Sejarah Asal Volkswagen Kereta Untuk Rakyat



Jenama Volkswagen cukup terkenal sebagai nama kereta yang mempunyai sejarah kegemilangan tersendiri. Jenama Volkswagen bermula atau bertapak di Wolfsburg, Jerman. Volkswagen dalam bahasa Jerman bermaksud "kereta rakyat", dan sebutan sebetulnya ialah "folks-va-gen"

Volkswagen pada asalnya diasaskan pada tahun 1937 oleh Kesatuan Perniagaan Kesatuan Buruh Jerman. Ia sebagai satu usaha untuk menyediakan kereta kepada golongan pertengahan Pada awal tahun 1930-an industri kereta di Jerman tertumpu kepada pengeluaran kereta mewah yang hanya mampu dimiliki golongan kaya.

Pemimpin Jerman, Adolf Hitler terlibat secara langsung membantu industri kereta untuk rakyat. Pihak swasta tidak bersedia untuk mengeluarkan kereta yang berharga murah atau untuk golongan kebanyakan. Oleh itu, Hitler mengambil keputusan untuk menaja semua kilang baru sebagai milik negara. 

Prototaip kereta dipanggil "KDF-Wagen" (Jerman: Kraft durch Freude - "kekuatan melalui kegembiraan"), muncul pada 1936. Volks-awalan ("Rakyat") tidak hanya digunakan untuk kereta, tetapi juga untuk produk-produk lain di Eropah. Kereta bentuk kumbang sebenarnya terhasil melalui keputusan 'terowong angin' yang telah dibangunkan di Jerman Jerman sejak awal tahun 1920-an.

Pembinaan kilang baru bermula 26 Mei 1938 di bandar baru KDF-Stadt, kini dikenali Wolfsburg. Namun, pengeluaran di kilang ini terbantut apabila Perang Dunia Kedua meletus di Eropah pada tahun 1939. 

Peperangan telah mengubah matlamat asal kilang untuk mengeluarkan kereta untuk rakyat telah bertukar kepada kenderaan untuk kegunaan tentera atau yang sesuai untuk menjalankan fungsi di medan perang.

Untuk memenuhi keperluan kenderaan perang yang banyak, Kerajaan Nazi Jerman telah menggunakan buruh paksa atau dibayar dengan kadar upah rendah. Dianggarkan kira-kira 15,000 pekerja terlibat sebagai buruh di Volkswagen pada masa perang. 

Selepas perang tamat, beberapa proses penyusunan semula operasi dilakukan. Kawasan kilang banyak mengalami kerosakan akibat terkena bom yang dilakukan oleh tentera Amerika Syarikat.

Menjelang 1946 kilang telah menghasilkan 1,000 kereta sebulan, satu pencapaian yang luar biasa memandangkan ia masih dalam keadaan rosak. Dari tahun 1948, Volkswagen menjadi elemen yang sangat penting, simbolik dan ekonomi, pemulihan kembali Jerman Barat. 

Volkswagen telah mula dipamerkan dan dijual di Amerika Syarikat pada tahun 1949, tetapi hanya terjual dua unit di Amerika pada tahun Volkswagen Amerika Syarikat telah ditubuhkan pada bulan April 1955 untuk menyeragamkan jualan dan perkhidmatan di Amerika Syarikat. 

Pengeluaran Jenis 1 Volkswagen Beetle meningkat secara mendadak sejak beberapa tahun kemudian, mencecah 1,000,000 pada tahun 1955. Ia telah dipasarkan di banyak negara, termasuk Kanada dan Perancis. Kawasan kilang telah diperluaskan untuk memenuhi permintaan.

Biarpun berdepan persaingan lain, khusus Ford, Volkswagen terus berada di hadap dari segi jumlah jualan. Pada 17 Februari 1972, jumlah jualan 15,007,034 'Kumbang' telah dicatatkan. Menjelang tahun 1973, jumlah pengeluaran adalah lebih 16 juta.

Dekad seterusnya, Volkswagen melalui cabaran industri kereta dengan persaingan sengit yang terpaksa melalui pelbagai pengubahsuaian atau penyusunan semula industri untuk terus kekal bersaing dengan pengeluar lain.

Biarpun Volkswagen sinonim dengan kereta berbentuk kumbang atau dipanggil juga kereta kura-kura, banyak model lain yang cukup terkenal.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/11/gte.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun M Sekolahkan Menteri Ajar Sejarah Asal Usul

Tun M Sekolahkan Menteri Ajar Sejarah Asal Usul

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 364 hits
PUTRAJAYA Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengadakan satu pertemuan tertutup dengan menteri dan timbalan menteri Melayu di sini bagi mengingatkan mereka tentang sejarah negara Ditanya mengenai pertemuan kira kira dua jam di...
Memalukan Bila Pm Terpaksa Ajar Sejarah Asal Usul Kepada Menteri Melayu Ph

Memalukan Bila Pm Terpaksa Ajar Sejarah Asal Usul Kepada Menteri Melayu Ph

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 359 hits
Adakah pemimpin negara tidak ambil endah atau sengaja ketepikan sejarah kerana mereka tahu bukti ini negara Islam bumi Melayu 1 Rabiulawal 1440H Jumaat Agak memalukan apabila Tun Dr Mahathir Mohamad terpaksa mengajar jemaah menteri mengenai...
Amanah Sedia Terima Wakil Rakyat Pas Kata Mohamad Sabu

Amanah Sedia Terima Wakil Rakyat Pas Kata Mohamad Sabu

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 344 hits
PETALING JAYA Amanah tidak akan menghalang Ahli Parlimen PAS daripada menyertai parti itu sekiranya parti Islam tersebut berpakat dengan Umno kata Mohamad Sabu Presiden Amanah itu yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu berkata mendoakan supay...
Semak Permohonan Bantuan Sara Hidup Rakyat

Semak Permohonan Bantuan Sara Hidup Rakyat

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 484 hits
Semak permohonan Bantuan Sara Hidup Rakyat Umum mengetahui bahawa 30 Mei 2018 yang lepas Perdana Menteri Malaysia ke 7 Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengumumkan satu skim bantuan yang baru menggantikan skim Bantuan Rakyat 1 Malaysia Skim it...
Rakyat Menyesal Dr Mahathir Gagal Tunai Janji Kata Tengku Razaleigh

Rakyat Menyesal Dr Mahathir Gagal Tunai Janji Kata Tengku Razaleigh

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 285 hits
Tengku Razaleigh dan Tun Dr Mahathir Foto Minaq Jinggo Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li berkata pemimpin kerajaan Pakatan Harapan belum dapat menyesuaikan diri sebagai kerajaan yang memerintah di mana ada sesetengah pemimpinnya beranggapa...
Pemimpin Yang Baik Kena Takut Sumpahan Rakyat

Pemimpin Yang Baik Kena Takut Sumpahan Rakyat

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 216 hits
Timbalan Perdana Menteri yang juga Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail memberi Ucapan Dasar Kongres Nasional Parti Keadilan Rakyat Ke 13 di Pusat Konvensyen IDCC Shah Alam Selangor foto HAZROL ZAINAL SHAH ALAM Presiden PKR Datuk S...
Ekspor Kelapa Indonesia Jadi Andalan Perkebunan Rakyat

Ekspor Kelapa Indonesia Jadi Andalan Perkebunan Rakyat

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 200 hits
Kementerian Pertanian melepas ekspor Desicated Coconut dari Kota Manado Sulawesi Utara Beberapa negara yang menjadi tujuan ekspor di antaranya Papua New Guinea Filipina China USA Belanda Vietnam Singapura Korsel Jepang Jerman Afrika Selatan...
Sekjen Tegaskan Kantor Pdip Rumah Rakyat Bisa Dipakai Rapat Pkk Hingga Hajatan Warga

Sekjen Tegaskan Kantor Pdip Rumah Rakyat Bisa Dipakai Rapat Pkk Hingga Hajatan Warga

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 232 hits
Di hadapan kader PDIP Hasto mengingatkan semangat partai untuk dekat dengan rakyat Dia mencontohkan kantor PDIP di manapun harus menjadi rumah bagi rakyat sekaligus pusat penggemblengan kader Salah satunya di DPC Lamongan
Siapa Dahulu Yang Cetuskan Provokasi Menteri Atau Rakyat Biasa Dap Mujahid Atau Moorthy

Siapa Dahulu Yang Cetuskan Provokasi Menteri Atau Rakyat Biasa Dap Mujahid Atau Moorthy

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 327 hits
Sekolah Cina dan India tiada dalam Perlembagaan kenapa DAP dan PH semua diam Mereka TIDAK JUJUR malah berniat jahatCatatan Parlimen Apabila Menteri Perpaduan Bertukar Menjadi Menteri Perpecahan1 Suhu atmosfera politik tanah air luar biasa p...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas