Saya Cuba Bantu Kata Muhyiddin Ketika Tinjau Peniaga Langkawi


AGENDA DAILY
Pengerusi Majlis Pemulihan Negara yang juga bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bertemu beberapa peniaga di Langkawi hari ini, setelah pulau peranginan itu dibuka semula kepada pelancong mulai semalam.
Tan Sri Muhyiddin Yassin meneruskan tanggungjawab diamanahkan kepada beliau sebagai Pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN) secara sukarela, dengan hari ini terus berada di Langkawi untuk meninjau sendiri pulau peranginan itu yang mula dibuka kepada pelancong semalam.
Bekas Perdana Menteri itu sebelum ini melakukan beberapa kunjungan di sekitar Lembah Klang untuk meninjau sendiri keadaan peniaga setelah Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya beralih ke Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara (PPN) 10 September lalu.
Hari ini, – hari kedua di Langkawi – beliau meninjau beberapa pusat perniagaan dan pelancongan selain bertemu orang ramai dan peniaga untuk mendengar sendiri keluhan mereka.
“Saya juga sempat meninjau beberapa kedai yang telah dibuka terumatanya di sekitar kawasan tumpuan pelancong seperti Pantai Cenang.
“Rata-rata peniaga amat optimistik dan amat berharap pembukaan gelembung pelancongan ini dapat mengembalikan keadaan perniagaan di Langkawi seperti sedia kala sebelum negara di landa pandemik Covid-19.
“Saya sedar ramai yang terjejas teruk sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkuat kuasa. Rata-rata peniaga sudah kehabisan wang simpanan dan ramai pekerja dan pembantu kedai hilang pendapatan kerana perniagaan tidak beroperasi,” katanya dalam kenyataan malam ini.
Bekas Perdana Menteri itu berkata menerusi pertemuan ringkas itu, ramai peniaga berasa lega apabila kerajaan memberi kebenaran berniaga, sekali gus mengembalikan kestabilan ekonomi mereka.
“Mereka bersyukur kerana dapat menjalankan semula perniagaan selepas lebih lima bulan tidak beroperasi,” katanya.
Bagaimanapun, pada masa sama Muhyiddin menasihatkan peniaga akur dengan syarat dan peraturan ditetapkan termasuk mengamalkan penjarakan sosial di antara pelanggan dan peniaga.
“Saya doakan penduduk serta pengunjung ke pulau legenda ini dilindungi, manakala sektor perniagaan kembali rancak dan semua yang terlibat dalam rantaian ini akan mendapat manfaat bersama, insya-Allah,” katanya.
Terdahulu pada sebelah pagi, Muhyiddin berkesempatan untuk bertemu dua penduduk dan menyampaikan sumbangan bakul prihatin di Mukim Padang Matsirat.
Mohd Fazeli bin Mohd Fodzi di Kampung Paya Kuala Triang Mukim Padang Matsirat, masih muda namun penglihatannya terbatas akibat sakit pada selaput mata, selain dari itu beliau menghidap penyakit kencing manis menyebabkan kakinya sudah tidak dapat di selamatkan lagi. Fazeli masih bujang dan duduk di rumah bersama ibu bapanya, kata Muhyiddin.
“Saya juga menziarah Shukri bin Hasin yang sudah kehilangan perkerjaan apabila kehilangan kaki akibat penyakit kencing manis. Seperti Fazeli, Shukri juga sedang melalui antara dugaan hebat dalam kehidupan mereka.
“Shukri yang telah menjalani pembedahan memotong kaki kiri separas lutut akibat kencing manis. Sebelum ini beliau adalah seorang drebar Lori, sekarang Syukri tidak dapat berkerja, pendapatan terjejas, tapi itulah bapa, susah manapun tetap usaha untuk penuhi keperluan anak.
“Sesungguhnya kita tidak akan terlepas dari menghadapi dugaan dan ujian Allah SWT. Semoga setiap dugaan akan menjadikan kita seorang yang lebih tabah, sabar dan bersyukur kerana sesungguhnya ada rahmat dan nikmat di atas setiap yang berlaku hanya jika kita sentiasa beriman kepadaNya.
“Moga Allah permudahkan urusan saudara-saudara kita, insyAllah saya akan sentiasa cuba untuk membantu,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/saya-cuba-bantu-kata-muhyiddin-ketika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Kekal Jadi Pembangkang Walaupun Sain Mou Dengan Kerajaan Kata Fahmi

Ph Kekal Jadi Pembangkang Walaupun Sain Mou Dengan Kerajaan Kata Fahmi

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 404 hits
September 14 2021 Antara perkara disepakati kerajaan dan Pakatan Harapan dalam memorandum persefahaman termasuk tidak membubarkan Parlimen hingga 31 Julai tahun depan menurut Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil Dalam catatan di Twitter Ahl...
Mpn Bincang Pembukaan Sektor Pendidikan Pastikan Teratur Dan Selamat Kata Muhyiddin

Mpn Bincang Pembukaan Sektor Pendidikan Pastikan Teratur Dan Selamat Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 138 hits
MALAYSIA NOW Mesyuarat MPN akan diadakan minggu depan bagi membincangkan pembukaan sekolah dan institusi pendidikan tinggi Pengerusi Majlis Pemulihan Negara Muhyiddin Yassin beramah mesra dengan pengunjung di Aeon AU2 Setiawangsa Kuala Lump...
Kejatuhan Perkhidmatan Awam Mula Ketika Dr M Jadi Pm Kata Bekas Diplomat

Kejatuhan Perkhidmatan Awam Mula Ketika Dr M Jadi Pm Kata Bekas Diplomat

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 170 hits
Dennis Ignatius berkata mereka yang menghalang keinginan Dr Mahathir Mohamad akan ditukarkan PETALING JAYA Kemerosotan dalam sektor perkhidmatan awam bermula ketika Dr Mahathir Mohamad pertama kali bertugas sebagai perdana menteri dan sejak...
Hiburan Bantu Peniaga Kecil Pak Nil Buat Servis Reviu Makanan Secara Percuma Di Instagram

Hiburan Bantu Peniaga Kecil Pak Nil Buat Servis Reviu Makanan Secara Percuma Di Instagram

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 130 hits
Berniat untuk membantu peniaga kecil personaliti TV dan pengacara terkenal Datuk Haji Aznil Nawawi mengambil inisiatif untuk menggunakan akaun media sosialnya sebagai platform dalam membantu golongan ini ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementAznil...
Sedih Abah Tak Jadi Perdana Menteri Lagi Peniaga Menangis Sewaktu Dilawati Muhyiddin

Sedih Abah Tak Jadi Perdana Menteri Lagi Peniaga Menangis Sewaktu Dilawati Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 196 hits
Seorang peniaga meluahkan rasa sedih kepada bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sewaktu tokoh berkenaan mengambil peluang untuk meninjau keadaan para peniaga tempatan Dalam satu video berdurasi 58 saat Muhyiddin secara kebetulan ...
Dengar Suara Ibu Kata Annuar Ketika Putrajaya Mulakan Rayuan Berhubung Kerakyatan

Dengar Suara Ibu Kata Annuar Ketika Putrajaya Mulakan Rayuan Berhubung Kerakyatan

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 154 hits
MALAYSIA NOW Menteri komunikasi itu berkata isu tersebut perlu dibawa ke meja Kabinet Menteri Komunikasi dan Multimedia Annuar Musa Annuar Musa dilihat menyokong hak kaum ibu Malaysia untuk mewariskan kerakyatan mereka secara automatik kepa...
Lemas Mahu Bantu Rakan Terjatuh Ketika Selfie

Lemas Mahu Bantu Rakan Terjatuh Ketika Selfie

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 200 hits
Oleh Anggota bomba membawa mayat Hamzah Ilya Azman yang lemas ketika menyelamatkan rakannya yang terjatuh ke dalam empangan di Jambatan Kampung Pertak Kuala Kubu Bharu hari ini Foto IHSAN BOMBA HULU SELANGOR Lelaki yang dilaporkan hilang ke...
Mata Nasihat Ahli Pelancong Patuhi Sop Ketika Di Langkawi

Mata Nasihat Ahli Pelancong Patuhi Sop Ketika Di Langkawi

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 173 hits
Persatuan Agensi Pelancongan Malaysia mengingatkan penggiat industri pelancongan di Pulau Langkawi khususnya ahli agar mematuhi prosedur operasi standard ditetapkan susulan pembukaan semula pulau peranginan itu kepada pelancong tempatan pad...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life