Rm100 Juta Jika Lompat Dari Bn



STATUS bon kesetiaan RM100 juta terhadap parti yang ditandatangani Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) sebelum Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) adalah sah di sisi Perlembagaan Persekutuan, memenuhi peruntukan Akta Anti Lompat Parti serta tidak boleh dicabar undang-undang.
Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Mohammad Sollehin Mohamad Tajie berkata, ini kerana dokumen perjanjian mengikat kesemua calon pilihan raya yang menerima watikah pelantikan calon pada PRU lalu, diperkuatkan lagi dengan keputusan UMNO meminda perlembagaan parti pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) Khas 2023.
Berikutan itu, bekas calon BN Parlimen Bukit Gantang itu menegaskan, sebarang klausa perjanjian bon kesetiaan RM100 juta itu masih relevan terhadap mana-mana ahli Parlimen BN yang ingkar, meskipun negara kini berdepan dengan senario ahli Parlimen 'lompat parti' versi baharu.
"Selaku bekas calon BN yang menandatangani perjanjian bon RM100 juta itu, saya percaya inti pati dokumen berkenaan masih terpakai terhadap mana-mana ahli Parlimen kami jika mereka beralih sokongan terhadap PN (Perikatan Nasional) di Dewan Rakyat tanpa mengisytiharkan keluar parti pada masa hadapan.
"Ini kerana terma dan status bon mengikat ahli-ahli Parlimen BN itu telah disokong oleh keputusan UMNO meminda perlembagaan parti pada PAU Khas 2023.
"Antara pindaan perlembagaan UMNO diluluskan bagi mengukuhkan status bon berkenaan adalah melibatkan Fasal 20.11 yang menyebut seseorang ahli yang menang bertanding tetapi meninggalkan parti atau bertanding sebagai calon Bebas atau parti lawan pada pilihan raya akan gugur keahlian dengan sendirinya, untuk disesuaikan dengan Akta Anti Lompat Parti.
"Satu lagi pindaan perlembagaan parti penting adalah perwakilan memberi kuasa kepada Presiden UMNO untuk menentukan hala tuju parti pasca PRU15. Ini secara tidak langsung turut terpakai terhadap sebarang keputusan peralihan sokongan ahli Parlimen di dalam Dewan Rakyat," katanya kepada Sinar Premium pada Rabu.
Ketua UMNO Bahagian Bukit Gantang itu berkata demikian bagi mengulas isu pertikaian oleh segelintir pengamal undang-undang terhadap kesahihan bon kesetiaan parti bernilai RM100 juta yang mengikat 30 Ahli Parlimen BN daripada berpaling tadah ke blok pembangkang.
Peguam, Datuk Shamsuddin Nawawi dalam satu kenyataan mendakwa, dokumen perjanjian itu hakikatnya tidak berkuasa mengikat ahli-ahli Parlimen BN daripada menyatakan sokongan terhadap PN di Parlimen.
Ini kerana beliau menjelaskan sekiranya kes lima Ahli Parlimen Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) menyokong Kerajaan Perpaduan diambil kira, kelima-lima wakil rakyat PN berkenaan telah disahkan Speaker Parlimen, Tan Sri Johari Abdul sebagai tidak melakukan apa-apa kesalahan.
"Berikutan keputusan precedent case dibuat Speaker Parlimen, maka tiadalah kuasa parti untuk mentafsirkan perbuatan mana-mana ahli Parlimen BN yang ingin menukar sokongan di Dewan Rakyat kelak sebagai satu kesalahan parti.
"Malah ada juga keputusan Speaker Parlimen dalam kes-kes lain sebelum ini yang dicabar di mahkamah, lalu mahkamah memutuskan keputusan berkenaan adalah non-justiciable," kata Shamsuddin melalui laman Facebook.
Terdahulu, bekas Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan mendedahkan setiap pemimpin BN termasuk UMNO telah diminta menandatangani satu dokumen aku janji disediakan mengikut lunas perundangan (legally binding document) oleh peguam-peguam BN sebelum menerima surat watikah pelantikan calon.
Bahkan, Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO itu berkata, kesemua calon pilihan raya yang bersetuju menerima watikah tersebut secara sedar dan rela hati sedia disaman sebanyak RM100 juta sekiranya melanggar inti pati perjanjian.
Perdebatan mengenai status kesahihan bon kesetiaan BN RM100 juta ini timbul di celah-celah spekulasi lebih 10 ahli Parlimen blok kerajaan terutama BN, didakwa bakal berpaling tadah menyokong blok pembangkang dalam masa terdekat.
TIADA RUANG KHIANAT
Mengulas lanjut, Mohammad Sollehin menjelaskan kesemua ahli Parlimen BN termasuk beberapa pemimpin digantung parti menyedari mereka tiada ruang untuk mengkhianati Kerajaan Perpaduan susulan akur tangan mereka kini 'terikat' sepenuhnya.
"UMNO dan DAP merupakan antara parti yang bertindak meminda perlembagaan parti untuk disesuaikan dengan peruntukan Akta Anti Lompat Parti.
"Sebab itu, kami tidak berdepan masalah seperti Bersatu yang dijangka kehilangan lebih ramai lagi sokongan ahli Parlimen sendiri pada masa akan datang," katanya.
Sementara itu, Ahmad yang juga Timbalan Menteri Kewangan I mengesahkan penjelasan Mohammad Sollehin.
Jelasnya, inti pati perjanjian mengikat calon-calon BN PRU15 berkenaan sememangnya telah merangkumi kesemua aspek, termasuk potensi perbuatan ahli-ahli Parlimen bertukar sokongan dalam Dewan Rakyat tanpa perlu mengisytiharkan keluar parti.
"Ya...(inti pati perjanjian bon kesetiaan RM100 juta) terpakai untuk semua (termasuk kes ahli Parlimen lompat parti versi baharu).
"Sekarang ini jumlah rasmi ahli Parlimen menyokong kerajaan adalah 147 orang. Kalau tolak 30 ahli Parlimen BN sekali pun, masih ada 117 ahli Parlimen. Tambah pula lima ahli Parlimen pembangkang sokong kerajaan, sudah 122 orang.
"Dengan angka sokongan terhadap kerajaan sangat kukuh, buat apa ahli-ahli Parlimen kami hendak buat kerja bodoh (dengan sokong PN)?" soalnya - SH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/12/rm100-juta-jika-lompat-dari-bn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syed Abu Hussin Lompat Kerana Kontrak Rm30 Juta Dan Anak Hukum Gantung

Syed Abu Hussin Lompat Kerana Kontrak Rm30 Juta Dan Anak Hukum Gantung

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 204 hits
Syed Abu Hussin lompat kerana kontrak RM30 juta dan anak hukum gantung ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be JoFNlRCkzCU src in org https www youtube com embed JoFNlRCkzCU wmode transparent rel 0 feature oembed src in ...
Pas Bayar 2 Juta Kalah Saman Fitnah Jom Baca

Pas Bayar 2 Juta Kalah Saman Fitnah Jom Baca

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 133 hits
Pas bayar lebih RM2 juta sejak 2016 akibat kalah saman fitnah ini senarai 16 fitnah yang dikeluarkan PasOleh KIM SYAZIE17 11 2022Dalam tempoh enam tahun sejak 2016 hingga kini Pas menunjukkan prestasi agak buruk apabila sudah lebih 10 kali ...
Upah Minimum Kutai Timur Naik 4 74 Persen Kini Jadi Rp3 5 Juta

Upah Minimum Kutai Timur Naik 4 74 Persen Kini Jadi Rp3 5 Juta

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 160 hits
Nominal ini naik dengan presentasi kenaikan 4 74 persen dari tahun 2023 yang hanya Rp3 356 109
Video Pengakuan Bos Alexis Terima Tunai Rp650 Juta Dari Firli Bahuri Buat Sewa Rumah

Video Pengakuan Bos Alexis Terima Tunai Rp650 Juta Dari Firli Bahuri Buat Sewa Rumah

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 171 hits
Alex dicecar mengenai rumah yang disewa Firli di jalan Kertanegara Nomor 46 Jakarta Selatan
Bagaimana Tiba Tiba Akaun Hafidzah Ada Rm400 Juta

Bagaimana Tiba Tiba Akaun Hafidzah Ada Rm400 Juta

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 241 hits
MalaysiakiniSeorang wanita terkejut besar apabila mendapati akaun banknya mempunyai baki lebih RM400 juta Bagaimanapun kesilapan teknikal itu bukan membuatkan hidupnya bertambah senang tetapi sebaliknya Pengguna Maybank Hafidzah Abdullah be...
Di Phk Saat Pandemi Kini Indah Sukses Rintis Usaha Katering Beromzet Puluhan Juta Rupiah

Di Phk Saat Pandemi Kini Indah Sukses Rintis Usaha Katering Beromzet Puluhan Juta Rupiah

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 133 hits
Berkat dukungan PENA usaha katering semakin berkembang hingga pendapatan berkali kali lipat yang sebelumnya tidak terbayang
Sprm Tolak Gesaan Dr M Benar Aman Palestin Salur Bantuan Rm10 Juta

Sprm Tolak Gesaan Dr M Benar Aman Palestin Salur Bantuan Rm10 Juta

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 112 hits
Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki berkata pihaknya memandang serius kes itu kerana ia adalah kepentingan awam PETALING JAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menolak gesaan Dr Mahathir Mohamad supaya membenarkan Aman Palestin menyalurka...
Blak Blakan Bos Alexis Rumah Kertanegara Disewa Firli Bahuri Rp650 Juta Dibayar Tunai

Blak Blakan Bos Alexis Rumah Kertanegara Disewa Firli Bahuri Rp650 Juta Dibayar Tunai

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 150 hits
Blak blakan Bos Alexis Rumah Kertanegara Disewa Firli Bahuri Rp650 Juta Dibayar Tunai
Hasbi Hasan Didakwa Terima Suap Rp11 2 Miliar Dan Gratifikasi Rp630 Juta

Hasbi Hasan Didakwa Terima Suap Rp11 2 Miliar Dan Gratifikasi Rp630 Juta

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 89 hits
Hasbi didakwa melakukan hal itu bersama sama dengan mantan Komisaris Independen Wijaya Karya Beton Dadan Tri Yudianto
1 Ringgit Berapa Rupiah Faktor Yang Mempengaruhi Implikasinya

Bagaimana Ketidakpastian Mega Cap Mempengaruhi Penurunan S P Dan Nasdaq

Wanda Hara Hadiri Kajian Hanan Attaki Pakai Cadar Berbuntut Panjang Kasusnya Dibawa Ke Jalur Hukum

Mengopi Tepi Pantai Di Kopi Penunjuk Kijal Terengganu

Melaka Ke Muzium Kapal Selam Sekali Lagi

Peniaga Pisang Goreng Mengaku Culik Dua Kanak Kanak Sebab Teringin Nak Ada Anak Perempuan

Transform Your Home With Art Placement That Speaks Volumes

Kronologi Kes Zulfarhan Osman Zulkarnain



Kenapa Kita Gelarkan Masa Guna Istilah Second Minute Hour Day Week and Year

Biodata Ikhmal Nour Personaliti TikTok Terkenal

Apakah Fatwa Berkenaan Menanam Jambang dan Rambut Bagi Lelaki

Info Dan Sinopsis Drama Tonton Berepisod SeOfis Slot Samarinda TV3

Biodata Mek Yun Mek Kelate Personaliti TikTok Terkenal


Graduan Kejuruteraan Usahawan Sambal Acar Ikan Masin

Aktiviti Dengan Anak 003

Rasa Risau Dan Takut Terhadap Perkara Yang Masih Belum Berlaku Selalunya Adalah Berlebihan

Memahami Inflasi Dan Indikator Tren Dalam Pasar Keuangan

Lagu Tiktok Yang Viral Pada Bulan Julai 2024

Resepi Sotong Sumbat Telur