Sabda Rasulullah Dan Mutiara Kata Tentang Ramadhan


Mutiara Kata Dan Sabda Rasulullah Tentang Ramadhan - Selamat menyambut ramadhan al mubarak kepada semua pengunjung blog ini. Mungkin ada sesetengah artikel yang ditulis menganggu perasaan anda, tidak disukai ataupun diluar dugaan dan kemampuan kita untuk memahaminya secara baik, maka saya dengan rendah hatinya memohon kemaafan dengan ikhlas. Semoga puasa kita adalah puasa yang diredhai dan ramadhan dapat dilalui hingga ke penghujungnya...Amiin...

Mutiara Kata Dan Sabda Rasulullah Tentang Ramadhan
1. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Sembahyang fardhu lima waktu, sembahyang Jumaat ke Jumaat, puasa Ramadhan ke Ramadhan akan menghapuskan dosa-dosa diantara jarak-jarak tersebut sekiranya dijauhkan daripada dosa-dosa besar" (Riwayat Muslim)

 2. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Sesiapa yang mati tidak sempat menqadha'kan puasanya hendaklah keluarganya (walinya) menggantikan puasa tersebut" (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)



Sumber:Google

3. Dari Abu Ayub al-Ansari berkata bahawa Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia berpuasa pula sebanyak enam hari pada bulan Syawal, seolah-olah dia berpuasa sepanjang masa" (Riwayat Muslim)

4. Dari Abu Dzar al-Ghifari r.a. bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Wahai Abu Dzai, jika engkau hendak berpuasa tiga hari sebulan puasalah pada 13,14 dan 15"(Riwayat Ahmad & Al-Nasai)

5. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Sebaik-baik puasa selepas Ramadhan ialah puasa dalam bulan Muharam" (Riwayat Muslim, Bukhari, Abu Daud, Tarmizi,Nasai & Ibn Majah)

6. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Sesungguhnya Rejab adalah bulan Allah s.w.t. Sya'aban bulanku dan Ramadhan bulan umatku" (Riwayat Abu Al-Fatah bin Abu Al-Fawaris)

7. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Allah s.w.t. telah berfirman: Hamba-Ku yang lebih Aku cintai iaitu mereka yang segera berbuka (jika telah nyata maghrib)" (Riwayat Al-Tarmizi)

8. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Jika kamu berpuasa maka bersiwaklah (gosok gigi) diwaktu pagi dan jangan diwaktu petang,maka sesungguhnya tiada orang puasa yang kering bibirnya diwaktu petang melainkan akan menjadi cahaya didepan matanya pada hari kiamat" (Riwayat Al-Tabrani)

9. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Bukan yang bermakna puasa itu sekadar menahan makan, minum tetapi puasa yang sungguh itu menahan diri dari langha (perkataan tidak berguna) dan kata-kata yang keji" (Riwayat Muslim)

10. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Apabila salah seorang kamu lupa bahawa ia berpuasa, lalu ia makan dan minum, maka hendaklah ia menyempurnakan puasanya kerana sesungguhnya ia telah diberi makan dan minum oleh Allah s.w.t." (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

11. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Tiga doa yang sangat mustajab iaitu doa orang yang berpuasa, doa orang yang dizalimi dan doa orang yang musafir" (Riwayat Ahmad, Bukhari,Abu Daud &al-Tarmizi)

12. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang bangun pada malam hari raya (Aidil Fitri) dengan ikhlas kerana Allah s.w.t., maka tidak akan mati hatinya saat hati semua orang telah mati" (Riwayat Ibn Majah dari Abu Umamah)

13. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Bagi orang yang melaksanakan ibadah puasa, baginya ada dua saat kegembiraan.Pertama pada waktu berbuka dan kedua ketika menghadap Ilahi"

14. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Permulaan Ramadhan itu adalah rahmat, pertengahannya adalah keampunan (maghrifah) dan penghujungnya adalah kebebasan dari api neraka"

15. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Barangsiapa yang menunaikan suatu fardhu pada bulan (Ramadhan) itu, adalah dia sebagai seorang yang telah menunaikan 70 bulan fardhu pada bulan-bulan lainnya.

16. Dari Ummu Mukminin Aisyah R.A, Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Adalah Rasululluh s.a.w. apabila masuk (tanggal) sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan, Baginda s.a.w. bersedih dan bersiap-siap menghidupkan (beramal) pada malam hari. (Riwayat Muttfaq Alaihi)

*Sumber: http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/mutiarakata.htmSelamat membaca, Sebarkan bahagia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aynorablogs.com/2014/06/mutiara-kata-dan-sabda-rasulullah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terduduk Shuhada Bila Tiba Tiba Dapat Surat Saman Ini Kata Kata Shuhada Tentang Surat Saman Tersebut

Terduduk Shuhada Bila Tiba Tiba Dapat Surat Saman Ini Kata Kata Shuhada Tentang Surat Saman Tersebut

papar berkaitan - pada 26/3/2023 - jumlah : 146 hits
ISTERI kepada pelakon Hafidz Roshdi iaitu Nurul Shuhada Mat Shukri berdepan satu lagi ujian apabila dia menerima surat tuntutan dipercayai daripada pihak ketiga yang mengganggu rumah tangganya sebelum ini
Buffet Ramadhan Bawah Rm100 Di Grand Riverview Hotel Kota Bharu

Buffet Ramadhan Bawah Rm100 Di Grand Riverview Hotel Kota Bharu

papar berkaitan - pada 29/3/2023 - jumlah : 225 hits
Buffet Ramadhan bawah RM100 di Grand Riverview Hotel Kota Bharu Sekiranya korang sedang mencari tempat berbuka puasa di Kota Bharu Kelantan dengan harga dibawah RM100 Grand Riverview Hotel adalah salah satu lokasi berbuka puasa yang boleh d...
Sup Kaki Ayam Zombie Bazar Ramadhan

Sup Kaki Ayam Zombie Bazar Ramadhan

papar berkaitan - pada 28/3/2023 - jumlah : 281 hits
mykmu net28 03 2023Sup kaki ayam zombie bazar RamadhanSeorang lelaki mendakwa dirinya telah membeli sup kaki ayam yang tidak dipotong kuku di sebuah bazar Ramadan petang tadi Menerusi Facebook hantaran berserta gambar juadah daripada penggu...
Puteri Sarah Tulis Lagu Karya Mewakili Isi Hati Ia Tentang Apa Terjadi Pada Diri Saya

Puteri Sarah Tulis Lagu Karya Mewakili Isi Hati Ia Tentang Apa Terjadi Pada Diri Saya

papar berkaitan - pada 8/3/2023 - jumlah : 106 hits
Pelakon sensasi Puteri Sarah Liyana tampil dengan sebuah karya apabila melancarkan lagu berjudul Terus yang mengisahkan tentang kemelut rumah tangganya hari ini Menurut laporan Harian Metro pelakon berusia 38 tahun itu memilih 8 Mac sempena...
Suka Menyakiti Hati Suami Perkongsiaan Ts Musa Hassan Tentang Isteri Derhaka Raih Perhatian

Suka Menyakiti Hati Suami Perkongsiaan Ts Musa Hassan Tentang Isteri Derhaka Raih Perhatian

papar berkaitan - pada 8/3/2023 - jumlah : 1592 hits
Sedia maklum sejak semalam tular video memaparkan satu rakaman video bekas Ketua Polis Negara iaitu Tan Sri Musa Hassan bergaduh dengan isteri keduanya Susulan penularan video terbabit sudah menjadi viral ramai netizen membuat andaian sendi...
Masih Lagi Berkisar Pada Penafian Tentang Kesalahan Yang Mereka Lakukan Tetapi Ketika Tebuk Atap Tak Ada Pula Zalim

Masih Lagi Berkisar Pada Penafian Tentang Kesalahan Yang Mereka Lakukan Tetapi Ketika Tebuk Atap Tak Ada Pula Zalim

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 99 hits
4 pertuduhan salah guna kuasa RM232 5j 2 pertuduhan pengubahan wang haram RM120j Ingatkan bagus terbaik rupanya Penyakau Nasional Kurung rakyat dgn lockdown hingga rakyat terjun jambatan bunuh diri tutup dewan parlimen Projek kerajaan di wu...
Komisioner Pga Tour Jay Monahan Tentang Acara Yang Ditentukan Dan Bagaimana Mereka Memperkuat Kalender 2024 Berita Golf

Komisioner Pga Tour Jay Monahan Tentang Acara Yang Ditentukan Dan Bagaimana Mereka Memperkuat Kalender 2024 Berita Golf

papar berkaitan - pada 12/3/2023 - jumlah : 191 hits
Rory McIlroy dan Jon Rahm di antara para pemain untuk mendukung perubahan jadwal pada tahun 2024 yang mencakup acara tanpa batas yang menawarkan poin ekstra FedExCup dan dompet yang lebih besar Jay Monahan membahas masa depan PGA Tour denga...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku