Sedapnya 9 Menu Masakan India Dari Puan Vasantha Sempena Depavali


Hidangan menu dari Puan  Vasantha ini memang terbaik, kaya dengan aroma rempah ratus. Inilah menjadikan masakan India dikenali seantero dunia. Tak hairanlah kalau kediamnya menjadi kunjungan sanak saudara dan sahabat handai kerana  air tangan beliau memaang sedap dan sentiasa mendapat pujian dari keluarga dan rakan-rakan.

Anda yang ingin mencuba menu masakan India, Vasanatha tidak kedekut berkongsi resipinya untuk anda semua.  Tak rugi mencuba kerana semua memang sedap-sedap belaka.
Happy Depavali untuk Vasantha dan keluarga…. Terima kasih kerana berkongsi menu dengan RASA…

SHRIMP & POTATO CUTLETS
BAHAN-BAHAN:
1 cawan udang  | buang kulit dan bersihkan5 biji kentang saiz kecil | kupas kulit dan rebus1 biji bawang besar | dadu halus1/4 sudu teh pes bawang putih1/8 sudu teh pes halia1 biji telur1/2 cawan serbuk roti1/4 cawan tepung serba guna1 cawan minyak masakBAHAN REMPAH RATUS
1/4 serbuk kunyit1/2 sudu teh serbuk cili | kepedasan ikut cita rasa1/4 sudu teh serbuk ketumbar1/4 sudu teh garam masalaSecubit serbuk kulit kayu manis dan lada hitam |  jika sukaGaram dan gula secukup rasaCARA MEMASAK:
Kisar udang dalam mesin pengisar. Ketepikan.Lenyek kentang hingga hancur. Ketepikan.Panaskan dua sudu makan minyak masak, tumis bawang merah.Apabila bawang layu masukkan pes halia dan bawang putih, kacau seketika.Masukkan pula bahan rempah ratus, diikuti udang yang telah dikisar tadi.Lebih kurang 3-4 minit, perlahankan api.Masukkan kentang tadi dan gaul rata.Kacau sebati, kemudian tutup api. Masukkan adunan ke dalam mangkuk, biarkan sejuk.Setelah sejuk, bulat-bulatkan adunan lebih kurang bola pingpong, golekkan dalam tepung serba guna kemudian leperkan.Celupkan dalam telur yang telah dikacau dan gaulkan dalam serbuk roti. Ketepikan.Panaskan minyak dalam kuali, goreng aduan hingga keperangan dengan api sederhana.Setelah siap, hidangkan dengan sos kegemaran anda.
NASI BRIYANI
BAHAN-BAHAN:
2 cawan beras basmathi | rendam lebih kurang 20 minit2 sudu makan minyak sapi2 kuntum bunga cengkih1 kuntum bunga lawang2 biji buah pelaga3-4 biji lada hitam3cm kulit kayu manis1 helai daun bay1 cawan bawang gorengGaram secukup rasa2 sudu makan yogurt2 sudu makan garam masala1 sudu makan saffron | pewarna  untuk nasiBAHAN SAYURAN:
1 biji tomata | potong dadu1 biji tomato | potong dadu2 biji cili hijau | potong 2-3cmSedikit bunga kubis | potong dadu1/2 sudu teh serbuk kunyit2 sudu teh serbuk ciliCARA MEMASAK:
Masukkan minyak sapi dalam kuali, tumiskan bawang bersama garam masala, sedikit garam dan yogurt. Gaul rata.Tambahkan beras bersama bahan-bahan lain.Tambah saffron sebagai pewarna. Gaul rata dan tutup api.Untuk menyediakan sayuran, masukkan minyak dalam kuali, garam masala, bawang goreng, tomato,serbuk cili, garam, hirisan bunga kubis dan kentang (separuh masak), sedikit yogurt. Tambah sedikit air, gaul rata.Tuangkan sayur dalam periuk nasi elektrik, diikuti dengan bahan beras.Tambah air secukupnya dan tutup periuk nasi. Masak seperti biasa.Setelah nasi masak hias dengan daun pudina dan bawang goreng sebelum dihidangkan.
HOT & SPICY MUTTON FRY
BAHAN-BAHAN:
1kg daging kambing | hiris, bersih dan tos4 biji bawang besar | potong dadu4 biji buah tomato | potong dadu6 sudu makan minyak masak2 sudu makan jus lemon4 sudu makan yogurt3 sudu teh serbuk lada sulah3 sudu teh serbuk lada sulah1sudu teh serbuk kunyit2 sudu teh serbuk ketumbar2 sudu makan serbuk cili1 sudu teh serbuk  ketumbar3cm kulit kayu manis4 kuntum bunga cengkih1 tangkai daun kari | leraikan dari tangkaiGaram secukup rasaCARA MEMASAK:
Masukkan daging kambing dalam mangkuk, kemudian campurkan dengan jus lemon, yogurt, serbuk kunyit, lada hitam dan serbuk cili.Perap selama 30 minit.Seterusnya, masukkan daging yang telah di perap dalam periuk tekanan bersama satu cawan, air. Masak hingga empuk.Seterusnya, panaskan minyak dalam kuali, tumiskan kulit kayu mans, bunga cengkih, ketumbar dan daun kari.Tambahkan hirisan bawang dan tumis lagi hingga bawang kekuningan dan masukkan pula pes halia dan bawang putih.Setelah naik bau masukkan tomato, kacau seketika, masukkan daging kambing yang telah dimasak menggunakan periuk tekanan tadi.Kecilkan api, tambah sedikit minyak dan terus kacau hingga daging garing.Tutup api dan masukkan dalam mangkuk dan hias dengan bawang goreng sebelum dihidangkan.
PRAWNS MASALA
BAHAN-BAHAN:
1 kg udang Saiz XL | buang kulit dan bersihkan4 biji bawang besar | potong dadu5 ulas bawang putih | cincang3cm halia | hiris halus2 biji tomato | potong dadu2 tangkai daun kari1 sudu teh biji sawi1/2 sudu teh serbuk kunyit4 sudu teh serbuk cili2 sudu teh serbuk ketumbar1 sudu teh garam masala1 sudu makan jus lemonGaram secukup rasa2 sudu makan minyak masak.CARA MEMASAK:
Gaulkan udang bersama sedikit serbuk lada sulah dan jus lemon. Ketepikan.Panaskan minyak dalam kuali, masukkan biji sawi dan daun kari, tambah bawang cincang.Tumis hingga kekuningan, tambahkan pula halia dan bawang putih cincang, diikuti tomato.Setelah tomato layu masukkan serbuk kunyit, ketumbar dan garam masala.Apabila tumisan pecah minyak, masukkan udang dan gaul rata lebih kurang dua minit.Tambah sedikit air jika perlu dan lengkapkan rasa dengan menambahkan sedikit garam.Setelah cukup rasa, tutup api.Masukkan udang dalam pinggan, hias dengan daun kari goreng.Udang sedia dihidangkan.
CHICKEN VINDALOO
BAHAN-BAHAN:
1 kg ayam | potong kecildan cuci bersih2 cawan bawang besar | cincang1 cawan puri tomato segar1 sudu teh serbuk kunyit8-10 ulas bawang putih3cm halia | hiris halus1 sudu makan cuka makan1 sudu makan pes kunyitGaram dan gula secukup rasa4 sudu makan minyak masakBAHAN GORENG SANGAI:
10-12 tangkai cili kering2 sudu makan ketumbar biji3-4 kuntum bunga cengkih3cm kulit kayu manis2-3 biji buah pelaga8-10 ulas lada hitam1 sudu teh jintan putih1 sudu teh biji sawiCARA MEMASAK:
Kisar bahan goreng sangai bersama halia, bawang putih, cuka dan pes kunyit hingga menjadi pes lembut dengan menambah sedikit air. Ketepikan.Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bawang besar yang dicincang hingga kekuningan.Masukkan ayam dan kacau rata lebih kurang 3-4 minit.Apabila ayam kecut masukkan puri tomato dan bahan kisar tadi. Kacau lagi.Jika agak kering tambah sedikit air, biarkan mereneh atas api sederhana lebih kurang 30 minit.Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Setelah cukup rasa, angkat dan sedia dihidangkan.
IKAN PARI MASAK KETUMBAR
BAHAN-BAHAN:
1kg ikan pari | bersihkan dan potong kecil8-10 ulas bawang putih3cm halia | hiris halus 4 helai Puck Acids10 ulas bawang merah | cincang2 sudu teh serbuk kunyitGaram secukup rasa4 sudu makan minyak masakBAHAN GORENG SANGAI
15-20 tangkai cili kering3 sudu makan biji ketumbar4 sudu makan lada hitam2 sudu makan  jintan putihCARA MEMASAK:
Gaulkan ikan pari dengan sedikit serbuk kunyit dan garam. Ketepikan.Kisar bersama halia dan bawang putih. Tambah sedikit air jadikannya pes.Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang merah cincang hingga wangi.Kemudian masukkan pes bahan rempah ratus tadi, kacau rata lebih kurang 10-15 minit.Masukkan ikan pari dan puck acids. Kacau lagi.Perasakan dengan garam, sambil terus masak lebih kurang 10 minit lagi.Tutup api dan taburkan hirisan cili merah dan hijau serta percikkan sudu teh minyak.Pari Ketumbar sedia dihidangkan.
ONION RATTA
BAHAN-BAHAN:
3 cawan yogurt | boleh masukkan lebih jika suka5 biji bawang Holland  |  cincang5 biji cili hijau | cincang3 biji cili padi | potong dua1 biji timun | hiris2 biji tomato| hiris3cm halia | hiris nipis1 sudu teh jintan putih1/2 sudu teh biji sawi1 tangkau daun kari | leraikan dari tangkaiDaun pudina seccukupnyaGaram dan gula secukup rasaCARA MEMASAK:
Rendam bawang yang dicincang dalam air selama 15 minit. Tos dan ketepikan.Goreng sangai biji sawi dan kisar . KetepikanKisar yogurt bersama sedikit garam dan gula hingga lembut dan gebu teksturnya.Kemudian campurkan semua bahan hirisan di dalam mangkuk.Kemuduan tuang yogurt tadi dan gaul rata. TaburkanSebelum dihidangkan taburkan daun kari dan pudina yang telah dicincang.Onion Ratta sedia dihidangkan.
BABY SPINACH WITH DHAL
BAHAN-BAHAN:
3/4 Yellow Moong Dhal1/2  sudu teh serbuk kunyitGaram seckup rasa1.25 cawan air2 cawan daun baby spinach | cincang1/2 biji bawang besar | cincang1/2 cawam  tomato | cincang1/2 sudu teh pes halia1/2  sudu teh  pes bawang putih1/2 sudu teh jintan putih1/2 sudu teh biji sawi1/2 sudu teh chili flakes1/8 sudu teh Hing (asofetadia)1 sudu teh serbuk ketumbar1.5 sudu makan minyak sapi1 cawan  air suamBAHAN TAMBAHAN:
2 sudu teh minyak sapi1/2 sudu teh  jintan putih1/2 sudu teh serbuk ciliCARA MEMASAK:
Cuci bersih kacang dhal.Rebus menggunakan periuk tekanan bersama garam dan serbuk kunyit.Setelah kacang lembut. Sejukkan dan kisar halus.Cuci bersih baby spinach (bayam kecil). Kemudian cincang. Ketepikan.Campurkan bawang dan tomato. Seterusnya campurkanpes halia dengan bawang putih, kemudian ketepikan.Panaskan sedikit minyak sapi dalam periuk, tumis biji sawi, Hing dan jintan putih,Setelah wangi, masukkan campuran pes halia dan bawang putih. Kacau seketika.Masukkan pula bawang besar, apabila bawang layu masukkan tomato dan rempah ratus yang lain.Diikuti daun baby spinach dengan dhal yang telah dikisar. Kacau rata.Perasakan dengan garam secukup rasa.Tutup api dan sedia dihidangkan.
WHEAT FLOUR HALWA:
 BAHAN-BAHAN:
1  cawan minyak sapi1 cawan  tepung gadum1 cawan gula3 cawan air1/2 cawan biji gajus | goreng CARA MEMASAK:
Panaskan minyak sapi dalam periuk,Setelah minyak sapi cair, masukkan tepung, gaul rata supaya tidak berketul di atas api sederhana.Apabila adunan sudah sebati dan berubah warna keemasan. Tutup api dan ketepikan.Menggunakan kuali lain, masukkan satu cawan gula dengan  tiga cawan air.Tuangkannya ke dalam aduanan tepung tadi dan terus mengacau hingga sebati agar tidak bergentel.Kemudian taburkan serbuk kulit kayu manis, gaul rata hingga masak.Sebelum hidang taburkan di atasnya dengan biji gajus yang telah digoreng.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2018/11/sedapnya-9-menu-masakan-india-dari-puan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Menu Masakan Khas Untuk Kurus Tapi Sangat Sedap

7 Menu Masakan Khas Untuk Kurus Tapi Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 775 hits
Siapa kata orang nak kurus tak boleh makan makanan yang sedap sedap Apa yang penting bahan mentah dan cara penyediaan makanan tu sendiri 7 menu untuk kurus
Trump S Iran Sanctions Resolve Faces Test From China India

Trump S Iran Sanctions Resolve Faces Test From China India

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 225 hits
Oil tanks are seen at a Sinopec plant in Hefei Anhui province China Reuters photo WASHINGTON SINGAPORE Shortly after US President Donald Trump announced in May he would re impose sanctions on Iran the State Department began telling countrie...
Protests Greet World S Biggest Statue In Remote Corner Of India

Protests Greet World S Biggest Statue In Remote Corner Of India

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 183 hits
File photo shows Indian workers pose at the base of the world s tallest statue dedicated to Patel overlooking the Sardar Sarovar Dam near Vadodara in India s western Gujarat state AFP photo SARDAR SAROVAR DAM India Angry local communities h...
Jutawan India Ini Hadiahkan Kereta Renault Dan Suzuki Kepada 600 Orang Pekerjanya

Jutawan India Ini Hadiahkan Kereta Renault Dan Suzuki Kepada 600 Orang Pekerjanya

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 256 hits
Jutawan India Ini Hadiahkan Kereta Renault dan Suzuki Kepada 600 Orang PekerjanyaJutawan India Ini Hadiahkan Kereta Renault dan Suzuki Kepada 600 Orang Pekerjanya
3 Maut Dirempuh Kereta Api Di India

3 Maut Dirempuh Kereta Api Di India

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 347 hits
3 maut dirempuh kereta api di India Dikemas kini 15 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 29 Oct 2018 2 46PM middot
Demo Pencabutan Larangan Perempuan Haid Masuk Kuil 2 000 Orang Ditangkap Di India

Demo Pencabutan Larangan Perempuan Haid Masuk Kuil 2 000 Orang Ditangkap Di India

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 235 hits
Para demonstran menganggap larangan tersebut penting terkait dewa utama kuil tersebut yakni Dewa Ayyappan yang dianggap abadi
Menteri Puan Mendikbud Tak Tahu Ada Fenomena Mabuk Rebusan Pembalut

Menteri Puan Mendikbud Tak Tahu Ada Fenomena Mabuk Rebusan Pembalut

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 235 hits
Badan Narkotika Nasional menemukan perilaku menyimpang sejumlah pemuda yang mabuk menggunakan air rebusan pembalut wanita Sejumlah pemuda di Jawa Tengah Jawa Barat dan Jakarta menikmati rebusan pembalut wanita demi mendapatkan sensasi narko...
Menko Puan Pemerintahan Jokowi Selalu Berpihak Pada Masyarakat Tak Mampu

Menko Puan Pemerintahan Jokowi Selalu Berpihak Pada Masyarakat Tak Mampu

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 156 hits
Menurut Puan berbagai kebijakan dan program Pemerintahan Presiden Joko Widodo terus dilaksanakan di semua sektor dan manfaatnya dirasakan masyarakat Buktinya selama pemerintahan Presiden Jokowi kesejahteraan masyarakat meningkat
Kunjungi Surakarta Sukoharjo Puan Serahkan Tunjangan Guru Hingga Bantuan Sekolah

Kunjungi Surakarta Sukoharjo Puan Serahkan Tunjangan Guru Hingga Bantuan Sekolah

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 237 hits
Pada kesempatan tersebut Puan menyerahkan bantuan kepada masyarakat di dua kota tersebut Sekaligus untuk memastikan bantuan yang sebelumnya diberikan benar benar memenuhi sasaran atau tidak
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega