Rm48 52 Juta Pembiayaan Mikro Tersedia Bagi Penjaja Peniaga Kecil


Oleh Afiq Mohd. Shah DATUK Seri Ismail Sabri Yaakob ketika merasmikan majlis sambutan Hari Penjaja dan Peniaga Kecil Peringkat Kebangsaan 2021 (HPPK 2021) dan pelancaran program Transformasi Pasar Malam, hari ini. SEBANYAK RM48.52 juta program pembiayaan mikro disediakan kerajaan khusus buat penjaja dan peniaga kecil bagi menambah baik dan membangunkan semula perniagaan.
Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, Keluarga Malaysia dalam kalangan penjaja dan peniaga kecil boleh memohon pembiayaan secara syariah dengan kadar keuntungan kosong peratus daripada Bank Rakyat iaitu agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.
Kata beliau, kerajaan sentiasa komited dalam soal menjaga kebajikan rakyat untuk memastikan tidak ada yang tertinggal selaras dengan konsep kebersamaan diketengahkan dalam Keluarga Malaysia.
Perdana Menteri memaklumkan, penjaja dan peniaga kecil boleh memohon pembiayaan mikro antara RM10,000 hingga RM50,000 dengan tempoh bayaran balik hingga lima tahun.
“Pembiayaan yang dimohon boleh digunakan bagi tujuan pemulihan perniagaan seperti modal pusingan, pembelian peralatan atau perkakasan, bayaran gaji, bayaran sewa, bil utiliti dan lain-lain.
“Tiada sebarang kadar keuntungan dikenakan ke atas penerima biaya sebaliknya hanya kos pengurusan akan dikenakan sebanyak satu peratus atas kutipan yang diterima.
“Jadi, saya menyeru kepada Keluarga Malaysia untuk mengambil peluang yang ditawarkan ini bagi kelangsungan perniagaan masing-masing,” katanya.
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob beramah mesra dengan penjaja dan peniaga kecil selepas merasmikan majlis sambutan Hari Penjaja dan Peniaga Kecil Peringkat Kebangsaan 2021 (HPPK 2021) dan pelancaran program Transformasi Pasar Malam, hari ini.
Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis sambutan Hari Penjaja dan Peniaga Kecil Peringkat Kebangsaaan 2021 (HPPK 2021) dan pelancaran program Transformasi Pasar Malam, hari ini.
Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, sambutan HPPK 2021 yang bertemakan ‘Keluarga Penjaja dan Peniaga Kecil Penggerak Ekonomi Rakyat’ adalah signifikan.
Ini kerana, beliau berkata, golongan penjaja dan peniaga kecil merupakan satu komponen yang cukup penting sebagai penggerak kitaran ekonomi domestik negara.
“Sambutan HPPK ini juga sebenarnya amat dekat di hati saya kerana semasa memegang portfolio Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, antara mandat adalah menjaga hal ehwal penjaja serta peniaga kecil.
“Saya menjadi menteri pertama merasmikan sambutan HPPK yang pada ketika itu diadakan di Putrajaya International Convention Centre (PICC) pada tahun 2012.
“Setelah hampir sedekat, Alhamdulillah sekali lagi saya diberi peluang semula untuk merasmikan HPPK 2021 pada hari ini.
“Tahniah diucapkan kepada Tan Sri Noh Omar kerana meneruskan legasi ini apabila fungsi kawal selia penjaja dan peniaga kecil dipindahkan ke Kementeriam Pembangunan Usahawan dan Koperasi,” jelas beliau.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/rm4852-juta-pembiayaan-mikro-tersedia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lagi 2 Bulan Nak Bersalin Aks1 Comel Bini Kecil Usung Pervt Raih 10 Juta Views

Lagi 2 Bulan Nak Bersalin Aks1 Comel Bini Kecil Usung Pervt Raih 10 Juta Views

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 172 hits
Dulu pernah tular tentang satu pasangan suami isteri apabila isterinya itu memiliki fizikal seperti budak sekolah rendah Walaupun pasangan tersebut tidak sempurna seperti pasangan lain tetapi mereka bahagia dan sedang menunggu kelahiran ana...
Bank Komersial Diseru Tidak Ambil Tindakan Terhadap Peniaga Kecil Pm

Bank Komersial Diseru Tidak Ambil Tindakan Terhadap Peniaga Kecil Pm

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 155 hits
Oleh PERDANA Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyeru bank komersial supaya tidak mengambil tindakan undang undang terhadap peniaga kecil dan penjaja yang gagal membuat bayaran balik pinjaman Ismail Sabri berkata bank komersil wajar m...
Rezeki Tersekat Ketika Pkp Peniaga Pasar Malam Pengusaha Teh Dan Rempah Ini Dah Mampu Tersenyum Mujur Ada Ncer

Rezeki Tersekat Ketika Pkp Peniaga Pasar Malam Pengusaha Teh Dan Rempah Ini Dah Mampu Tersenyum Mujur Ada Ncer

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 150 hits
PANDEMIK Cov1d 19 yang melanda sejak lebih setahun lalu ternyata membawa impak besar buat penduduk negara ini Sepanjang tempoh getir itu segelintir individu bagaikan kering air mata menangisi nasib diri serta perniagaan yang diusahakan mere...
Peniaga Melayu Tiada Tempat Di Mahkota Sentral

Peniaga Melayu Tiada Tempat Di Mahkota Sentral

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 270 hits
JIKA ke Pasar Mahkota Sentral di Bandar Mahkota Cheras Selangor pasti merasakan seperti berada di China apabila perniagaan di sana dimonopoli oleh kaum tertentu sahaja Begitu juga ruang medan selera yang terletak di dalam bangunan tersebut ...
Peniaga Akur Harga Kawalan Walaupun Untung Sedikit

Peniaga Akur Harga Kawalan Walaupun Untung Sedikit

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 145 hits
WARTA RAKYAT KETIKA ramai pihak terutama pengguna melahirkan mengenai harga barangan basah masih ada peniaga berupaya menjual barangan keperluan itu di bawah harga kawalan meskipun hanya untung sedikit Tinjauan Bernama di Pasar Pudu mendapa...
Jangan Hanya Salahkan Peniaga Naik Harga Barang Lim Guan Eng Tegur K

Jangan Hanya Salahkan Peniaga Naik Harga Barang Lim Guan Eng Tegur K

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 205 hits
Ahli parlimen Bagan Lim Guan Eng tidak bersetuju dengan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Alexander Nanta Linggi yang memberi amaran kepada peniaga peniaga sekiranya menaikkan harga barang lebih awal menjelang perayaan...
Cara Hantar Barang Guna Delyva Mudahkan Peniaga Online

Cara Hantar Barang Guna Delyva Mudahkan Peniaga Online

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 305 hits
Cara Hantar Barang Guna Delyva Mudahkan Peniaga Online Salam semua Siapa kat sini online seller mana tahu kan yang tengah baca entri ini ada yang online seller kan Baru baru ini ada ternampak status sahabat facebook dia cakap mahal sangat b...
Harga Sayur Naik 8 Notis Dikeluarkan Kepada Peniaga Pulau Pinang

Harga Sayur Naik 8 Notis Dikeluarkan Kepada Peniaga Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 271 hits
Oleh KHUZAIRI ISMAIL PPDNHEP Pulau Pinang mengeluarkan lapan notis kepada pengimport pengeksport dan pemborong sayur sejak Rabu lalu sehingga semalam untuk memberikan maklumat berkenaan kenaikan harga barang tersebut GEORGETOWN Pejabat Perd...
Hiburan Sotong 2 Ekor Rm100 Jadi Tumpuan Netizen Kpdnhep Beri Notis Kepada Peniaga Restoran Nasi Kandar Terkenal

Hiburan Sotong 2 Ekor Rm100 Jadi Tumpuan Netizen Kpdnhep Beri Notis Kepada Peniaga Restoran Nasi Kandar Terkenal

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 324 hits
Memetik laporan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Pulau Pinang dilaporkan telah mengeluarkan notis pengesahan maklumat barangan terhadap pengusaha sebuah restoran nasi kandar terkemuka di negeri itu Ini berikutan t...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang