Rupanya Warna Buah Dan Sayur Tu Ada Khasiatnya Tersendiri


Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya vitamin, mineral, serat dan fitokimia yang berfungsi sebagai bahan antioksidan terbaik dipercayai mampu melawan pelbagai penyakit seperti kanser

Fitokimia banyak terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran berlainan warna seperti kuning, jingga, hijau, merah, putih dan ungu. 
Rupanya warna buah dan sayur tu ada khasiatnya tersendiri
Kuning dan jingga  Buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna kuning dan jingga kaya dengan beta karotena (sejenis fitokimia) yang bukan saja baik untuk kulit, tetapi agen penyembuhan untuk sebarang penyakit. 
Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran dengan banyak dikaitkan dengan peningkatan pertahanan tubuh terhadap jangkitan dan kesihatan mata.

Antara buah-buahan kaya unsur ini ialah betik, mangga, oren, lobak merah, lada besar kuning, ubi keledek dan labu. 
Lobak merah - Mengandungi beta karotena dan falcarinol yang membantu mengurangkan risiko pelbagai kanser seperti paru-paru, mulut, kerongkong, perut, usus, kolon, pundi, prostat dan payudara. 
Kunyit - Menghalang pengeluaran enzim cyclo-oxygenase 2 (COX 2) yang biasanya dikait­kan de­ngan penyebab keradangan dan kanser seperti kanser kolon atau rektum. 

Hijau Buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna hijau juga mengandu­ngi beta karotena, tetapi ia sudah diselaputi satu pigmen berwarna hijau dikenali sebagai klorofil yang memberikan warna hijau pada buah-buahan dan sayur-sayuran. 
Contoh fitokimia lain ialah lutein dan zeaxanthin. Pengambilan sayur-sayuran berdaun hijau dengan ba­nyak bukan saja dikaitkan dengan pengurangan risiko sesetengah kanser, ia juga membantu meningkatkan kesihatan mata.

Antara tumbuhan berdaun hijau seperti bayam, kangkung, cekur manis, lada besar hijau, avokado, brokoli dan buah kiwi. 
Avokado - Kaya de­ngan glutathione iaitu antioksidan terbaik untuk melawan radikal bebas dalam badan dengan cara menghalang usus menyerap sesetengah jenis lemak yang menjadi pencetus kanser.

Buah ini juga membekalkan banyak potassium (melebihi pisang) kepada badan. Ia juga menjadi sumber beta karotena yang baik serta berguna bagi merawat hepatitis (pe­nyebab kanser hati) atau punca lain kepada kerosakan hati. 
Brokoli, kubis dan bunga kubis - Me­ngandungi bahan kimia indole-3-carbinol yang melawan kanser payudara dengan cara menukarkan estrogen penggalak kanser menjadi estrogen penghalang kanser.

Antioksidan lutein dan zeaxanthin juga boleh mengurangkan risiko kanser prostat.

Brokoli juga mengandungi fitokimia sulforaphane (produk glukoraphanin) yang boleh mencegah beberapa kanser seperti kanser kolon dan rektum. 
Merah 
Kaya dengan lycopene, sejenis karetenoid. Pe­ngambilan lycopene dengan banyak dikaitkan dengan pengurangan risiko pelbagai kanser serta penyakit jantung. Contohnya tomato, lada besar merah, tembikai dan betik. 
Cili merah - Mengandungi bahan kimia capsaicin iaitu bahan yang meneutralkan nitrosamines (bahan penyebab kanser) dan boleh mencegah kanser perut. 
Ang­gur merah - Mengandungi bioflavonoid iaitu antioksidan yang kuat sebagai pencegah kanser, resveratol menghalang enzim yang merangsang pertumbuhan sel kanser dan menekan imunisasi dan asid ellagic iaitu sebatian yang menghalang pengeluaran enzim yang diperlukan oleh sel kanser. Ini menyebabkan  pertumbuhan tumor menjadi perlahan atau terbantut. 
Betik - Mengandungi vitamin C sebagai antioksidan yang boleh mengurangkan atau menghalang penyerapan nitrosamines (penyebab kanser) dari tanah atau makanan diproses. 
Raspberi - Mengandungi vitamin, mineral, antioksidan (anthocyanins) yang boleh mencegah kanser. 
Tomato - Mengandungi lycopene (antioksidan yang me­nyerap molekul oksigen bebas atau radikal bebas) yang merangsang kanser terutama kanser mulut.

Tembikai, lobak merah dan cili merah juga mengandungi bahan ini, tetapi ia lebih banyak terdapat dalam tomato serta kaya vitamin C. 
Biru dan ungu 
Kaya dengan fitokimia seperti anthocyanins. Pengambilan sayur-­sayuran berwarna biru dan ungu dikaitkan dengan pengurangan risiko kanser dan penyakit jantung.

Contohnya buah naga merah, plum, beri biru, terung dan kubis ungu. 
Putih 
Buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna putih seperti jambu batu, pisang, pir, bunga kubis dan kubis kaya dengan fitokimia, vitamin C dan kalium sebagai sumber serat. 
Bawang putih - Mengandungi sebatian allium penggalak imunisasi (dialyl sulfides) iaitu meningkatkan aktiviti sel imun bagi melawan kanser dan membantu me­nguraikan bahan penyebab kanser dengan cara menghalang karsinogen memasuki sel dan ini menyebabkan pertumbuhan tumor menjadi perlahan.

Bawang putih berpotensi mengurangkan risiko kanser perut dan kolon. 
Selain itu kailan, brokoli, pak choy, kubis dan bunga kubis ialah contoh sayur-sayuran dalam keluarga brassica atau dikenali sebagai sayur-sayuran krusiferus.

Sayur-sayuran ini kaya fitokimia seperti indoles dan glukosinolate yang dikaitkan dengan pengurangan risiko sesetengah kanser termasuk kanser payudara. 
Pencegahan kanser juga boleh bermula de­ngan beberapa perubahan dalam diet yang boleh mengurangkan risiko kanser antaranya pe­ngekalan berat badan dalam julat berat badan yang normal serta menjalankan aktiviti fizikal setiap hari, makan sebahagian besar makanan daripada sumber tumbuh-tumbuhan serta mengehadkan pengambilan makanan yang tinggi kalori.

[Sumber: Harian Metro]


Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran asli adalah yang terbaik... dan aku juga lebih percayakan makanan yang diekstrak dari buah-buahan dan sayur-sayuran adalah yang terbaik berbanding makanan tambahan dari jenis bahan kimia dan vitamin...


Teringat lagu Badanamu ... best bagi anak dengar...




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mariafirdz.com/2014/03/warna-warni-yang-berkhasiat-lawan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khasiat Pokok Buah Lemba

Khasiat Pokok Buah Lemba

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 1220 hits
Pokok lemba merupakan tumbuhan herba dari jenis saka dari keluarga Amaryllidaceae Nama lain pokok lemba ialah lumbah lembah lumbah rimba nyior lembir nyiur puyuh lumbah padi kepala puyuh pinang puyuh dan beberapa nama lain lagi Dikategori s...
Anak Buah Mengaku Disuruh Wawan Serahkan Rp1 5 Miliar Ke Rano Karno

Anak Buah Mengaku Disuruh Wawan Serahkan Rp1 5 Miliar Ke Rano Karno

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 132 hits
Mantan pegawai PT Bali Pacific Pragama Ferdy Prawiradireja mengaku diperintah atasannya selaku pemilik PT BPP Tubagus Chaeri Wardana alias Wawan untuk menyerahkan uang Rp1 5 miliar ke Rano Karno yang saat masih menjabat sebagai Wakil Gubern...
Khasiat Buah Ubi Keledek Ungu Untuk Kesihatan

Khasiat Buah Ubi Keledek Ungu Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 1058 hits
Khasiat Ubi Keledek Ungu Untuk Kesihatan Buah buahan tempatan atau bukan pasti ada je khasiatnya untuk kesihatan Kalau buah tempatan senang nak cari dan harganya taklah mahal melampau berbanding buah buahan import Tetapi setiap buah ada kha...
Ainul Ikut Walid Pergi Kedai Dan Tolong Tengok Pelanggan Buah Hati Ramai Semakin Comel

Ainul Ikut Walid Pergi Kedai Dan Tolong Tengok Pelanggan Buah Hati Ramai Semakin Comel

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 549 hits
Perkembangan mengenai Ainul Mardhiah buah hati kesayangan ramai yang menghidap ketumbuhan di bahagian mulut tahun lalu sentiasa ditunggu ramai Setelah hampir setahun berjaya mengharungi pembedahan di London adik Ainul Mardhiah kini semakin ...
Maling Di Hawaii Gondol 18 Buah Durian Senilai Rp13 Juta

Maling Di Hawaii Gondol 18 Buah Durian Senilai Rp13 Juta

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 255 hits
Pihak berwenang merilis gambar dua tersangka dari kamera pengawas dan meminta publik memberikan informasi tambahan yang dapat membantu penangkapan bandit buah itu
7 Cara Membuat Pizza Buah Lezat Yang Menyegarkan Ala Rumahan

7 Cara Membuat Pizza Buah Lezat Yang Menyegarkan Ala Rumahan

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 204 hits
Pizza ternyata juga lezat jika dinikmati dengan berbagai macam buah Berikut cara membuat pizza buah lezat yang menyegarkan ala rumahan
8 Manfaat Konsumsi Buah Beserta Kulitnya Kaya Akan Nutrisi

8 Manfaat Konsumsi Buah Beserta Kulitnya Kaya Akan Nutrisi

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 176 hits
Kandungan nutrisi buah tidak perlu diragukan lagi Kandungan yang dimilikinya bisa mencukupi kebutuhan gizi alami tanpa efek samping berbahaya
Sang Buah Hati Rayakan Ulang Tahun Pertama Raisa Janji Jangan Cepat Besar Ya

Sang Buah Hati Rayakan Ulang Tahun Pertama Raisa Janji Jangan Cepat Besar Ya

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 317 hits
Bertepatan dengan ulang tahun sang anak Raisa juga mengeluarkan sebuah single terbaru berjudul Teristimewa
6 Jenis Buah Sangat Berkesan Menghilangkan Bau Mulut

6 Jenis Buah Sangat Berkesan Menghilangkan Bau Mulut

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 239 hits
Memilih jenis makanan yang dimakan harus diperhatikan jika ingin mencegah bau mulut Bawang merah dan bawang putih adalah penyebab bau mulut yang paling umum Sebenarnya ada beberapa jenis buah buahan yang sangat berkesan untuk mengatasi masa...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City