Rpel Peluang Kehidupan Selepas Perkhidmatan Untuk Bekas Tentera


Terbiasa dengan hidup berstruktur di dalam pasukan, mungkin sukar bagi mana-mana anggota pasukan Tentera untuk membiasakan diri dengan kehidupan awam selepas tamat perkhidmatan mereka. Ditambah denga keadaan sibuk sepanjang perkhidmatan, ramai pula mungkin tidak berkesempatan melanjutkan pelajaran bagi memperolehi segulung diploma atau ijazah, yang bakal memberikan mereka peluang untuk bekerja di dalam sektor awam atau swasta selepas mereka tamat perkhidmatan.
Keadaan lebih mengharukan bagi mereka yang berhenti awal atau diberhentikan atas faktor-faktor tertentu. Ia menjadi sau kerugian kepada segmen tenaga kerja negara apabila personel-personel ini tidak dapat meneruskan sumbangan mereka kepada pembangunan negara, dek kerana kekurangan daripada segi kelulusan akademik, sedangkan pengalaman mereka biasanya adalah sangat tinggi.
Untuk itu, satu program telah dilancarkan oleh PERHEBAT bagi veteran-veteran ATM ini. Program Recognition Of Prior Experiential Learning (RPEL) untuk veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan bakal pesara ATM dari Kelompok B40 telah dilancarkan di Wisma Perwira ATM pada 02 Feb 2017.
Ia dilaksanakan bertujuan mengiktiraf pengalaman, pengetahuan dan kemahiran yang dimiliki veteran ATM dari kelompok B40 (golongan yang berpendapatan kurang daripada RM 3900.00 menerusi penganugerahan pensijilan tahap 4 di dalam Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) atau Diploma Kemahiran Malaysia daripada Jabatan Pembangunan Kemahiran.
Antara aspek utama yang menjadi fokus program RPEL termasuk mengurangkan beban kewangan yang ditanggung veteran ATM untuk meningkatkan tahap kelayakan, membantu veteran ATM mendapatkan pekerjaan dengan pendapatan yang lebih baik serta membuka peluang melanjutkan pendidikan ke peringkat yang lebih tinggi.
RPEL atau Pengiktirafan Pencapaian Terdahulu (PPT) dilaksanakan di seluruh Malaysia melalui Pusat Bertauliah yang berdaftar di bawah Persekutuan Pusat Bertauliah JPK Malaysia (FeMAC) termasuk PERHEBAT. Mereka yang berdaftar dalam program ini perlu mengikuti latihan dalam bidang bersesuaian dengan kemahiran yang dimiliki sebelum layak menerima sijil pengiktirafan seperti 10 bidang yang telah disediakan termasuklah Automotif, Pembuat Pakaian Wanita, Elektrik, Elektronik, Bangunan dan Pembinaan, Kimpalan, Penyejukbekuan dan Penyamanan Udara, Sistem Komputer dan Rangkaian, Pembuatan dan Penyediaan Makanan, Bakeri dan Pastri serta Makanan dan Minuman.
RPEL dilihat menjadi trend global pada masa kini dimana salah satu firma perakaunan terbesar dunia menyatakan bahawa mereka akan bersikap lebih terbuka dalam menilai kelayakan dan pengalaman mana-mana calon untuk mengisi sesuatu kekosongan. Antara kelebihan utama RPEL bagi Veteran ATM ini adalah veteran boleh mendapat pensijilan RPEL bagi tempoh singkat 1-5 bulan tanpa perlu mengikuti kursus formal selama 2 tahun, yang pastinya memakan belanja yang lebih besar serta masa yang lebih banyak. Selain daripada itu, Veteran juga boleh mengumpulkan evidens pengalaman serta kemahiran sepanjang beliau bertugas.
Berterusan daripada itu, program ini telah ditambahbaik kepada 95 bidang, dan ia tidak terhad lagi kepada golongan B40. Sesiapa saja veteran ATM boleh mengikuti program pengiktirafan ini. Maksudnya? Anda kumpulkan segala evidens kemahiran adan sepanjang servis, dengan bantuan pembimbing yang dilantik, sediakan portfolio anda, dan bentangkan kepada panel penilai yang akan meluluskan anda, dan anda akan memperolehi Diploma Kemahiran Malaysia Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) adalah satu dokumen yang diiktiraf dan dikeluarkan oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) Malaysia.
Ini boleh dikatakan satu langkah pantas, berbanding laluan biasa yang terpaksa diikuti oleh pelajar-pelajar yang cuba memperolehi Sijil dan Diploma Kemahiran Malaysia yang sama. Terdapat 5 tahap dalam DKM, dan Veteran yang mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang mantap dengan mudah mampu memperolehi Tahap 4.
Maksudnya? Anda boleh menggunakan Diploma tersebut bagi memohon jawatan atau pekerjaan dalam bidang berkaitan. Ini memberikan prospek kerjaya yang lebih luas kepada Veteran, tidak kira berpencen atau tidak. Maka, tidaklah peluang kerjaya itu terhad kepada jawatan tertentu seperti Pengawal Keselamatan semata. Bagi yang ingin menceburi bidang perniagaan pula, walaupun anda tidak bekerja dengan orang lain, segulung Diploma itu mempunyai nilainya sendiri.
Tidaklah lagi orang berkata bahawa bekas personel ATM ini tidak mempunyai sebarang kelulusan akademik. Ianya adalah pengiktirafan kepada pengalaman dan kemahiran anda. Malah, ia membuka ruang pula untuk anda mendaki menara gading ke tahap yang lebih tinggi.
Pendapat saya? Ianya adalah satu langkah yang sangat bagus bagi veteran-veteran kita. Buat masa ini, ia hanya terhad kepada veteran ATM sahaja, tetapi ia mungkin diluaskan kepada pasukan-pasukan lain. Ia ibarat memberi pancing kepada mereka untuk meneruskan hidup. Yalah, sampai bila nak mengharap duit imbuhan atau pencen semata. Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ini, peluang menambah keselesaan ekonomi keluarga adalah sesuatu yang sangat bagus.
Malah, dah ada pun lulusan DKM ini kini menyambung tugas di luar negara. Cuma, saya ingin ingatkan, untuk penugasan di luar negara, anda dinasihatkan untuk menguasai tahap B2 Bahasa Inggeris standard CEFR. Sekurangnya, itulah tahap minima yang diperlukan.
Duit imbuhan akan habis kalau tidak dilabur sebaiknya. Sampai bila veteran kita harus dibiarkan sekadar mengharap ihsan orang, atau menjadi mangsa penipuan yang menjanjikan kerja dengan gaji lumayan atas pengalaman mereka?
Berikut adalah bidang-bidang di dalam program ini. Untuk maklumat lanjut, anda boleh berhubung dengan pejabat PERHEBAT yang berdekatan

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/02/rpel-peluang-kehidupan-selepas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Tentera Diperintah Bela Diri Terbabit Aktiviti Persundalan

Bekas Tentera Diperintah Bela Diri Terbabit Aktiviti Persundalan

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 311 hits
Tertuduh didakwa melakukan kesalahan menjadi orang tengah ke atas dua wanita di sebuah hotel di Taman AST di Seremban
Perkhidmatan Jururawat Peribadi Di Rumah Dan Di Hospital

Perkhidmatan Jururawat Peribadi Di Rumah Dan Di Hospital

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 707 hits
Di negara negara maju perkhidmatan jururawat peribadi sudah menjadi kebiasaan Jika dahulunya perkhidmatan ini sering dikaitkan dengan golongan yang kaya sahaja namun kini ianya sudah mula menjadi trend apatah lagi sekarang dengan faktor kes...
Perkhidmatan Feri Kuala Perlis Menjadi Pilihan Pelancong Untuk Ke Langkawi

Perkhidmatan Feri Kuala Perlis Menjadi Pilihan Pelancong Untuk Ke Langkawi

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 299 hits
Lebih 40 000 pelancong dari dalam dan luar negara memilih menggunakan perkhidmatan feri di Kuala Perlis untuk bercuti di Langkawi pada musim cuti perayaan Tahun Baharu Cina sejak semalam Terminal Feri Jabatan Laut Kuala Perlis sesak termasu...
Apple Dilaporkan Akan Memulakan Perkhidmatan Penstriman Video Pada Pertengahan April

Apple Dilaporkan Akan Memulakan Perkhidmatan Penstriman Video Pada Pertengahan April

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 162 hits
Apple telah lama ingin menawarkan perkhidmatan video mereka sendiri Kali pertama ura ura didengari ialah pada tahun 2017 dengan sasaran pelancaran pada tahun 2018 Ini nyata tidak berlaku tetapi mengikut laporan dari The Information ia akan ...
Apple Dilaporkan Sedang Membangunkan Perkhidmatan Langganan Untuk Permainan Video

Apple Dilaporkan Sedang Membangunkan Perkhidmatan Langganan Untuk Permainan Video

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 242 hits
Apple sebelum ini sedia diperkatakan sedang membangunkan perkhidmatan langganan untuk video seumpama Netflix dan dijangka dilancarkan pada tahun ini Menariknya bukan itu sahaja dan kini Apple turut dikatakan sedang membangunkan perkhidmatan...
Stripe Bakal Menawarkan Perkhidmatan Di Malaysia Penyedia Infrastruktur Pembayaran Atas Talian Untuk Penjual

Stripe Bakal Menawarkan Perkhidmatan Di Malaysia Penyedia Infrastruktur Pembayaran Atas Talian Untuk Penjual

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 196 hits
Pada hari ini terdapat sejumlah syarikat yang menawarkan platform pembayaran atas talian mereka di Malaysia sekaligus para penjual dan mereka yang menceburi arena edagang untuk menerima bayaran dengan mudah Salah satu syarikat yang turut me...
Najib Khalid Berbalas Serangan Selepas Bertemu Di Cameron Highland

Najib Khalid Berbalas Serangan Selepas Bertemu Di Cameron Highland

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 356 hits
NASUHA RAHMAN Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abd Samad berbalas serangan di laman facebook masing masing selepas bertemu di Cameron Highland semalam Najib terlebih dahulu melakukan se...
Walaupun Selepas Berkahwin Anak Perempuan Masih Wajib Bantu Kedua Dua Orang Tuanya

Walaupun Selepas Berkahwin Anak Perempuan Masih Wajib Bantu Kedua Dua Orang Tuanya

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 429 hits
Selepas Berkahwin Anak Perempuan Masih Wajib Bantu Kedua Orang Tuanya Sebagai anak perempuan yang sudah menikah tentu saja orang tua masih membutuhkan anaknya dan juga berstatus sebagai orang tua Ketaatan pada orang tentu saja tidak melangg...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing