Remaja Dan Cabaran Masa Kini



Setiap daripada kita pernah melalui usia remaja, dan usia remaja inilah fasa terpenting berlakunya pertembungan konflik dalam jiwa setiap diri yang bergelar remaja yang mengarah ke arah jalan kebaikan atau sebaliknya.

Remaja merupakan asset dan tonggak sesebuah Negara. Oleh itu, pada usia inilah kita berperanan untuk mendekati remaja dan sentiasa mendampingi mereka dengan menunjukkan akhlak yang baik serta membina aqidah mereka sepertimana firman Allah SWT dalam surah Luqman ayat 13:

Maksudnya: “Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: “Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.”

Daripada kekuatan aqidah inilah akan dapat melahirkan seseorang remaja yang mempunyai tanggungjawab terhadap agama dan berwawasan tinggi. Lihatlah Sultan Muhammad al-Fateh yang telah berjaya membuka kota Kostantinopel ketika baginda berusia 19 tahun. Baginda telah dididik sejak kecil oleh ayahnya untuk merealisasikan sabda Rasulullah SAW daripada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bishrun al-Khath’ami Radhiallahu Anhu:

“Akan dibuka Kota Kostantinopel, pemimpin yang menaklukinya adalah sebaik-baik pemimpin dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera.” (Riwayat Ahmad)

Kejayaan Sultan Muhammad Al-Fateh ini adalah disebabkan kuatnya hubungan baginda dengan Allah SWT. Baginda adalah seorang yang sangat warak, tidak pernah meninggalkan solat fardhu berjamaah, sentiasa solat sunat tahajjud dan rawatib sejak baligh hingga kewafatannya.

Perlu diingat bahawa remaja kita pada hari ini wajib dididik dan diberi latihan yang sempurna dengan akidah yang mantap, ibadah yang sahih dan akhlak yang unggul. Semaikanlah dalam jiwa remaja kita agar cintakan masjid dan sentiasa menghidupkan malam dengan beribadah seperti solat dan membaca al-Quran. Sesungguhnya mereka yang dididik hatinya sentiasa terpaut dengan masjid pasti mendapat kejayaan di dunia dan Allah SWT akan memberi perlindungan kepada tujuh golongan pada hari yang tidak ada perlindungan melainkan hanya perlindungan-Nya sahaja di akhirat kelak seperti mana hadis daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu bawaha Rasulullah SAW bersabda antaranya:

“Dan pemuda yang membesar dalam beribadah kepada Tuhannya dan lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid.” (Riwayat al-Bukhari)

Bagi membina dan membentuk golongan remaja Islam yang unggul, berikut adalah beberapa panduan yang perlu dititikberatkan dan diikuti oleh kita semua. Antaranya:

1. Menanam akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah

Islam sangat mementingkan akidah umatnya sentiasa jelas dan kukuh semenjak kanak-kanak lagi. Akidah yang diterima ialah akidah Ahli Sunnah wal-jamaah, mereka wajib dididik dengan pegangan dan keyakinan akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah agar dapat menghindar segala fahaman akidah yang menyeleweng dan sesat.

2. Menuntut Ilmu Agama

Ilmu yang wajib dicari selain dari aqidah ialah ilmu syariah dan akhlak serta diamalkan agar menjadi remaja yang kukuh keilmuannya. Ini kerana golongan remajalah yang bakal menjadi pertahanan agama dan negara pada masa hadapan dan menjadi tembok yang kukuh dalam membela Islam.

3. Berakhlak Mulia

Islam sangat menuntut umatnya terutama terhadap generasi muda supaya sentiasa berakhlak dengan akhlak yang mulia seperti menghormati ibubapa, guru-guru, jiran tetangga dan orang-orang yang lebih tua dan sebagainya.

4. Mencari Contoh Tauladan Terbaik

Golongan remaja hendaklah menjadikan Rasulullah SAW, para sahabat baginda, para ulama dan pejuang Islam sebagai contoh ikutan dan tauladan hidup sepanjang zaman. Dengan demikian sahaja mereka akan mencapai matlamat kehidupan yang telah ditetapkan oleh Allah.

5. Hindari Perbuatan Terlarang

Remaja hendaklah mengawal nafsu jahat dan kehendak yang cenderung kepada perbuatan keji dan mungkar seperti mencuri, melakukan zina, rogol, amalan LGBT, minum arak, penyalah gunaan dadah dan lain-lain kemungkaran.

6. Memilih Teman Yang Baik

Setiap remaja hendaklah mencari kawan yang baik dan boleh membawa kepada kebaikan. Oleh sebab itulah, Islam menganjurkan kita mencari teman-teman yang baik. Hadis daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Seseorang itu mengikut agama kawan rapatnya, oleh itu hendaklah setiap seorang itu melihat siapa kawan rapatnya.” (Riwayat al-Hakim)

7. Bijak Memanfaatkan Peluang Yang Ada Terutamanya Usia Muda

Walaupun masa muda masih belum disibukkan dengan banyak komitmen atau tanggungjawab lain, itu tidak bermakna masa remaja boleh dihabiskan dengan hiburan, berfoya-foya begitu sahaja. Padahal masa muda inilah yang seharusnya dijadikan pelaburan pada masa hadapan. Hadis daripada Ibnu Abbas Radhiaallahu Anhuma bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Pergunakanlah peluang yang lima sebelum datangnya lima perkara; Masa mudamu sebelum datang masa tuamu, masa sihatmu sebelum datang masa sakitmu, masa kayamu sebelum datang masa miskinmu, masa kosongmu sebelum datang masa sibukmu dan masa hidupmu sebelum datang masa kematianmu.” (Riwayat al-Hakim)

Firman Allah SWT:

Maksudnya: “Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: “Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.” (Surah Luqman: 13)

Oleh: Jabatan Agama Islam Selangor
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Makan
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/08/remaja-dan-cabaran-masa-kini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beautea By Safi Melindungi Kulit Wajah Daripada Kekotoran Persekitaran Masa Kini

Beautea By Safi Melindungi Kulit Wajah Daripada Kekotoran Persekitaran Masa Kini

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 549 hits
Assalamualaikum Tujuan kita mencuci muka adalah untuk memastikan kulit muka kita sentiasa segar dan bersih Tapi tanpa sedar sebenarnya wajah kita melekat dengan pelbagai kotoran terutamanya apabila kita keluar dari rumah sebagai contoh kelu...
Ya Allah Kau Bangunkanlah Adik Aqil Dulu Lincah Kini Habiskan Masa Tidur Atas Tilam

Ya Allah Kau Bangunkanlah Adik Aqil Dulu Lincah Kini Habiskan Masa Tidur Atas Tilam

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 329 hits
Ya Allah Kau bangunkanlah adik Aqil Dulu Lincah Kini Habiskan Masa Tidur Atas Tilam Tiada lagi kedengaran suara memanggil mama atau baba tetapi yang tinggal hanyalah sekujur tubuh kecil terlantar kaku atas tilam sejak 17 bulan lalu Hari ini...
Kini Pemegang Akaun Maybank Boleh Bertukar Dari Konvensional Ke Islamik Dengan Mudah

Kini Pemegang Akaun Maybank Boleh Bertukar Dari Konvensional Ke Islamik Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 258 hits
Tahukah korang semua pemegang akaun Maybank konvensional boleh menukar akuan mereka akaun patuh syariah Tak tahu kan Sebenarnya Ohmedia sendiri pun baru tahu mengenai hal ini Macam yang kita tahu akaun konvesional akan menyebabkan pemegang ...
Honor Mengemaskini Harga Tiga Buah Peranti Honor View20 Kini Berharga Rm1499

Honor Mengemaskini Harga Tiga Buah Peranti Honor View20 Kini Berharga Rm1499

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 168 hits
Honor Malaysia hari ini telah mengumumkan penurunan harga beberapa peranti mereka sekaligus memperlihatkan tanda harga lebih mampu milik untuk peranti peranti ini Pertama ialah Honor 8C peranti pintar mampu milik yang memperlihatkan penurun...
Dulu Jenderal Bintang Tiga Kini Pria Ini Tak Segan Mengadu Nasib Menjadi Petani

Dulu Jenderal Bintang Tiga Kini Pria Ini Tak Segan Mengadu Nasib Menjadi Petani

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 201 hits
Masih ingat dengan mantan Kabareskrim Susno Duadji Kini setelah beliau mundur dari jabatannya sebagai Kabareskrim dan meninggalkan ibukota Susno Duadji memilih untuk pulang kampung ke Sumetera Selatan Bahkan kini sang jenderal beralih menja...
Google Fit Kini Boleh Memantau Data Corak Tidur Anda Selain Sokongan Tema Gelap

Google Fit Kini Boleh Memantau Data Corak Tidur Anda Selain Sokongan Tema Gelap

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 347 hits
Google Fit merupakan salah satu aplikasi memfokuskan data kecergasan dan kesihatan yang ditawarkan oleh Google Ia boleh digunakan bersama sejumlah peranti kecergasan popular termasuk Mi Band Terbaru Google telah pun memperkenalkan kemaskini...
Penuh Kulit Mati Atas Cadar Muka Sampai Kaki Luka Kini Sofea Bebas Ekzema

Penuh Kulit Mati Atas Cadar Muka Sampai Kaki Luka Kini Sofea Bebas Ekzema

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 577 hits
Hanya ibu bapa yang mempunyai anak ekzema faham peritnya melalui situasi ini Lihat anak tak selesa asyik nak menggaru dan merengek gatal siapa tak sedih Orang kata nak betul betul cari penawar bukan mudah sebab sesetengah ada yang tak seras...
Kata Farhat Abbas Trio Ikan Asin Yang Dipenjara Kini Sudah Ikhlas

Kata Farhat Abbas Trio Ikan Asin Yang Dipenjara Kini Sudah Ikhlas

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 142 hits
Farhat Abbas memberikan kabar terbaru perihal trio tersangka video ikan asin yakni Pablo Benua Rey Utami dan Galih Ginanjar Kata Farhat mereka semua kini sudah ikhlas
Google Advanced Protection Kini Lapor Dan Halang Muat Turun Merbahaya Secara Automatik Pada Chrome

Google Advanced Protection Kini Lapor Dan Halang Muat Turun Merbahaya Secara Automatik Pada Chrome

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 258 hits
Google Advanced Protection adalah satu program sekuriti daripada Google dengan menggunakan Titan Security Key Ia adalah satu program sekuriti berbayar daripada Google berharga sekitar RM210 Bagi pengguna yang menggunakannya Google kini mena...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi