Sedih Tengok Anak Anak Suami Hilang Pendapatan Selepas Kemalangan Isteri Pula Baru Bersalin


Kisah keluarga ini sungguh meruntun hati. Ibaratnya sudah jatuh ditimpa tangga. Impian sebelum ini untuk memberikan yang terbaik pada anak-anak tak kesampaian apabila diuji dengan ujian yang tak terduga.
Pasangan suami isteri ini mulanya mencuba nasib dengan berhijrah dari Kelantan ke Kedah dengan berbekalkan harapan yang menggunung tinggi untuk membina keluarga bahagia di tempat orang.
Encik Mohd Khairullah Bin Abdul Rahim, 35 tahun, merupakan seorang tukang masak di Negeri Cik Siti Wan Kembang. Apabila terbaca iklan tentang sebuah restoran di Kedah memerlukan tukang masak, isterinya Nur Akmar Bin Mohd Yusof, 33 tahun mengajak untuk berpindah ke Kedah setelah pemilik restoran menjanjikan gaji yang memuaskan dan segala kemudahan termasuk rumah sewa disediakan.
Ketika kita sampai .. beginilah keadaan mereka anak beranak .. hanya berbekalkan wang BPN yang disalurkan kerajaan itulah mereka meneruskan kehidupan selain ehsan orang sekeliling.. Dengan membawa beg pakaian mereka pun bertolak ke Kedah dengan menaiki bas ekspres. Tiba di Kedah mereka disambut oleh pemilik restoran tersebut dan dibawa ke sebuah rumah kosong.
Di rumah itu, mereka hanya dibekalkan dengan sebuah periuk nasi sahaja. Dengan periuk nasi itulah mereka masak nasi, masak lauk-pauk atau pun air. Tidurlah mereka anak beranak di atas lantai tanpa sebarang alas pun.
Sementara menunggu gaji pertama, mereka hanya diberi wang antara RM10-RM20 saja untuk wang belanja atas alasan restoran belum ada pelanggan.
Keadaan mereka saat ini, sangatlah perit namun kekuatan mereka ialah menghitung hari menunggu saat akhir bulan untuk mendapatkan gaji yang dijanjikan majikan.
Majikan membelikan Encik Khairullah sebuah motosikal dengan janji bayaran bulanannya dipotong gaji. Setelah menerima gaji pertama, ditolak sewa rumah dan bayaran bulanan motosikal, jumlah yang diterima ternyata jauh beza dari yang dijanjikan namun mereka tetap bersyukur.
Peti sejuk yang kosong …anak yang masih menyusu botol pula hanya minum air teh menggantikan susu Dihalau dari rumah sewa
Bagaimanapun selepas tiga bulan majikan tiba-tiba memaklumkan dia tidak ingin lagi meneruskan perniagaan di restoran itu dan berhajat hendak berpindah ke KL. Mereka ditinggalkan begitu sahaja terkontang-kanting.
Lebih malang tidak lama kemudian, pemilik rumah sewa juga datang dan mengusir mereka keluar dari rumah kerana tidak membayar sewa rumah. Mereka diusir keluar dari rumah itu tengah malam setelah tuan rumah membuat laporan polis. Keadaan malam itu riuh rendah bila tuan rumah enggan lagi memberi tempoh kepada mereka. Kekecohan itu sampai kepada pihak masjid qariah.
Pihak masjidlah yang menguruskan mereka berpindah ke sebuah rumah baru atas ehsan pemiliknya pada malam itu juga.
Ditimpa kemalangan 
Encik Khairullah akhirnya berjaya mendapat pekerjaan sebagai tukang masak di sebuah restoran lain. Hidup mereka yang suram sebelum ini kembali bersinar. Terasa mereka seakan kembali bernafas semula setelah tercungap hampir kelemasan sebelum ini.
Tetapi ternyata .. keindahan itu tidak berpanjangan. Mereka anak beranak diuji lagi. Baru beberapa bulan bekerja, Encik Khairullah telah terlibat dalam satu kemalangan jalan raya pada 18 Jun tahun lalu.
Sejak itulah keperitan hidup mereka bermula lagi. Encik Khairullah terpaksa bertarung nyawa selama tiga bulan di wad dan kakinya hampir dipotong.
Dia menjalani dua kali pembedahan untuk membuang isi yang sudah rosak dan terkena jangkitan kuman sehingga ke paras paha.
Keadaan kaki Encik Khairullah ketika kemalangan dan terkini Isteri terpaksa keluar bekerja
Saat itu pula, Puan Akma pula baru saja hamil anak ketiga. Dalam keadaan anak-anak yang masih kecil, Puan Akma mengharapkan belas ehsan orang sekeliling untuk menjaga dua orang anaknya yang masih kecil bila dia terpaksa menjaga suami di wad.
Sejak kemalangan itu mereka hilang sumber pendapatan kerana suami bergaji hari. Puan Akma memutuskan untuk keluar bekerja sebagai tukang masak di sebuah kedai makan. Encik Khairullah pula setelah keluar wad, sudah tidak mampu bekerja lagi. Tinggallah dia di rumah menguruskan anak-anak. Tugas menyara kehidupan sepenuhnya di bahu Puan Akma sehinggalah diarahkan berhenti oleh majikan kerana telah sarat.
Hanya ini yang mampu disediakan untuk anak-anak yang kelaparan setelah setelah terputus bekalan barang dapur Selamat lahirkan anak ketiga
12 Januari lalu .. Puan Akma telah selamat melahirkan anak ketiganya. Alhamdulillah bil hospitalnya dijelaskan oleh seorang doktor yang bersimpati dengan nasibnya. Pulang ke rumah tidak dapat dibayangkan kesedihannya. Dia terbaring kerana di dalam pantang, suami pula terbaring kerana kemalangan.
Encik Khairullah tidak dapat menuntut apa-apa pampasan kerana kenderaan yang melanggarnya tidak mempunyai cukai jalan. Motosikalnya yang tersadai di tempat kejadian ketika kemalangan juga telah hilang. Encik Khairullah juga tidak dilindungi apa-apa skim PERKESO.
Pernah terdetik di hati ibu utk menyerahkan bayi ini kepada orang kerana buntu dan desakan hidup … namun bila menatap wajah yang tidak berdosa ini .. dia tidak sampai hati Sedekah Jumaat untuk beri sinar baru
Prihatin dengan nasib mereka anak beranak .. Sedekah Jumaat kita bertujuan untuk mengembalikan punca pendapatan kepada mereka suami isteri yang pandai memasak ini dengan menyediakan sebuah gerai buat mereka berniaga di hadapan rumah.
Rumah sewa mereka terletak berhampiran jalan besar di sebuah taman perumahan, berpotensi untuk menarik pelanggan apatah lagi keduanya mempunyai kepakaran memasak. Mereka boleh berniaga sambil menguruskan anak-anak.
Kita andaikan keadaan Encik Khairullah akan bertambah baik selepas tiga bulan lagi dan semuanya akan kembali stabil selepas enam bulan.
Buat masa ini, sewa rumah mereka (sebulan RM400) sudah tertunggak dua bulan. Kita berhasrat untuk membayar selama 6 bulan agar mereka tidak terbeban dalam tempoh itu.
Semoga Sedekah Jumaat yang kita niatkan untuk membantu Encik Mohd Khairullah Bin Abdul Rahim ini mampu membantu mereka untuk bangun semula. Jumaat yang barakah, semoga Allah permudahkan urusan kita sebagaimana kita mempermudahkan urusan orang lain, InsyaAllah.
Jika ada yang ingin menghulurkan sumbangan bolehlah terus menyumbang ke akaun Puan Natipah Abu (Sukarelawan yang banyak membantu orang ramai sekitar negeri Kedah) 
KEPERLUAN RM7K
GERAI & SEWA RUMAH
SUMBANGAN MAYBANK NATIPAH ABU
552107617521
Kredit: Natipah Abu
ARTIKEL MENARIK [Kuat Sebab Anak-Anak. Genap Setahun Covid, Balu Mangsa Pertama Di Johor Terus Bangkit!]
LAGI ARTIKEL MENARIK [Hilang Kasih Ibu! Sebak Lihat Renungan 3 Anak Kecil Seolah Faham Ibu Pergi Selamanya]

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Sedih Tengok Anak-Anak. Suami Hilang Pendapatan Selepas Kemalangan, Isteri Pula Baru Bersalin appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sedih-tengok-anak-anak-suami-hilang-pendapatan-selepas-kemalangan-isteri-pula-baru-bersalin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Tikam Suami Selepas Nampak Gambarnya Bersama Perempuan Lain Tanpa Sedar Itu Adalah Dirinya Semasa Muda

Isteri Tikam Suami Selepas Nampak Gambarnya Bersama Perempuan Lain Tanpa Sedar Itu Adalah Dirinya Semasa Muda

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 440 hits
Seorang wanita yang mengesyaki suaminya curang selepas ternampak gambar lelaki itu bersama perempuan muda dalam telefon bimbit telah ditahan polis kerana keganasan rumah tangga Lapor Yucatan Magazine wanita terbabit yang dikenali sebagai Le...
Video Suami Habis Kuarantin Covid 19 Dapat Khabar Gembira Isteri Hamil Selepas 3 Tahun Penantian

Video Suami Habis Kuarantin Covid 19 Dapat Khabar Gembira Isteri Hamil Selepas 3 Tahun Penantian

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 315 hits
68 total views 68 views today Setiap pasangan yang sudah berkahwin pastinya menginginkan cahaya mata bagi melengkapi kehidupan berkeluarga Kadang kala ada pasangan yang diuji apabila rezeki tersebut sedikit dilewatkan dan pastinya menghadir...
Video Setelah 3 Tahun Penantian Suami Baru Habis Kuarantin Sebak Dapat Tahu Isteri Hamil

Video Setelah 3 Tahun Penantian Suami Baru Habis Kuarantin Sebak Dapat Tahu Isteri Hamil

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 221 hits
Setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga pastinya mengimpikan kehadiran cahaya mata bagi menyerikan lagi mahligai yang dibina Namun begitu tidak semua pasangan diberikan rezeki menimang cahaya mata selepas mendirikan rumah tangga Ada pa...
Sedih Anak Sempat Cuba Baju Sekolah Baru 30 Minit Sebelum Maut Dilanggar Trak

Sedih Anak Sempat Cuba Baju Sekolah Baru 30 Minit Sebelum Maut Dilanggar Trak

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 241 hits
Seorang kanak kanak lelaki berusia empat tahun maut dalam keadaan tragis selepas dilanggar oleh sebuah trak sampah ketika berbasikal Mangsa Bronson John Bannister Williams meninggal dunia pada Rabu lalu dalam nahas yang berlaku di Launcesto...
Suami Isteri Direman Tujuh Hari Kes Dera Anak Sampai Mati

Suami Isteri Direman Tujuh Hari Kes Dera Anak Sampai Mati

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 303 hits
208 total views 208 views today MELAKA Sepasang suami isteri masing masing berusia 32 dan 38 tahun direman tujuh hari bermula hari ini bagi membantu siasatan kes dera sehingga menyebabkan kematian kanak kanak lelaki berusia tujuh tahun Ketu...
Suhaimi Saad Tubuh Kumpulan Nasyid Baru Bismillah Bersama Anak Isteri

Suhaimi Saad Tubuh Kumpulan Nasyid Baru Bismillah Bersama Anak Isteri

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 217 hits
69 total views 38 views today Jika sebelum ini bekas anggota kumpulan nasyid In Team iaitu Suhaimi Saad berkongsi masalah kesihatan yang dialaminya iaitu masalah mata kronik sehingga dia terpaksa berjalan menggunakan sebatang tongkat Artike...
Isteri Anak Nazri Pula Positif Covid 19

Isteri Anak Nazri Pula Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 344 hits
Haflin Saiful KUALA LUMPUR Sehari selepas Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Nazri Aziz dirawat di hospital di Kota Bharu kerana disahkan positif Covid 19 kini isteri dan anaknya turut terkena wabak itu Datin Seri Haflin Saiful dan anak...
Ujian Suami Isteri Membesarkan Tujuh Anak

Ujian Suami Isteri Membesarkan Tujuh Anak

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 201 hits
Oleh MOHAMAD FAIZAL HASHIM WAKIL Jejak Asnaf MAINJ Nasir Ishak menyampaikan sumbangan bantuan kepada Mohd Sayeed Haron dan keluarganya ketika mengadakan lawatan ke rumah mereka di PPR Melana Tampoi Johor UTUSAN BAAZLAN IBRAHIMJOHOR BAHRU Im...
Selepas Sebulan Nikah Baru Saya Maklumkan Pada Isteri Pertama

Selepas Sebulan Nikah Baru Saya Maklumkan Pada Isteri Pertama

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 188 hits
Baru baru ini hangat diperkatakan mengenai pelakon dan penerbit terkenal Datuk Ziela Jalil yang mendedahkan sudah dua tahun berkahwin dan hidup bermadu Sebelum ini hanya Ziela sahaja yang tampil memberikan kenyataan mengenai perkahwinannya ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say