Sebab Tiada Baju Pengakap Anakku Di Buli


Ejekan menjadi-jadi oleh kawan-kawan Sara dek kerana tidak mengenakan pakaian beruniform di sekolah. Sebagai ibu,  ianya turut menganggu emosi aku. Selain anakku yang asyik mengadu setiap kali pulang ke sekolah. Paling teruk, minggu ini. Dia menangis, katanya stress diperlakukan begitu di sekolah.  
 


 
Cara aku tangani anak stress di sekolah akibat di ejek atau di buli  
"Mama, kawan-kawan semuanya ada baju pengakap." Sambil menangis teresak-esak sebelum masuk waktu tidur. 
 
"Nape?" cuba cerita pada mama. 
 
"Kawan-kawan semua tak nak kawan dengan Sara. Sara takde kawan dah kat sekolah sebab takde baju pengakap. Kakak je pakai baju sukan hari Rabu. Kakak STRESS"
 
"Oh, tu je? ala, kakak ni itu pun nak stress. Lain kali kalau orang ejek, baik kakak fikir balik sekolah nak makan apa. Nak makan peha ayam ke, nak main dengan adik ke, tolong mama masak sedap-sedap ke, atau mandikan adik." 


"Hahahaha, mama ni." Gelak Sara selepas mendengar panjang lebar aku memujuk.



Alhamdulillah, Sara dah ceria. Dia dah tidak bersedih lagi. Sebab aku ajarkan bagaimana cara nak tukarkan mood sedih kepada yang lebih baik.



    Entah apa yang ingin jadi terhadap pelajar sekolah sekarang.Walaupun zaman sudah berubah, tidak bermakna boleh membuli begitu. Aku sebagai ibu, sangat sedih. Mungkin ada yang katakan ini adalah hal kecil. Tetapi bagi ku tidak sama sekali. Bagaimana jika keluarga kami itu adalah fakir miskin. Lagi sedih kena macam ni tau. 


    Aku bercerita begini, kerana aku sendiri pernah melalui  kehidupan susah suatu ketika dahulu. Duit gaji abah pun hanya cukup-cukup makan sahaja. Ingin membeli pakaian sukan dan baju kokurikulum, memang tidak mampu. Tambahan lagi abah seorang sahaja yang bekerja ketika itu. Dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5, langsung tidak pernah merasa memakai pakaian badan beruniform. Sedih kan? baju tshirt kokurikulum pun tidak mampu membeli, apabila ada kegiatan kokurikulum kadang kala aku curi pakai yang kakak. Berebut lah pakai..
 
Buli di sekolah bermula     Berbalik kepada cerita anak aku tadi. 2 hari yang lepas, dia mengadu sambil menangis sebelum tidur. Katanya kawan-kawan asyik sindir dan tanya kenapa tidak pakai pakaian badan beruniform pengakap. Apabila anak tidak mengenakan pakaian badan beruniform, kawan-kawannya tidak mahu bercampur. Anak aku di pulaukan, itu yang membuatkan Sara semakin tertekan. Walau ia nampak kecil di mata orang lain, tetapi ia mempengaruhi emosi anak kecil itu tadi. 


Demi anak.. 

    Aku tidak sanggup lagi mendengar cerita sedih anak sulungku. Semalam, hari selasa. Selepas waktu sekolah tamat, aku arahkan anak-anakku bersiap untuk mencari pakaian beruniform Sara. Dan, cikgu sekolah dia pun dah pesan awal-awal untuk membeli di kedai Outpost Kuantan sahaja. Berbanding kedai lain yang menjual pakaian yang sama. Ini kerana ada perbezaan dari segi warna pakaian tidak sama dengan sekolah. 


Dengan anak yang ramai, aku ajak lah abah temankan kami. Sebab aku tidak memandu jauh-jauh jika ketiadaan suami. Maklumlah, anak kecil ramai, bagi aku sukar di kawal. Kang hilang lagi bertambah masalah. 




Agak sukar mencari kedai pakaian pengakap Sara ni. Maklumlah, tidak pernah ambil tahu sebab masa tu anak belum lagi terlibat dengan badan beruniform. Puas lah juga guna waze, baru jumpa. 20 minit juga masa terbuang tau.Tapi takpelah, demi anak.


Kos Pakaian Pengakap Sekolah Rendah Kuantan

Bajet kasar aku adalah sekitar RM 80 jer. Tetapi bila datang kedai yang menjual pelbagai pakaian badan beruniform, nah! RM 128. Termasuk lencana ( ni saja ada 4 perkara ), baju, seluar, skarf dan topi baret. Mujurlah keluarkan cash RM 200 sebelum sampai sini. Itu tidak beli lagi baju t-shirt Pengakap. Ehehe.. beli mana yang ada je dahulu. Ini pun beli, nanti claim dengan suami. Bukan apa, tidak mahu ajar sangat suami asyik gunakan duit sendiri untuk anak-anak. Eh, risau juga. Lagi pun, part aku hanya membayar bil utiliti sahaja. 
 
 
Selesai membeli baju pengakap anak ni, terus  singgah  ke kedai jual kurma. Beli untuk anak-anak makanan sunnah sebelum pulang. 
 
 
Aktiviti semalam memang sedikit penat. Sehinggakan  ghostwriting job tidak aku sentuh semalam tau. 





Rasa berdosa pula dengan prospek ni.

Sejak semalam lagi, dia asyik tanya bila FREE nak call.  Hari ni baru lah berkesempatan berbincang dengan prospek untuk artikel.  Saja lah tadi follow up semula, mujur prospek tak merajuk. Petang ni hantar quotation pula untuk tindakan selanjutnya. Prospek berkenan dengan satu artikel yang aku tulis sebelum ni dalam Niche keagamaan. Alhamdulillah..  
 
Prospek  tanya juga terma dan syarat penulisan, setelah artikel di siapkan ;

Adakah nama penulis yang tertera pada artikel?


Sudah tentu TIDAK! 

Ini lah satu keistimewaan upah ghostwriter . Baca artikel : Servis penulisan Ghostwriter


Setiap hasil penulisan ghostwriter tadi, menjadi milik client sepenuhnya. 


Client seronok, aku lagi berlipat kali ganda seronok sebab penulisan aku disukai oleh mereka.



Masya allah, lama lah juga berbincang melalui telefon dengan prospek. Beliau adalah individu yang bekerja di bawah badan Kerajaan Negeri. Di mana, prospek satu lokasi dengan aku.




Pengajaran dalam artikel aku ini adalah jangan sesekali mengejek kawan-kawan  di sekolah, jika melihat sesuatu perkara atau mereka yang ganjil ( kes anak aku dibuli akibat tiada pakaian beruniform sekolah ). Sebagai ibu bapa, sentiasalah ajar anak-anak merendah diri. Jangan pernah sekali memandang hina kepada mereka yang kurang berkemampuan. Hapuskan budaya buli. Ianya bermula dari ajaran di rumah.





 Ikuti perkongsian aku di platform Media Sosial lain :


Facebook :  https://www.facebook.com/ina.norazlina
LinkedIN  :  https://www.linkedin.com/in/nor-azlina-mohd-ali-5469511a7






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2024/04/sebab-tiada-baju-pengakap-anakku-di-buli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baju Raya Hijau Sedondon Kenangan Terakhir Nurrul Anisah

Baju Raya Hijau Sedondon Kenangan Terakhir Nurrul Anisah

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 56 hits
KAMPAR Seorang operator kilang di sebuah kilang elek tronik di Tapah yang maut dalam kemalangan di Jalan Datuk Ahmad di sini baru baru ini seakan akan mengetahui ajalnya apabila membuat persiapan Hari Raya Aidilfitri lebih awal untuk keluar...
Inspirasi Outfit Yang Bisa Dipakai Untuk Baju Lebaran 2024

Inspirasi Outfit Yang Bisa Dipakai Untuk Baju Lebaran 2024

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 78 hits
Pada momen Lebaran salah satu hal yang tak boleh terlupakan adalah pemilihan outfit yang tepat Tidak hanya untuk tampil stylish tetapi juga agar bisa merayakan hari kemenangan dengan penuh kepercayaan diri Jika kamu sedang mencari inspirasi...
Ini Rahsia Disebalik Baju Melayu Ramai Tak Pernah Ambil Tahu

Ini Rahsia Disebalik Baju Melayu Ramai Tak Pernah Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 96 hits
Rupanya ini rahsia disebalik baju melayu ramai tak pernah ambil tahu Baju Melayu merupakan pakaian tradisional Melayu yang telah digayakan selama zaman berzaman Baju ini bukan sahaja dipakai pada Hari Raya Aidilfitri ia juga sesuai untuk di...
Siap Record Lagi Macam Dalam Filem Butik Baju Melayu Terkenal Terbakar Lagi Warganet Pelik Kenapa Siap Ada Video

Siap Record Lagi Macam Dalam Filem Butik Baju Melayu Terkenal Terbakar Lagi Warganet Pelik Kenapa Siap Ada Video

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 77 hits
Tular di media sosial hari ini apabila sebuah butik baju melayu jenama terkenal di Bangi dilaporkan terbakar Video rakaman ketika Jabatan Bomba Malaysia bertungkus lumus memadamkan api turut menjadi tular namun lain pula yang difikirkan net...
Mydin Tawar Baju Raya Rm5 Netizen Ucap Terima Kasih Ni Harga Mampu Milik

Mydin Tawar Baju Raya Rm5 Netizen Ucap Terima Kasih Ni Harga Mampu Milik

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 92 hits
Segelintir individu mengakui baju semakin mahal sekiranya dibandingkan dengan tahun tahun sebelumnya sehinggakan ada yang sanggup memakai semula baju lama disebabkan harga yang agak tinggi Baru baru ini menerusi satu pautan video pengguna T...
Pengsan Baju Tak Berbutang Peminat Heboh Lihat Susuk Tubuh Berotot Lee Dongwook

Pengsan Baju Tak Berbutang Peminat Heboh Lihat Susuk Tubuh Berotot Lee Dongwook

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 78 hits
Bukan sahaja seorang pelakon berbakat Lee Dong wook juga turut dikenali ramai kerana wajah kacaknya yang tidak perlu dipersoalkan lagi Artikel Berkaitan Baru baru ini Lee Dong wook telah terlibat dengan penggambaran bersama Vogue Man Hong K...
Hiburan Alhamdulillah Ringankan Beban Golongan Kurang Mampu Netizen Bersyukur Mydin Tawar Baju Raya Serendah Rm5

Hiburan Alhamdulillah Ringankan Beban Golongan Kurang Mampu Netizen Bersyukur Mydin Tawar Baju Raya Serendah Rm5

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 110 hits
Boleh dikatakan sejak tahun lalu ramai pembeli sering mengadu harga baju raya semakin hari semakin meningkat hinggakan sampai ke satu tahap boleh mencecah harga tak masuk dek akal Mydin jual baju raya RM5 Namun begitu melalui platform TikTo...
Beli Online Order Baju Dapat Kain Lap

Beli Online Order Baju Dapat Kain Lap

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 74 hits
KOSMOViral beberapa orang menjadi mangsa penipuan biarpun dengan kaedah COD TRIBUN MEDANJAKARTA Seorang wanita dari Indonesia mendedahkan bahawa dia menjadi mangsa penipuan jualan online apabila menerima bungkusan kain lap selepas membeli p...
Hukum Pakai Baju Warna Jingga Bata Oren Merah Dan Kuning

Hukum Pakai Baju Warna Jingga Bata Oren Merah Dan Kuning

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 115 hits
Nampak gaya warna jingga bata dinobatkan sebagai warna tema baju raya tahun 2024 terpaling viral Ada yang tema baju raya warna brick orange ke raya nanti Tak tahulah dari mana datangnya boleh viral warna brick orange ni Bila dah tular seant...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional