Sambut Ramadan Dalam Stor Gerai


Mohammad Arif Nizam Norman Uda, 28 bersama isterinya, Masitah Remari, 28, beramah mesra dengan dua anak mereka selepas selesai ditemubual mengenai keluarga mereka yang muallaf dikatakan dihalau keluar dari rumah sewa dan kini menumpang tidur di medan selera Park & Ride, LRT Sungai Besi, Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI 
KUALA LUMPUR – Ramadan yang baru memasuki hari kempat  memberi pengalaman pilu buat satu keluarga ini apabila terpaksa tinggal di dalam stor gerai di Sungai Besi di sini.

Akibat gagal melunaskan bayaran sewa bilik selama tiga bulan berjumlah RM900, Norman Uda, 28 dan isteri, Masitah Remari, 28 bersama dua anak mereka dihalau keluar oleh pemilik rumah pada 1 Mei lalu.

Norman yang merupakan mualaf Orang Asli sejak tahun 2013 berkata, beliau tidak menyangka terpaksa berdepan dugaan menyambut Ramadan dalam kesempitan hidup selepas gajinya sebagai kelindan lori tidak dibayar sejak tiga bulan lalu.

“Hampir setahun saya bekerja sebagai kelindan lori dan selama ini gaji saya dibayar setiap 1 haribulan setiap bulan. Namun sejak bulan Februari lalu, gaji saya tidak bayar walaupun saya pergi bertanya ke rumah bekas majikan saya selain sering menelefon namun semuanya tidak berhasil.
Norman Uda, 28 bersama isterinya, Masitah Remari, 28, melakukan rutin harian mereka selepas selesai ditemubual mengenai keluarga mereka yang muallaf dikatakan dihalau keluar dari rumah sewa dan kini menumpang tidur di medan selera Park & Ride, LRT Sungai Besi, Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI,“Saya dibayar gaji RM2,000 sebulan dan jumlah itu cukup untuk saya menyara isteri yang tidak bekerja, membayar taska anak sulung dan membeli susu serta lampin pakai buang untuk anak bongsu.

“Namun sejak gaji tidak dibayar, saya pernah tiada wang langsung dan terpaksa mengharap ihsan kawan-kawan yang memberi wang sebanyak RM20 hingga RM30 yang saya gunakan untuk membeli makanan dan susu anak,” katanya ketika ditemui Malaysia Gazette hari ini.

Mengulas lanjut, Norman berkata, selepas dihalau pada 1 Mei lalu, beliau berkunjung ke Baitulmal untuk memohon bantuan dan diberi RM100 untuk bantuan anak-anak.

Beliau yang berasal dari Tapah, Perak berkata, agensi itu berjanji untuk memberi bantuan susulan sekiranya mendiami rumah selepas ini.
Norman Uda, 28 menunjukkan kad perakuan memeluk agama islam ketika ditemubual mengenai keluarganya yang muallaf dikatakan dihalau keluar dari rumah sewa dan kini menumpang tidur di medan selera Park & Ride, LRT Sungai Besi, Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI“Saya berterima kepada pemilik stor gerai ini, Rasidah Ali yang menumpangkan sementara kami sekeluarga untuk tinggal di stor gerai miliknya selepas saya pulang dari Baitulmal.

“Ketika ini saya buntu seketika dan masih menganggur namun saya mahu mencari pekerjaan bagi persiapan menyambut Aidilfitri nanti selain isteri yang sarat hamil anak ketiga.

“Saya ada berbincang dengan Rasidah untuk menolongnya berniaga di Bazar Ramadan dengan menjual nasi buluh,” katanya sayu.

Norman memberitahu, keluarganya dan mentua tidak dimaklumkan mengenai masalah yang dihadapi kerana tidak mahu menyusahkan kedua-dua pihak.
Rasidah Ali bercakap kepada media ketika ditemubual mengenai keluarga Norman Uda yang muallaf dikatakan dihalau keluar dari rumah sewa dan kini menumpang tidur di medan selera Park & Ride, LRT Sungai Besi, Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZISementara itu, Rasidah bersimpati apabila mendengar luahan Norman yang berkunjung ke gerai selepas pulang dari Baitumal.

Memandang mempunyai stor gerai untuk tempat memasak dan bilik kecil beristirehat, beliau menawarkan Norman dan keluarga menumpang dahulu sementara mendapat rumah atau bilik sewa pada masa akan datang.

Sementara orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan, boleh menelefon talian 013 879 1549 atau memberi sumbangan di nombor akaun CIMB – 7068524981 (Norman Uda). – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/sambut-ramadan-dalam-stor-gerai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
66 Tahun Pendam Peluk Islam Mualaf Sebak Sambut Ramadan Kali Pertama

66 Tahun Pendam Peluk Islam Mualaf Sebak Sambut Ramadan Kali Pertama

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 286 hits
Ketibaan Ramadan sememangnya mempunyai rahmat dan keistimewaan tersendiri Malah berpuasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga tetapi dapat melakukan amal ibadah Itu yang dirasai seorang wanita warga emas mula tertarik untuk memeluk Islam ...
Sambut Ramadan Pupuk Indonesia Gelar Program Berbagi Kepada Masyarakat

Sambut Ramadan Pupuk Indonesia Gelar Program Berbagi Kepada Masyarakat

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 259 hits
Program Safari Ramadan meliputi santunan dan pembagian sembako kepada masyarakat secara langsung membagikan 400 paket sembako kepada anak yatim piatu di 7 panti asuhan yang tersebar di Jakarta
Sambut Ramadan Mui Minta Akhiri Olok Olokan Sebutan Kampret Dan Cebong

Sambut Ramadan Mui Minta Akhiri Olok Olokan Sebutan Kampret Dan Cebong

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 183 hits
MUI meminta kepada para penyelenggara jasa hiburan malam seperti singing hall karaoke sauna spa massage dan billiard untuk tutup selama bulan Ramadhan kata Zainut
Ritual Penyucian Jiwa Ala Bugis Makassar Sambut Ramadan

Ritual Penyucian Jiwa Ala Bugis Makassar Sambut Ramadan

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 223 hits
Suru Maca berarti membaca doa secara bersama untuk dikirimkan kepada leluhur yang telah tiada Ini merupakan ritual turun temurun yang hingga saat ini masih telestarikan
Sambut Ramadan 1 356 Masjid Dan Musala Di Padang Dibersihkan

Sambut Ramadan 1 356 Masjid Dan Musala Di Padang Dibersihkan

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 206 hits
Imral mengungkapkan kegiatan membersihkan 1 356 masjid dan musala di Kota Padang dalam menyambut Ramadan sudah dilakukan warga setempat sejak sepekan terakhir Kegiatan ini juga diikuti lurah camat kepala SKPD dan ASN Pemkot Padang di tempat...
Mualaf Sebak Kali Pertama Sambut Ramadan 66 Tahun Pendam Rasa Peluk Islam

Mualaf Sebak Kali Pertama Sambut Ramadan 66 Tahun Pendam Rasa Peluk Islam

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 315 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Ketibaan Ramadan sememangnya mempunyai rahmat dan keistimewaan tersendiri Malah berpuasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga tetapi dapat melakukan amal ibadah Itu yang dirasai seorang wanita warga ema...
Said Aqil Sambut Ramadan Tak Pantas Masih Saling Caci Dan Benci

Said Aqil Sambut Ramadan Tak Pantas Masih Saling Caci Dan Benci

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 238 hits
Menghadapi bulan Ramadan tidak pantas tidak layak kita masih saling caci maki saling ujaran kebencian mari kita hormati bulan suci Ramadan mari kita buang rasa permusuhan rasa kebencian Mari bangun persaudaraan kata Said di Hotel Kartika Ch...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat