Sedih Gaji Imam Murah Dibayar Netizen Minta Pengurusan Masjid Ditukar


Sedih Gaji Imam Murah Dibayar, Netizen Minta Pengurusan Masjid Ditukar 10 Tular di media sosial isu gaji imam murah yang menjadi tumpuan orang ramai. Ramai yang tidak berpuas hati kerana gaji imam murah dibayar oleh pengurusan masjid. Bahkan bayarannya tidak akal kerana hanya dibayar tiga angka sahaja sebulan. Bagaimana seorang imam boleh menguruskan kehidupan dengan gaji yang dibayar sekecil itu? 
Isu Gaji Imam Murah dan Penjelasannya Perkongsian Cerita Sebenar Dari Imam Pemilik akaun Facebook yang bernama, Amin Sarif Telah menggemparkan negara Malaysia dengan kenyataannya mengenai gaji seorang imam yang digaji oleh masjid yang beliau menjadi imam. Beliau telah menjelaskan bahawa masjid beliau bukanlah masjid yang terkenal seperti masjid MADAD dan masjid-masjid lain.
Gaji imam murah Beliau berkata kutipan masjid akan dikemaskini sehingga bulan jun dan beliau bukanlah sebahagian pengurusan masjid dan tidak mempunyai hak dalam pengurusan. Namun, beliau berbicara dan mengajak masyarakat untuk menilai sendiri. Beliau tegaskan bahawa beliau hanya ditugaskan untuk memimpin solat lima waktu secara berjadual. 
Ramai yang sangka menjadi imam adalah mudah kerana hanya bertugas waktu solat dan mempunyai banyak masa lapang tapi apabila hal masjid kebiasaannya orang ramai akan mencari imam. Beliau menyenaraikan bahawa orang ramai memerlukan imam apabila:
Ada orang meninggal dunia Ada orang susah memerlukan bantuan Dan lain-lain lagi Beliau mengatakan bahawa imam cuba memenuhi keperluan masyarakat. Namun, siapa yang akan memenuhi keperluan seorang imam? Ramai yang menyangka bahawa gaji beliau adalah RM3000 sedangkan hanya 3 angka sahaja. Bahkan 1000 pun tidak cecah apabila tiba tahun baru nanti. 
Beliau meletakkan gambar papa kenyataan mengenai kutipan derma bagi masjid dan meter masyarakat untuk menilai sendiri. Persoalan disini adalah adakah patut gaji imam murah dan tidak dapat memenuhi keperluan harian? 
Gaji imam murah Mindset Netizen yang Suruh Ikhlas Imam Tidak Perlu Gaji Mahal Berikutan tular Mengenai posting tular beliau banyak netizen yang memberi sokongan dan dorongan serta nasihat bagi menyelesaikan pelbagai masalah. Namun, terdapat juga netizen yang menyuruh imam untuk tidak memperkirakan gaji yang diberikan oleh masjid dan disuruhnya pula untuk berlaku ikhlas.
Kononnya kerana bekerja kerana Allah dan tidak memerlukan gaji yang tinggi. Ini adalah tidak patut kerana seorang imam juga adalah manusia biasa dan memerlukan duit bagi meneruskan kehidupan harian. Kita perlu mengambil kira juga aspek kehidupan seorang imam dan komitmen, Imam juga berhak mendapat hak imam sendiri.
Masalah Dalam Institusi Masjid Punca Gaji Imam Murah Berkenaan isu gaji imam murah juga ditimbulkan kerana adanya ahli jawatankuasa yang tidak mempunyai perancangan yang rapi serta penetapan yang jelas bagi keperluan seorang imam. Bagaimana seorang imam itu dibayar dengan harga yang murah gajinya walhal beliau memainkan peranan penting bagi institusi masjid.
Tugas imam adalah ibarat ketua kampung yang bertanggungjawab kepada masyarakat setempat. Betul dakwaan mengenai seorang imam menguruskan pelbagai urusan daripada perkara kehidupan sehingga perkara kematian.
Terdapat juga pendapat bahawa ahli jawatankuasa yang dipegang oleh golongan tua tidak menguruskan dengan baik serta terlepas pandang dengan perkara-perkara penting. Ada juga yang mengatakan bahawa golongan tua adalah keras dan tidak mengikut neraca yang betul.
Contohnya apabila terdapat kutipan masjid yang tinggi namun tidak digunakan bahkan dibiarkan disimpan sahaja sedangkan derma orang ramai adalah perlu digunakan untuk kepentingan dan kebaikan bersama. 
Ulasan dan Pandangan Dari Seorang Pempengaruh, Cikgu Fadhli Salleh Berikutan posting yang viral daripada seorang imam, cikgu Fadhli Salleh tampil untuk memberi pandangan. Pertamanya, beliau merasa sedih kerana adanya gaji imam murah.
Cikgu MFS juga mengatakan bahawa hanya pihak pengurusan masjid yang menentukan kegunaan duit derma orang ramai. Elaun imam yang rupanya tidak siapa tahu RM1000 amatlah menyedihkan dan beliau memberi persoalan kenapa dibayar dengan murah pada orang yang menjaga agama.
Program yang dianjurkan dan diajak artis untuk nyanyian sanggup dibayar puluhan ribu walaupun hanya datang untuk 3 hingga 4 jam sebagai hiburan. Sedangkan seorang imam yang lima waktu sehari dan pimpina orang ramai, urusan talil, kematian dan lain-lain hanya dibayar di bawah seribu sebulan.
Kalau imam, ustaz letak bayaran, dikata tunggang agama. Bila diam dan redha berapa diberi, dianiaya golongan ini bagai mereka tak berhak apa pun. Diberi nilai yang tak cukup dan tidak sepadan.Bila ada satu dua imam/ustaz berbunyi, terus kena dicop tidak ikhlas. Mentaliti ini kena ubah, ujar beliau.
Berilah saguhati dan sumbangan lebih pada imam, ustaz, penceramah yang sudi ajar kita ilmu akhirat, yang cuba sedaya mungkin pimpin kita ke syurga Allah taala.
Saranan dan Cadangan Dari Cikgu Mohd Fadhli Salleh Cikgu Mohd SallehJuga mengatakan bahawa telah tiba masa untuk kita mengangkat kedudukan seorang imam bilal siap masjid di seluruh negara malaysia. Perlu diwujudkan skim gaji yang khusus serta selaras bagi golongan ini. Perlu juga ada kenaikan tahunan serta elaun dan juga slip gaji yang diakui bagi mereka untuk membuat pinjaman pembelian rumah kereta dan lain-lain.
Skim gaji ini dibayar terus oleh kerajaan pusat/kerajaan negeri. Contoh :
Gaji imam : RM2,000 Elaun pelbagai : RM500 Kenaikan tahunan : RM100 setahun Elaun tambahan : minima RM100, maksima RM500 berdasarkan kutipan bulanan tabung masjid. Diperkirakan melalui tabung masjid. Ulasnya lagi perlu memuliakan pekerjaan yang menjaga agama allah ini dan berikan mereka hak yang sepatutnya seorang sesuai dengan kos sara kehidupan semasa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/12/terkejut-gaji-imam-murah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Ini Baru The Real Influencer Alif Satar Jadi Tumpuan Netizen Berjaya Tarik Ribuan Jemaah Subuh Di Masjid

Hiburan Ini Baru The Real Influencer Alif Satar Jadi Tumpuan Netizen Berjaya Tarik Ribuan Jemaah Subuh Di Masjid

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 107 hits
Pengacara dan pelakon popular Alif Satar baru baru ini meluahkan rasa terharu apabila usahanya mengajak orang ramai menghadiri solat Subuh berjemaah di masjid menerima sambutan yang amat baik dari warga sekitar 3 000 jemaah solat Subuh Mela...
Gara Gara Video Makan Fries Bersepah Influencer Kena Face Shaming Sudi Maafkan Netizen Yang Jadikan Saya Ni Allah S W T

Gara Gara Video Makan Fries Bersepah Influencer Kena Face Shaming Sudi Maafkan Netizen Yang Jadikan Saya Ni Allah S W T

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 137 hits
Pensohor dan pencipta kandungan YouTube Ammar Nazhan memaklum bahawa dia sedar dirinya dihina dek kerana video makan kentang goreng yang menjadi tular tempoh hari Ujar Ammar atau nama sebenarnya Ammar Mohd Nazhan Noralyadi 27 kecaman beruns...
Neelofa Ok Ke Kerap Kongsi Video Ala Ala Marhaen Netizen Dah Rasa Macam Close Friend Di Ig

Neelofa Ok Ke Kerap Kongsi Video Ala Ala Marhaen Netizen Dah Rasa Macam Close Friend Di Ig

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 120 hits
Perkongsian Neelofa di media sosial TikTok dan Instagram didakwa sedikit 8216 berlainan 8217 kerana didakwa memaparkan sisi berbeza selebriti terkenal itu bak kata netizen Kata peminat Neelofa kini banyak memuat naik video video 8216 kebany...
Hiburan Bila Nak Post Bini Kedua Alif Teega Tak Berani Kongsi Tentang Isteri Kedua Netizen Masih Tertunggu

Hiburan Bila Nak Post Bini Kedua Alif Teega Tak Berani Kongsi Tentang Isteri Kedua Netizen Masih Tertunggu

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 135 hits
Personaliti media sosial yang namanya sedang sensasi sekarang Alif Teega telah memuat naik sebuah video pendek yang memamparkan dirinya sedang beriadah bersama isteri pertamanya Aisyah Hijianah serta anak anaknya Dalam video berkenaan terli...
Kawan Baik Dulu Netizen Pelik Hubungan Lee Dongwook Song Jihyo Kelihatan Kekok Kini

Kawan Baik Dulu Netizen Pelik Hubungan Lee Dongwook Song Jihyo Kelihatan Kekok Kini

papar berkaitan - pada 18/12/2023 - jumlah : 125 hits
Siapa yang sudah sekian lama meminati K Drama pastinya tahu bahawa Song Ji hyo dan Lee Dong wook merupakan rakan baik ARTIKEL BERKAITAN Keduanya pernah bertemu dalam drama The Fugitive Of Joseon pada 2013 dan terus mengekalkan hubungan akra...
Bukan Dia Dah Keluar Ke Buat Persembahan Bersama Ahli Sf9 Rowoon Teruk Dikritik Netizen

Bukan Dia Dah Keluar Ke Buat Persembahan Bersama Ahli Sf9 Rowoon Teruk Dikritik Netizen

papar berkaitan - pada 18/12/2023 - jumlah : 121 hits
Eh dah kenapa ni ARTIKEL BERKAITAN Pada 16 Disember FNC Entertainment telah mengadakan konsert gabungan FNC KINGDOM The Greatest Show di Chiba Jepun Di mana kesemua artis yang bernaung di bawah syarikat itu iaitu FTISLAND CNBLUE SF9 Rowoon ...
Yusri Che Lah Puji Pengurusan Terengganu

Yusri Che Lah Puji Pengurusan Terengganu

papar berkaitan - pada 27/12/2023 - jumlah : 116 hits
Ketua Jurulatih Perak FC Yusri Che Lah memuji tindakan pengurusan Terengganu FC yang bersabar dan memberi masa kepada jurulatih TFC Tomislav Steinbruckner pada awal musim 2023 Ini kerana Terengganu memulakan saingan Liga Super dengan persem...
Muat Naik Hantaran Rendahkan Bangsa Melayu Zul Yahya Dikecam Netizen

Muat Naik Hantaran Rendahkan Bangsa Melayu Zul Yahya Dikecam Netizen

papar berkaitan - pada 18/12/2023 - jumlah : 112 hits
nbsp Pelakon dan pelawak Zul Yahya dikecam teruk selepas memuat naik hantarkan menyelar dan merendahkan bangsa Melayu di Facebook miliknya baru baru ini Menerusi hantaran tersebut Zul Yahya menulis kenyataan berbaur provokasi dan juga menye...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni