Say Cungkil Bakat Usahawan Wanita Asnaf Dan Ibu Tunggal


Baru-baru ini, AlongMurni (AM) telah hadir ke Majlis Pusingan Akhir Liga Usahawan Wanita Selangor yang bertempat di Sunway Putra, Kuala Lumpur. AM berasa bertuah dapat hadir ke majlis yang mengetengahkan kegigihan wanita dalam memajukan perniagaan dan membentuk jati diri. Program Keusahawanan Liga Usahawan Wanita Selangor ini mendapat sambutan yang sangat menggalakkan.

PROGRAM LIGA USAHAWAN WANITA SELANGOR Duli Yang Teramat Mulia (D.Y.T.M.) Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj, Raja Muda Selangor dan YB Hajah Rodziah Binti Ismail, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Kesejahteraan Bandar dan Pembangunan Keusahawanan Negeri Selangor berhasrat membangunkan taraf ekonomi wanita dari keluarga berpendapatan rendah, ibu tunggal dan wanita asnaf melalui program keusahawanan Liga Usahawan Wanita Selangor dengan kerjasama Selangor Youth Community (SAY) yang telah berlangsung selama tiga bulan bermula April 2023.

Duli Yang Teramat Mulia (D.Y.T.M.) Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj memberikan kata kata semangat dan motivasi kepada 10 peserta akhir. Program Liga Usahawan Wanita Selangor merupakan sebuah program berimpak tinggi dengan matlamat untuk memperkasakan wanita B40 melalui pembinaan kemahiran, ilmu dan sumber yang diperlukan untuk menjana pendapatan yang mampan melalui peluang perniagaan. Program ini berteraskan latihan keusahawanan, sokongan mentor dari industri, sokongan kewangan dari segi pinjaman dan geran, dan juga rangkaian strategik komuniti perniagaan.

SAY MENCUNGKIL BAKAT USAHAWAN WANITA ASNAF DAN IBU TUNGGAL Pada fasa pertama program ini, seramai 100 usahawan wanita diberi pendedahan melalui seminar perniagaan dan 30 orang peserta yang komited telah dipilih untuk menyertai kursus bimbingan keusahawanan bersama mentor. Pada pusingan akhir Liga Usahawan Wanita pada hari ini, 10 usahawan wanita telah membuat pembentangan perniagaan di hadapan Duli Yang Teramat Mulia Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Alhaj, Raja Muda Selangor.

Pelbagai aneka perniagaan telah dibentangkan, antaranya ialah perkhidmatan solek, kerepek, aiskrim yogurt, perkhidmatan menjahit kulit, penjualan nasi lemak pada waktu malam, perkhidmatan menjahit langsir, dan sebagainya.


YB Rodziah Ismail turut mengucapkan tahniah kepada semua peserta yang berjaya menghabiskan program Liga Usahawan Wanita Selangor 2023 yang telah berlangsung selama tiga bulan, “Melalui program ini, patik serta hadirin lain telah menyaksikan semangat, keberanian dan ketekunan yang luar biasa daripada setiap peserta wanita kita. Anda telah menunjukkan potensi yang tidak terbatas dalam dunia perniagaan. Setiap idea, langkah dan halangan yang dihadapi adalah penting demi masa depan diri dan keluarga yang lebih baik. Liga Usahawan Wanita Selangor bukan hanya sekadar pertandingan kalah ataupun menang, tetapi adalah terarah kepada mewujudkan sebuah komuniti wanita yang saling bantu-membantu.”
PEMENANG ANUGERAH10 Peserta Akhir menerima sejil penghargaan dan Geran Perniagaan bernilai RM 1,0000 seorang Di samping itu, seramai 21 peserta lain menerima geran perniagaan bernilai RM1,000 seorang untuk membantu mereka memulakan perniagaan mikro masing-masing.

Di akhir pembentangan, tiga usahawan telah memenangi pusingan akhir ini seterusnya dinobatkan sebagai Ikon Liga Usahawan Wanita Selangor 2023. Pemenang akan membawa pulang trofi Ikon Liga Usahawan Wanita Selangor 2023 dan geran bernilai RM3,000 seorang.

Tiga pemenang Pusingan Akhir Liga Usahawan Wanita Selangor 2023 adalah:

TEMPAT PERTAMASOFEA CHAN SHU FEN BINTI ABDULLAH – Snek Kulit Popiah Puan Sofea telah berkahwin dengan orang melayu dan merupakan seorang mualaf. Beliau juga mempunyai 2 orang anak yang masih bersekolah. Sebelum ini beliau pernah bekerja dengan syarikat swasta dalam pengurusan acara. Disebabkan situasi ekonomi yang tidak stabil, maka telah beralih ke bidang F&B dan memulakan perniagaan secara kecil-kecilan.

Mula berniaga food catering & lunch box dari rumah. Setelah lama berniaga, beliau mencari alternatif perniagaan yang lebih baik. Pada masa itu, tercetusnya idea untuk mengeluarkan jenama dan produk sendiri iaitu Snek Pop Yummy. Beliau sangat berharap dapat mengembangkan pasaran Snek Pop Yummy dan menjadi jenama yang dikenali ramai.

TEMPAT KEDUANOR SABRINA BINTI NOR SAIDI – Servis Jahitan Cover Steering & PU Leather Puan Sabrina merupakan anak kedua daripada 5 orang adik beradik dan telah berkahwin selama 14 tahun. Pada tahun 2019, suami yang bekerja sebagai driver e-hailing dan membuat perkhidmatan menjahit cover steering secara separuh masa. Pada tahun 2020, beliau disahkan menghidap jangkitan kuman di otak dan setelah melalui ujian MRI, telah disahkan menghidap penyakit chiari malformation type 1 yang membuatkan dirinya lemah terutama di bahagian saraf kaki dan tangan. Akhirnya beliau membuat keputusan untuk melibatkan diri secara sepenuh masa dengan suami dalam perkhidmatan menjahit cover streering kereta.

Beliau berharap SAY meneruskan program Liga Usahawan Wanita Selangor agar dapat membantu memberi ilmu dan semangat kepada usahawan golongan B40 untuk terus maju ke hadapan.

TEMPAT KETIGAFAUZIAH BINTI ABDUS SOMAD – Kerepek Sayuran Beliau berasal daripada keluarga yang susah dan mula mencari duit sendiri sejak kecil lagi. Minat berniaga bermula dari zaman persekolahan. Inspirasi yang mencetuskan idea untuk memulakan pernigaan ialah untuk membantu suami mencari pendapatan sampingan dan untuk keperluan anak-anak.

Beliau sangat berharap Liga Usahawan ini dapat membantu untuk mengembangkan perniagaan di samping membantu orang sekeliling.

Pusingan akhir Liga Usahawan Wanita pada hari ini telah diadili oleh juri berpengalaman yang terdiri

daripada:


Duli Yang Teramat Mulia Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj, Raja Muda Selangor merangkap Pengasas dan Penaung Diraja Selangor Youth Community (SAY)YBrs. Pn. Intan Nur Aqielah binti Ismail, Penolong Pengarah Unit Pembangunan Ekonomi Negeri (UPEN) SelangorYBrs. En Mohammad Syukri bin Ismail, Pengurus Besar Koperasi Warga Hijrah Selangor Berhad (KOHIJRAH) YBrs. Pn. Nurul Balkhis Arshad, Pegawai Pembangunan MARA SelangorYBrs. Cik Aida binti Zunaidi, Pengasas Ibupreneurs


Untuk maklumat lanjut berkenaan Liga Usahawan Wanita Selangor 2023, sila layari laman sesawang di https://entrepreneurshipselangor.com.my/luws/



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.alongmurni.com/2023/06/say-cungkil-bakat-usahawan-wanita-asnaf-dan-ibu-tunggal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tular Ust Ebit Lew Bantu Mondy Ibu Tunggal Merempat Di Jalanan Sekali Individu Ini Dedah Cerita Sebenar Disebalik Tabir

Tular Ust Ebit Lew Bantu Mondy Ibu Tunggal Merempat Di Jalanan Sekali Individu Ini Dedah Cerita Sebenar Disebalik Tabir

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 130 hits
Tular Ust Ebit Lew bantu Mondy ibu tunggal merempat di jalanan sekali individu ini dedah cerita sebenar disebalik tabir Beberapa hari lalu pendakwah Ebit Lew berkongsi kepada umum mengenai pertemuannya dengan seorang ibu tunggal di Jakarta ...
Wanita Saman Ibu Bapa Sendiri Sebab Lahirkan Dirinya Tanpa Persetujuan

Wanita Saman Ibu Bapa Sendiri Sebab Lahirkan Dirinya Tanpa Persetujuan

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 127 hits
KIM SYAZIESeorang wanita dari Amerika Syarikat memfailkan saman terhadap kedua ibu bapanya kerana tidak meminta izin darinya sebelum melahirkannya ke dunia Kata wanita yang dikenali sebagai Kass Theaz ini lagi dia membuat tindakan itu keran...
Hiburan Wanita Bangga Cerita Buang Ibu Kandung Di Tandas Melaka Central Tengah Malam Tanggang Moden Level Syaitan

Hiburan Wanita Bangga Cerita Buang Ibu Kandung Di Tandas Melaka Central Tengah Malam Tanggang Moden Level Syaitan

papar berkaitan - pada 30/6/2023 - jumlah : 128 hits
Satu menjadi tular di media sosial dan mengundang kecaman warga maya apabila seorang wanita dilihat bangga menceritakan cara dia meninggalkan ibu kandungnya sendiri di suatu lokasi kerana enggan lagi menjaganya Wanita itu memaklumkan bahawa...
10 Wanita Tercantik Di Dunia 2023 Berdasar Golden Ratio Taylor Swift Nomor Berapa

10 Wanita Tercantik Di Dunia 2023 Berdasar Golden Ratio Taylor Swift Nomor Berapa

papar berkaitan - pada 14/6/2023 - jumlah : 146 hits
Golden Ratio atau Phi digunakan sebagai tolok ukur simetri dan nilai estetika wajah selebriti dunia
Wanita Ini Berderai Air Mata Ceritakan Kondisi David Bercucuran Darah Usai Dianiaya

Wanita Ini Berderai Air Mata Ceritakan Kondisi David Bercucuran Darah Usai Dianiaya

papar berkaitan - pada 14/6/2023 - jumlah : 112 hits
Natalia mengaku sempat membentak Mario saat itu sambil tujuan datang ke kompleksnya Apalagi sampai membuat keributan dan melukai anak temannya hingga terkapar tak berdaya Tapi Mario menjawab itu karena David melecehkan adiknya
Viki Ria Mahu Buka Butik Pakai Dalam Wanita Di Kampung Honi Dalam Trailer Vik2ria Secret

Viki Ria Mahu Buka Butik Pakai Dalam Wanita Di Kampung Honi Dalam Trailer Vik2ria Secret

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 206 hits
Sebuah filem arahan A R Badul Vik2Ria Secret akan ditayangkan di pawagam pada 15 Jun ini Filem komedi ini mengisahkan Viki yang pergi ke Kampung Honi tetapi menghadapi perjalanan yang penuh dengan syak wasangka Dia bertemu dengan Ria dan me...
Isu Ustaz Amp Wanita Bertatu Viral Ramai Mesej Minta Maaf Dekat Caprice

Isu Ustaz Amp Wanita Bertatu Viral Ramai Mesej Minta Maaf Dekat Caprice

papar berkaitan - pada 16/6/2023 - jumlah : 244 hits
Kontroversi melibatkan seorang pendakwah yang didakwa menjadikan seorang influencer bertatu dari Indonesia sebagai konten dakwahnya telah mendapat kritikan daripada netizen kerana dianggap sebagai berlebihan Susulan daripada itu selebriti y...
Mungkin Sebab Wajah Saya Dah Berusia 49 Tahun Kim Byungchul Akui Sedang Cari Teman Wanita

Mungkin Sebab Wajah Saya Dah Berusia 49 Tahun Kim Byungchul Akui Sedang Cari Teman Wanita

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 148 hits
Sudah hampir mencecah usia 50 tahun Kim Byung chul pastinya seringkali memikirkan tentang perkahwinan ARTIKEL BERKAITAN Terbaru Kim Byung chul yang semakin dikenali menerusi Doctor Cha telah tampil sebagai tetamu dalam program Yoo Jae suk Y...
Curi Barang Kemas Kakak Ipar Rm90 000 Wanita Ditahan

Curi Barang Kemas Kakak Ipar Rm90 000 Wanita Ditahan

papar berkaitan - pada 14/6/2023 - jumlah : 132 hits
BernamaBALIK PULAU Polis menahan seorang wanita bagi membantu siasatan berhubung kes kecurian barang kemas bernilai lebih RM90 000 milik ahli keluarganya dalam serbuan pada Ahad Ketua Polis Barat Daya Kamarul Rizal Jenal berkata penahanan w...
Asm Dividend 2024 Payout Date Amanah Saham Malaysia History

Gip Blackrock Khazanah Jawapan Pmx Hmmmmmm

Mengenali Jenis Panadol Dan Fungsinya

Bila Perempuan Nak Lelaki Tanggung Semua Benda

Xiaomi Tv Box S 2nd Gen

Nama Kucing Jantan Pilihan Terbaik Untuk Si Bulus Anda

Lagu Maal Hijrah Lirik Lagu Huraian

Drama Dan Mimpi Pun Berguguran



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Adakah Aku Dah Reply

Mengapa Ada Durian Premium Dijual Murah

Unity Bermaksud Kesepaduan

Lirik Lagu Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Marrybrown S Korean Inspired Gangjeong Chicken Return

Nombor 1 Hingga 100 Dalam Bahasa Arab