S Pura Menambah 300 Juta Lagi Dalam Pelaburan Untuk Membangunkan Komputer Kuantum


SINGAPURA – Usaha Singapura untuk mengukuhkan dirinya sebagai kuasa kuantum telah menerima tambah nilai pelaburan hampir $300 juta dalam tempoh lima tahun akan datang apabila perlumbaan global untuk menggunakan komputer generasi akan datang semakin panas.

Jumlah itu akan dibelanjakan untuk kajian, melatih 100 pakar tempatan setiap seorang daripada peringkat PhD dan sarjana, dan menawarkan geran kepada usaha penyelidikan untuk membina komputer dan peralatan kuantum secara tempatan.

Tambah nilai $295 juta menambah belanjawan penyelidikan dan pembangunan $400 juta yang telah dicurahkan pihak berkuasa ke dalam teknologi kuantum sejak 2002, apabila Yayasan Penyelidikan Kebangsaan membuat pelaburan pertamanya.

Pelaburan dan rancangan untuk sektor kuantum diumumkan pada 30 Mei oleh Timbalan Perdana Menteri Heng Swee Keat, yang bercakap pada Sidang Kemuncak Asia Tech x yang diadakan di Capella Singapura. Persidangan dari 29 hingga 31 Mei mengumpulkan pemain industri teknologi global untuk perbincangan dan perbincangan mengenai pendigitalan.

Komputer kuantum boleh menggunakan sifat cahaya atau atom untuk menyelesaikan masalah yang terlalu kompleks untuk komputer tradisional, dan dijangka membawa kepada penemuan baharu dalam bidang perubatan, bahan dan kecerdasan buatan (AI) yang lebih baik.

Mengumumkan Strategi Kuantum Kebangsaan, DPM Heng berkata bahawa sama seperti pendigitalan semasa pandemik Covid-19 dan AI hari ini, teknologi kuantum memegang janji sebagai gelombang kemajuan teknologi seterusnya.


Teknologi itu dijangka memberikan keupayaan pemprosesan yang jauh lebih tinggi yang akan memajukan banyak bidang, seperti penemuan dadah, keselamatan siber yang dipertingkatkan dan model AI yang lebih maju, tambahnya.

Sektor kuantum dijangka mencipta antara $600 bilion dan $1.1 trilion dalam nilai ekonomi secara global dalam tempoh 30 tahun akan datang, menurut anggaran daripada Boston Consulting Group. Gergasi teknologi seperti IBM, Google dan lain-lain dari China telah membuat kemajuan dalam perlumbaan ke komputer kuantum, tetapi masih belum mengeluarkannya ke pasaran.

“Walau bagaimanapun, masih terdapat banyak cabaran untuk merealisasikan komputer kuantum,” kata DPM Heng, sambil menambah bahawa pembangun sedang mencari cara terbaik untuk menyejukkan sistem dan meningkatkan ketepatan keputusan komputer.

“Penyelidik di seluruh dunia juga mengejar pendekatan berbeza untuk mencapai skala dalam pengkomputeran kuantum dan berdaya maju secara komersial,” katanya.

Sebagai sebahagian daripada strategi kuantum Singapura, $295 juta yang diperuntukkan daripada rancangan Penyelidikan, Inovasi dan Perusahaan 2025 akan mengutamakan empat bidang: kajian saintifik, bakat, perusahaan dan keupayaan kejuruteraan, kata Pejabat Kuantum Kebangsaan dalam satu kenyataan.

Pejabat itu akan mengetuai usaha nasional, mengawasi ekosistem pengkomputeran kuantum daripada usaha niaga hingga ke akademik.

Antara keutamaannya ialah membina pemproses kuantum Singapura sendiri bagi memastikan ia kekal berdaya saing di peringkat global.

Ia bertujuan untuk mengawasi pembangunan cip merentasi pelbagai platform pemprosesan kuantum sementara teknologi itu berkembang, kata ahli fizik Jose Ignacio Latorre dari Pusat Teknologi Kuantum semasa taklimat pada 28 Mei.

Platform global yang berbeza meneroka pelbagai kaedah untuk membina pemproses kuantum, masing-masing menggunakan sifat fizikal yang berbeza untuk menjana pengiraan kuantum.

Tumpuan merentasi pelbagai platform akan membantu Singapura berdaya saing, walau apa pun hala tuju penyelidikan kuantum, kata Profesor Latorre.

Untuk menyokong pengembangan bidang kuantum di sini, sejumlah 200 pelajar peringkat PhD dan sarjana akan ditawarkan biasiswa tempatan untuk mengembangkan kumpulan bakat kuantum Singapura, yang mempunyai kira-kira 350 penyelidik termasuk pelajar, kata pengarah eksekutif Pejabat Kuantum Kebangsaan Ling Keok Tong .

Pejabat Kuantum Kebangsaan juga akan mengeluarkan panggilan geran kepada penyelidik untuk bekerjasama dengan industri mengenai cara untuk mengatasi halangan teknikal utama pada platform yang baru muncul.

Di samping itu, penyelidik akan memberi tumpuan kepada membina penderia kuantum seperti alat pengimejan bioperubatan dan penderiaan jauh untuk mengesan deposit bawah tanah bahan berharga. Penderia kuantum mempunyai potensi untuk mengesan perubahan yang sangat kecil dalam persekitaran dan boleh digunakan dalam pemantauan alam sekitar, kejuruteraan awam dan sistem navigasi yang tepat, kata pejabat itu.

Penyelidik juga akan meneroka kajian saraf menggunakan kuantum, yang berpotensi membolehkan pemikiran diterjemahkan.

Prof Latorre berkata: “Saya fikir dalam tempoh lima tahun akan datang, kita akan melihat mesin yang menakjubkan, dan kita perlu berada di sana sebagai negara Dunia Pertama.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mencariinspirasiblog.wordpress.com/2024/06/02/spore-menambah-300-juta-lagi-dalam-pelaburan-untuk-membangunkan-komputer-kuantum/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
14 Individu Ditahan Dengan Rampasan Bernilai Rm35 Juta

14 Individu Ditahan Dengan Rampasan Bernilai Rm35 Juta

papar berkaitan - pada 26/5/2024 - jumlah : 105 hits
PETALING JAYA Seramai 14 lelaki termasuk 10 warga asing ditahan menerusi empat serbuan operasi bersepadu di Sarawak membabitkan rampasan lebih RM35 juta pada 20 hingga 23 Mei lalu Empat operasi itu adalah Op Taring Bravo 1 Op Taring Alpha 1...
Isu Rosmah Disaman Usd 346 Juta Daripada 1mdb 10 Pihak Lagi

Isu Rosmah Disaman Usd 346 Juta Daripada 1mdb 10 Pihak Lagi

papar berkaitan - pada 24/5/2024 - jumlah : 215 hits
Rosmah Mansor ditetapkan untuk memfailkan pernyataan pembelaannya pada 4 Julai terhadap saman sivil berjumlah AS 346 juta daripada 1MDB dan 10 pihak lagi Tuntutan itu berhubung dakwaan menerima barang kemas dan barangan mewah lain yang dibe...
Rekod Hebat Twice Berjaya Jual Lebih 20 Juta Album Sejak Debut

Rekod Hebat Twice Berjaya Jual Lebih 20 Juta Album Sejak Debut

papar berkaitan - pada 26/5/2024 - jumlah : 90 hits
Pejam celik pejam celik siapa sangka sudah hampir 10 tahun sejak TWICE debut Artikel Berkaitan Terbaru JYP Entertainment telah mengumumkan bahawa sejak debut mereka pada 2015 TWICE telah berjaya menjual lebih 20 juta album terkumpul di Kore...
Tmbahan Rm 3 Juta Bagi Program Belia Negara

Tmbahan Rm 3 Juta Bagi Program Belia Negara

papar berkaitan - pada 27/5/2024 - jumlah : 93 hits
Sewaktu berucap di Sambutan Hari Belia Negara 2024 di Dataran Pahlawan Banda Hilir Melaka saya singgung kepentingan dan peranan belia dalam memacu halatuju negara pada masa kini dan mendatang Bukan sahaja suara para belia perlu didengari ma...
Rakyat Malaysia Boikot Starbucks Secara Berterusan Bfood Terkesan Hingga Catat Kerugian Rm29 76 Juta

Rakyat Malaysia Boikot Starbucks Secara Berterusan Bfood Terkesan Hingga Catat Kerugian Rm29 76 Juta

papar berkaitan - pada 24/5/2024 - jumlah : 113 hits
Berjaya Food Bhd syarikat pengendali Starbucks Malaysia nampaknya terkesan dengan kempen boikot berterusan daripada rakyat Malaysia Menurut BFood syarikat itu mengalami kerugian bersih sebanyak RM29 76 juta pada suku ketiga yang berakhir p
Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

4 Syarikat Multinasional Henti Operasi Di Malaysia

Gip Blackrock Khazanah Jawapan Pmx Hmmmmmm

Mengenali Jenis Panadol Dan Fungsinya

Produk Gkb Lion S Mane Mushroom Baik Untuk Kesihatan Otak

Xiaomi Tv Box S 2nd Gen

Bila Perempuan Nak Lelaki Tanggung Semua Benda

Resepi Kek Batik Agar Agar



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Suami Fail Cerai Kerana Ada Hiv Lepas Dirog L Peguam Nasihat Isteri Sila Jadi Cerdik Tak Semua Cerita Laki Kena Percaya

Best Travel Credit Card Malaysia Untuk Air Miles

Mahjong Ways 1 Have Fun And Play Responsibly

Kenapa Saya Tidak Menggalakkan Bersenam Di Waktu Malam

Order Makan Minum Antara Tugasan Baru Di Jabatan Sekarag

Supplement Yang Nieyl Makan Sekarang