Resepi Kari Ikan Tongkol Yang Perlu Anda Cuba


Musim perintah pergerakan ini tidak banyaklah kami dapat kongsikan sebab kurang berada diluar rumah namun aktiviti dalam rumah tetap kami fikirkan sehinggalah meluangkan masa di dapur dengan menyediakan pelbagai menu hidangan dari ke hari.


Setiap hari puas fikir nak masak apa sehingga timbulnya group fb masak apa tak jadi. Jadi kami pun dengan bersungguhnya memastikan setiap masakan jadi tanpa gagal supaya tidak terjebak dalam group masak apa tak jadi

Bukan nak buruk mana-mana group fb cuma yang baik kita ikut yang kurang baik kita cuba hindar supaya tidak berlaku apa-apa pembaziran kelak

Tambahan lagi musim wabak covid-19 ni berlakunya penutupan pelbagai sektor swasta dan pengurangan pekerja maka kami mengambil langkah berjaga-jaga demi mengelak dari sebarang pembaziran terutama dari segi makanan

Jika nak memasak perkara penting adalah elak dari sebarang aktiviti pembuangan, jika kita ada lauk lebih maka tidak salah sedekahkan kepada jiran sebelah supaya setiap masakan kita dapat dihabiskan sebelum ia menjadi basi

Pada masa sama dalam agama juga mengajar kita untuk bersedekah supaya rezeki kita berterusan tanpa putus. Namun jika bab makanan ni tak ramai yang yakin masakan sendiri itu sedap jadi lebih rela simpan sampai basi dan akhirnya berada di dalam tong sampah

Cara yang sebetulnya jika kita nak menyediakan makanan haruslah bermula dengan jumlah kecil untuk percubaan. Jika dah yakin dan dapat teknik masakan barulah kita beralih kepada kuantiti yang besar macam katering gitu



Mari kita mulakan dengan penyedian bahan-bahan supaya korang boleh pergi pasaraya terlebih awal tanpa ketuk rumah jiran tanya ada serbuk kari tak? Hehehe
- Ikan tongkol- Telur rebus- 1biji bawang besar- 4 ulas bawang putih- Serbuk kari ikan- Serbuk cili- Cili padi- Daun kari- Asam keping- Bendi- Santan

Mulakan dengan bahan kisar bawang besar dan bawang putih setelah itu tumiskan bahan kisar tadi dengan sedikit minyak. Masukkan daun kari dua tangkai, serbuk kari ikan satu paket dan serbuk cili satu sudu letak air sedikit kacau sampai naik minyak

Setelah naik minyak boleh masukkan asam keping dan santan satu kotak jika terlalu pekat boleh tambah air rebusan ikan tongkol tadi sentiasa kacau supaya santan tidak berketul. Bila kuah sudah menggelegak masukkan ikan dan telur rebus tadi boleh perasakan dengan garam dan maggi cukup rasa. Akhir sekali boleh masukkan bendi dan cili api , tunggu seketika boleh la tutup api

Bahan bahan mudah didapati maka jadi laa kari ikan tongkol





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2020/05/resepi-kari-ikan-tongkol-yang-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kari Ikan Tanpa Santan Confirm Sedap Sedap Teruk

Kari Ikan Tanpa Santan Confirm Sedap Sedap Teruk

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 255 hits
Kalau tak ada santan atau susu cair kita masih tetap boleh kari Kari tak semestinya menggunakan santan atau susu cair pun sebenarnya Korang masih tetap boleh buat kari yang sedap dengan mengikut resipi ini KARI IKAN TANPA SANTANBAHAN BAHAN5...
Resepi Mudah Dan Sedap Buat Roti Jala Dengan Kari Ayam

Resepi Mudah Dan Sedap Buat Roti Jala Dengan Kari Ayam

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 644 hits
Resepi Mudah dan Sedap Buat Roti Jala Dengan Kari Ayam Assalamualaikum Bila sebut Roti Jala ramai penggemarnya Begitu juga dengan ahli keluarga Cik Rose Roti Jala adalah antara pilihan kegemaran ayah dan anak anak saudara Cik Rose Musim PKP...
Resepi Ikan Kembung Rebus Air Asam Makan Nasi Pun Bertambah Tambah

Resepi Ikan Kembung Rebus Air Asam Makan Nasi Pun Bertambah Tambah

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 485 hits
IKAN KEMBUNG REBUS AIR ASAM MAKAN NASI PUN BERTAMBAH TAMBAHSyawal semakin berlalu tentunya kta semua mula kembali kepada fitrah asal iaitu kembali mencari nasi putih dan lauk pauk yang biasa kita makan sehari hari
Resepi Sambal Ikan Talang Masin Dan Air Cincau Jagung Manis Sentiasa Jadi Pembuka Selera

Resepi Sambal Ikan Talang Masin Dan Air Cincau Jagung Manis Sentiasa Jadi Pembuka Selera

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 449 hits
Resepi Sambal Ikan Talang Masin Dan Air Cincau Jagung Manis Sentiasa Jadi Pembuka SeleraResepi Sambal Ikan Talang Masin Ramai yang pening nak masak apa lagi dipenghujung Ramadhan iniJangan susah susah hari ini kita disajikan dengan dua rese...
Lontong Sambal Tumis Ikan Bilis Menu Syawal Ke 8 Resepi Lontong Sedap Simple Cepat Dimasak

Lontong Sambal Tumis Ikan Bilis Menu Syawal Ke 8 Resepi Lontong Sedap Simple Cepat Dimasak

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 381 hits
Lontong Sambal Tumis Ikan Bilis Menu Hari Raya Syawal ke 8 Hai Rupanya dah seminggu kita raya Bila tak boleh keluar bebas beraya ni rasa macam lambat je masa berlalu Rupanya baru masuk seminggu raya Sebelum ni rasa cepat je raya berlalu tah...
Masak Taucu Ikan Sardin Resepi Gulai Mudah Dan Sedap

Masak Taucu Ikan Sardin Resepi Gulai Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 366 hits
Setelah banyak makan rendang dan berlemak bagai teringin pula nak makan lauk berkuah yang ringkas tapi sedap dan lazat Jadi kebiasaannya lauk masak taucu ikan sardin yang jadi pilihan Resepi gulai mudah dan sedap ini boleh saja guna ikan ap...
Resepi Mee Kari

Resepi Mee Kari

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 819 hits
Resepi Mee Kari Bahan untuk kuah Ayam daging Tauhu pelampung 2biji bawang merah besar 3biji bawang putih 2s b udang kering 10tangkai cili kering 1batang serai 4s b serbuk kari 2s b serbuk cili 1kotak kecik santan 1cwn air 1pc kiub pati ayam...
Dapur Fiezasani Resepi Sup Ikan Merah Mudah Dan Sedap

Dapur Fiezasani Resepi Sup Ikan Merah Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 321 hits
Percubaan pertama k fiezz masak sup ikan merah ni For info k fiezz mr hubby tak pernah makan pun ikan merah ni Tak tahu pun rasa dia sedap ke idak tapi k fiezz rasa sedap sebab harga dia mahal juga sekilo hehe Asyik masak ayam daging sotong...
Suspended Lawyer Cannot Give Legal Advice To Clients Says Apex Court

Besar Pengorbanan Muhyiddin Hingga Jawatan Pm Dilepaskan Tajuddin

Melaka Fasa 2 Dah

10 Tahun Lagi Banyak Pekerjaan Skil Rendah Lenyap

Best Je Penonton Bincang Sebab Rating Hometown Cha Cha Cha Kian Menurun

Kim Seonho Ungguli Ranking Reputasi Jenama Pelakon Drama Bagi September Ini

Sbobet Sbobet Ufabet369

Rm9 5m Not For Shafee S Role As Dpp In Anwar S Sodomy Case Witnesses



Kahwin Pelakon Yusuf Bahrin Ini 10 Fakta Biodata Zizi Kirana

The Ultimate Descent Terjunan dari Puncak Gunung Everest Dengan Paragliding

Kalau Nak Tahu Selepas Kahwin Yusuf Bahrin Zizi Kirana Dedah Rahsia

Bolehkah Anda Menangkap Gambar Orang Lain Tanpa Kebenaran

Kisah Anak Penyanyi Legenda Frank Sinatra Diculik Penjenayah


Rumah Ikram Kpkt

Cendawan Tahi Anjing Bridal Veil Mushroom

Selena Gomez S Legs And Feet In Tights 48

Kad Ucapan Dalam Tulisan Jawi

Jom Bekerja Bersama Flex

Wow 25j Unknown