Sedikit Ulasan Mengenai Kuwait Finance House Yang Menarik Diri Dari Pasaran Malaysia




Nazri Hamdan


Sejarah perbankan Islam di Malaysia bermula seawal 1963 apabila pada masa itu kerajaan menubuhkan Tabung Haji. Kemudian, Islamic bank yang pertama ditubuhkan ialah pada 1983 iaitu Bank Islam yang mula menawarkan produk-produk kewangan patuh syariah.


Tapi pada masa itu perbankan Islam cuma dibenarkan kepada local players sahaja. Hanya bila Bank Negara Malaysia (BNM) sudah melihat yang bank tempatan sudah mula bersaing, mereka mula meliberalisasikan sektor perbankan Islam ini bermula tahun 2003.


Sejak itulah bank asing termasuk Kuwait Finance House telah masuk ke pasaran Malaysia untuk bersaing dalam perbankan Islam seawal tahun 2005. Liberalisasi dalam sektor perbankan Islam ini menjadikan pasaran menjadi sangat kompetatif.


Kalau dulu kita jual ayam goreng dekat pasar malam sorang diri saja, sekarang dah ada 10 orang jual ayam goreng di pasaran yang sama. Oleh itu, persaingan akan jadi sengit. Ada kemungkinan margin keuntungan akan jadi rendah. Pelanggan akan pilih mana kedai ayam goreng yang ada nilai untuk wang mereka. 


Untuk bersaing, ada bank yang bergabung dengan bank lain untuk terus berada dalam pasaran dan mendapatkan bahagian pasaran yang lebih besar. Jika mereka tak buat demikian, sukar nak bersaing dengan profit margin yang semakin tipis.


Apa yang saya nampak ialah keputusan KFH adalah suatu kesan persaingan yang sengit dalam perbankan Islam di Malaysia. Mana-mana bank asing yang sudah tak boleh nak bersaing, mereka akan keluar dari pasaran. 


Sebenarnya ura-ura mengenai KFH nak keluar dari pasaran Malaysia dah kita dengar sejak 2015. Ia berikutan daripada langkah pemegang terbesar KFH iaitu Kuwait Investment Authority (KIA) dalam perlaksanaan untuk rancangan divestment. Mereka dilaporkan akan memfokus sekor perbakan di Turki yang dilihat lebih banyak menawarkan peluang berbanding pasaran Malaysia yang kompetatif. 


Dalam terma finance dan economics – divestment ni adalah satu langkah untuk mengurangkan asset daripada perniagaan yang sedia ada. Dengan kata lain, divestment ni ialah lawan kepada investment.


Setelah beberapa lama ura-ura mereka nak keluar dari pasaran perbankan Islam Malaysia, akhirnya pada tahun 2024, berita melaporkan mereka membuat keputusan muktamad untuk keluar dari pasaran Malaysia dan memfokus perniagaan mereka di timur tengah.


Jadi persoalan yang orang tanya pada saya juga ialah, apakah yang akan terjadi kepada pinjaman mereka di KFH? Adakah pinjaman ini akan terbatal begitu sahaja dan mereka akan dibebaskan dari hutang?


Dalam konteks ni saya tak bercakap mengenai KFH tapi secara umum apa yang biasanya bank akan buat bila mereka exit dari pasaran. Dalam balance sheet bank, loan adalah asset. Ini kerana, bank buat duit dengan memberikan loan.


Kita juga ada asset seperti kereta, rumah dan sebagainya yang mana asset-asset ini mempunyai nilai bila kita jual. Jadi seperti kita, bank juga boleh menjual asset mereka kepada bank lain.


Jika seseorang itu ada pinjaman dengan Bank A, bila mereka keluar dari pasaran, mereka boleh jual loan asset tu kepada Bank B. Pelanggan yang membayar dengan bank A sebelumnya akan membayar kepada Bank B bila peralihan asset ini berjaya.


Tapi untuk KFH, pelanggan kena tunggu pengumuman rasmi daripada mereka. Saya tak boleh bercakap bagi pihak mereka. Tapi modus operandinya biasanya begitulah.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/08/sedikit-ulasan-mengenai-kuwait-finance.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Ambil Masa 15 Saat Ini Fakta Menarik Mengenai Hukuman Tali Gantung Di Malaysia

Hanya Ambil Masa 15 Saat Ini Fakta Menarik Mengenai Hukuman Tali Gantung Di Malaysia

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 93 hits
Tular di media sosial TikTok baru baru ini mengenai fakta serta kos sebenar hukuman gantun seseorang banduan di Malaysia Antara fakta yang dikongsikan adalah kos keseluruhan untuk hukuman banduan akhir ke tali gantung itu adalah sebanyak RM...
Kidzania Malaysia Tarikan Utama Aktiviti Menarik Untuk Si Kecil

Kidzania Malaysia Tarikan Utama Aktiviti Menarik Untuk Si Kecil

papar berkaitan - pada 22/7/2024 - jumlah : 212 hits
KidZania Malaysia Tarikan Utama Aktiviti Menarik Untuk Si Kecil Selamat datang ke dunia KidZania tempat di mana kanak kanak boleh menjadi apa sahaja yang mereka impikan KidZania adalah sebuah taman tema interaktif yang unik di mana kanak ka...
Kenapa Ringgit Naik Tapi Pasaran Saham Malaysia Jatuh

Kenapa Ringgit Naik Tapi Pasaran Saham Malaysia Jatuh

papar berkaitan - pada 5/8/2024 - jumlah : 149 hits
First kita kena faham bagaimana asas pasaran modal bergerak Orang yang menggerakkan modal ni ialah pengurus dana So macam mana pengurus dana ni buat keputusan nak letakkan wang mereka di mana Faktor utama adalah resiko So mereka nak letakka...
Pilihan Raya As Bagaimana Ketidakpastian Mempengaruhi Pasaran Dan Bertrilion Dolar Melarikan Diri Dari Saham

Pilihan Raya As Bagaimana Ketidakpastian Mempengaruhi Pasaran Dan Bertrilion Dolar Melarikan Diri Dari Saham

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 148 hits
Pasaran mempunyai keegganan yang kuat terhadap ketidakpastian dan dengan undian hampir 50 50 ini adalah setakat mana ketidakpastian boleh berlaku kata Ross Yarrow pengarah urusan ekuiti AS di bank pelaburan Baird S P 500 Wall Street jatuh 2...
Warga Malaysia Bertanya Samaada Boleh Mengucap Selamat Tinggal Babi Semasa Mengundur Diri Dikecam Oleh Netizen

Warga Malaysia Bertanya Samaada Boleh Mengucap Selamat Tinggal Babi Semasa Mengundur Diri Dikecam Oleh Netizen

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 129 hits
Setiap pekerjaan baik atau buruk akhirnya kita semua harus mengucapkan selamat tinggal dan melangkah ke depan Tetapi jika pekerjaan itu telah memberi anda masa yang sukar adalah wajar untuk ingin meninggalkan syarikat dengan cara terang ter...
Saiz Kasut Panduan Ukuran Saiz Kasut Di Malaysia

Saiz Kasut Panduan Ukuran Saiz Kasut Di Malaysia

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 118 hits
Untuk memastikan kasut dapat dipakai dengan selesa kita mestilah membeli kasut dengan saiz yang tepat Kasut yang dibeli secara online selalunya berisiko untuk tidak muat atau terlebih besar andai kita tidak mengetahui saiz sebenar kasut ter...
Bangunan Bangunan Untuk Menempatkan Lebih Dari 100 Pemasa Imbangan Listrik Baharu Di Malaysia

Bangunan Bangunan Untuk Menempatkan Lebih Dari 100 Pemasa Imbangan Listrik Baharu Di Malaysia

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 207 hits
Malaysia sedang membuat kemajuan penting menuju masa depan berkarbon rendah dengan pelancaran Peta Jalan Transisi Tenaga Kebangsaan pada Ogos 2023 Rancangan berani ini termasuk peningkatan penerimaan kenderaan elektrik dan pemasangan 10 000...
Cara Melupuskan Bendera Malaysia Yang Telah Rosak

Cara Melupuskan Bendera Malaysia Yang Telah Rosak

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 205 hits
MALAYSIA Untuk pengetahuan semua Jalur Gemilang yang telah pudar warna koyak dan seumpamanya tidak boleh dikibarkan kerana dianggap sebagai bendera yang uzur dan pengibarannya menunjukkan kepada bendera tersebut Jalur Gemilang juga dibuang ...
Malaysia S Gop Need A Reality Check

Malaysia S Gop Need A Reality Check

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 162 hits
In the early part of this season of annual UMNO Divisional meetings voices have emerged to demand that UMNO break out from the Unity Government It came from groups within UMNO exploiting PH s colossal lost at the Sungai Bakap by election Am...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah