Remaja 17 Tahun Di Thailand Rompak Kedai Emas Kerana Nak Sara Anak Isteri


Remaja yang mencuri seutas rantai tangan yang bernilai 200,00 baht (RM25,499) itu bagaimanapun telah ditahan dan kini berdepan 4 pertuduhan. ( 📸 Foto: Sekadar hiasan ©pexels) klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)


Menurut laporan berkenaan, remaja lelaki itu dilaporkan mempunyai masalah dengan ibu mentua dan ia menjadi salah satu sebab dia melakukan jenayah.
Setiap individu yang sudah berkahwin pastinya mempunyai tanggungjawab untuk menyara keluarga, khususnya golongan lelaki
Ini kerana, kebiasaannya ketua keluarga akan keluar mencari rezeki untuk menyara isteri dan juga anak dengan cara bekerja.
Malah ada yang tidak kisah kerja apa yang perlu dilakukan asalkan ia tidak bercanggah di sisi agama mahupun undang-undang negara. Namun tak dinafikan ada juga yang sanggup melakukan jenayah demi memberi sesuap nasi kepada anak dan isteri.
Remaja mencuri kerana nak sara anak dan isteri Perkara sama turut dilakukan oleh seorang remaja berusia 17 tahun di Thailand apabila dia sanggup merompak sebuah kedai emas dan mencuri seutas rantai tangan yang bernilai 200,00 baht (RM25,499).
Difahamkan duit tersebut ingin digunakan oleh remaja berkenaan untuk menyara isteri dan anak yang berusia satu tahun.
Insiden itu dilaporkan berlaku di sebuah kedai barangan kemas di tingkat dua pusat beli-belah di Jalan Ratchadapisek, Bangkok pada 18 Ogos lalu.
Kejadian itu kemudiannya dilaporkan ke Balai Polis Huay Kwang, namun kakitangan di kedai barangan kemas berkenaan enggan ditemubual oleh pihak polis.
Penguasa Balai Polis Huay Kwang, Prasopchok Lampinit memaklumkan kepada agensi berita remaja berkenaan mencuri dengan memakai baju t-shirt berwarna hitam, seluar pendek, topi serta topeng muka.
Awalnya hanya berdiri di luar kedai sebelum bertindak menyamar jadi pelanggan untuk mencuri Sebelum melakukan perkara itu, remaja terbabit awalnya dilihat berdiri di luar premis sekitar jam 12.35 tengah hari namun tidak masuk ke dalam kedai.
Dia dilihat kembali lima minit kemudiannya untuk melakukan jenayah berkenaan. Remaja itu dilaporkan menyamar menjadi pelanggan dan meminta untuk melihat dua gelang emas sebelum menyerahkannya semula.
Namun pekerja barangan kemas itu menyedari remaja berkenaan mempunyai tingkah laku yang mencurigakan dan kelihatan tangannya menggigil sewaktu memegang barang berharga tersebut.
Pekerja itu lalu meminta dia untuk menanggalkan topi serta topeng mukannya namun lelaki itu secara tiba-tiba telah berlari keluar dan membawa seutas rantai emas bernilai 206,500 baht (RM26,327).
Staf cuba kejar, remaja lepaskan tembakan kepada pekerja kedai barangan kemas Staf barang kemas terus mengejarnya namun berhenti apabila remaja itu mula melepaskan tembakan ke arah kakitangan berkenaan. Dia lalu berjaya meloloskan diri dari tempat kejadian menggunakan motosikalnya.
Memetik laporan The Thaiger polis mengenal pasti pencuri tersebut berusia 17 tahun namun tidak mendedahkan identitinya kepada umum. Malah dia juga ditahan pada hari sama di daerah Huay Kwang berdekatan dengan lokasi kejadian.
Remaja yang bekerja sebagai penghantar makanan itu menyatakan dia tidak mampu untuk menyara isteri dan anaknya serta terpaksa memberi 5,000 baht (RM636.91) kepada isteri dan membayar 2,800 baht (RM356.60) untuk ansuran bulanan motosikal.
Ada konflik dengan ibu mentua, salah satu sebab buat jenayah Dia juga memberitahu mempunyai konflik dengan ibu mentua apabila dikutuk tidak menjaga keluarga dan perkara itu turut mendorongnya untuk melakukan jenayah.
Dia kini berdepan dengan empat pertuduhan iaitu:
Seksyen 335 Undang-Undang Jenayah kerana melakukan kecurian menggunakan pistol dan kenderaan untuk memudahkan jenayah. Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum lima tahun dan denda 20,000 (RM2,547.67) hingga 100,000 baht (RM12,738.39). Cubaan membunuh orang lain, yang mengakibatkan separuh daripada hukuman bunuh di bawah Seksyen 288 Undang-undang Jenayah. Jika sabit kesalahan boleh dihukum mati, penjara seumur hidup atau penjara dari 15 hingga 20 tahun. Seksyen 7 Akta Senjata Api, Peluru, Bahan Letupan, Bunga Api, dan Senjata Api Tiruan: memiliki pistol tanpa kebenaran. Boleh dihukum penjara sehingga 10 tahun denda sehingga 20,000 baht (RM2,547.67) atau kedua-duanya sekali.Seksyen 8 Akta Senjata Api, Peluru, Bahan Letupan, Bunga Api dan Senjata Api Tiruan: membawa pistol di tempat awam tanpa kebenaran dan keperluan, boleh dihukum penjara sehingga lima tahun, denda sehingga 10,000 baht (RM1,273.81) atau kedua-duanya. Hukuman yang akan dikenakan mengikut penghakiman mahkamah, kerana pencuri masih lagi remaja.

Source: The Thaiger

SOURCE: Buzzkini

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beritaup2date.blogspot.com/2024/08/remaja-17-tahun-di-thailand-rompak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Dera Anak Usia 8 Tahun Hingga Maut Pasangan Suami Isteri Ditahan Reman Di Rawang

Hiburan Dera Anak Usia 8 Tahun Hingga Maut Pasangan Suami Isteri Ditahan Reman Di Rawang

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 105 hits
Satu pasangan telah ditahan reman setelah didakwa mendera anak perempuan mereka yang berusia 8 tahun sehingga maut Penahanan itu dibuat di sebuah pangsapuri di Bandar Tasik Puteri Rawang Selangor setelah kanak kanak malang itu ditemukan men...
Mahu Bantu Leraikan Pergaduhan Warga Emas 80 Tahun Maut Ditikam Dengan Gunting Oleh Anak Saudara

Mahu Bantu Leraikan Pergaduhan Warga Emas 80 Tahun Maut Ditikam Dengan Gunting Oleh Anak Saudara

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 79 hits
Niat mahu membantu namun berakhir dengan tragedi Seorang wanita warga emas maut ditikam anak saudaranya menggunakan gunting di kepalanya Kejadian itu berlaku di sebuah rumah di Gelung Bubu Pekan Darat Kepala Batas pagi semalam dan mangsa ya...
Anak Cemerlang Olahraga Akademik Rita Rudaini Bangga Pecah Rekod 20 Tahun Mssd

Anak Cemerlang Olahraga Akademik Rita Rudaini Bangga Pecah Rekod 20 Tahun Mssd

papar berkaitan - pada 21/8/2024 - jumlah : 74 hits
Pelakon terkenal Rita Rudaini bangga apabila anaknya cemerlang akademik dan olahraga selepas berjaya memecahkan rekod Majlis Sukan Sekolah Peringkat Daerah dalam acara pecut 100 meter Menerusi Instagramnya Rita berkongsi kisah kejayaan anak...
Isteri Yang Curang Suami Pula Kena Penjara 3 Tahun

Isteri Yang Curang Suami Pula Kena Penjara 3 Tahun

papar berkaitan - pada 21/8/2024 - jumlah : 66 hits
KOSMOTAIPEI Seorang lelaki di Taiwan dihukum penjara tiga bulan atas kesalahan menceroboh privasi isterinya dengan memasang kamera pengintip di dalam rumah mereka lapor portal berita Oddity Central semalam Lelaki bernama Fan itu nekad memas...
Anak Sihat Membesar Kamal Adli Sanggup Cuti Tiga Bulan Jaga Anak Isteri Dia Dah Kenal Saya

Anak Sihat Membesar Kamal Adli Sanggup Cuti Tiga Bulan Jaga Anak Isteri Dia Dah Kenal Saya

papar berkaitan - pada 10/8/2024 - jumlah : 94 hits
Pelakon tampan Kamal Adli mendedahkan dia sanggup cuti berlakon selama tiga bulan untuk menjaga isteri aktres Uqasha Senrose dan anak mereka Hawra Uqaira Bukan itu sahaja bahkan kata Kamal lagi dia sanggup berulang alik Kuala Lumpur dan Sab...
Bakal Menantu Berhijab Amp Tak Ada Media Sosial Rozita Che Wan Puas Hati Pemilihan Isteri Anak Sulung

Bakal Menantu Berhijab Amp Tak Ada Media Sosial Rozita Che Wan Puas Hati Pemilihan Isteri Anak Sulung

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 137 hits
Pelakon Rozita Che Wan memaklumkan dia bakal menerima menantu pertama apabila anak sulungnya Ammar Effendy sudah bersedia untuk mendirikan rumah tangga bersama wanita pilihan Rozita atau lebih mesra disapa sebagai Che Ta turut meluahkan ras...
Isteri Pasrah Guru Jalin Hubungan Sulit Dengan Pelajar 18 Tahun

Isteri Pasrah Guru Jalin Hubungan Sulit Dengan Pelajar 18 Tahun

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 99 hits
KOSMO SEORANG isteri mendakwa suaminya menjalin hubungan sulit dengan pelajarnya Foto InstagramJAKARTA Seorang isteri mendedahkan bahawa suaminya yang merupakan seorang guru telah menjalin hubungan sulit dengan pelajarnya sendiri yang berus...
Da I Syed Hana Ismail Timang Cahaya Mata Nak Pengsan Tengok Isteri Bersalin

Da I Syed Hana Ismail Timang Cahaya Mata Nak Pengsan Tengok Isteri Bersalin

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 51 hits
Tahniah diucapkan buat penceramah Da i Syed yang telah selamat menimang cahaya mata sulungnya selepas isterinya Hana Ismail melahirkan anak sulung mereka pada jam 2 06 petang Rabu Perkhabaran gembira itu dikongsikan Syed menerusi satu hanta...
Nak Anak Cerdik Pastikan Anak Cukup Tidur Jangan Pandang Ringan Keperluan Yang Satu Ini

Nak Anak Cerdik Pastikan Anak Cukup Tidur Jangan Pandang Ringan Keperluan Yang Satu Ini

papar berkaitan - pada 16/8/2024 - jumlah : 85 hits
Nak anak cerdik pastikan anak cukup tidur jangan pandang ringan keperluan yang satu ini Kurang tidur boleh menejaskan perkembangan anak Perkara ini penting dan tidak boleh dianggap remeh Nak Anak Cerdik Pastikan Anak Cukup Tidur Jangan Pand...
Mama Journey Komensmen 23 Iab

Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia

Jem Teruk Ada Yang Tidur Ditepi Jalan Seorang Meninggal Sesak Nafas

Why Property Maintenance Is Crucial For Preserving The Value Of Your Investment

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Tottenham Hotspur Announces Ant International As Global Payment Solutions And Digital Wallet Partner

Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Hentian Sebelah Pedas Linggi


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


Lirik Lagu Lukisan Bella Astillah

16 Finalis Cilik The Chosen One Musim 2 Evolusi Bintang Baharu

May Begegar Segunung Rindu Chord

Mondello G Distrion Sarah De Warren Every Time I Touch You Chord

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs