Saya Tak Ambil Satu Sen Pun Tun Dr Mahathir Pertikai Tindakan Kerajaan Beri Hadiah Rm70 Juta Kepada Bekas Pm Ke 5





Dalam sesi perbahasan di Dewan Rakyat pada Isnin 7 Mac 2022, Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir menyatakan beliau tidak bersetuju dengan tindakan kerajaan memberi hadiah bernilai RM70 juta kepada bekas perdana menteri kelima, Tun Abdullah Ahmad Badawi, selepas bersara. 


Ini kerana tindakan memberikan hadian besar dan bernilai tinggi kepada bekas-bekas perdana menteri tidak baik kerana negara perlu mematuhi undang-undang. Berbanding dengan dirinya yang telah menjadi perdana menteri lebih dari 22 tahun dan selepas bersara, beliau tidak pernah menerima atau mengambil hadiah daripada kerajaan walau satu sen sekali pun. 


Sebaliknya, Tun Dr Mahathir menolak untuk diberikan hadiah sebidang tanah oleh kerajaan kepadanya dan menawarkan diri untuk membeli tanah tersebut. 


"Saya mengaku saya juga bekas perdana menteri, tetapi saya tak ambil satu sen pun hadiah yang diberikan kepada saya. Mungkin kerana jasa saya itu tak ada, tak cukup nak dapat hadiah. 


"Tetapi saya mengaku ada tawaran nak beri kepada saya sekeping tanah. Saya tolak dan sebaliknya menawar untuk membeli tanah itu, bukan dapat secara percuma," katanya. 


"...apa yang berlaku sekarang tindakan kerajaan tidak sama sekali menghormati Perlembagaan, bahkan tidak menghormati undang-undang yang diluluskan oleh dewan ini semasa perbahasan dan sebagainya. 


"Apa yang kita lihat ialah kerajaan bersikap seolah-olah kerajaan mempunyai kuasa lebih daripada Perlembagaan. Boleh buat apa saja dan tidak perlu merujuk kepada dewan. Dalam satu kes ialah berkenaan dengan hadiah kepada bekas perdana menteri. 


"Berbeza pada zaman Allahyarham Tunku Abdul Rahman, Allahyarham Tun Abdul Razak dan Allahyarham Tun Hussein Onn yang mana mereka hanya diberikan rumah lama sebagai hadiah atas jasa sebagai pernama menteri. 


"Tetapi apabila sampai kepada Abdullah, kita dapati hadiah yang diberikan ini bernilai RM70 juta. Ini satu angka yang besar yang beratus kali ganda lebih daripada gaji yang didapati yang dibayar kepada perdana menteri semasa bertugas. 


RM70 juta diberi dan ini dilakukan tanpa rujukan kepada Dewan Rakyat atau di mana-mana undang-undang yang boleh menentukan berapa banyak nilai hadiah ini. 


"Dan kita juga dengar bahawa semasa perdana menteri keenam bersara, dia menulis surat kepada kerajaan yang meminta supaya dihargai jasanya dengan memberikannya sebanyak RM100 juta," katanya. 


Menurut Tun Dr Mahathir, Najib telah memohon RM100 juta berupakan bangunan bernilai RM60 juta dan wang sebanyak RM40 juta. Tetapi tiada peruntukan dalam undang-undang yang memboleh amaun sebesar itu diberikan kepada bekas perdana menteri. 


Bagaimanapun atas timbang rasa dan kuasa yang sedikit pada kerajaan, ada yang bersetuju satu hadiah perlu diberi kepada bekas perdana menteri yang bersara sebagai satu tanda bahawa sumbangannya kepada negara perlu dihargai walaupun itu bukan amalan kerajaan dahulu. 


Sumber: Malaysia Gazette


source https://www.thereporter.my/2022/03/saya-tak-ambil-satu-sen-pun-tun-dr.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2022/03/saya-tak-ambil-satu-sen-pun-tun-dr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Tidak Ambil Satu Sen Pun Walau Bekas Pm Tun Dr Mahathir

Saya Tidak Ambil Satu Sen Pun Walau Bekas Pm Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 100 hits
Ahli Parlimen Langkawi Tun Dr Mahathir Mohamad mempertikai amalan pemberian hadiah lumayan kepada bekas Perdana Menteri yang diamalkan Malaysia ketika ini Bekas Perdana Menteri itu berkata keputusan tersebut dibuat tanpa rujukan kepada Dewa...
Apa Tindakan Kerajaan Pas Kelantan Hadapi Banjir

Apa Tindakan Kerajaan Pas Kelantan Hadapi Banjir

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 269 hits
Kerajaan thailand buat benteng banjir di sepanjang sungai golok Jadi air tak masuk ke kawasan thailand kalau masuk pun dorg sedut buang ke sungai golok Air banjir ini akan melimpah ke kawasan rantau panjang sehingga kesan banjir ini lebih t...
Gempar Mahathir Pula Berperang Dengan Bekas Ketua Polis Negara

Gempar Mahathir Pula Berperang Dengan Bekas Ketua Polis Negara

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 114 hits
Mari kita imbas kembali laporan kami 5 Mei 2021 yang masih lagi relevan hari ini Apa masalah pemimpin negara dengan Ketua Polis Negara Adakah betul apa yang dikatakan oleh bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan yang sejak dulu lagi pemimpin s...
Di Tamatkan Kontrak Secara Tiba Tiba Eizlan Yusof Anggap Satu Tindakan Tak Gentleman

Di Tamatkan Kontrak Secara Tiba Tiba Eizlan Yusof Anggap Satu Tindakan Tak Gentleman

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 88 hits
KUALA LUMPUR Pelakon penerbit dan pengarah Datuk Seri Eizlan Yusof kesal tidak diberitahu punca perkhidmatan selama empat bulan sebagai Perunding Kreatif Kementerian Luar ditamatkan dengan serta merta Bukan sahaja Eizlan malah Setiausaha Ke...
Ini Komen Netizen Bila Najib Kata Tiada Satu Sen Pun Wang Rakyat Diguna Bayar Hutang 1mdb

Ini Komen Netizen Bila Najib Kata Tiada Satu Sen Pun Wang Rakyat Diguna Bayar Hutang 1mdb

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 338 hits
Semalam ketika membahaskan titah ucapan Yang Dipertuan Agong di Parlimen Najib Razak berkata tiada satu sen pun dana awam digunakan oleh kerajaan untuk membayar balik jumlah hutang pokok 1MDB Ini kerana katanya pelbagai entiti termasuk Gold...
Kerajaan Pahang Peruntukkan Sebanyak Rm5 Juta Melalui Program Pahang Pride Student

Kerajaan Pahang Peruntukkan Sebanyak Rm5 Juta Melalui Program Pahang Pride Student

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 117 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang memperuntukkan sebanyak RM5 juta melalui program Pahang Pride Student sebagai persediaan sesi baharu persekolahan pada pertengahan Mac depan Exco Pertanian Industri Asas Tani dan Bioteknologi Datuk Seri Ir Mohd Soffi...
Kenyataan Media Kerajaan Perlu Sita Rumah Usd10 Juta

Kenyataan Media Kerajaan Perlu Sita Rumah Usd10 Juta

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 161 hits
KENYATAAN MEDIA 23 Februari 2022 KERAJAAN PERLU SITA RUMAH USD10 JUTA BEKAS KEKASIH LEISSNER 1MDB Hari ini kita dikejutkan berita kenyataan yang dibuat bekas pegawai bank Goldman Sachs Tim Leissner bahawa beliau telah menggunakan USD10 juta...
Ekspresi Jerinx Sid Saat Divonis Satu Tahun Penjara Dan Denda Rp25 Juta

Ekspresi Jerinx Sid Saat Divonis Satu Tahun Penjara Dan Denda Rp25 Juta

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 150 hits
Ekspresi Jerinx SID Saat Divonis Satu Tahun Penjara dan Denda Rp25 Juta Majelis Hakim Pengadilan Negeri Jakarta Pusat menjatuhkan vonis satu tahun penjara dan denda Rp25 juta subsider satu bulan kurungan terhadap terdakwa I Gede Aryastina a...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

If Only

Aidil Fitri 1445h