggalkan Nabi Ibrahim AS pada umatnya.Selain itu, antara tambahan kelakuan masyarakat jahiliah pada rukun haji di waktu itu ialah mereka akan bertawaf dalam keadaan berbogel. Ini kerana menurut fahaman mereka manusia dilahirkan tanpa seurat benang,tanpa pakaian.Jadi Tuhan akan menerima keampunan jika manusia melakukan tawaf seperti waktu lahir(bogel)*sigh.. (kuliyyah Ustaz Nazmi Karim:Perancangan Hijrah Nabi Muhammad SAW)


Selepas perintah Allah SWT ke atas umat Nabi Ibrahim menunaikan haji, maka ramai orang datang ke Kota Makkah. Sebelum ni aku dah bagi bagitau yang suku kaum Jurhum yang mula-mula datang kepada Siti Hajar dan Nabi Ismail sewaktu mereka melihat burung-burung berterbangan di sekitar air zam zam. Mereka menetap di situ dan menjaga kawasan Makkah serta merahmati pengunjung yang datang untuk menunaikan haji.Nabi Ismail juga berkahwin dengan suku kaum Jurhum dan mendapat zuriat.

Kemudian datang seorang lelaki arab dari suku Khuzaah yang bernama Amru bin Lu’ayy.Suku Khuzaah ini menghalau suku Jurhum keluar dari Makkah dan dengan itu suku Khuzaah dapat menguasai Makkah. 
Amru bin Lu’ayy inilah orang pertama yang memperkenalkan berhala kepada suku kaumnya dan amalan berhala ini tersebar ke seluruh suku-suku Arab yang lain.
Amru adalah seorang kaya dan berpengaruh dan dialah yang menyediakan keperluan orang ramai mengerjakan haji. Dia juga yang mencipta binatang-binatang yang kononnya suci untuk disembah. Bermula dari situ, setiap suku Arab mempunyai berhala mereka sendiri. 
Kabilah Khuzaah memimpin Mekah selama 500 tahun . Setelah berzaman orang Arab Mekah hidup dalam kejahilan menyembah berhala, datang seorang lelaki bernama Qusai bin Kilab. Qusai adalah keturunan Nabi Ismail AS yang berkahwin dengan suku Jurhum.
Qusai berjaya mengahwini anak perempuan Hulail iaitu ketua Mekah dari suku Khuzaah. Setelah Hulail mati, Qusai mengisytiharkan dirinya menjadi Ketua Mekah dan menjadi pemerintah Mekah yang adil dan bijaksana. Dengan ini, Kota Mekah berada di bawah pimpinan keturunan Nabi Ismail AS kembali. 
Bagi menyediakan keperluan pengunjung yang datang ke Mekah untuk menunaikan haji, beberapa sistem pembahagian  kerja dibuat iaitu siqayah,rifadah,sidanah,nadwah dan hijabah. Aku tak dapat pastikan apa maksud kerja-kerja tersebut. Tapi bagi kerja siqayah iaitu memberi minum kepada jemaah haji telah diberikan pada Abdul Muttalib (Datuk Nabi Muhammad SAW) yang juga dari keturunan Qusai bin Kilab. Rajah telaga zam zam berhampiran kaabah.
Pada waktu itu, telaga zam zam sudah tiada kerana telah tertimbus semasa suku Khuzaah memerintah Mekah. Jadi Abdul Muttalib terpaksa mengambil air dari luar Mekah. Pada suatu malam, Abdul Muttalib mendapat mimpi supaya menggali Zam zam. Akhirnya Abdul Muttalib menggali sekitar kaabah dan telaga zam zam dijumpai kembali. 

Peristiwa Tentera Bergajah Abrahah menyerang Kaabah.
 

Seperti yang kita sedia maklum, Tentera Abrahah telah menyerang Kota Mekah. Ramai juga yang maklum Allah SWT telah menghantar burung Ababil yang membawa tiga batu kecil. Tapi siapa Abrahah ini?
Abrahah merupakan seorang gabenor bagi orang Habsyah di Negeri Yaman yang beragama Kristian.  Dia telah membina gereja di Yaman yang dinamakan al-Qulais dan memerintahkan suku kaum Arab mengerjakan haji di Yaman. Walau bagaimanapun, suku kaum Arab amat menyanjungi kaabah dan ada orang Arab datang ke al-Qulais dan membuang air besar di situ dan menyapu najis di dinding al-Qulais. Abrahah yang tahu hal ini terjadi kerana orang Arab begitu sayangkan kaabah, amat marah dan bersiap sedia untung meruntuhkan kaabah.
Apabila tentera Abrahah sampai berhampiran Mekah, dia merampas 200 ekor unta milik Abdul Muttalib. Abdul Muttalib yang juga ketua penduduk Mekah datang berjumpa Abrahah dan berkata,”Wahai Abrahah, aku ni tuan punya unta-unta.Oleh itu aku minta kamu bebaskan untaku. Kaabah itu ada tuan yang menjaganya.Kalau kaabah itu rumah tuhan,pastu Tuhan menjaganya.Kaabah ada Tuhan yang menjaganya!”
Dengan itu Abrahah mengembalikan unta Abdul Muttalib dan meneruskan perjalanan tenteranya untuk meruntuhkan kaabah. Pada hari yang ditentukan, Abrahah mengarahkan tentera bergajahnya menuju ke kaabah untuk merobohkannya tetapi gajahnya tidak mahu bergerak.
Pada masa itu juga langit berwarna hitam dan sekumpulan burung ababil melepaskan batu-batu kecil ke atas tentera Abrahah. Batu yang terkena gajah tersebut menjadikan daging hancur. Akhirnya Abrahah dan semua tenteranya mati tanpa kecuali. Peristiwa ini telah disebutkan dalam al-Quran Surah Al-Fil.
Dengan peristiwa ini, bertambah besar penghormatan orang Arab kepada kaabah.  Dengan itu, tahun berlakunya peristiwa itu disebut Tahun Gajah. Orang Arab mula menyusun kalendar mereka berdasarkan peristiwa ini sebagai contoh 5 tahun sebelum Tahun Gajah, 2 tahun selepas Tahun Gajah..
Dan Nabi Muhammad SAW dilahirkan pada 12 Rabiulawal Tahun Gajah
[kisah di atas bersumberkan:Biografi Muhammad bin Abdullah]
Dan sekianlah ceritaku berkenaan sejarah kaabah dan Mekah..
Tapi cerita ni rasanya tak boleh tergantung kat sini sebab rasanya tak sah kalau tak ceritakan kaabah setelah lahirnya junjungan besar kita,Nabi Muhammad SAW. In sya Allah, mungkin aku boleh buat entry yang lain sebab kalau semua nak sumbat kat sini, memang terus cacamerba jadinya.
Lagipun, kisah perjuangan Nabi Muhammad SAW menyebarkan agama Islam di Kota Mekah amatlah mencabar. Sekarang ni aku tengah membaca biografi Nabi Muhammad SAW yang ditulis Zulkifli Mohd. Yusoff dan Noor Naemah Abd. Rahman. Bayangkanlah, aku baru baca 1/3 perjuangan Rasulullah menyebarkan agama Islam di Mekah, tapi air mata aku dah berjurai sebab baginda menerima seksaan yang amat berat dari kaumnya sendiri. 
Cerita yang aku ceritakan ni adalah hasil dari pemahaman aku. Aku bukanlah ahli tafsir yang mampu menelaah segala kitab-kitab. Dah aku cakap awal-awal,aku cabut dari sekolah Arab,jadi aku memang tak tahu bahasa Arab. Seandainya aku faham, mungkin ia akan membantu aku lagi memahami kisah-kisah sejarah ni. Jadi pemahaman aku adalah terbatas bila aku cuma dapat baca apa yang pakar-pakar agama dan sirah mengolah kembali cerita-cerita ni. Tapi tak salah kalau nak menambah pengetahuan mengenai sejarah asal usul agama kita. Banyakkan membaca,kawan..
Kalau nak tau sahih atau tidak, boleh tanya ulama’ kerana ulama’ merupakan penghafal al-Quran dan hadith yang ditinggalkan Rasulullah SAW serta kitab-kitab riwayat yang ditinggalkan para sahabat nabi. 
In sya Allah,bakal bersambung...
Petikkan dari  http://hafeezafauzi.blogspot.my/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tazkirahmelayuislam.blogspot.com/2015/10/sejarah-kaabah-dan-mekah-sebelum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Isteri Hina Nabi Muhammad Saw Dihukum

Suami Isteri Hina Nabi Muhammad Saw Dihukum

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 51 hits
ISLAMABAD 6 April Sepasang suami isteri beragama Kristian dijatuhi hukuman mati atas kesalahan menghantar mesej menghina Nabi Muhammad SAW di timur wilayah Punjab di sini Peguambela Nadeem Hassan berkata hakim menjatuhkan hukuman itu kelmar...
Nabi Muhammad Saw Melarang Meniup Air Panas Yang Akan Diminum

Nabi Muhammad Saw Melarang Meniup Air Panas Yang Akan Diminum

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 56 hits
Nabi Muhammad SAW melarang para sahabatnya meniup air panas yang akan diminum Hendak Tahu Kenapa Baginda melarang Dalam penelitian Sains air panas yang bertemu karbondioksida yang Klik link untuk bacaan selanjutnya
Contoh Teks Pembawa Acara Maulid Nabi Muhammad Saw

Contoh Teks Pembawa Acara Maulid Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 62 hits
Contoh Teks Pembawa Acara Maulid Nabi Muhammad SAW Kali ini saya bagikan contoh teks pembawa acara pada saat peringatan maulid nabi muhammad sebenarnya teks pembawa acara ini tergantung acara apa saja yang akan dilaksanakan pada saat pering...
Contoh Proposal Kegiatan Peringatan Maulid Nabi Muhammad Saw

Contoh Proposal Kegiatan Peringatan Maulid Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 58 hits
Contoh Proposal Kegiatan Peringatan Maulid Nabi Muhammad SAW Kali ini saya bagikan contoh proposal kegiatan peringatan maulid nabi muhammad saw yang dibutuhkan oleh panitia kegiatan untuk mencari dana biasanya dibuat oleh DKM Karang Taruna ...
Benarkah Wujudnya Gambar Para Nabi Dari Nabi Adam Hingga Nabi Muhammad Saw

Benarkah Wujudnya Gambar Para Nabi Dari Nabi Adam Hingga Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 94 hits
Dalam sebuah Kitab karangan Imam Al Baihaqi bernama Kitab Dalail Nubuwwah ada menceritakan sebuah kisah tentang 2 orang sahabat Nabi SAW yang menjadi saksi melihat gambar para Nabi Alaihissalam termasuklah gambar Nabi Muhammad SAW Haahhh Bi...
Biodata Nabi Muhammad Saw

Biodata Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 77 hits
BIODATA RASULULLAH S A W Nama Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalibs bin Hashim Tarikh lahir Subuh hari Isnin 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi Tempat lahir Di rumah Abu Talib Makkah Al Mukarramah Nama bapa Abdullah bin Abdul M...
Sunah Sunah Nabi Saw Sebelum Ketika Dan Selepas Tidur

Sunah Sunah Nabi Saw Sebelum Ketika Dan Selepas Tidur

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 75 hits
Assalamualaikum wbt 1 Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur Ramai orang memperlekehkan doa Masnun tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga 2 Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat Ini adalah kedudukan tidur orang yang...
Nabi Muhammad Saw Pedofilia

Nabi Muhammad Saw Pedofilia

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 130 hits
Jika boleh meminjam perkataan William Montgomerry Watt bahwa Tiada tokoh besar dalam sejarah yang paling banyak difitnah selain Nabi Muhammad Ia benar dan saya secara peribadi setuju dengan kata katanya memang tokoh sentral umat Islam inila...
Quran Sudah Ada Sebelum Nabi Muhammad Lahir

Quran Sudah Ada Sebelum Nabi Muhammad Lahir

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 79 hits
Menurut sejarawan Barat temuan lembaran Alquran di perpustakaan Universitas Birmingham Inggris bulan lalu boleh jadi menyatakan kitab suci umat Islam itu sudah ada sebelum zaman Nabi Muhammad Lembaran atau manuskrip Alquran yang ditemukan i...
Rezky Aditya Buka Muiut Lsv Anak Lu R Nikah Citra Kirana Saya Siap Ter Ma Takdir Dengan Lapang D4da

Ceo Axiata Letak Jawatan Selepas Umum Celcom Akan Sertai Dnb

10 Cara Memutihkan Gigi Kuning Secara Semulajadi

Introducing Baby 3 To The World

Pcak Sumbang Basikal Kepada Keluarga Di Rengas

Environmental Group Condemns Planned Corn Cultivation In Forest Reserve

Sudah Macam Kilang Pengeluar Bayi Etnik Rohingnya

Impian Lelaki Nak Jadi Anjing Tertunai



Fakta Menarik Mengenai Maori Pahlawan Orang Asli New Zealand

7 Fakta Menarik Mengenai Senarai Most Wanted FBI

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Melur Untuk Firdaus Slot Lestary TV3

5 Peralatan Kereta Yang Sepatutnya Dah Diwajibkan di Malaysia

Sejarah Tarian Haka Yang Sinonim Dengan Pasukan All Blacks


Lirik Tiada Ganti Cinta Ini Auranzeb

Pengikut Ig Menaik 8 Kali Ganda Yoon Jion Ulas Populariti Global Dek Tomorrow

Mengenal Sosok Laksmi Shari De Neefe Suardana Pemenang Puteri Indonesia 2022 Asal Bali

Matan Taqrib Akad Salam Dalam Transaksi Jual Beli

Mula Mula Belilah Yang Halus Tak Perlu Bergaya Sakan Ni Tip Beli Emas Cara Mudah

Make A Splash With Custom Shower Curtains