Sampai Bila Tidak Fasih Bahasa Kebangsaan



SAUDARA PENGARANG

SEPERTI yang kita tahu, kerajaan menyatakan akan terus mempertahankan hak sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) untuk menggunakan bahasa Mandarin dan Tamil sebagai pengantar pengajaran.

Ini berikutan keputusan Mahkamah Rayuan pada 23 November lalu menolak rayuan dikemukakan empat pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang memohon pengisytiharan bahawa kewujudan dan penubuhan sekolah vernakular serta penggunaan bahasa Mandarin dan Tamil di sekolah berkenaan adalah tidak berperlembagaan.

Keputusan sebulat suara itu dibuat panel tiga hakim selepas menolak rayuan empat NGO iaitu Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (Mappim), Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena), Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) dan Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (I-Guru).

Defendan dalam kes ini ialah kerajaan Malaysia, Kementerian Pendidikan dan 11 lagi pihak antaranya Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Persatuan Gabungan Kebajikan Guru-Guru Bersara Sekolah Tamil dan parti-parti politik seperti MCA, MIC dan Gerakan.

Ini selaras dengan keputusan Mahkamah Tinggi pada 2021 yang memutuskan kewujudan SJKC dan SJKT tidak melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Hakim Datuk Mohd. Nazlan Mohd. Ghazali ketika membaca penghakimannya berkata, tidak dinafikan Akta Pendidikan 1996 telah mengiktiraf kewujudan dan penyelenggaraan sekolah-sekolah vernakular telah menjadi sebahagian dalam sistem pendidikan negara.

Malah penggunaan bahasa Mandarin dan Tamil di sekolah-sekolah tersebut tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan mahupun membelakangi bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara.

Penggunaan bahasa lain selain bahasa Melayu juga tidak bertentangan dengan Perlembagaan kerana sekolah vernakular bukanlah satu badan statutori atau pihak berkuasa awam yang wajib menggunakan bahasa kebangsaan. SJKC dan SJKT juga tidak boleh dianggap sebagai institusi pendidikan awam yang tertakluk kepada Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971.

Pada ketika ini terdapat lebih 1,800 sekolah jenis kebangsaan di seluruh negara merangkumi lebih 500,000 pelajar pelbagai kaum.

Menurut Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan tetapi penggunaan pengajaran dan pembelajaran bahasa lain juga dibenarkan dalam urusan bukan rasmi.

Oleh itu, semua pihak harus menghormati pengisytiharan Mahkamah Rayuan menyatakan SJKC dan SJKT bukannya badan rasmi. Oleh itu, kedua-dua jenis sekolah itu dibenarkan menggunakan bahasa Mandarin dan bahasa Tamil sebagai pengantarnya.

Peranan MCA ialah mewakili kaum Cina, MIC pula mewakili kaum India dan UMNO mewakili kaum Melayu.

Ketiga-tiga parti tersebut memainkan peranan penting dalam proses memerdekakan negara kita serta terlibat dalam proses penggubalan Perlembagaan Persekutuan.

Oleh demikian, aspirasi ketiga-tiga parti ini terpapar dalam perkara-perkara yang terdapat dalam Perlembagaan Persekutuan yang bertujuan menjamin hak dan kepentingan semua kaum.

Ini termasuk keistimewaan bagi kaum Melayu dan bumiputera, kebebasan beragama bagi bukan Muslim untuk mengamalkan ajaran agama masing-masing.

Tuntasnya, kesahan bagi SJKC dan SJKT memang tidak dapat dinafikan.Tetapi pada masa sama, bukan Melayu juga perlulah mengambil berat dengan pembelajaran bahasa kebangsaan khususnya kaum Cina.-UTUSAN

TEO WEI HONG Johor

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/11/sampai-bila-tidak-fasih-bahasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Fasih Bahasa Melayu Tak Guna Jadi Orang Malaysia

Tak Fasih Bahasa Melayu Tak Guna Jadi Orang Malaysia

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 164 hits
NUR EMIRA SAIZALIPENGACARA Uyaina Arshad menasihati rakyat Malaysia supaya lebih fasih dalam bahasa Melayu tanpa mengira kaum TAK guna kalau bergelar rakyat Malaysia kalau tak tahu bertutur bahasa Melayu Wajib fasih berbahasa Melayu itu pen...
Inilah Asal Usul Orang Suriname Pakai Bahasa Jawa Sebagian Besar Penduduknya Dari Etnis Jawa

Inilah Asal Usul Orang Suriname Pakai Bahasa Jawa Sebagian Besar Penduduknya Dari Etnis Jawa

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 118 hits
Suriname adalah sebuah negara yang berada di Amerika Selatan Penduduknya menggunakan bahasa Jawa sebagai bahasa sehari hari
Orang Tua Tua Tak Reti Bahasa Sokong Bn Hj Hadi Kata

Orang Tua Tua Tak Reti Bahasa Sokong Bn Hj Hadi Kata

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 208 hits
KEMAMAN Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang menganggap pengundi dalam kalangan warga emas di Parlimen Kemaman tidak faham politik apabila menyokong Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Negeri dan Pilihan Raya Umum Ke 15 baru baru ini Ahli ...
Sjkc Sjkt Akan Terus Beroperasi Menggunakan Bahasa Mandarin Dan Tamil Hui Ying

Sjkc Sjkt Akan Terus Beroperasi Menggunakan Bahasa Mandarin Dan Tamil Hui Ying

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 135 hits
KUALA LUMPUR Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil akan terus beroperasi menggunakan bahasa Mandarin dan Tamil sebagai bahasa penghantar untuk pengajian pengajaran dan pembelajaran secara sah di sisi undang undang dan dilindungi Perlembag...
Jokowi Soal Bahasa Indonesia Jadi Bahasa Resmi Di Unesco Kebanggaan Bagi Kita

Jokowi Soal Bahasa Indonesia Jadi Bahasa Resmi Di Unesco Kebanggaan Bagi Kita

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 124 hits
Bahasa Indonesia menjadi bahasa ke 10 yang diakui sebagai bahasa resmi Konferensi Umum UNESCO
Senarai Contoh Kesalahan Bahasa

Senarai Contoh Kesalahan Bahasa

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 346 hits
Kadang kala secara tidak sedar kita sering kali melakukan kesalahan bahasa di dalam bertutur atau di dalam penulisan Untuk memastikan kesalahan bahasa tidak berlaku dan berulang adalah digalakkan untuk merujuk kepada Dewan Bahasa dan Pustak...
Bahasa Inggeris Dibenar Dalam Urusan Rasmi Di Sabah Sarawak Kata Menteri

Bahasa Inggeris Dibenar Dalam Urusan Rasmi Di Sabah Sarawak Kata Menteri

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 184 hits
KABINET Persekutuan bersetuju penggunaan Bahasa Inggeris dibenarkan bagi urusan rasmi di Sabah dan Sarawak kata Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Ewon Benedick Beliau berkata nbsp keputusan itu selaras dengan perlembagaan kedua dua ...
Bulan Keluarga Kebangsaan 2023 Majlis Sambutan Dan Tema

Bulan Keluarga Kebangsaan 2023 Majlis Sambutan Dan Tema

papar berkaitan - pada 18/11/2023 - jumlah : 172 hits
Mungkin ramai rakyat Malaysia sendiri tidak tahun dengan kewujudan Bulan Keluarga Kebangsaan yang disambut pada bulan November setiap tahun Jangan terkeliru Bulan Keluarga Kebangsaan tidak sama dengan Bulan Kebangsaan kerana sambutan ini me...
Gelar Dialog Kebangsaan Pgi Undang Megawati Jadi Pembicara

Gelar Dialog Kebangsaan Pgi Undang Megawati Jadi Pembicara

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 61 hits
Menurut Olly pemaparan yang akan disampaikan oleh Megawati Soekarno Putri sangat penting untuk diketahui
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib