Rm60 000 Untuk Program Imarah Masjid Surau Islam Terancam Kata Umpas



Pada 14 Mei 2019
oleh PENTADBIR
Keprihatinan wakil rakyat DAP Parlimen Bentong terhadap pembangunan masjid dan surau diteruskan sempena Ramadan ini menerusi program penyampaian sumbangan kepada rumah ibadat terbabit sekitar daerah Bentong.
Dalam program yang yang berlangsung di Pejabat Ahli Parlimen Bentong dan mendapat kerjasama penuh Jabatan Agama Daerah Bentong itu, sejumlah RM66,000 diagihkan kepada 30 masjid dan 20 surau sekitar DUN Bilut, manakala sumbangan untuk surau DUN Ketari telah diagihkan sebelum ini.
Selain masjid dan surau di kawasan perumahan, turut menerima sumbangan termasuk surau bawah kelolaan jabatan dan agensi kerajaan seperti Surau Balai Bomba Bentong, Surau SMK Lurah Bilut dan Surau Hospital Bentong yang mana rata-rata mengadakan aktiviti sepanjang Ramadan bagi mengimarahkan rumah ibadat terbabit.
Menurut wakil penerima dari Balai Bomba Bentong, PB Mohammad Zamir Izzat Nasir Avetton, sumbangan yang diperoleh sedikit sebanyak dapat membantu menampung perbelajaan pengurusan surau untuk melengkapkan peralatan asas seperti penyediaan kain pelikat dan kos penyediaan juadah berbuka puasa.
“Walaupun kami ada menyumbang kepada tabung surau yang dikutip daripada setiap anggota, tetapi sempena Ramadan sumbangan ini boleh menampung kos lain untuk kegunaan jemaah,” katanya lagi.
Wakil penerima daripada Masjid Al-Falahi FELDA Lurah Bilut, Abdul Mutalib Haji Abu Bakar yang juga pengerusi badan masjid berkenaan, turut menghargai sumbangan yang disalur oleh Ahli Parlimen Bentong, Wong Tack dan Ahli Dewan Undangan Negeri Bilut, Lee Chin Chen apatah lagi banyak program dianjurkan masjid berkenaan sempena Ramadan.
“Masjid Al-Falahi adalah sebuah masjid yang begitu aktif, malah sepanjang Ramadan ini kami mempelawa beberapa pelajar tahfiz berdekatan untuk menjadi imam solat tarawih.
“Selain itu, kami juga ada menganjurkan program pemberian bubur lambuk secara percuma untuk diagihkan kepada masyarakat setempat,” ujarnya.
Menurut Mutalib lagi, masjid berkenaan juga menyediakan juadah berbuka puasa secara percuma sepanjang Ramadan bagi menarik minat orang ramai untuk mengimarahkan masjid.
Sementara itu, Chin Chen yang kelihatan gembira kerana dapat beramah mesra dengan kariah masjid dan surau sekitar daerah Bentong, menawarkan diri untuk bersama-sama masyarakat dalam apa juga program yang dianjurkan oleh pentadbir masjid dan surau khususnya di daerah DUN Bilut.
“Sebagai pemimpIn, saya bukan sahaja memberi sumbangan kepada mana-mana penganut agama tertentu, tetapi saya juga menyalurkan sumbangan kepada semua rumah ibadat yang ada dalam DUN Bilut.
“Kali ini, tiba masa untuk saya mengagihkan sumbangan kepada kaum muslimin pula sempena Ramadan,” kata Lee.
Bagi Wong Tack yang sebelum ini tidak putus-putus menyalurkan sumbangan kepada pembaikan surau dan masjid yang mengalami kerosakan, merasakan Ramadan adalah bulan yang mulia, ditambah dengan suasana masyarakat berbilang kaum bersama-sama menikmati juadah berbuka puasa walaupun berlainan kepercayaan.
“Saya harap semua maklum sebagai wakil rakyat, saya bukanlah wakil parti tetapi saya bekerja untuk semua golongan tidak mengira mana-mana parti politik.
“Walaupun apa yang saya sumbangkan tidak sebesar mana, tetapi saya begitu gembira kerana dapat menjalinkan hubungan baik dengan pentadbiran masjid dan surau kerana saya ingin terus bekerja demi rakyat,” katanya.
Beliau juga menegaskan bahawa masjid dan surau tidak harus menjadi medan politik kerana agama adalah perkara yang suci dan institusi agama adalah medan untuk masyarakat meneruskan kehidupan secara harmoni serta bersatu padu.
Majlis berkenaan turut dihadiri Ahli Dewan Undangan Negeri Ketari, Young Syefura Othman, Penyelaras DUN Pelangai, Nor Haizan Abu Hassan dan Penyelaras Parlimen Bentong, Dasimah Zainudin. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/05/rm60000-untuk-program-imarah-masjid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Islam Terancam Ini Di Tengah Bandaraya Kalau Masjid Lain Boleh Ke Penang

Islam Terancam Ini Di Tengah Bandaraya Kalau Masjid Lain Boleh Ke Penang

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 347 hits
TERAWIH MALAM PERTAMA MASJID NEGERI PULAU PINANG menyaksikan A JEMAAH MUSLIMIN12 Shaf B JEMAAH MUSLIMATTingkat Bawah14 Shaf Tingkat AtasHampir C JUMLAH KESELURUHAN3160 JEMAAH SOLATSepanjang Bulan Ramadan Masjid Negeri Menyediakan 1 Pusat As...
Islam Terancam Jangan Adakan Benda Tak Ada Kata Nik Omar

Islam Terancam Jangan Adakan Benda Tak Ada Kata Nik Omar

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 255 hits
Kata pemimpin Yadim itu isu tersebut diuar uarkan pihak tertentu antara lain untuk menunjukkan mereka kuat dan dapat sokongan ramai
Penganjur Demo Pertahan Islam Beri Notis Tak Lengkap Kata Polis

Penganjur Demo Pertahan Islam Beri Notis Tak Lengkap Kata Polis

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 365 hits
May 4 2019 9 39 PMKUALA LUMPUR Polis akan memanggil penganjur Himpunan Pertahan Kedaulatan Islam susulan kegagalan mengemukakan notis lengkap Ketua Polis Dang Wangi Mohd Fahmi Visuvanathan berkata pihaknya akan melakukan siasatan bawah Seks...
Pasumno Lupa Negara Kita Punya 9 Sultan Dan 13 Mufti Agama Islam Terancam

Pasumno Lupa Negara Kita Punya 9 Sultan Dan 13 Mufti Agama Islam Terancam

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 405 hits
PASUMNO lupa Malaysia punya 9 orang Sultan dan seorang Agong untuk menjaga Islam Dan di bantu 13 Mufti untuk membimbing Umat Islam Dari itu bagaimana pula Pakatan gagal menjaga Islam Jika benar apa di dikatakan oleh Mufti Perlis maka Agong ...
Pas Terima 5 000 Ahli Baharu Setiap Bulan Kata Nasrudin

Pas Terima 5 000 Ahli Baharu Setiap Bulan Kata Nasrudin

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 310 hits
KUANTAN Pertambahan ahli baharu Pas yang mencecah hampir 5 000 penyertaan setiap bulan membuktikan segala fitnah dan tohmahan dilemparkan oleh parti lawan hanya dipandang jelek oleh pengundi Ketua Penerangan Pas Pusat Nasrudin Hassan Tantaw...
Sentimen Melayu Islam Terancam Mainan Parti Kalah Cuba Tutup Kesalahan

Sentimen Melayu Islam Terancam Mainan Parti Kalah Cuba Tutup Kesalahan

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 318 hits
KUALA LUMPUR Tindakan blok pembangkang memainkan sentimen agama Islam dan hak Melayu yang kononnya terancam di bawah pentadbiran Pakatan Harapan didakwa bertujuan menyelamatkan diri daripada kesilapan lalu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mo...
Potong Gaji Bulanan Untuk Pembangunan Islam Bonus Pengarah Rm400 000

Potong Gaji Bulanan Untuk Pembangunan Islam Bonus Pengarah Rm400 000

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 337 hits
Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia tujuannya untuk pembangunan ekonomi Islam di Malaysia Mereka hadir memberi taklimat meminta sedikit pengorbanan penjawat awam untuk sama sama beramal untuk pembangunan ekonomi umat Islam Malaysia P...
Ribuan Demo Sebab Islam Terancam Tuan Ibrahim

Ribuan Demo Sebab Islam Terancam Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 297 hits
Diterbitkan Hari ini 5 42 petangTimbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata sekiranya Islam tidak terancam maka mustahil ribuan hadir berdemonstrasi pada hari ini Ini katanya diadakan kerana rakyat menyedari kedudukan Islam semakin ...
Kumpulan Islam Tak Boleh Berdiam Diri Hadapi Kumpulan Ekstrem Kata Anwar

Kumpulan Islam Tak Boleh Berdiam Diri Hadapi Kumpulan Ekstrem Kata Anwar

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 309 hits
Kumpulan Islam tak boleh berdiam diri hadapi kumpulan ekstrem kata Anwar Dikemas kini 14 minit yang lalu Diterbitkan pada 16
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Addendum Senjata Baru Pembangkang

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Buasir Otak Tv Main Teka Bendera Negara

3 Leather Sofas For Your Mid Century Modern Entertainment Room

Cost Effective Investments For Construction Projects

Hilang Dah Ig Maknya Haritu Beriya Back Up Kekasih Gelap Anak Bongkarkan Rahsia Netizen Mahu Ibu Aliff Aziz Bersuara

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign