Rendang Sentiasa Menjadi Pilihan Masakan Ibu Di Rumah





Rendang Sentiasa Menjadi Pilihan Masakan Ibu Di Rumah! Ye betul! Rendang ni boleh buat kita menangis di pagi raya. Rindu masakan ibu! Serius! Sebaknya boleh jadi air mata Syawal. Masa bujang dulu, Ibu Ruby masak lengkap pada pagi raya. Memang tak boleh bantu Ibu pun, sebab dia selesa memasak sorang-sorang. Sekarang, dah 8 tahun berkahwin. Baru faham kenapa amannya masak sorang-sorang tanpa gangguan. Ia adalah terapi. Hahaha. Dunia masakan seorang Ibu memang berbeza. Tenang je bila kita dapat take over dapur. Sedikit demi sedikit, Ruby belajar memasak. 
Telefon mak, macam mana nak masak rendang mak selalu masak tu???. Ada kalanya mak tengok facebook ruby dah masak rendang dari resipi online, dia merajuk. Tanpa kita sedar, dah resipi online tak jadi, kita call tanya camana nak ejas rendang. Sedih mak Ruby mass tu. Siap cakap "kenapa taknak belajar dengan mak?". Jadi, ia adalah satu pengajaran untuk Ruby. Apa-apa tanya mak je. Sebab masakan dia yang Ruby rindukan. Bukan chef atau resipi di luar sana. Huwaa! sedih betul waktu PKP ni belajar memasak.
Rendang Sentiasa Menjadi Pilihan Masakan Ibu Di Rumah!Hari raya, hari istimewa atau bila-bila teringin. Rendang sudah pasti akan menjadi antara juadah utama di hari raya nanti. Dimakan bersama nasi, ketupat, lemang atau roti, rendang merupakan hidangan daging bersantan yang kaya dengan rempah ratus. Ia dimasak perlahan dan dihidang sama ada dengan kuah pekat atau boleh juga dikeringkan. Bagi ramai rakyat Malaysia, rendang sudah menjadi juadah istimewa setara dengan masakan ibu di rumah. 
Kepelbagaian Rasa & Tekstur Rendang 
Setiap negeri di Malaysia mempunyai versi rendangnya sendiri, umpamanya Perak dengan Rendang Tok, Kelantan dengan Kerutuk, Pahang dengan Opor dan Johor dengan Rendang Ayam Johor. Bukan itu sahaja, setiap keluarga juga mempunyai resipi istimewa masing-masing dalam membuat rendang. 



Rendang Bagi Yang Anda Baru Mencuba 
Bagi yang baru hendak mencuba memasak rendang, apakah kaedah yang boleh anda gunakan untuk menghasilkan rendang yang pasti digemari keluarga dan rakan taulan? 
Sebenarnya, apa yang membuatkan sesuatu rendang itu enak adalah empat komponen iaitu rempah ratus, pes, daging dan bahan asasnya iaitu santan kelapa berkrim. 
Bagi membantu menghasilkan juadah yang setara dengan masakan ibu dan mencipta tradisi rendang anda sendiri, Ayam Brand™ telah menghasilkan satu resipi rendang khas bagi yang baru ingin mencuba. Resipi ini boleh anda ubah sesuai dengan peningkatan skill anda membuat rendang. Jadikan resipi anda unik dengan mencuba gabungan rempah ratus, ramuan pes dan isi kegemaran (daging lembu, ayam, itik, kambing, kerang, pucuk ubi) yang berbeza. Juga jangan lupa menggunakan santan kelapa yang terbaik. 



Bagi Ruby, sudah pastilah kami sekeluarga menggunakan Santan Kelapa Ayam Brand. Ketulenan dan kualitinya yang kaya berkrim benar-benar membuatkan kerja kami menjadi mudah. Produk Ayam Brand ini dijual dalam tiga pilihan iaitu Coconut Milk, Coconut Milk Trim (45% kurang lemak) dan Coconut Milk Super Light (75% kurang lemak berbanding Ayam Brand Coconut Milk). Dapatkan lebih banyak lagi resipi Ramadan dan Hari Raya Ayam Brand™ di http://www.ayambrand.com.my/raya2020 . 
Resipi Rendang Daging

Tempoh memasak: 2 jam
Hidangan: 8
Bahan-Bahan Rempah
1) 3 bunga cengkih
2) 3 bunga lawang
3) 3 buah pelaga
4) 2 asam jawa
5) 5 daun limau purut dihiris halus
6) 8 sudu besar kerisik (kelapa goreng yang dikeringkan)
7) 1 batang kayu manis
8) 1 sudu besar gula melaka secukup rasa
9) Garam secukup rasa
Pes (Kisar Halus)  
1) 2.5cm lengkuas, dihiris
2) 3 batang serai, akar sahaja, dihiris
3)7 ulas bawang putih, dihiris
4) 6 bawang merah, dihiris
5) 2.5cm halia, dihiris
6) 12 cili kering, dibuang biji dan dihiris
Daging
1) 1kg daging lembu, dipotong kiub
Santan Kelapa
1) 1 liter Santan Kelapa Ayam Brand pilihan anda 
2) Minyak untuk menggoreng 
3) 1 cawan air 

Kisar bahan pes menggunakan blender.
Panaskan minyak dalam kuali atau periuk besar. Tumis pes rempah, kayu manis, cengkih, bunga lawang dan buah pelaga sehingga naik bau.
Masukkan daging dan gaul rata dengan adunan pes dan rempah sehingga berwarna keperangan dan daging menyerap rasa pes dan rempah. 
Tuang santan dan kacau dengan perlahan sehingga hampir mendidih.
Kecilkan api sehingga sederhana. Masukkan air asam jawa dan air, dan teruskan mengacau supaya daging tidak melekat pada kuali.
Apabila daging sudah separuh masak, masukkan daun limau purut dan gula melaka. 
Tuang kerisik dan tambah garam secukup rasa. Kacau dengan sempurna sehingga daging bersalut sepenuhnya dan dilitupi kuah. 
Kecilkan api dan tutup dengan penutup. Biarkan rendang mereneh selama lebih kurang sejam sehingga daging menjadi lembut atau kuah rendang kering. 
Hidang serta-merta atau biarkan sejuk dahulu sebelum disimpan. 
Apakah Resipi Istimewa Rendang Anda
Hadiah-hadiah menarik menanti anda! Masak rendang menggunakan mana-mana produk Ayam Brand dan buat kiriman Instagram atau Facebook. Tag @ayambrandmy di Instagram atau @ayambrandmalaysia di Facebook dan gunakan hashtag #beRAYAmbrand dan biar semua tahu ‘Apa Rahsia Rendang Anda’. Peraduan ini bermula pada 5 April 2020 dan berakhir pada 14 Jun 2020 dengan 16 hadiah mingguan dan dua hadiah utama untuk dimenangi!
Mengenai Ayam Brand 
Ayam Brand, satu jenama isi rumah di Malaysia dan Asia selama 128 tahun memang terkenal dengan rangkaian luas makanan dalam tin yang sihat dan berkualiti, bebas bahan awet serta tidak mengandungi MSG tambahan. Produk Ayam Brand dikilangkan di kemudahan canggih yang mematuhi standard antarabangsa paling tinggi, persijilan (HACCP, ISO 9001) yang diiktiraf di seluruh dunia dan diakui halal. Selama empat tahun berturut-turut mulai 2013 hingga 2016, Ayam Brand dipilih sebagai Top 10 jenama FMCG pilihan di Malaysia, berdasarkan kepada Kaji Selidik Kesan Jenama oleh Kantar Worldpanel Brand Footprint Study.  
Laman Sesawang | Facebook | Instagram


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ruby.my/2022/09/rendang-sentiasa-menjadi-pilihan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Haiwan Peliharaan Di Rumah Yang Selalu Menjadi Pilihan Malaysia

10 Haiwan Peliharaan Di Rumah Yang Selalu Menjadi Pilihan Malaysia

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 255 hits
10 haiwan peliharaan di Malaysia lazimnya Terdapat banyak sekali haiwan comel yang dijadikan sebagai haiwan peliharaan Setiap haiwan ini mempunyai keunikannya tersendiri sehingga menarik perhatian manusia untuk membela dan menjaga mereka Me...
Belanja Jutaan Ringgit Kim Jongkook Bayar Yuran Pengajian Abang Selama 10 Tahun Beli Rumah Buat Ibu Bapa

Belanja Jutaan Ringgit Kim Jongkook Bayar Yuran Pengajian Abang Selama 10 Tahun Beli Rumah Buat Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 134 hits
Bukan sekadar untuk diri sendiri Kim Jong kook sentiasa meletakkan keluarga dahulu sebelum orang lain ARTIKEL BERKAITAN Terbaru lelaki itu didedahkan sebagai antara selebriti yang menyumbang banyak buat keluarganya sejak memulakan kerjaya s...
Beli Rumah Untuk Ibu 4 Beradik Men4ngis Saat Mahu Sign Pinjaman Pegawai Bank Ejen Beri Masa Tenangkan Em0si

Beli Rumah Untuk Ibu 4 Beradik Men4ngis Saat Mahu Sign Pinjaman Pegawai Bank Ejen Beri Masa Tenangkan Em0si

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 251 hits
DEMI kasih dan membalas jasa ibu tercinta empat beradik sanggup membuat pinjaman pembiayaan bersama bagi membeli sebuah rumah yang kemudian dihadiahkan kepada syurga mereka Menceritakan semula kisah inspirasi yang menyayat hati itu Syafirul...
Pengalaman Ibu Berpantang Bersalin Czer Sendiri Di Rumah

Pengalaman Ibu Berpantang Bersalin Czer Sendiri Di Rumah

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 149 hits
Pengalaman Ibu Berpantang Bersalin Czer Sendiri Di RumahPengalaman Ibu Berpantang Bersalin Czer Sendiri Di Rumah Setiap ibu ingin melahirkan bayi tersayang dengan selamat dan mudah Begitu juga dengan proses berpantang selepas bersalin yang ...
Sejak Mac Gagal Cari Ibu Kandung Nurse Tinggalkan 3 Anak Di Rumah Pengasuh

Sejak Mac Gagal Cari Ibu Kandung Nurse Tinggalkan 3 Anak Di Rumah Pengasuh

papar berkaitan - pada 10/9/2022 - jumlah : 141 hits
Tiga beradik berusia antara lima hingga satu tahun kini mencari ibu kandung Difahamkan ibu kandung yang bekerja sebagai jururawat itu di salah sebuah pusat perubatan swasta meninggalkan anak di rumah pengasuh sebelum ke tempat kerja Bagaima...
Maksud Pemimpin Hebat Dekat Dengan Nama Ibu Raja Urhan Pilihan Uyaina Suami

Maksud Pemimpin Hebat Dekat Dengan Nama Ibu Raja Urhan Pilihan Uyaina Suami

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 101 hits
Selepas selamat melahirkan bayi lelaki pada Khamis lalu Uyaina Arshad dan suami sepakat menamakan bayi lelaki mereka Raja Urhan Raja Syahiran Uyaina dalam satu perkongsian di Instagram berkata Urhan memiliki maksud yang cukup baik selain se...
Jangan Lontar Batu Jika Tinggal Di Rumah Kaca

Jangan Lontar Batu Jika Tinggal Di Rumah Kaca

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 134 hits
Dapatan dari kajian itu juga menyebut antara faktor utama pemberi rasuah melakukan penyogokan adalah kerana mahu melepaskan diri dari hukuman sama ada berupa denda atau penjara Faktor yang lain mendorong kepada penyogokan tersebut adalah ke...
Potret Rumah Mewah Dan Luas Milik Koruptor Kini Terbengkalai Pernah Digeruduk Warga

Potret Rumah Mewah Dan Luas Milik Koruptor Kini Terbengkalai Pernah Digeruduk Warga

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 167 hits
Rumah mewah di kawasan Ibu Kota Jakarta yang satu ini menyimpan cerita kelam Pemiliknya merupakan pelaku tindak pidana korupsi Disebut ada serangan warga yang mampu memasuki area dalam rumah Berikut potret selengkapnya dilansir dari kanal Y...
Biar Anak Anak Rasa Momen Tu Cuti Sekolah Tapi Anak Terperuk Dalam Rumah Ciptalah Momen Indah

Biar Anak Anak Rasa Momen Tu Cuti Sekolah Tapi Anak Terperuk Dalam Rumah Ciptalah Momen Indah

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 152 hits
Sekian lama menanti waktu anak cuti sekolah apa kata manfaatkan waktu ini untuk bonding bersama anak anak Jangan hanya terperuk di rumah sebaliknya ciptalah momen indah dengan anak Tak perlu berbelanja besar namun ciptalah momen mengikut ka...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya