Sebaik Kmenangan Bn Di Prk Cameron Tun M Beri Kata Dua Ikhtibar Pakatan Harapan Bagi Prk Seterusnya


Rakyat perlu rasa malu terus sokong UMNO – Dr Mahathir
LIPIS: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata rakyat perlu berasa malu untuk terus menyokong UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang didakwanya terkenal dengan bekas presiden kleptookratnya.
Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu berkata bukan saja kedua-dua parti itu ditolak rakyat semasa Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang lalu, malah bekas presiden parti itu, Datuk Seri Najib Razak, yang didakwa atas berpuluh tuduhan salahguna kuasa ketika pemerintahannya, turut ditolak anggota partinya sendiri.
“Dalam PRU-14, BN buat kali pertama ditolak kerana dipimpin seorang penyaangak, satu dunia tahu dan panggil dia kleptokrat, itulah nama diberi kepada Najib.
“Tak malukah kita? (sokong Najib lagi). Sebab itu kita semua buang Najib daripada jadi perdana menteri dan UMNO pula buang Najib daripada jadi presiden parti,” katanya di hadapan ribuan pengundi Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands di Sungai Koyan, dekat sini, hari ini.
Turut hadir, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng; Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), Mohamad Sabu dan calon PH bagi PRK berkenaan, M Manogaran.
Dr Mahathir, yang juga bekas Presiden UMNO selama 22 tahun, turut menzahirkan keyakinan bahawa parti tertua negara itu bersama-sama parti komponen BN sudah tidak mempunyai masa hadapan dalam landskap politik negara.
Malah, dakwanya, ramai daripada anggota UMNO yang mahu menyertai BERSATU dan PH, termasuk Presiden UMNO sendiri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas-tugas Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan, yang berjumpa dengannya dan menyatakan hasrat untuk bekerjasama dengan BERSATU.
Sepatutnya, kata beliau, parti itu tidak perlu lagi meletakkan calon dalam PRK berkenaan.
“Toksah (tidak perlu) bertanding lagi, orang UMNO sendiri tolak UMNO, ramai minta nak masuk BERSATU dan PH sebab tak percaya lagi pada UMNO, ini apa lagi nak pilih orang UMNO, dah tak ada dah UMNO, yang ada parti penyangak.

“Jadi, buat apa nak pilih satu orang (calon BN, Ramli Mohd Nor), apa dia boleh buat? Biarlah dia Orang Asli, kita juga layan Orang Asli, tapi ini nak tipu Orang Asli, ambil Orang Asli jadi calon,” katanya.
Ditanya mengenai gelaran Najib sebagai ‘King of Troll’, Dr Mahathir ketika ditemui pemberita sebaik selesai Solat Jumaat bersama jemaah Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, di sini, berkata bekas Perdana Menteri itu hanya mencari simpati bagi mendapatkan sokongan semula daripada rakyat selepas berdepan pelbagai tuduhan di mahkamah.
Beliau berkata tindakan anggota Parlimen Pekan itu dilihat sebagai antara usahanya untuk menimbulkan persepsi dalam kalangan masyarakat kononnya beliau dianiaya
Dr Mahathir turut mengulangi, pemilihan Manogaran sebagai calon PH adalah tepat dan mendapat sokongan penuh daripada semua parti di bawah PH dan tidak timbul isu pemilihan calon berketurunan India itu tidak sesuai.
“Tepat, tepat, insya-Allah , bukan dia sorang saja, kita semua (di) belakang dia.
“Kadang-kadang di tempat lain orang India terpaksa sokong orang Melayu, di sini orang Melayu (pula) sokong orang India. Tetapi kita kalau tak sokong dia, tempat lain dia tak sokong kita, kita kalah la,” katanya.
“Saya nak merayu sama ada yg pakai baju merah (baju PH) atau yang tak pakai, sama ada Melayu, Orang Asli, India atau Cina, jangan sesekali undi BN atau calon UMNO, undilah PH…tunjuk kita sedar nasib kita di tangan kita, kalau silap undi, kita jadi mangsa, sebaliknya kalau undi PH nasib kita lebih terjamin,” katanya.
PRK ini menyaksikan pertandingan empat penjuru antara Manogaran, bekas pesara Polis Diraja Malaysia Ramli Mohd Nor mewakili BN dan dua calon Bebas iaitu bekas pensyarah Institut Aminuddin Baki, Sallehudin Ab Talib dan petani tempatan, Wong Seng Yee.
PRK Parlimen Cameron Highlands diadakan selepas Mahkamah Pilihan Raya mengisytiharkan kemenangan Datuk C Sivarraajh dari BN pada PRU-14, terbatal dan tidak sah apabila didapati berlaku amalan rasuah untuk mempengaruhi pengundi di kawasan itu.

Ini Kata-kata Najib Sebaik Calon BN Menang PRK Cameron Highlands
Bekas perdana menteri Najib Razak tidak mahu ketinggalan mengucapkan tahniah ke atas kemenangan calon BN Ramli Mohd Nor dalam PRK Cameron Highlands.
Menyifatkan kemenangan itu sebagai kemenangan rakyat, Najib berterima kasih kepada pengundi yang memilih BN.
” Syabas kepada jentera Barisan Nasional di PRK Cameron Highlands.
” Tahniah saudara Ramli Mohd Nor, ahli parlimen Cameron Highlands yang baru.
” Terima kasih kepada semua pengundi yang memilih BN termasuk di Felda, kampung tradisional dan pos Orang Asli.
” Ini adalah kemenangan rakyat!” katanya melalui Twitter.

Mat Hasan: Kerjasama PAS faktor kemenangan BN
8.15pm: Tanah Rata – Timbalan Presiden Umno yang menjalankan tugas presiden, Mohamad Hasan berkata kemenangan BN adalah hasil dari kerjasama dengan PAS.
“Banyak faktor yang menyebabkan kita dapat mempertahankan kerusi parlimen Cameron Highlands. Antaranya faktor calon, faktor penyatuan ummah, gerak kerja dan kerjasama antara Umno dan PAS nampaknya membuahkan hasil yang amat baik.
“Hasrat kita nak memperkasakan agenda penyatuan Melayu dan Islam bermula di Cameron Highlands. Dan ia juga satu referendum rakyat terhadap ketidakpuasan hati rakyat terhadap prestasi kerajaan PH,” katanya kepada pemberita.
Ramli Mohd Nor Orang Asli pertama jadi ahli parlimen
Calon BN Ramli Mohd Nor diumumkan secara rasmi sebagai pemenang pilihan raya kecil (PRK) Cameron Highlands.
Ia merupakan kemenangan pertama buat BN sejak pilihan raya umum (PRU) ke-14, sementara Ramli mencatat sejarah sebagai Orang Asli pertama menjadi ahli parlimen.
Keputusan rasmi yang dikeluarkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menunjukkan Ramli menang dengan 3,238 majoriti undi selepas meraih 12,038 undi keseluruhan.
Pencabar terdekatnya, calon Pakatan Harapan (PH) M Manogaran meraih 8,800 undi.
Dua calon bebas yang bertanding pula, Wong Seng Yee dan Sallehudin Ab Talib masing-masing meraih 276 dan 314 undi. Kedua-dua mereka dijangka kehilangan deposit.
Peratus keluar mengundi adalah 68.79 peratus, yang merupakan jumlah paling tinggi dalam semua PRK sejak pilihan raya umum (PRU) ke-14.
Sementara bagi Manogaran, ini merupakan kekalahan kali ketiganya di Cameron Highlands. Ini merupakan kali pertama beliay bertanding sebagai calon parti pemerintah.
Sumber : malaysiakini
The post Sebaik Kmenangan BN Di PRK Cameron, Tun M Beri Kata Dua Ikhtibar Pakatan Harapan Bagi PRK Seterusnya appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/sebaik-kmenangan-bn-di-prk-cameron-tun-m-beri-kata-dua-ikhtibar-pakatan-harapan-bagi-prk-seterusnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakatan Sukar Menang Di Prk Cameron Highlands Kata Wan Azizah

Pakatan Sukar Menang Di Prk Cameron Highlands Kata Wan Azizah

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 256 hits
Pakatan sukar menang di PRK Cameron Highlands kata Wan Azizah Dikemas kini 20 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 13 Jan
Pakatan Harapan Menggunakan Kenderaan Kerajaan Untuk Berkempen Di Prk Cameron Highlands

Pakatan Harapan Menggunakan Kenderaan Kerajaan Untuk Berkempen Di Prk Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 324 hits
Pakatan Harapan menggunakan kenderaan kerajaan untuk berkempen di PRK Cameron Highlands
Raja Troll Bersuara Lagi Ini Kata Kata Najib Sebaik Calon Bn Menang Prk Cameron Highlands

Raja Troll Bersuara Lagi Ini Kata Kata Najib Sebaik Calon Bn Menang Prk Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 417 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak tidak mahu ketinggalan mengucapkan tahniah ke atas kemenangan calon BN Ramli Mohd Nor dalam PRK Cameron Highlands Menyifatkan kemenangan itu sebagai kemenangan rakyat Najib berterima kasih kepada pengundi y...
Prk Cameron Highlands Calon Bn Tidak Tertekan Dengan Kehadiran Tun M

Prk Cameron Highlands Calon Bn Tidak Tertekan Dengan Kehadiran Tun M

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 520 hits
Mengapa saya perlu tertekan Saya orang kecil Orang Asli sahaja Katanya tidak timbul rasa tertekan kerana beliau hanya orang biasa yang akan meneruskan gerak kerja kempennya seperti biasa Itu reaksi calon Barisan Nasional bagi pilihan raya k...
Islam Belum Tentu Menjamin Kebahagian Kata Aktivis Pakatan Harapan

Islam Belum Tentu Menjamin Kebahagian Kata Aktivis Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 345 hits
Ikmal juga berkata kita perlu diberi kebebasan agama Religious freedom would allow followers with splinters of doubt to find God on their own paths Ini bermakna kita bebas untuk mencari tuhan dengan cara kita tersendiri Mungkin kita ingin c...
Why Pakatan Harapan Fell In Cameron Highlands

Why Pakatan Harapan Fell In Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 214 hits
Arrogance egotistic behaviour not wanting to hear reasoning threat selfishness are amongst the reasons as to why Pakatan Harapan lost in the Cameron Highlands by election on Jan 26 The Orang Asli generally rejected the approach and surround...
Prk Cameron Menang Atau Kalah Apa Kata Manogaran

Prk Cameron Menang Atau Kalah Apa Kata Manogaran

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 319 hits
THE MALAYSIAN TIMES CAMERON HIGHLANDS Calon Parlimen Cameron Highlands M Manogaran akan terus memberi perkhidmatan kepada masyarakat di sini meskipun jika beliau tidak memenangi Pilihan Raya Kecil Parlimen itu Sabtu ini Menurut Manogaran sa...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord