Resepi Mee Rebus



MEE REBUS Bahan-bahan(untuk 2 kg mee kuning):
2 kg mee kuning1/2 kg daging / tetel / tulang ~ daging dan tetel di hiris.Kemudian rebus dahulu hingga empuk. Jika guna daging batang pinang tak payah rebus. Air rebusan jangan buang, boleh di masukkan dalam kuah nanti.4 biji keledek sederhana besar ~ sebaiknya keledek oren kerana rasanya manis dan membuatkan kuah kita berwarna oren. Keledek ni kita rebus dahulu dengan air dan secubit garam. Bila dah empuk kisar halus. Jika tak ada keledek boleh gantikan dengan kentang. Ita guna kentang.1 cawan tauco ~ tauco ni kita cuci dahulu kerana tauco ni dia masin. Kemudian di kisar halus.1/2 cawan udang kering ~ udang ni di rendam dahulu , kemudian di kisar halus. Jika ada udang pepai, udang kertas atau udang putih yang kecil boleh tambah sekali dan kisar. Supaya kuah lebih manis dan enak.3 ulas bawang putih ~ dikisar6 ulas bawang merah ~ dikisar1 inc halia ~ di kisar1 inc lengkuas ~ lengkuas boleh kisar sekali jika suka kalau tak suka rasa lengkuas yang kuat boleh hiris atau ketuk sahaja3 batang serai ~ di ketuk perdunya5 sudu makan rempah kari daginggaram dan gula secukup rasaminyak untuk menumis2 keping asam keping.cili kering dikisar untuk rasa pedas Cara-cara:Sediakan bahan-bahan untuk kuahnya terlebih dahulu. Bila dah sedia bolehlah kita mulakan proses memasak kuah mee rebus.Mula-mula kita panaskan minyak dalam periuk.Bila minyak dah panas kita tumiskan serai dan lengkuas. Ita dah kisar sekali lengkuas bersama bahan kisar.Kemudian kita masukkan bahan kisar, bawang merah, bawang putih, lengkuas dan serai bagi mereka yang kisar sekali lengkuas.Tumis hingga ia naik bau harum dan terbit minyak.Bila dah terbit minyak, masukkan udang yang kita dah kisar halus tadi. Ita kisar sekali bersama udang pepai.Kemudian masak dan kacau hingga garing dan terbit minyak.Sekarang kita masukkan rempah kari. Ita suka masukkan terus rempah kari. Anda boleh campurkan rempah dengan air dan jadikan pes. Kemudian masukkan. Goreng sampai garing. Jika terlalu kering tambahkan air. Boleh gunakan air rebusan daging.Bagi mereka yang suka pedas boleh letakkan cili kering yang di kisar. Ita tambahkan cili kering kisar sedikit. Dalam resepi tak ada cili kering.Masak lagi hingga cili betul-betul garing.Sekarang kita masukkan tulang, bagi yang menggunakan tulang. Kalau guna daging dan tetel boleh masukkan daging dan tetel. Kak campur sekali daging, tetel dan tulang pun boleh.Jika guna daging batang pinang, boleh masukkan terus tanpa di rebus. Daging batang pinang ni lembut kalau kita rebus nanti dia hancur.Tambahkan air dan masak hingga mesra dan daging empuk.Bila daging dah empuk, masukkan tauco yang kita dah kisar.Masukkan juga keledek yang kita dah kisar. Ita guna kentang dalam resepi ini.Bila dah siap bolehlah peraskan dengan garam dan gula. Berhati-hati di dalam penggunaan garam kerana tauco dah masin. Ita tambahkan gula Melaka kerana ita suka kuah yang rasanya lemak. Ita juga tambahkan asam keping. Dalam resepi tak menggunakan asam keping. Gula kena banyak ya sebab kuah mee rebus sedikit manis tapi bukan terlalu manis ya..Renihkan sekejap kuah hingga sedikit pekatDah pun siap kuah mee rebus kita.Mee rebus di makan bersama keriuk-keriuk yang rangup atau kerupuk udang yang rangup. Sekarang kita sediakan pula kerupuk udang.Resepi yang di kongsikan hanya menggunakan tepung gandum. Jika guna tepung gandum sahaja, ia tak akan rangup dan jadi macam jemput-jemput pulak. Kerupuknya sangat rangup dan itu yang membuatkan mee rebusnya lain dari yang lain. Untuk menambahkan kerangupan, ita ubah sedikit resepi dan tambahkan tepung beras, supaya kerupuknya rangup.Kredit resepi: ita


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sedapnya-makan.com/2021/09/resepi-mee-rebus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dapur Fiezasani Mee Rebus Sedap Ini Cara Penyediaannya

Dapur Fiezasani Mee Rebus Sedap Ini Cara Penyediaannya

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 166 hits
Cuba resipi mee rebus First time cuba masak mee rebus ni Resipi dari Mr Google as usual hehe Idea mr hubby suruh k fiezz masak mee rebus ni K fiezz ni tak berapa minat sangat mee rebus Tapi sebab mr hubby suka masak je lah Sesekali tukar se...
Resepi Mee Goreng Basah Berkuah

Resepi Mee Goreng Basah Berkuah

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 115 hits
MEE GORENG BASAH BERKUAHBahan bahan 1 kg mee kuning1 sudu besar bawang putih kisar4 sudu besar bawang merah kisar8 sudu besar lada kering kisar kalau suka pedas boleh tambah beberapa sudu lagi yang korang suke2 biji tomato belah 6TaugehSawi...
Reronda Tapau Makan Mee Rebus Hj Wahid Plaza Angsana

Reronda Tapau Makan Mee Rebus Hj Wahid Plaza Angsana

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 114 hits
Reronda Tapau Makan Mee Rebus Hj Wahid Plaza Angsana Kebetulan ke Plaza Angsana untuk ambil barang yang dah lama ditempah Masa masuk aje dah nengok Hmmm Bukak medan selera ni Apa lagi Terus la menapau masa balik Lama tak makan mee rebus ni ...
Resepi Mee Champa

Resepi Mee Champa

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 122 hits
MEE CHAMPABAHAN KUAH 1 1 2 2 kg daging lembu beserta tulang untuk dibuat bone broth3 liter air4 biji bawang holand potong 43 biji bawang besar potong 42 inci lengkuas dipotong nipis hiris nipisseekor sotong kering sebesar tapak tangan kalau...
Mee Rebus Terengganu

Mee Rebus Terengganu

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 96 hits
Mee Rebus TerengganuBahan bahan 500 gm mi kuning3 ulas bawang merah 3 ulas bawang putih 6 cawan air1 sup bunjut1 sudu besar lada hitam 3 biji telur1 paket fish ball 1 paket fish cakeAyam atau daging2 biji tomato 1 batang lobak merah Sayur s...
Resepi Mee Kuah Daging

Resepi Mee Kuah Daging

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 109 hits
MEE KUAH DAGINGBAHAN BAHAN 2 peket mee kuning secukupnya1 kilo daging2 5 liter air rebusan dagingsos tomato secukupnyasos cili secukupnya1 cawan kuah kacang3 biji kiub stock ikan bilis4 biji telur utk pekatkan kuah3 sudu besar cili kisar bo...
Resepi Kuew Teow Goreng Chinese Style

Resepi Kuew Teow Goreng Chinese Style

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 73 hits
KUEW TEOW GORENG CHINESE STYLEBahan bahan 1 peket kuew teow2 Biji telur pukul slow je7 ulas bawang putih cincang haulsIsi Ayam atau Udang sotong kelangMinyak secukupnyer jangan banyak Daun kucaiTaugeh Bahan sos 1 sudu sos tiram1 sudu kicap ...
Resepi Mudah Biskut Florentine Crunchy Caramel

Resepi Mudah Biskut Florentine Crunchy Caramel

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 132 hits
Salah satu biskut kegemarab Kekny ialah Biskut Florenta atau Crunchy Caramel Biskut ni memang sedap sebab ianya diperbuat dengan campuran kekacang dan menggunakan tepung khas yang memberi rasa karamel kepadanya Kalau nak tahu orang dulu dul...
Resepi Penang Char Kuey Teow

Resepi Penang Char Kuey Teow

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 203 hits
Char Kuey TeowBahan Bahan Bahan untuk Pes 200 gm udang 250ml air 4 ulas bawang putih di ketuk6 sudu besar sos tiram3 sudu kecil kicap pekat3 sudu besar kicap manis1 kiub pati ikan bilis 2 sudu kecil garam 1 sudu kecil gula Garam dan gula se...
Kitaorang Sangkakan Besar Sekali Sampai Comelnya Haha

Anggota Polis Maut Motosikal Dilanggar Bas

Nikmati Masa Menyeronokkan Di 4 Taman Tema Air Di Negeri Selangor

Interior And Exterior Merge In A Family Home In Madrid

Will Khairy Threaten Ku Li To Make Life Difficult For Him

Scuba Diving Team Haul Another 51kg Of Ghost Nets In Latest Operation

Bila Usung Timah Janda Sana Sini Lobai Dah Meroyan

3 Types Of Homes You Can Find In Vancouver



5 Filem Yang Berubah 100 Genre Ketika Pertengahan Cerita

7 Kes Jenayah yang Diselesaikan Dengan Cara Pelik

Bukti Kejayaan Produk Alternatif Ini Apa Yang Negara Lain Boleh Pelajari Daripada Jepun

Hanya Rapat Sahaja Tetapi Tidak Nelydia Senrose Disangka Rangkul Lengan Fattah Amin Rupanya

Kenali Ahli Sihir Rasmi New Zealand Yang Dilantik Perdana Menteri


Beriadah Berbbq Dan Bermalam Di Kv Kemensah Valley Bersama Ipar Duai

The Habitat Bukit Bendera

Cara Mudah Tulis Surat Cara Hibah

Lirik Cerita Cinta Iis Dahlia

Lirik Satu Kalimat Buat Mantan Justy Aldrin Feat Gerald

Sarawak Seniors Vaccinated With Sinovac Can Now Get Booster Dose