Sambutan Hari Tapir Sedunia Haiwan Yang Hampir Pupus


Sambutan Hari Tapir Sedunia, World Tapir Day disambut pada 27 April setiap tahun bertujuan untuk meningkatkan kesedaran masyarakat tentang ancaman kepupusan spesies ini termasuk Tapir Malaya kerana populasi Tapir Malaya (Tapirus Indicus) kian kritikal kesan dari aktiviti pembangunan yang pesat dan bilangannya terus merosot.


Pada Disember tahun 2015 lepas, kerajaan Malaysia telah meminjamkan dua ekor Tapir Malaya kepada Kerajaan Jepun untuk tempoh 10 tahun menerusi Program Konservasi Tapir Malaya dan hasil program tersebut, seekor tapir jantan telah dilahirkan pada 14 Mac 2016 di Nagasaki Biopark, Jepun.

Tapir Malaya juga dikenali sebagai Badak Lampong, Tenuk atau Cipan merupakan spesis tapir terbesar di dunia dan spesis ini boleh didapati di Kemboja, Myanmar, Thailand, Malaysia dan Indonesia.

Punca tapir hampir pupus

Jika menyebut soal tapir, umum sebelum ini mungkin hanya mendengar berita mengenai mamalia hitam putih itu yang kerap mati akibat dilanggar kenderaan.

Namun, tidak ramai menyedari haiwan dikenali sebagai Tapir Malaya itu hakikatnya tergolong daripada kumpulan spesies yang kian pupus berikutan jumlahnya hanya antara 1,200 hingga 1,500 ekor di seluruh Semenanjung ketika ini.

Spesies paling besar dalam keluarga tapir itu memiliki purata berat badan antara 300 hingga mencecah 540 kilogram (kg) dan satu-satunya versi yang memiliki warna berbelang apabila dewasa.

Haiwan Dilindungi

Tapir tidak tergolong sebagai haiwan yang diburu secara haram namun sudah dikelaskan sebagai spesies yang dilindungi sepenuhnya di dalam Jadual Kedua Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716).

Mamalia itu berperanan penting dalam ekosistem sebagai ejen penyebaran biji benih di dalam hutan tempatan.

Tenuk Malaysia

Tapir (Tenuk) Malaysia (Tapirus indicus), merupakan tapir terbesar di dunia dan hanya spesies tapirinilah satu-satunya berasal dari Asia. Nama saintifiknya berasal dari Hindia Timur yang bermaksud habitat semula jadi spesies.

Tapir Malaysia menetap di Asia Tenggara khususnya Malaysia, selatan dan bahagian tengah Sumatera (Indonesia), Myanmar (latitud selatan pada titik 18° U) dan Thailand (sepanjang sempadan barat hinggalah ke selatan sempadan Thailand-Malaysia.

Selain itu tapir turut kelihatan di kawasan selatan Kemboja dan Vietnam walaupun tiada pengesahan dibuat dan mungkin juga terdapat di Laos.

Tapir Malaysia hanya tinggal di kawasan pergunungan terpencil dan habitat asalnya sudah pupus akibat pemburuan manusia dan pembangunan.

Corak

Haiwan ini mudah dikenali berdasarkan coraknya iaitu putih dan hitam. Warna putih menyaluti dari bahagian bahu hinggalah ke bahagian punggung. Manakala selebihnya berwarna hitam kecuali hujung telinga di mana sepunya dengan spesies tenuk yang lain yang berwarna putih.

Corak sebegini amat berguna sebagai penyamaran di mana corak tersebut membuatkan ia sukar dikenalpasti sebagai tapir dan pemangsa mungkin mengecamnya sebagai batu yang besar lebih-lebih lagi jika tapir ini duduk telentang untuk berehat mahupun tidur.

Kitaran hidup

Musim mengawan berlaku pada bulan April hingga Jun. Tempoh kehamilan Tapir Malaysia ialah kira-kira 390 hingga 403 hari (lebih kurang 13 bulan), di mana anak pertamanya mempunyai berat sekitar 15 paun (6.8 kg).

Kebiasannya tapir betina akan melahirkan anaknya dengan purata 2 tahun sekali. Tapir Malaysia merupakan tenuk terbesar ketika lahir dan membesar lebih cepat berbanding spesies tapir yang lain.

Ketika muda, tapir ini tinggal bersama ibunya selama 6 hingga 8 bulan. Sama seperti spesies tapirmuda yang lain, tapir ini mempunyai bulu berwarna perang dengan bejalur putih dan berbintik-bintik di mana corak ni membolehkan mereka untuk berssembunyi dengan berkesan ketika berada di kawasan hutan yang kelihatan bertelau-telau cahayanya.

Perubahan warna tapir muda kepada perwarnaan tapir dewasa berlaku antara 4 hingga 7 bulan selepas lahir. Tempoh bercerai susu pula berlaku ketika berumur 6 hingga 8 bulan.

Tempoh kematangannya kira-kira 2.5 hingga 3.5 tahun. Tapir Malaysia mampu hidup lebih 30 tahun sama ada hidup dalam kurungan ataupun hidup liar.

Tingkah laku

Tapir Malaysia merupakan haiwan yang suka bersendirian dan mempertahankan kawasan daratan yang luas sebagai wilayahnya walaupun sebenarnya kawasan tersebut pernah dijajah oleh tenuk lain.

Tapir menandakan kawasan wilayahnya dengan mengencing atas tumbuh-tumbuhan terutama batang pokok dan biasanya meredah di kawasan semak.

Tapir ini merupakan haiwan vegetarian, makan pucuk yang lembut serta daun lebih daripada 115 spesies tumbuh-tumbuhan (terutama sekali 30 spesies yang diminatinya), bergerak perlahan meredah hutan dan berjenti sejenak untuk makan serta mengambil perhatian terhadap bau jejak yang ditinggalkan oleh tenuk lain di kawasan ini.

Bagaimanapun, apabila diancam atau takut, tapir mampu berlari pantas meskipun berbadan besar dan juga mempertahankan dirinya dengan cengkaman kuat serta gigi yang tajam. Tapir Malaysia berkomunikasi melalui decitan dan siulan.

Kebiasannya tapir ini lebih suka tinggal berhampiran sungai dan sering membersihkan diri dan berenang serta mempunyai kemampuan untuk memanjat cerun yang curam.

Tapir ini hanya aktif pada waktu malam walaupun tidak tergolong dalam kumpulan haiwan nokturnal. Selain itu, tapir lebih cenderung untuk makan selepas matahari terbenam atau sebelum matahari terbit dan semestinya makan sekejap pada tengah malam. Kelakuan sebegini tergolong sebagai haiwan krekuspul.

Variasi Brevetianus

Sebilangan kecil Tapir Malaysia melanistik telah dikenalpasti dengan seluruh badannya berwarna hitam. Pada tahun 1924, tapir terbabit telah dihantar ke Zoo Rotterdam, Belanda dan diklasifikasikan sebagai subspesies yang dikenali sebagai Tapirus indicus var. brevetianus selepas ditemui oleh Kapten K. Brevet.

Pada tahun 2000, dua ekor tapir melastik telah dikenalpasti ketika sedang membuat kajian tentang harimau di Hutan Simpan Jerangau di Malaysia.

Kemunculan variasi ini mungkin disebabkan oleh keabnomalan genetik di mana kejadian ini serupa dengan kemunculan harimau kumbang di dalam kawasan populasi jaguar bintik. Bagaimanapun, maklumat tentang brevetianus masih kurang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Spesis Mergastua Yang Telah Pupus Di Muka BumiHaiwan-haiwan Yang Sangat Sukar Ditemui
sumber: wikipedia



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/04/sambutan-hari-tapir-sedunia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Meriah Bertemakan Didi Friends Ini Sekitar Sambutan Hari Jadi Anak Jep Sari

Meriah Bertemakan Didi Friends Ini Sekitar Sambutan Hari Jadi Anak Jep Sari

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 852 hits
Meriah bertemakan Didi Friends Ini sekitar sambutan hari jadi anak Jep Sari Pelakon Sari Yanti dan suaminya Jep Sepahtu merupakan antara pasangan selebriti romantis kegemaran ramai di laman media sosial Jika suaminya menyambut hari jadi pad...
Ibu Bapa Hadir Basuh 46 Kereta Guru Sempena Sambutan Hari Guru

Ibu Bapa Hadir Basuh 46 Kereta Guru Sempena Sambutan Hari Guru

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 416 hits
Sambutan Hari Guru di Sekolah Kebangsaan Jelor Kota Bharu nampaknya disambut dengan sedikit kelainan apabila ibu bapa hadir melakukan kejutan dengan membasuh kereta guru Ibu bapa kelihatan hadir ke sekolah seawal 8 pagi dengan membawa baldi...
Sambutan Hari Lahir Di Tempat Kerja

Sambutan Hari Lahir Di Tempat Kerja

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 473 hits
Pertama Kali Event Sambutan Hari Lahir di Company Ini kisah bulan March yang lepas it is for March babies Happy Birthday Everyone May all your wishes come true Tahun ni baru diadakan event macamni setelah tiga tahun i bekerja di mana setiap...
Sempena Hari Kata Laluan Sedunia Lindungi Akaun Peribadi Anda Bersama Google

Sempena Hari Kata Laluan Sedunia Lindungi Akaun Peribadi Anda Bersama Google

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 276 hits
Bersempena Hari Kata Laluan Sedunia hari ini Google hadir dengan beberapa langkah keselamatan yang menarik Perkongsian langkah keselamatan ini bertujuan untuk melindungi dan memperkukuhkan kata laluan peribadi digital anda pada kesemua akau...
24 Mac Hari Tibi Sedunia

24 Mac Hari Tibi Sedunia

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 355 hits
Tahukah anda Hari Tibi Sedunia disambut pada 24 Mac tiap tiap tahun Sama dengan tarikh hari lahir adik saya Nur Arifah Tema pada tahun ini ialah Inilah Masanya Kesan Rawat dan Pastikan Sembuh Tibi Apakah itu Tibi Tibi ialah sejenis penyakit...
Essentiale Merayakan Hari Hati Sedunia Dengan Kempen The Silent Hero In You

Essentiale Merayakan Hari Hati Sedunia Dengan Kempen The Silent Hero In You

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 423 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan sekalian Hati adalah organ kedua terbesar di dalam badan manusi tetapi kepentingannya sering diabaikan Bersempena dengan Hari Hati Sedunia 2019 Essentiale j...
Sambutan Hari Guru Kebangsaan 2019 Pulau Pinang

Sambutan Hari Guru Kebangsaan 2019 Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 982 hits
Sambutan Hari Guru Kebangsaan 2019 Pulau Pinang Bagi sambutan kali ni tiba giliran Pulau Pinang menjadi tuan rumah Bersempena sambutan Hari Guru Kebangsaan 2019 ini juga Festival Guru Malaysia akan diadakan pada 12 Mei hingga 16 Mei 2019 be...
Fridge Magnet Hadiah Sambutan Hari Guru Di Sekolah 2019

Fridge Magnet Hadiah Sambutan Hari Guru Di Sekolah 2019

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 735 hits
Fridge Magnet Hadiah Sambutan Hari Guru di Sekolah 2019 Hari ni merupakan Sambutan Hari Guru di sekolah Syafi Tahun ni mama relax sikit sebab Dah Beli Fridge Magnet Hadiah Untuk Hari Guru 2019 awal awal lagi Sebelum ni mama selalu bagi hadi...
Sambutan Hari Guru Peringkat Negeri Johor Ke 48 2019 Pameran Hari Guru

Sambutan Hari Guru Peringkat Negeri Johor Ke 48 2019 Pameran Hari Guru

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 858 hits
Sambutan Hari Guru Peringkat Negeri Johor Ke 48 2019 Pameran Hari Guru Hari ini bermula pameran hari guru di Aras 3 Sutera Mall Johor Bahru sehingga 30 April Selesai mesyuarat di ofis aku bergerak ke Masjid Kampung Pasir untuk solat zohor d...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly