Saifuddin Beri Jaminan Peruntukan Rm85 5 Juta Jasa Dikurangkan Belum Tentukan Nilai


 


KUALA LUMPUR - Kementerian Komunikasi dan Mutltimedia (KKMM) memberi jaminan peruntukan RM85.5 juta yang diperuntukkan kepada Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) akan dikurangkan.
Menurut menterinya Datuk Saifuddin Abdullah bagaimanapun berkata nilai pengurangan itu masih belum ditentukan kerana ia sedang dibincangkan.
"Saya boleh bagi jaminan bahawa jumlahnya akan dikurangkan dan berapa banyak itu sedang dibincangkan," katanya.
Menurut ahli parlimen Indera Mahkota iaitu lagi jumlah tersebut ditetapkan begitu kerana perkiraan dibuat berdasarkan jumlah kawasan parlimen dan dewan undangan negeri (DUN) yang terhad berbanding apa yang ada.
Menjelaskan hal itu semasa menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2021 di Dewan Rakyat hari ini Saifuddin berkata peruntukan sebanyak RM85.8 juta kepada JASA bukanlah sesuatu yang luar biasa jika dibandingkan dengan peruntukan diterima agensi berkenaan yang sebelum ini.
Dia berkata demikian selepas bekas menteri KKMM Gobind Singh Deo mencelah dan membangkitkan bahawa peruntukan RM85.5 juta kepada JASA - yang kini dijenamakan semula sebagai Jabatan Komunikasi Komuniti (J-Kom) - sebagai terlalu tinggi.
JASA merupakan agensi kerajaan yang bersifat rahsia, berakar umbi sejak 1960-an dan asalnya dikenali sebagai Cawangan Hal Ehwal Khas (Chek) di bawah Jabatan Perkhidmatan Penerangan.
Berdasarkan senarai jawatan kerajaan 2019, JASA mempunyai 229 kakitangan sepenuh masa di seluruh negara sebelum dibubarkan pada kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada Jan 2020.
JASA dipercayai menggaji kakitangan kontrak dengan elaun bulanan RM900 bagi memantau 222 kawasan parlimen dan 576 kawasan DUN, menjadikan bilangan kakitangan bergaji seramai lebih 1,000 orang.
Pada 2017, satu perhimpunan melibatkan 942 kakitangan Jasa diadakan di Alor Gajah, Melaka, dengan tema "Ke Arah Memenangi Majoriti 2/3 Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-14".
Menurut Saifuddin sebelum ini peruntukan Jasa diletakkan di bawah dua kod aktiviti yang berbeza iaitu Dasar Sedia Ada Jasa dan Emolumen Kakitangan Kontrak KKMM.
Jika dijumlahkan peruntukan di bawah dua kod berkenaan pada 2015, 2016, 2017 dan 2018, katanya, ia masing-masing berjumlah RM78.5 juta, RM81 juta, RM85.3 juta dan RM74 juta.
"Jadi dalam hubungan ini, anggaran peruntukan untuk JASA tahun 2021 sebanyak RM85.5 juta itu bukanlah sesuatu yang luar biasa jika dibandingkan dengan peruntukan yang sebelum ini," katanya.
Terdahulu, Saifuddin menjawab soalan berkaitan JASA yang dibangkitkan 33 ahli parlimen termasuk bekas perdana menteri Najib Razak.
UMNO sebelum ini berasa selesa dengan Jasa kerana pada dasarnya ia bertindak sebagai sayap propaganda parti itu sehinggalah BN ditumbangkan pada 2018. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/11/saifuddin-beri-jaminan-peruntukan-rm855.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peruntukan Jasa Penggerak Lebih Baik Digunakan Untuk Frontliners Dan Rakyat

Peruntukan Jasa Penggerak Lebih Baik Digunakan Untuk Frontliners Dan Rakyat

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 160 hits
Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir menyifatkan peruntukan Belanjawan 2021 untuk menghidupkan semula Jabatan Hal Ehwal Khas dan Penggerak Komuniti Negara dilihat sebagai satu kegagalan Perikatan Nasional dalam berkhidmat sebagai kerajaan ...
Gobind Why Rm85 5m For Jasa But No Funds For Rtm

Gobind Why Rm85 5m For Jasa But No Funds For Rtm

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 179 hits
PARLIAMENT Gobind Singh Deo has questioned the government s priorities in allocating to revive the Special Affairs Department when state broadcasting network RTM is allegedly short on funds Debating the Budget 2021 this afternoon the former...
Half Of Jasa S Rm85 5m Allocation Should Be Given To Sabah Upko

Half Of Jasa S Rm85 5m Allocation Should Be Given To Sabah Upko

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 197 hits
United Progressive Kinabalu Organisation president Wilfred Madius Tangau has urged for half of the RM85 5 million allocated to the Special Affairs Department in Budget 2021 to be transferred for the development of Sabah Half of that RM42 25...
Wakil Rakyat Dap Gesa Tarik Balik Peruntukan Rm8 6 Juta Penggerak Komuniti Tempatan

Wakil Rakyat Dap Gesa Tarik Balik Peruntukan Rm8 6 Juta Penggerak Komuniti Tempatan

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 253 hits
Wong Kah Woh mendakwa Zuraida Kamaruddin hanya cuba memutarpelikkan fakta dan bertujuan politik semata mata dalam isu penubuhan PeKT
Hiburan Berdepan Saman Rm3 Juta Awal Ashaari Dedah Masih Belum Terima Sebarang Dokumen Mahkamah

Hiburan Berdepan Saman Rm3 Juta Awal Ashaari Dedah Masih Belum Terima Sebarang Dokumen Mahkamah

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 291 hits
Berdepan saman RM3 juta syarikat hiasan dalaman dan perabot Naz Carpentry pengacara popular Awal Ashaari akui dirinya masih belum menerima sebarang dokumen mahkamah sehingga semalam Perkara itu dikongsi sendiri oleh Awal menerusi sebuah pos...
Mp Admits Jasa Carried Out Propaganda Work But Insists It Was No Cybertrooper

Mp Admits Jasa Carried Out Propaganda Work But Insists It Was No Cybertrooper

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 127 hits
Jasa is now planned to be revived by the Perikatan Nasional government next year Bernama picKUALA LUMPUR Nov 18 The controversial Special Affairs Department which has been allocated more than RM80 million for next year is not a government u...
Yoursay Again Racial Card Used To Defend Jasa

Yoursay Again Racial Card Used To Defend Jasa

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 179 hits
YOURSAY Why is there a need to highlight the race of the sacked officers Zahidi Oriole Public money is not for party purposes Use your own money to boost your failing electoral support For decades political parties have played with the raky...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024