Reputasi Bertaraf Dunia Faktor Sapura Energy Layak Diselamatkan



SHAH ALAM – Apabila cadangan kerajaan menyelamatkan syarikat perkhidmatan minyak dan gas, Sapura Energy Berhad yang kini mengalami krisis kewangan tenat, dikemukakan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, ramai pihak skeptikal terhadap idea itu.
Lebih-lebih lagi setelah pemimpin muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli turut tampil menyatakan lebih baik kerajaan menggunakan dana itu untuk membantu rakyat.
Alasan Rafizi yang baru mengumumkan kemunculan semula beliau dalam dunia politik baru-baru ini adalah langkah menyelamatkan Sapura Energy hanya akan menguntungkan golongan elit dan tidak adil untuk kerajaan membelanjakan berbilion-bilion ringgit untuk firma itu pada saat kedudukan perniagaan dan nasib pekerja di seluruh negara sedang berdepan tempoh sukar.
Sebelum itu, Najib mencadangkan dua langkah terbaik untuk membantu Sapura Energy iaitu dengan pemegang saham terbesar syarikat itu, Permodalan Nasional Berhad (PNB) memberi pinjaman mudah atau memohon kerajaan menjamin pinjaman tersebut.
Ataupun yang kedua adalah dengan mengarahkan Petroliam Nasional Berhad (Petronas) atau Khazanah Berhad untuk mengambil alih syarikat yang kini menanggung liabiliti keseluruhan RM16 bilion itu.
KEJATUHAN HARGA MINYAK
Cadangan ‘penyelamatan Sapura’ oleh Najib itu nampaknya turut dipersetujui Ketua Penasihat Jabatan Perniagaan Syariah, Institut Kewangan dan Perbankan Islam Malaysia (IBFIM), Dr Razli Ramli.
Beliau berpendapat Sapura Energy perlu diselamatkan atas faktor reputasi besar syarikat itu yang diiktiraf antara syarikat perkhidmatan petroleum terbaik dunia selain kepakaran dimiliki kakitangannya.
Jelas beliau, faktor utama kejatuhan syarikat itu tidak boleh dibebankan sepenuhnya atas kelemahan pengurusan tertinggi memandangkan krisis kejatuhan mendadak harga minyak mentah Brent dunia pada tahun 2015 dan 2018 juga memberi kesan langsung.
 
Dr Razli Ramli  
“Ya, tidak dinafikan Sapura Energy berdepan masalah pengurusan tidak cekap dan bermasalah dengan krisis keyakinan terhadap syarikat itu semakin memuncak setelah bekas ketua pegawai eksekutifnya diberikan bayaran pampasan gaji terlalu tinggi.
“Namun kalau kita lihat balik dari sudut sumbangan dan pencapaian Sapura Energy di peringkat antarabangsa, namanya sudah gah di persada dunia dan mempunyai rating perkhidmatan tinggi.
“Sekiranya Sapura Energy dilupuskan, kita akan kehilangan satu syarikat bumiputera yang penuh dengan pengalaman dan kisah kejayaan luar biasa,” katanya kepada Sinar Premium pada Ahad.
Tambah Razli lagi, perkara penting perlu dilakukan oleh entiti kerajaan yang bakal mengambil alih Sapura Energy kelak adalah dengan menstruktur semula organisasi pentadbiran syarikat dan meletakkan pemimpin yang ada nilai tinggi, kredibiliti, akauntabiliti dan integriti di tempat sepatutnya.
“Saya nampak kebanyakan syarikat berkaitan kerajaan atau berkepentingan kerajaan berdepan masalah kelemahan urus tadbir korporat yang tidak telus. Kita boleh lihat senario sama berlaku terhadap Kumpulan Serba Dinamik Holdings Berhad ketika ini.
“Saya fikir perkara ini perlu diperbaiki sepenuhnya dengan entiti kerajaan yang bakal mengambil alih Sapura Energy, perlu mewujudkan satu jawatankuasa khas bagi memantau operasi syarikat itu secara keseluruhan. Ini penting bagi membolehkan pengurusan kembali efektif dan berdaya saing,” ujarnya.
 
DILINDUNGI DARIPADA MUFLIS
Sementara itu, pakar ekonomi daripada Universiti Tun Abdul Razak, Profesor Emiritus Dr Barjoyai Bardai berkata, pengambilalihan itu perlu dilakukan kerana majoriti pemegang saham pengurus unit amanah PNB, telah jelas menunjukkan mereka kekurangan pengalaman melabur dalam sektor minyak dan gas.
Beliau berkata, Sapura mesti dilindungi daripada muflis kerana ia telah memperoleh banyak teknologi baharu dan mempunyai kontrak dan operasi antarabangsa di lebih 20 negara.
 
Dr Barjoyai Bardai  
“Bagaimanapun, saya tidak nampak kewajaran Petronas mengambil alih Sapura Energy kerana syarikat petroleum negara itu juga merupakan pelanggan terbesar Sapura dan langkah itu pastinya akan mewujudkan konflik berkepentingan.
“Selain itu, Petronas masih memerlukan perkhidmatan Sapura untuk projeknya dengan syarikat itu mempunyai pemahaman yang lebih baik mengenai sektor itu.
“Berikutan itu, Sapura Energy perlu diambil alih oleh entiti kerajaan lain dengan Khazanah Nasional Bhd adalah calon terbaik,” tegas Barjoyai.
 
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
MP Sri Aman keluar PSB, isytihar sokongan kepada PM UiTM ambil tindakan pensyarah herdik pelajar B40 tiada laptop Nak kahwin 6 lelaki Syed Saddiq cuba timbulkan polemik isu Bahasa Melayu – Ikmal Guan Eng dah ‘ketaq’ – Norliza Bapa ubah suai bas mini jadi kereta perisai untuk anak Pesawat rempuh pasar raya, tiga maut Anuar Zain ‘berjodoh’ dengan Syria Care bantu pelarian sepanjang Ramadhan Waran tangkap Norjuma gagal diserah DBP bidas Syed Saddiq Rangka pemain bola sepak Brazil diserang piranha ditemui Rafizi sekadar batu api nak lagakan Najib, Muhyiddin – Sharkar Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Pensyarah hina pelajar B40 tak mampu beli laptop (Video)

Rupanya Patung Seks, Penduduk Kampung Digempar Mayat Dalam Tong Sampah [VIDEO]

Mentaliti ‘toksik’, kelas rendah! TMJ kritik siapa?

The post Reputasi bertaraf dunia faktor Sapura Energy layak diselamatkan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/31/reputasi-bertaraf-dunia-faktor-sapura-energy-layak-diselamatkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 6 Juta Pelabur Asb Rugi Rm4bilion Jika Sapura Energy Bankrap Wacanakini 25 03 2022

10 6 Juta Pelabur Asb Rugi Rm4bilion Jika Sapura Energy Bankrap Wacanakini 25 03 2022

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 261 hits
KUALA LUMPUR Amat mengejutkan apabila tular di media sosial gaji CEO Sapura Energy sebuah konglomerat minyak dan gas antara terbesar di rantau ini dikatakan menerima gaji RM200 000 sehari Menurut kenyataan Persatuan Pengguna Islam Malaysia ...
Anwar Sahut Cabaran Untuk Berdebat Dengan Najib Isu Usaha Selamatkan Sapura Energy

Anwar Sahut Cabaran Untuk Berdebat Dengan Najib Isu Usaha Selamatkan Sapura Energy

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 153 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyahut cabaran bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk berdebat mengenai usaha menyelamatkan syarikat perkhidmatan medan minyak bersepadu Malaysia Sapura Energy Bhd Ketua Pembangkang itu ya...
Rafizi Should Pivot On Mahathir Instead Of Najib On Sapura Energy Bailout

Rafizi Should Pivot On Mahathir Instead Of Najib On Sapura Energy Bailout

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 278 hits
Subsequent to talk of a Langkah Carey Island rumour is going around that Tun Dr Mahathir will be launching a new coalition called Gabungan Pejuang Nasional to involve PPBM Pejuang Warisan PAS Gerakan and MUDA By including MUDA in it throws ...
Sapura Energy S Subsidiaries Served With Winding Up Petitions

Sapura Energy S Subsidiaries Served With Winding Up Petitions

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 125 hits
Sapura Energy Bhd s wholly owned subsidiaries Sapura Fabrication Sdn Bhd Sapura Offshore Sdn Bhd and Sapura Project Services Sdn Bhd were served with winding up petitions and affidavit verifying petitions In a filing with Bursa Malaysia tod...
Sapura Energy Najib Cuba Cuci Tangan

Sapura Energy Najib Cuba Cuci Tangan

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 152 hits
PETALING JAYA Pertikaian antara Rafizi Ramli dan Najib Razak berhubung Sapura Energy Bhd berterusan dengan naib presiden PKR itu bertegas bekas perdana menteri itu perlu bertanggungjawab terhadap RM983 juta yang dibayar kepada bekas ketua p...
Isu Kewangan Sapura Energy Berhad Ds Najib Setuju Untuk Berdebat Dengan Anwar Ibrahim

Isu Kewangan Sapura Energy Berhad Ds Najib Setuju Untuk Berdebat Dengan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 129 hits
SHAH ALAM Bekas Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Razak bersetuju untuk berdebat bersama Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai isu kewangan Sapura Energy Berhad Ahli Parlimen Pekan itu berkata pasukan Anwar dan bekas Ahli Pa...
Takeover Of Sapura Energy Is Long Overdue Says Expert

Takeover Of Sapura Energy Is Long Overdue Says Expert

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 114 hits
A takeover of Sapura Energy is necessary because majority shareholder Permodalan Nasional Bhd lacks experience in the oil and gas sector says Barjoyai Bardai PETALING JAYA Ailing oil and gas services company Sapura Energy Bhd should be merg...
Benarkah Pnb Sudah Bailout Sapura Energy

Benarkah Pnb Sudah Bailout Sapura Energy

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 118 hits
By March 29 2022Benarkah PNB sudah bailout Sapura Energy Ini persoalan yang sedang diajukan oleh banyak pihak ketika ini antaranya Datuk Abdul Kadir Jasin Wartawan veteran Kadir Jasin hari ini mempersoal jumlah pelaburan yang dikeluarkan Pe...
Rafizi Ramli Mana Suara Najib Ketika Bekas Ceo Sapura Dibayar Rm983 Juta

Rafizi Ramli Mana Suara Najib Ketika Bekas Ceo Sapura Dibayar Rm983 Juta

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 150 hits
RAFIZI RAMLISejak hilang kuasa dan dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun kerana bersalah menyeleweng dana pencen rakyat Dato Seri Najib Tun Razak ghairah cuba bersuara dalam semua perkara kononnya untuk menjadi hero rakyat Terbaru dia mengusu...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh