Sasterawan Negara Noordin Hassan
SIRIH BERTEPUK PINANG MENARI
ZURINAH HASSAN.
Menonton Sirih Bertepuk Pinang Menari di Majlis Perbandaran Ampang Jaya Januari 2019Noordin Hassan menerima Anugerah Sastera pada tahun 1993 dan merupakan penerima yang ke 7. Beliau adalah satu-satunya Sasterawan Negara yang menulis drama atau mendapat anugerah tersebut atas ketokohan kepentingannya dalam bidang penulisan dan pementasan drama.Sebelum itu beliau menerima Anugerah Penulis Asia Tenggara pada tahun 1987
.Antara drama Noordin Hassan yang terkenal ialah Bukan Lalang Ditiup Angin,
Peran, Jangan Bunuh Rama-rama, Cindai, Sirih Bertepuk Pinang Menari dan Demi Zaiton. Beliau menerbitkan beberapa buku seperti Bukan Lalang Dituip Angin (DBP,1972),Saya Dari Hujung Kota (DBP 2008), Anak Tanjung (DBP 1999),Kumpulan Drama Terbaik Noordin Hassan, (DBP 2018). Buku yang mengandungi esei tentang Noordin Hassan ialah Noordin Hassan Dalam Esei Dan Kritik, (penyusun), Halilah Haji Khalid, (DBP 2007).
Noordin Hassan merupakan pelopor trend drama baru dalam perkembangan drama Melayu. Perkembangan drama tanah air boleh diringkas seperti berikut:
1- Drama terawal berunsur pendukunan, main puteri, ulit mayang dsbnya
2- Mak Yong,
3- bangsawan,
4- sandiwara (contoh tokoh: Shahrom Hussein),
5- drama2 realisma (contoh: atap genting atap rumbia oleh Kala Dewata).
Pada tahun 70an muncullah drama-drama aliran baru yang meninggalkan aliran realisme yang disebut oleh Mana Sikana sebagai drama pasca modernism, yang dikaitkan pula dengan pengaruh teater absurd dari Barat.
Penghasilan drama tanpa plot, tanpa struktur penceritaan yang tersusun menyebabkan Noordin Hassan juga digolong kedalam Angkatan drama absurd.Hal ini disangkal oleh Noordin Hassan kerana absurd memaparkan manusia dalam lingkaran tak kemana dan putus asa akibat dari ketidak harmonian perkara-perkara disekeliling mereka. Drama Noordin Hassan tidak memaparkan watak-watak tidak berdaya seperti manusia yang berhadapan dengan malapetaka dalam Angin Kering (Johan Jaafar), Bukan Bunuh Diri (Dinsman) dan marah-marah pada ketatapan seperti Protes (Dinsman).
Bila meneliti drama-drama Noordin Hassan saya bersetuju bahawa drama-drama beliau bukan absurd tetapi jawapan kepada absurdisme. Noordin Hassan dalam dramanya cuba mencari jalan penenang melalui zikir, lontaran falsafah, juga melalui muzik dan nyanyian. NH imenggunakan media tradisi iaitu Pantun syair, seloka dan zikir, NH memasukkan elemen bangsawan dan cerita2 lama untuk iktibar.
Unsur alam sangat dominan seperti yang dilihat dalam penggunaan rama-rama, lalang sebagai simbol yang membawa banyak pengertian. Semua ini merupakan media untuk mengemukakan kepada penonton isu-isu yang relevan dengan zaman mereka.
Apakah ISU atau kritikan yang dapat dikutip dari Noordin Hassan?
1- Pemimpin muda yang berbuat angkara setelah dilantik oleh pemimpin tua untuk memerintah
2- Pemimpin tua melihat kemungkaran, penyelewengan yang dilakukan oleh pemimpin muda lalu kembali untuk mengajar dia
3- Pemimpin yang berkuasa dengan mudah menyingkir orang dalam kerajaan yang ditakuti menentangnya.
4- Penggunaan , retorik, kemahiran berbahasa untuk memutar belit fakta dan menipu rakyat. Ramai oang besar yang menipu rakyat.
5- Unsur pembaziran dan menunjuk-nunjuk yang dilakukan oleh pemimpin yang menyebabkan rakyat susah dan terbeban.
6- Persoalan siapa sebenarnya berkuasa. Kuasa dilihat dipegang oleh pemimpin lelaki yang sebenarnya dibawah kuasa perempuan.
Kritik ini dilihat dalam drama terutama SIRIH BERTEPUK PINANG MENARI. Di samping BUKAN LALANG DITIUP ANGIN dan juga TIANG SERI TEGAK BERLIMA
Dalam SBPM intrique politik sangat jelas. Terdapat konflik Pemimpin tua vs pemimpin muda.dan kritik terhadap pemegang kuasa yang menyalahguna kuasa.
Sirih Bertepuk Pinang Menari Sultan Idris Bistari mengambil keputusan untuk turun takhta dan menyerahkan kepada anaknya Zaharuddin Shah. ZS bila berkuasa dengan mudah menyingkir orang dalam kerajaan yang ditakuti menentang dia. Wazir disuruh pulang berehat dan tak datang2 lagi. Wazir sangat penting seperti orang kedua dlm kerajaan..
Setelah menaiki takhta, Pemimpin muda ini telah melakukan beberapa salah laku.
1) Bina istana yang lebih besar
2) Gemar menunjuk-nunjuk bahawa mereka memiliki wang yang banyak walaupun dengan menggunakan emas rakyat.
3) Dia mengumpul harta dengan cara membeli harta rakyat dengan harga yang murah. Rakyat terpaksa menjual kerana disogok, dipujukrayu, malah digertak . ZS mengarah orang-orang yang pandai bercakap untuk memutar belit fakta tentang pengorbanan kepada negara. Justeru drama ini memperlihatkan putar belit dan penipuan pemimpin ke atas rakyat.
Akhirnya Sultan Idris Bistari pulang ke istana. Baginda menurunkan anakanda dari takhta dan memerintah kembali dengan adil dan saksama.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://zurinahhassan.blogspot.com/2020/06/sasterawan-negara-noordin-hassan.html