Santa Klaus Dan Tahun Baru Cina Antara Tasyabbuh Dan Taswir Kaitan Dengan Akidah


 



February 12, 2021 SANTA KLAUS & TAHUN BARU CINA : ANTARA TASYABBUH & TASWIR DAN KAITAN DENGAN AQIDAH..
Pagi tadi mengejutkan bila aku melihat video.. montaj video Ucapan tahun baru Cina MB Kedah dengan berlatar belakangkan gambar OX atau Lembu/Kerbau emas yang menjadi tema tahun baru Cina 2021 yang diikat dengan Kerpercayaan m.. Buasyarakat Cina… apakah ini sifat Tasyabbuh ?
Nampaknya MB Kedah dari PAS jauh lebih berani dari presiden PKR.. tida berbunyi pesoalan isu Aqidah..Sebelum ini aku menonton video anak buah zakir naik menceritakan persoalan Yee Sang yg jadi amalan setiap perayaan Cina dengan kepercayaan Dewa dewi mereka.. Kenapa pendirian mereka berbeza dalam isu Krismas sedangkan prinsip Aqidahnya sama.. Sebab kecenderungan atau Ashabiyah..
hari ini ritual yg sama dilakukan Menteri Agama Mantan Mufti Wilayah sambil berpakaian tradisi mereah yang diikat dengan kepercayaan dewa dewi mereka…. Jadi mana persoalan Aqidah yg dipertikai sebelum ini..
Jadi Disinilah aku nak sampaikan..Apa yang aku tulis bila ramai dikalangan bani melayu bingkas bangkit hanya melihat beberapa oranga artis berpakaian Santa yg juga menjadi Mitor setiap kali Krismas.. Jadi ini yang aku tulis pada 30 Disember 2020 yang lepas..
Hanya sebabkan topi dan baju santa Klaus, gegak gempita
seluruh negara seolah olah hilang Iman dan Aqidah para pemakainya.. Seakan pakaian santa dah disamakan sifat Tasyabbuh dalam ritual Agama Perkahwinan Najwa saddiqe dan pemain hoki India di Gurdwara Sikh…
Ya benar ! Tapi apakah aku bersetuju dengan pemakaian Santa tu..Sudah tentu Tidak.. Aku anggap memakai Pakaian dan topi Santa Klaus sepertimana kedudukan kelompok mereka yang meniru niru tarian dan gaya fesyen artis Korea atau KPOP.. mahupun costum Hallowween..Tak perlu dibuat perkara Tak bermanfaat..
Kalau nak rai rakan berlainan Agama..Cukuplah ia menjadi urusan untuk tontonan Peribadi bukan untuk dibanggakan..Sebab Hadis Nabiﷺ ada sebut..
مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيْهِ ..
” Antara tanda baiknya Islam seseorang, dia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya…”
2- APAKAH PAKAI TOPI SANTA SAJA BOLEH ROSAK AQIDAH.. ?
Ya dibimbangi jika kita beri’tiqad seperti mereka.. Kalau yang ada anggap Pakaian Santa itu sebahagian dari pakaian rasmi Agama Kristian, Sila sebutkan dalam Kitab dan Ajaran mana, Ritual pakaian Santa itu merujuk pada Agama.. Bagi aku tidak ada…
Itu sebab dalam urusan Iman menuduh Munafik atau Syirik itu urusan hati yang menjadi Urusan Allah.. Imam Ghazalie sebutkan dalam Bidayah wal hidayah..
فإن المطلع على السرائر هو الله تعالى، فلا تدخل بين العباد وبين الله تعالى…
” Kerana yang mengetahui apa yang tersembunyi dalam hati manusia hanyalah Allah SWT. Jangan Kamu campuri urusan hamba-hamba Allah dengan Allah SWT…”
Bagi aku kedudukan pakaian santa Sama seperti kedudukan Baju Samfoo,Hanfu dan Cheongsam.. sepertimana makanan Yee sang, Kuih bulan atau Lambang Naga yang diikat dengan Kepercayaan Mitos Tok nenek Dewa Dewi sesebuah Masyarakat, termasuk masyarakat Cina ketika Perayaan mereka.. Ia tak berkait dengan Agama.. Difahamkan Imej Santa itu mula dipopularkan Oleh Syarikat Coca Cola bagi melariskan Jualan mereka sempena Perayaan…
Dalam Masyarakat Kita Melayu pun begitu lah..Satu Masa dulu Ustaz Ustaz dok galak bagi Kuliah dan fatwa, Bersanding dan Pelamin, ritual merenjis mawar itu antara Sifat Tasyabbuh meniru Upacara dan ritual agama Hindu.. hari ini aku tengok Ustaz2 yang lebih lebih bersanding… Makan bersuap dan berselfie sana sini..
Begitu jugalah simbol bagi masyarakat Melayu bila tiba hari raya, pakaian sampin dan Baju melayu itu tidak berkait dengan Dalil Quran dan Hadis pun.. tak berkait dengan Agama..sama seperti bubur Asyura bila datang hari sambutan maulid Nabi ﷺ..tetapi ia sinonim setiap kali perayaan Agama..
Tapi di Malaysia ni semua benda nak disibukkan hal Aqidah orang..Seolah olah mereka lah penjaga Pintu Neraka dan Syurga bagi Ummat Islam.. Cukuplah nasihatkan mereka untuk tinggalkan perkara tak bermanfaat..
Kalau Benar pun ada Simbol Agama seperti Salib..Banyak perbahasan Ulama pun masih meletakkan kedudukan berdosa dan Makruh.. Bukan bermudah mudah Syirikkan orang Seperti Zakir Naik..dengan hanya semudah mengucapkan ucapan Krismas boleh dianggap Syirik.. Bagi aku ini Baghal..
Kalau begitu tindakan Mufti Syria Sheikh Badreddin hassoun, Sheikh Al Azhar Sheikh Ahmed Tayyeb berkunjung dan berada dalam gereja dihari perayaan Krismas.. kalau ikutkan Hadis larangan berada dalam gereja pada waktu perayaan.. dah tentu rosaklah Aqidah mereka… Tetapi sudah pasti kedudukan mereka berbeza merujuk Uruf disana..
3- TASYABBUH DAN TASWIR PERMASALAHAN MEMAHAMI KONTEKS(SIYAQ)..
Masalah tasyabbuh ni sama seperti Taswir dulu.. inilah yang berlaku di Dunia arab sebelum ini.. mereka mengharamkan Gambar, suatu ketika di Mesir , Passport Wanita tidak mempunyai gambar sebab menyandarkan Haram bergambar dalam konteks Taswirr(Melukis dan Mengukir)..
Sehingga hari ini ia jadi medan perbahasan termasuklah Ulama Nusatara..Akhirnya gantung gambar Ulama dam pemimpin mereka dianggap harus, Gantung gambar anak dan isteri sendiri dirumah.. ia dikira Haram.. dan akhirnya membawa kepada fatwa pengharaman gambar dan filem pada suatu masa dulu kerana Ulama gagal memahami konteks sebenar Hadis..
Hatta Ulama Wahhabi seperti Bin Baz dalam pada tengah bagi Kuliah dalam siaran langsung melalui Video, meletakkan hukum haram video dalam konteks Tasweer.. sebab apa sebab kurangnya Ilmu pengetahuan tentang Dunia..
walhal masalah taswir yang “haram” berkisar seorang mengukir patung dan gambar hidup yang boleh menyerupai ciptaan Allah, lalu berlakulah pemujaan dan ritual Syirik.. Akhirnya mereka keliru antara takrif Taswir dan Tamasil dengan difinisi..
مَا يُنْحَتُ عَلَى مِثَالِ إِنْسَانٍ أَوْ حَيَوَانٍ أَوْ شَيْئٍ..
“Sesuatu yang dipahat menyerupai manusia, haiwan atau sesuatu”.
Dalam Konteks taswir ini..Hadis Aisyah itu jelas..Sheikh Muhammad bin Salih Al‘Utsaimin rahimahullah memberikan kita panduan yang jelas di dalam Majmu fatawa wa rasail..
أما ما ظهر منه أنه لا يراد به الصليب ، لا تعظيما ، ولا بكونه شعارا ، مثل بعض العلامات الحسابية ، أو بعض ما يظهر بالساعات الإلكترونية من علامة زائد ، فإن هذا لا بأس به ، ولا يعد من الصلبان بشيء..
“Adapun sesuatu yang nampak namun bukan dimaksudkan untuk salib, simbol tersebut tidak diagungkan, juga bukan sebagai syiar seperti tanda Tambah dalam kiraan matematik, begitu pula simbol pada jam elektronik, seperti itu tidaklah masalah dan tidak teranggap seperti salib ”…
Dalam Masyarakat Kita ni dibodohkan oleh ustaz Ustaz Bodoh.. sampaikan ada bentuk cross Salib pada Tingkap rumah..ada Lambang Salib pada lampu Bagunan dan Kondominum dan boleh dianggap merosakkan Aqidah dan satu agenda kristianisasi…. Inilah Wajah wajah baghal dalam berAgama..
4- ULAMA YANG KETAGIH TAKFIR DAN SYIRIKKAN ORANG..
Sebahagian Ulama merasakan..mereka lah penjaga urusan Aqidah Manusia..Syurga dan Neraka menjadi premis perbicaraan mereka..Itu sebab kalau kita lihat beberapa tafsiran tentang hadis dan Quran diberikan Tafsiran secara Literal..
Umpamanya Hukum Mati bagi Murtad.. Semudah mudah merujuk hadis siapa yang menukarkan Agama مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ. , Pada mereka menukar Agama diwajibkan Bunuh dengan menyalah tafsir perkataan Faqtuluh فَاقْتُلُوهُ…
Biarpun banyak hadis Nabi sendiri tidak membunuh orang yg Murtad..lalu dimasukkan kefahaman dan perbahasan Fiqh dalam dalam Enakmen Hudud..Perkara yg direka reka Ulama dijadikan hukum..
Bagitu juga Dalam Tafsiran Auliya dalam surah Al Maidah..Semudah mudah berftawa ianya sebagai dalil larangan memilih pemimpin Non Muslim.. Malah menuduh pemimpin non Muslim yang memberikan hak rumah Ibadat kepada orang Islam sebagai sifat Munafik..Itu yg dilakukan Zakir Naik di Indonesia akhirnya merosakkan kerukunan dan kebersamaan sebuah masyarakat..
Hatta dibidaahkan Maulid Nabi dengan Semudah mudahnya.. itu sebab aku kata..Kelompok sebegini harus dinyahkan dari negara..Merosakkan Ketamadunan, dan Konsep Muwathanah apalagi bertasaamuh sesama Non Muslim..
Kelompok ini tak reti membezakan antara perkara Siyasah dan Muamalah dalam pemerintahan dan juga urusan Aqidah.. Kalau itu logiknya, Pemimpin yang keluarkan lesen Judi dan Arak, Ijtihad Khalifah Umar tentang hak Gereja dan Salib dalam perjanjian Umar adalah lambang kerosakan Iman Mereka kerana menyalahi teks Al Quran malah antara perkara yang menjadi laknat Allah…..
5- MENIRU AHLI KITAB BOLEH DAN TIDAK BOLEH..
sebagaimana Kaedah Fiqh disebutkan..
“لا ينكر تغير الأحكام بتغير الأزمان”
“ Tidak dapat dinafikan perubahan hukum hakam itu mengikut berubahnya zaman ”
Sebagai contoh pandangan Ibnu Hajar Al-Asqalani juga dalam Soal pakaian orang Yahudi yang bentuknya seperti serban yg gayanya selalu dipakai Tok Sheikh pondok, orang Arab hatta rida’ dikalangan haba’ib…,
pada awalnya ia adalah lambang dan Simbol agama bagi agama Yahudi..Namun oleh kerana peredaran Masa.. hukumnya Berubah.. Disebutkan dalam fathul Bari..
وإنما يصلح الاستدلال بقصة اليهود في الوقت الذي تكون الطيالسة من شعارهم ، وقد ارتفع ذلك في هذه الأزمنة فصار داخلا في عموم المباح..
” bahawa memakai thayalisah itu hukumnya haram kerana tasyabuh pada waktu ketika thayalisah menjadi ciri khas agama mereka. Sedangkan saat ini ciri khas itu sudah hilang, maka baju ini masuk dalam kategori umum yang dibolehkan… ”
dalam hal pemakaian inipun Hukum boleh berubah.. Apalagi pakaian mitos dan cerita Dongeng diasaskan pemilik Kapitalis Coca cola.. Kalau boleh pun..takda keperluan untuk pakai melainkan uruf atau kebiasaan masyarakat umpamanya jika keluarga yang bercampur Agama..
Soal meniru Berpakaian ini pernah dilakukan Nabi ﷺ meniru Rom dalam beberapa Perkara.. antaraya Jubah ROM yang dikenal sebagai Syamiah.. Meniru Cop Mohor Rom hatta cara menyisirkan rambut.. Ini dalam perkara perkara yang tak melibatkan pakaian keagamaan..
Disebutkan salah satu hadis Nabiﷺ akan kecenderungan Nabi dalam meniru Ahli Kitab..
إن رسول الله ﷺ يحب موافقة أهل الكتاب فيما لم يؤمر به..
” Sesungguhnya Rasulullah ﷺ menyukai untuk menyamai Ahlul
Kitab dalam hal yang tidak diperintahkan/Atau ada larangan (di luar masalah keagamaan)”
Riwayat Bukhari
Ipohmali
Tazkirah Jumaat Tahun Baru Cina
12 Febuari 2021






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/santa-klaus-dan-tahun-baru-cina-antara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Darul Islah Bawa Ceria 039 Rumah Baru 039 Bagi Wanita 87 Tahun Sempena Tahun Baru Cina

Darul Islah Bawa Ceria 039 Rumah Baru 039 Bagi Wanita 87 Tahun Sempena Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 180 hits
SINGAPURA Tahun Baru Cina ini cukup istimewa bagi seorang wanita berusia 87 tahun yang tinggal bersendirian Dia seolah olah mendapat rumah baru hasil kerja keras enam bekas pesalah dadah dari Darul Islah Cik Chow Yin Yoke yang sudah uzur da...
Masyarakat Tionghua Akur Sambut Tahun Baru Cina Dalam Suasana Norma Baharu

Masyarakat Tionghua Akur Sambut Tahun Baru Cina Dalam Suasana Norma Baharu

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 197 hits
Tahun Baru Cina kali ini disambut dalam suasana norma baru disebabkan dunia dan negara ini masih diselubungi penularan Covid 19 Walaupun tidak dapat merayakan Tahun Baru pada tahun ini perkara paling utama dititiberatkan oleh kerajaan ialah...
Masakan Ayam Goreng Cili Halia Masam Manis Sempena Tahun Baru Cina Untuk Sekeluarga Nikmati

Masakan Ayam Goreng Cili Halia Masam Manis Sempena Tahun Baru Cina Untuk Sekeluarga Nikmati

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 242 hits
Ayam goreng sememang menjadi kesukaan ramai Namun lebih enak jika dihidangkan berkuah seperti menu ayam goreng cili halia masam manis ini Sempena tahun baru cina menu istimewa ini boleh dihidang untuk makan bersama keluarga Jika anda tidak ...
Selamat Tahun Baru Cina 2021

Selamat Tahun Baru Cina 2021

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 1450 hits
Selamat Tahun Baru Cina 2021 kepada semua pengunjung blog khususnya yang berbangsa cina terbaeekkk kipidap mknaceunlimited mknace blogger photography photoblog SJCAM SJ4000 J3 Samsung Fujifilm altek cubic love followme beautiful blogoftheda...
Pertemuan Dua Budaya Apabila Tok Dalang Menyambut Tahun Baru Cina

Pertemuan Dua Budaya Apabila Tok Dalang Menyambut Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 236 hits
PASIR MAS Meskipun Tahun Baru Cina yang disambut Jumaat mungkin suram ketika berlangsungnya Perintah Kawalan Pergerakan namun keluarga tok dalang wayang kulit berbangsa Cina yang terkenal di Kelantan ini tetap ceria menyambutnya Eyo Ho
Siapa Ni Ucapan Tahun Baru Cina Cetus Persoalan Warganet

Siapa Ni Ucapan Tahun Baru Cina Cetus Persoalan Warganet

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 205 hits
FAZLI RADZIMenjelang sambutan Tahun Baharu Cina esok pemimpin kerajaan Perikatan Nasional juga dilihat berlumba lumba meraikan perayaan itu Ucapan mereka bukan sahaja dimuat naik menerusi media sosial masing masing bahkan disiar di platform...
Sempena Tahun Baru Cina Ebit Lew Hadiah Myvi Kepada Ibu Tunggal Cina

Sempena Tahun Baru Cina Ebit Lew Hadiah Myvi Kepada Ibu Tunggal Cina

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 213 hits
Sempena Tahun Baru Cina kali ini pendakwah Ebit Lew telah menghadiahkan sebuah kereta Myvi kepada seorang ibu tunggal Koh Kim Keok di Kota Bharu Selain Myvi beliau juga menghadiahkan Tab serta sedikit duit belanja dan akan bayarkan sewa rum...
Pantang Larang Sepanjang Tahun Baru Cina

Pantang Larang Sepanjang Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 462 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera First CCL nak ucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Cina 2021 kepada seluruh kaum cina Gong Xi Fa Chai Ada yang dah dapat Ang Pow ke untuk tahun ni Alhmdulillah CCL setiap tahun dapat Ang Pow dari uncle Da...
Kesibukan Setiap Kali Tahun Baru Cina Sejak 25 Tahun Kini Suram Buat Poh Lo

Kesibukan Setiap Kali Tahun Baru Cina Sejak 25 Tahun Kini Suram Buat Poh Lo

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 183 hits
Jadual Poh Lo pada setiap kali CNY sangat padat sejak 25 tahun lalu KOTA KINABALU Setiap kali tiba musim perayaan Tahun Baru Cina penggiat seni tulisan kaligrafi yang tidak asing lagi di Sabah Huang Poh Lo pastinya sangat sibuk dengan kerja...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara