Sef Jagalah Abang Anak Sulung Mild Autism Deep Pesanan Dr Say Buat Anak


Jika dilihat secara luaran pasti orang tak akan sangka yang Dr Say Shazril sebenarnya terkesan apabila dapat tahu yang anak sulungnya, Aezriel atau mesra dipanggil Ace disahkan mild autism. Bapa mana yang tak sedih kan, lagi-lagi berlaku pada anak sendiri.
Tambah pula sebelum itu, penantian untuk mendapat anak penuh berliku dan selama 5 tahun Dr Say berusaha baru dapat berita gembira isteri mengandung. Namun kegembiraan itu hanya seketika kerana pada usia Ace 2 bulan, isteri Dr Say, Dr Azura mendapati ada sesuatu yang tak kena pada anak sulung mereka waktu itu.

“Seawal usia Ace 2 bulan dah nampak. Bila panggil tak respon, 6 bulan tak pandang bila panggil, hanya pandang sekeliling je. Tapi bila 1 tahun 6 bulan makin nampak ketara. Setelah isteri study memang nampak itu adalah ciri-ciri autism dan bila dirujuk pakar semuanya terjawab.
“Mulanya saya tak boleh terima apa yang berlaku dan pernah tertanya pada diri sendiri kenapa benda ni jadi pada aku? Seolah saya mempertikaikannya.
“Lagi sedih autism ni bukan macam penyakit biasa, makan ubat terus sihat, tapi ni life long.,” kongsi Dr Say ketika berbicara mengenai sisi hidupnya dalam Pa&Ma Gala 2022.

Tambah bapa kepada dua anak lelaki ini yang juga penerima Anugerah Best Papa Millenial 2022, ada masa bila duduk seorang diri terfikir juga alangkah seronoknya kalau boleh sembang macam ayah yang lain dengan anak lelakinya, tapi dengan Ace kita sembang seorang diri.
“Cuma sekarang saya sangat bersyukur kerana dah boleh nampak perubahan yang banyak. Dari memandang merata, sekarang boleh fokus dan dah boleh cakap. Saya sangat berterima kasih pada isteri kalau dia tak sedar dan tak check dari awal tak tahulah, mungkin saya menyesal.

“Semasa kami tahu Ace ada mild autism ini, isteri dah cakap awal-awal tak mahu kongsi pada orang ramai terutama di media sosial tetapi saya rasa perlu kongsi sebab saya tahu ramai lagi ibu bapa di luar senasib dengan saya.
“Jika orang tanya penerimaan saya dulu, jujur saya akui agak berat namun sekarang 90 hingga 95 peratus dah ok dan boleh terima,” katanya.

Sementara itu, Dr Say juga mengakui kehadiran anak kedua iaitu Sefriel banyak memberi perubahan pada Ace untuk jadi lebih positif. Memandangkan Ace tak suka bergaul, ia sedikit memberi cabarannya.
“Masa awal kelahiran Sef, Ace memang tak boleh terima. Nampak Sef ada dekatnya, pasti nak ditolak. Boleh dikatakan Sef selalu kena buli, kena tolak, lama-kelamaan dia dah boleh terima dan sayang.
“Sekarang mula nampak bonding antara dua beradik itu. Adik pun selalu kacau dan bergurau dengan abang. Jadi bila makin lama, Ace dah boleh terima dan mula sayang,” ujarnya.

Dalam pada itu juga, Dr Say turut menitipkan kata-kata buat anak lelakinya yang sangat mendalam maksudnya.
“Daddy dan mommy nak beritahu yang Ace dan Sef the greatest gift to us. Kalau Sef tengok nanti abang berseorangan, Sef tolonglah jaga abang macam mana mommy dan daddy jaga Sef. Susah sikit nak faham abang, tapi inshaAllah kalau dia rasa dirinya disayangi dia akan behave dengan sangat elok. Kalau boleh janganlah lupakan abang tu. Sef tolong jaga abang.”

Sebagai seorang bapa yang mempunyai anak istimewa, Dr Say mengharapkan orang ramai menghormati dan memahami ibu bapa yang mempunyai anak istimewa ini. Tiada siapa yang pinta pun namun jika ketentuan ilahi terima dengan hati terbuka dan cubalah lakukan yang terbaik. Ini kerana, mengikut kajian 1 dalam 4 anak lelaki ada autism.
Bagi mendengar perkongsian lebih lanjut mengenai kisah Dr Say sebagai daddy buat dua permata hatinya dan suami sporting, tonton video anugerah Pa&Ma Gala 2022 ini:

Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Ayuh, belajar cara didik anak untuk menyimpan sejak mereka kecil. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/ajar-anak-simpan-duit/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Sef Jagalah Abang..” Anak Sulung Mild Autism, Deep Pesanan Dr Say Buat Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sef-jagalah-abang-anak-sulung-mild-autism-deep-pesanan-dr-say-buat-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kami Menantikan Orang Baru Son Ye Jin Umum Hamil Anak Sulung Hyun Bin Bakal Jadi Bapa

Kami Menantikan Orang Baru Son Ye Jin Umum Hamil Anak Sulung Hyun Bin Bakal Jadi Bapa

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 169 hits
Pasangan pelakon Korea yang cukup dikenali Son Ye Jin dan Hyun Bin mengumumkan bakal bergelar ibu dan ayah selepas Ye Jin dilaporkan hamil Perkhabaran gembira itu dikongsikan oleh Ye Jin sendiri menerusi satu hantaran terbarunya di akaun In...
Momen Best Lahirkan Talita Raja Ilya Syukur Kelahiran Anak Sulung Lancar

Momen Best Lahirkan Talita Raja Ilya Syukur Kelahiran Anak Sulung Lancar

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 152 hits
Syukur Alhamdulillah our baby girl is here Tahniah buat Raja Ilya dan suami setelah selamat menyambut kelahiran cahaya mata pertamanya yang ditunggu tunggu pada Jumaat 1 Julai Sambil mengucapkan rasa syukur Raja Ilya atau nama sebenarnya Ra...
Anak Batuk Tak Berhenti Cuba Cara Hilangkan Batuk Ini

Anak Batuk Tak Berhenti Cuba Cara Hilangkan Batuk Ini

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 141 hits
Mencari cara untuk merawat batuk yang dialami oleh kanak kanak ada kalanya boleh mendatangkan kebingungan Apatah lagi jika anak sukar makan ubat Jangan bimbang ada 12 cara hilangkan batuk budak yang boleh ibu cuba Pasti berkesan Merawat bat...
Kentang Boleh Sebabkan Kahak Elak Makan Kalau Anak Alah Dengan 2 Unsur Ini Dalam Kentang

Kentang Boleh Sebabkan Kahak Elak Makan Kalau Anak Alah Dengan 2 Unsur Ini Dalam Kentang

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 136 hits
Ubi kentang adalah salah satu daripada sumber makanan paling biasa Ianya mempunyai banyak khasiat namun bagi sesetengah manusia ia boleh mendatangkan mudarat jika mempunyai alahan terhadap makanan ini KENTANG BOLEH SEBABKAN KAHAK Dalam kent...
Video Siap Angkat Tangan Lagi Kat Aunty Peramah Betul Gelagat Anak Elfira Loy Dipuji Ramai

Video Siap Angkat Tangan Lagi Kat Aunty Peramah Betul Gelagat Anak Elfira Loy Dipuji Ramai

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 208 hits
Pelakon terkenal Elfira Loy merupakan selebriti tidak asing lagi dalam dunia hiburan Dia yang berkahwin pada tanggal 1 Januari 2019 dengan Faris atau nama penuhnya Muhammad Farsis Khairul Anuar kekal sehingga kini Pasangan ini turut dikurni...
Potret Gading Marten Dapat Tanda Tangan Ronaldinho Raffi Ahmad Rezeki Anak Soleh

Potret Gading Marten Dapat Tanda Tangan Ronaldinho Raffi Ahmad Rezeki Anak Soleh

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 159 hits
Gading Marten tak melewatkan kesempatan untuk meminta tanda tangan Ronaldinho saat sang pesepakbola legendaris asal Brasil datang ke Indonesia Raffi Ahmad yang kala itu sedang menemani Ronaldinho dan Gading langsung memberikan komentar Sima...
Campsite Dusun Pak Abu Hulu Rening Sangat Puas Hati Bila Anak Anak Dapat Mandi Manda Di Sungai

Campsite Dusun Pak Abu Hulu Rening Sangat Puas Hati Bila Anak Anak Dapat Mandi Manda Di Sungai

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 577 hits
assalamualaikum dan salam sejahtera pagi Ahad nan indah ni sambil disajikan dgn series Ghost Doctor baru la dpt jari jemari gebu saya ni menari nari atas keyboard update blog sebelum sebelum ni kesibukan duniawi melanda langsung tak dpt nak...
Gejala Rasuah Di Malaysia Semakin Berleluasa Ibu Bapa Perlu Didik Anak Perangi Rasuah Dengan Didikan Agama

Gejala Rasuah Di Malaysia Semakin Berleluasa Ibu Bapa Perlu Didik Anak Perangi Rasuah Dengan Didikan Agama

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 302 hits
Saban hari kita disajikan dengan berita berita tentang kes rasuah Rasuah merupakan satu kegiatan yang sangat menyalahi undang undang Kegiatan haram ini bukan sahaja berlaku dalam kalangan orang yang berkepentingan malahan di peringkat bawah...
Jangan Sampai Aku Pecahkan Kepala Kau Ibu Terkejut Jumpa Voice Note Anak Diugut Rakan Sekelas

Jangan Sampai Aku Pecahkan Kepala Kau Ibu Terkejut Jumpa Voice Note Anak Diugut Rakan Sekelas

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 131 hits
Baru baru ini pengacara terkenal Fedtri Yahya telah memuat naik satu ciapan di laman Twitter miliknya yang memaparkan gambar tangkap layar pendedahan daripada seorang ibu telah mendapat perhatian orang ramai Menerusi hantaran tersebut wanit...
Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Gerbang Lod Di Palestin Nabi Isa Skan Membunuh Dajjal

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Makan Makan Di Rumah Angah

Sedap Betul Miang Pla Di Dusun Riffaa Changlun

Battle Of Time Exists X Masdo Bakal Cetus Gelombang Kugiran Dua Era

Gejala Kekurangan Vitamin D


echo '';
Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton

Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024


10 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Berhenti Kerja Untuk Jadi Usahawan

Betul Ke Hormon Mempengaruhi Perut Kembung

Hello World

20 Best Leadership Books For Women To Read

75 Leadership A Thesaurus Of Synonyms And Nuances

Nursery