Sebab Sebab Kenapa Ytl Yes Ditolak Oleh Kpm Sewaktu Maszlee Menteri Pelajaran


Sebab-sebab kenapa YTL-yes ditolak oleh KPM sewaktu Maszlee menteri pelajaran:-

5 SEBAB KPM TIDAK TERIMA TAWARAN YTL SAMBUNG KONTRAK KHIDMAT INTERNET DI SEKOLAH 

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) hari ini memberi lima sebab tidak menerima tawaran daripada YTL Communications Sdn Bhd (YTLC) untuk menyambung kontrak perkhidmatan internet percuma menerusi 1BestariNet.

Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Mohd Gazali Abas, berkata sebab pertama ialah kos tersembunyi, iaitu bermula kontrak perkhidmatan 1BestariNet Fasa 2 hingga kini, YTLC tidak pernah membayar caj elektrik struktur menara telekomunikasi yang dipasang syarikat itu di sekolah dan premis kerajaan.

Katanya, anggaran caj elektrik membabitkan 2,715 tapak bagi struktur berkenaan adalah RM41.881 juta dan ia terpaksa ditanggung kerajaan.

“Laporan Ketua Audit Negara menegur berkaitan caj elektrik supaya kos ditanggung YTLC kerana menara telekomunikasi yang dipasang juga untuk tujuan komersial, selain kegunaan sekolah.

“Kedua, kerajaan berpotensi kehilangan pendapatan penyewaan komersial menara telekomunikasi di mana bagi enam bulan tawaran interim oleh YTLC, kerajaan berpotensi kehilangan penyewaan sebanyak RM32.5 juta.

“Ketiga, kelemahan dihadapi dalam pelaksanaan Projek 1BestariNet Fasa 2 akan berulang; (sebab keempat) tidak dapat meneroka teknologi terkini dan bersesuaian; dan (sebab kelima) dapatan hasil Kajian Impak dan Hala Tuju Pendidikan Digital Negara mendapati kualiti capaian internet yang dibekalkan tidak memuaskan,” katanya dalam sidang media di sini.

Semalam, YTLC menerusi kenyataan berkata, syarikat itu terkejut apabila tawaran mereka untuk memberi internet secara percuma kepada 10,000 sekolah ditolak KPM.

Dalam kenyataan itu, YTLC turut mendakwa KPM memungkiri janji untuk melaksanakan tender terbuka, sebaliknya bersetuju untuk membayar kepada tiga penyedia perkhidmatan internet walaupun ditawarkan perkhidmatan secara percuma.

Mereka juga menegaskan tindakan yang diambil berkaitan 1BestariNet adalah demi kepentingan guru, murid dan sekolah.

Dr Mohd Gazali berkata, keputusan KPM berkaitan 1BestariNet dibuat bagi membolehkan kerajaan menyediakan sistem pengajaran dan pembelajaran berkualiti dan terbaik, serta mengoptimumkan sumber kewangan negara.

Beliau berkata, KPM tidak pernah meminggirkan mana-mana syarikat telekomunikasi yang layak, termasuk YTL dalam proses tender.

Malah, katanya, YTLC masih boleh mengambil bahagian dalam proses tender untuk perkhidmatan talian internet ke sekolah bagi tempoh mulai 1 Januari 2020 dan seterusnya apabila proses tender secara terbuka dikeluarkan kelak.

“Dakwaan YTLC bahawa KPM melanggar obligasi kontrak dan tidak bertindak dengan niat baik adalah tidak berasas sama sekali dan ia tuduhan tidak adil ke atas kementerian dan kerajaan.

“Perlu ditegaskan KPM tidak melanggar kontrak dengan YTLC. Kontrak 1BestariNet sudah tamat pada 30 Jun 2019 dan bukan ditamatkan,” katanya.

Beliau berkata, bagi menyediakan perkhidmatan sepanjang enam bulan mulai 1 Julai hingga 31 Disember 2019, KPM memanggil syarikat telekomunikasi utama, termasuk YTLC untuk diberi penerangan mengenai perkhidmatan yang diperlukan, iaitu tempoh sementara sebelum tender baharu dibuka.

“Ada syarikat memberi maklum balas dan ada yang tidak. Susulan itu, KPM melantik tiga syarikat iaitu TM One, Maxis dan Celcom Axiata yang sudah mengemukakan tawaran berdasarkan liputan terbaik oleh syarikat mereka,” katanya.

Dr Mohd Gazali juga menyifatkan dakwaan YTLC tidak berasas apabila menyatakan pihaknya ada menawarkan penyelesaian lengkap perkhidmatan internet percuma dan Frog VLE bagi tempoh sementara sehingga tender baharu dibuat, namun ditolak.

“Pihak kementerian juga sudah memberi maklum balas kepada permintaan YTLC yang dipanjangkan kepada Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik dengan syarat yang diputuskan kementerian,” katanya

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/01/sebab-sebab-kenapa-ytl-yes-ditolak-oleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tamatkan Projek Taikun Ytl 1bestarinet Isu Utama Dr Maszlee Diarah Letak Jawatan Menteri Kpm

Tamatkan Projek Taikun Ytl 1bestarinet Isu Utama Dr Maszlee Diarah Letak Jawatan Menteri Kpm

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 682 hits
Tamatkan projek taikun YTL 1BestariNet isu utama Dr Maszlee diarah letak jawatan Menteri KPM16 01 Jan 02 2020 By SabahKini2 21Sekalipun banyak isu dikaitkan dengan Dr Maszlee namun isu paling besar ialah menamatkan kontrak 1BestariNet milik...
Kenangan Terakhir Maszlee Malik Sebelum Lepaskan Jawatan Menteri Kpm

Kenangan Terakhir Maszlee Malik Sebelum Lepaskan Jawatan Menteri Kpm

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 361 hits
Kenangan Terakhir Maszlee Malik Sebelum Lepaskan Jawatan Menteri KPMKenangan Terakhir Maszlee Malik Sebelum Lepaskan Jawatan Menteri KPM
Dr Maszlee Malik Sah Letak Jawatan Menteri Pendidikan

Dr Maszlee Malik Sah Letak Jawatan Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 568 hits
Tular di media sosial berkenaan dengan dakwaan bahawa Dr Maszlee Malik iaitu Menteri Pendidikan Malaysia bakal mengumumkan yang dipegangnya itu pada hari ini Terkini siaran langsung bersama Dr Maszlee Malik tentang perletakan jawatannya seb...
Dr Maszlee Malik Letak Jawatan Sebagai Menteri Pendidikan Ini Luahan Beliau

Dr Maszlee Malik Letak Jawatan Sebagai Menteri Pendidikan Ini Luahan Beliau

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 500 hits
DR Maszlee Malik secara rasmi mengumumkan peletakan jawatan sebagai Menteri Pendidikan berkuat kuasa 3 Januari 2020 Beliau membuat pengumuman berkenaan pada sidang media di luar lobi bangunan Kementerian Pendidikan di Kompleks E Putrajaya S...
Khairy Rasakan Menteri Lain Sepatutnya Undur Bukan Maszlee

Khairy Rasakan Menteri Lain Sepatutnya Undur Bukan Maszlee

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 356 hits
Panas betul isu ini dan rata rata orang terkejut dengan keputusan yang dilakukan oleh Menteri Pendidikan YB Maszlee yang mengumumkan peletakan jawatannya dari kementerian itu A post shared by on Jan 2 2020 at 1 01am PSTRamai pihak nampaknya...
Saya Dilihat Banyak Timbulkan Krisis Terutama Isu Tulisan Jawi Dr Maszlee Letak Jawatan Sebagai Menteri Pendidikan

Saya Dilihat Banyak Timbulkan Krisis Terutama Isu Tulisan Jawi Dr Maszlee Letak Jawatan Sebagai Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 750 hits
Dr Maszlee Malik hari ini mengumumkan perletakan jawatan sebagai Menteri Pendidikan yang akan berkuat kuasa mulai esok selepas mendapat nasihat dari Perdana Menteri Saya dengan taat setia dan reda walaupun berat dengan nasihat ayahanda Perd...
Ramai Lagi Menteri Lain Layak Berundur Berbanding Maszlee Kj

Ramai Lagi Menteri Lain Layak Berundur Berbanding Maszlee Kj

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 300 hits
KUALA LUMPUR Khairy Jamaluddin Abu Bakar menganggap lebih ramai lagi menteri layak berundur selain Dr Maszlee Malik Ramai lagi menteri lain layak berundur berbanding Maszlee KJ
Anwar Tidak Tolak Maszlee Kembali Jadi Menteri

Anwar Tidak Tolak Maszlee Kembali Jadi Menteri

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 317 hits
SERDANG Maszlee Malik masih mempunyai peluang dan masa depan yang cerah dalam politik termasuk kembali memegang jawatan menteri selagi beliau konsisten dalam perjuangan Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata ahli Parlimen Simpang Renggam itu ma...
Nam Ron Bimbang Menteri Bangang Ganti Maszlee

Nam Ron Bimbang Menteri Bangang Ganti Maszlee

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 273 hits
Umum mengetahui semalam Dr Maszlee Malik mengumumkan perletakan jawatannya sebagai Menteri Pendidikan Perkara itu ternyata mengejutkan rakyat Malaysia sehingga satu petisyen dilancarkan The post appeared first on
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia