Sambutan Peringatan Hari Polis Di Malaysia


Sambutan Peringatan Hari Polis disambut setiap tahun di seluruh Malaysia dengan penuh rasa bangga dan meriah oleh semua warga Polis Diraja Malaysia (PDRM), yang dijalankan secara serentak di seluruh negara.


Majlis perbarisan akan diadakan di semua kontinjen negeri dan ibu pejabat polis daerah sebagai menghormati dan mengenang tarikh bersejarah 25 Mac, yang merupakan tarikh penubuhan pasukan itu di Malaysia.

Oleh itu, anggota polis adalah digesa agar seluruh Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) melakukan anjakan paradigma agar PDRM kekal sebagai institusi penguat kuasa ulung di negara ini dengan menjadikan keselamatan negara dan masyarakat sebagai fokus utama.

PDRM juga perlu akur dengan kehendak rakyat dan harapan kerajaan yang mahukan jenayah dihapuskan.

Malah, ekspektasi rakyat yang tinggi terhadap PDRM merupakan tanggungjawab yang mesti diberikan keutamaan.

PDRM perlu merangka strategi-strategi baru dalam usaha mengurangkan jenayah termasuklah melalui pendekatan strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) yang berlandaskan prinsip kepolisan berinovatif dan kreatif.

Dan pastinya, rakan strategik utama pihak polis adalah masyarakat itu sendiri.

Jadi, kerjasama yang erat serta kesepakatan yang padu antara polis dan masyarakat perlu terus diperkasakan demi mewujudkan negara yang aman dan sejahtera.

Anggota PDRM juga digesa agar sentiasa bersikap tegas, adil dan berhemah kerana ianya akan menjadikan anggota PDRM seorang yang berintegriti tinggi dan tidak akan sekali-kali melanggar peraturan yang telah ditetapkan.

Bagi mereka yang telah memilih kerjaya ini sebagai profesion, mereka sepatutnya telah bersedia untuk memikul tangunggjawab yang diamanahkan dengan komitmen dan akauntabiliti serta integriti yang tinggi.

TUGU PERINGATAN POLIS DIRAJA PERSEKUTUAN

Tugu Peringatan Polis Diraja Persekutuan

Pada 11 Mac 1959, Tugu Peringatan Polis Diraja Persekutuan Jalan Gurney, Kuala Lumpur telah dirasmikan oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong.

Turut hadir dalam upacara itu ialah Pemangku Perdana Menteri Pertahanan Dato’ Abdul Razak bin Hussein, Pesuruhjaya Polis C.M. Fenner, bekas Pesuruhjaya Polis W.L.R Carbonnel dan wakil-wakil persatuan penanam getah Malaya, Dewan Perniagaan Lombong Negeri-Negeri Melayu Bersekutu serta wakil dari persatuan bekas pasukan keselamatan Malaya.

Tugu ini dibina untuk memperingati kira-kira 1,345 orang anggota polis tetap dan tambahan yang telah terkorban dalam usaha menentang pengganas-pengganas komunis.

Tugu ini juga adalah untuk mengenang jasa anggota-anggota pasukan pengawal keselamatan dalam negeri yang telah terkorban semasa menjalankan tugas, semenjak pasukan ini ditubuhkan di Pulau Pinang pada tahun 1806.

Tugu Peringatan yang bertempat di pusat Latihan Polis ini adalah sebagai satu peringatan kepada rekrut-rekrut dan anggota-anggota lain di dalam latihan terhadap semangat berkhidmat dan rela mengorbankan jiwa, yang telah menjadi suatu kemegahan dalam sejarah perkhidmatan polis di Malaya.

Tugu ini dibina dengan harga $160,000 iaitu hasil kutipan derma daripada setiap anggota dan kakitangan perkhidmatan polis, Persatuan Penanam-penanam getah Malaya, Dewan Perniagaan Pelombong Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan bantuan kerajaan.

Tugu ini berdiri tegak setinggi 25.9 meter. disebelah atas dinding tugu ini diletakan dengan lencana perak pasukan polis Diraja Persekutuan, sementara disebelah bawahnya terdapat sekeping gangsa yang menunjukkan gambar-gambar enam rupa bangsa iaitu Melayu, Cina, Sikh, Punjabi, India dan Eropah yang berkhidmat dalam pasukan polis.

‘Mereka Yang Terkorban Kerana Negara” dan berbaris dari kiri kekanan lambang-lambang kebesaran 11 buah negeri di Persekutuan Tanah Melayu.

Empat batang tiang bendera dipasangkan disitu untuk digunakan pada tiap-tiap kali diadakan upacara memperingati keperwiraan anggota-anggota polis yang terkorban itu.

CABARAN PDRM

1. Cabaran Dalaman

Dalamannya, yang Pertama, adalah modal insan yang kita tahu elemen paling penting yang menyumbang kepada pembangunan dan kesejahteraan negara.

Dengan penambahan nisbah penduduk di Malaysia, memerlukan penglibatan anggota polis mencukupi agar keseimbangan dapat dipertingkat selaras dengan standard piawaian Interpol - 251 polis : 250 penduduk.

Mengikut statistik sehingga Februari tahun 2015, kekuatan personel PDRM adalah 126,800 orang. Ini termasuk pegawai kanan, pegawai pangkat rendah dan pegawai awam.

Dengan penduduk berjumlah 32 juta sekarang ini, ada sedikit kurang kalau ikut nisbah itu, tapi kita akan melaksankaan tanggungjawab kita mengikut nisbah yang ada sekarang ini. Kerajaan melalui manifestonya akan memberi 4,000 orang tambahan setiap tahun dan perlu merekrut lebih kurang enam hingga tujuh ribu orang setiap tahun bagi menggantikan yang bersara dan juga untuk penuhi 4,000 jawatan yang diluluskan setiap tahun.

Kedua, yang menjadi cabaran adalah permasalahan logistik. Ini satu kekangan utama untuk melaksanakan tanggungjawab pihak polis, tambahan pula dengan perbelanjaan berhemah yang diamalkan semua jabatan kerajaan, yang memaksa untuk menangguh beberapa program pembangunan yang telah dirancang. Juga dalam menggantikan peralatan logistik seperti kenderaan dan sebagainya. Logistik bukan sahaja kenderaan tapi termasuk kediaman pekerja.

2. Cabaran Luaran

Cabaran luaran pula berkenaan keselamatan sempadan khususnya Malaysia-Thailand, Sarawak-Kalimantan, Sabah-Kalimantan.

Keadaan geografi sempadan terdiri daripada sungai, daratan dan bukit bukau dan ini merupakan satu cabaran kepada pasukan keselamatan negara untuk memantau keluar-masuk rakyat di kedua-dua negara di mana ada di antaranya mengambil kesempatan menyeludup dadah, senjata, manusia dan sebagainya.

Jadi kita terpaksa meletak banyak anggota kita di sempadan negara untuk memastikan ia tidak dibolosi. Kita pun tahu ada juga sempadan kita merupakan lautan, contohnya sempadan Sabah dengan selatan Filipina.

Pantainya timur Sabah itu panjangnya 1,700km, merupakan sempadan laut, ini satu kawasan yang bukan sedikit untuk kita kawal dan ini merupakan antara cabaran untuk kita dalam memastikan keselamatan negara.

Seterusnya adalah 'jenayah' yang menjadi ancaman tradisi kita. Di bawah program transformasi kerajaan, PDRM bertanggungjawab mengurangkan kadar jenayah indeks.

Pada hari ini dalam NKRA mengurangkan jenayah kita mensasarkan pengurangan jenayah indeks pada kadar lima peratus setiap tahun sehingaga 2020, bermula 2009.

Pelan tindakan susulan bagi mengurus tadbir pencegahan jenayah termasuklah dalam hal-hal meningkatkan kesedaran dan kefahaman rakyat yang akan menjadi pemangkin kepada sebuah negara yang aman selamat dan sejahtera.

Antara isu-isu utama berkaitan jenayah adalah jenayah bersindiket, jenayah merentasi sempadan, pemerdagangan manusia, jenayah warga asing dan jenayah sosial.

Seterusnya ancaman siber yang menunjukkan peningkatan mendadak dalam satu bulan. Dalam tempoh sembilan bulan pertama 2014, jumlah keseluruhannya adalah 8,140 kes.

Oleh itu ancaman siber berupaya menjejaskan keyakinan masyarakat dan menganggu kestabilan politik, sosio ekonomi semasa jika tak dibendung dan jika tak ditangani dengan serius.

Isu-isu berkait dengan jenayah siber antaranya masalah dalam mengenal pasti ‘origin of offender' kerana dalam siber ia mungkin dilakukan di luar negara, kelemahan undang-undang yang ada dan pendakwaan, termasuklah peningkatan kes cetak rompak dan pencabulan harta intelek.

Jenis kesalahan ini dari segi statistiknya, penipuan siber 3,376, spam 1,710 kes, cubaan ceroboh laman web dan sebagainya 1,744 kes, fitnah melalui siber 645 dan sebagainya.

Seterusnya, ancaman dalam konteks keselamatan negara dan keselamatan rakyat. Ancaman ini telah mengubah landskap tindakan punitif dan pencegahan dalam PDRM.

Fahaman politik dalam agama dan ekstremisme serta radikalisme adalah penyumbang kepada kewujudan ancaman keganasan dari dalam dan luar negara serta mengganggu gugat perpaduan nasional.

Antara isu-isu utama yang perlu dihadapi PDRM dalam hal ini antaranya hasutan melalui media sosial, penyebaran ajaran sesat, ekstremis kaum, kegiatan anti kerajaan, kumpulan pelampau agama, pengganas dan liberalisme.

Selamat menyambut Hari Polis.

BACA INI JUGA:
5 Negara Pasukan Polis Paling Brutal Di DuniaSambutan Hari Afrika Bagi Meraikan Kejayaan Memerangi Penjajahan Dan Apartheid
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/03/sambutan-peringatan-hari-polis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tema Hari Guru Dan Lirik Lagu Kami Guru Malaysia 2019

Tema Hari Guru Dan Lirik Lagu Kami Guru Malaysia 2019

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 614 hits
Hari Guru akan disambut pada tanggal 16 Mei setiap tahun Tujuan sambutan ini adalah untuk meraikan jasa warga pendidik seperti Guru Pensyarah Ustaz dan lain lain yang telah mendidik dan memberi ilmu kepada anak bangsa untuk dijadikan pandua...
Selamat Hari Malaysia

Selamat Hari Malaysia

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 549 hits
Walaupun agak terlambat masih jua aku ingin memperingatinya di sini Sumber copyright 2018 All rights reserved
Cuti Hari Malaysia Di Cameron Highlands

Cuti Hari Malaysia Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 344 hits
Saja ambil semula catatan lama mengenai cuti hari Malaysia di Cameron Highlands Selamat bercuti ya Ada sesiapa nak merasa sesak atas jalan tidur dalam kereta silakan ke Cameron Highlands sempena Cuti Hari Malaysia pula sehingga Isnin ini Cu...
Selamat Hari Malaysia 2019

Selamat Hari Malaysia 2019

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 1102 hits
Hari Malaysia disambut pada 16 September setiap tahun untuk memperingati penubuhan persekutuan Malaysia di tarikh yang sama pada tahun 1963 Hari Malaysia merupakan cuti am di negeri Sabah sempena hari keputeraan Yang Di Pertua Negeri Walaup...
13 Makanan Kita Nasi Lemak Kuih Cincin Teh Tarik Diabadikan Dalam Setem Sempena Hari Malaysia

13 Makanan Kita Nasi Lemak Kuih Cincin Teh Tarik Diabadikan Dalam Setem Sempena Hari Malaysia

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 747 hits
Tepuk dada tanya selera Nak ABC atau ais krim gula apong nasi lemak atau roti canai kuih cincin atau kuih ketayap Biarpun selera kita berbeza tapi kita semua setuju makanan kita tiada tolok bandingnya Kerana itulah untuk Hari Malaysia tahun...
Iphone 11 Telah Mula Dijual Hari Ini Di Singapura Manakala Di Malaysia Pada 27 September Ini

Iphone 11 Telah Mula Dijual Hari Ini Di Singapura Manakala Di Malaysia Pada 27 September Ini

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 208 hits
Pada acara khas Apple yang berlangsung 11 September yang lepas waktu Malaysia Apple telah melancarkan siri iPhone 11 yang hadir dengan 3 pilihan model iaitu iPhone 11 iPhone 11 Pro dan iPhone 11 Pro Max pengg
E Pengambilan Pdrm Polis Diraja Malaysia

E Pengambilan Pdrm Polis Diraja Malaysia

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 838 hits
e Pengambilan PDRM Polis Diraja Malaysia ok E Pengambilan PDRM merupakan Portal Rasmi Web Polis Diraja Malaysia bagi pengambilan jawatan kosong Polis kepada warganegara Malaysia yang berminat Maklumat Jawatan Kosong PDRM Polis Diraja Malays...
Ke Muzium Negara Di Hari Malaysia

Ke Muzium Negara Di Hari Malaysia

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 739 hits
Cerita cuti Hari Malaysia yang lalu rancangan asal Cik Sue ada appointment tapi kansel saat saat akhir jadi kebetulan dah keluar sarapan kat luar malas dah nak pusing balik ke rumah huhhh dasar nak berjalan kan heheheh Sambil sarapan tu sam...
Polis Perlu Siasat Forum Naratif Malaysia Baru

Polis Perlu Siasat Forum Naratif Malaysia Baru

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 250 hits
oleh Tuan Ibrahim Tuan Man Komposisi orang Melayu Islam dianggarkan sekitar 69 peratus daripada 33 juta penduduk di Malaysia Jumlah yang besar ini harus disatukan terlebih dahulu dengan acuan Islam sebelum mengorak langkah membina peradaban...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu