Red Forest Yang Memukau Pandangan

05.02.2019 | SELASA

Alang-alang suami ada kerja di Lanchang, Pahang dan keesokan harinya (Selasa) merupakan cuti umum sempena Tahun Baru Cina, kami merancang untuk mendaki sebuah bukit di Jerantut, Pahang. Bukit yang memang dalam wishlist pendakian saya - BUKIT BULUH atau dikenali juga sebagai RED FOREST. Saya lebih suka menyebut bukit ini sebagai Red Forest sebab itulah keunikan yang ada di bukit ini

Cara Ke Sana?Kita perlu melalui Jalan Padang Piol, Jerantut iaitu laluan yang sama jika kita nak ke Taman Negara Kuala Tahan. Kami guna Google Maps je untuk ke sana - buat carian 'Bukit Buluh, Jerantut, Pahang'. Laluan masuk ke Red Forest terletak di sebelah kanan jalan

Kami sampai sini sekitar pukul 10 pagi. Lebih senang nak cari tempat ni sebab dari kejauhan dah nampak deretan kenderaan pengunjung yang diletak di bahu jalan. Kami letak kereta di kawasan lapang berhampiran papan tanda bertulis 'Kawasan JKKK Gajah Mati'. Rasa lebih selamat berbanding di bahu jalan sana tu. (sekadar ingatan : pastikan letak kenderaan di tempat yang tak menghalang/mengganggu laluan keluar/masuk penduduk tempatan.)
Dari Ladang Sawit Menghijau Ke Hutan Pokok MerahPerjalanan menuju ke Red Forest bermula di sini - jalan ladang kelapa sawit. Macam mana kami tahu nak ikut jalan ladang sawit yang mana? Kami cuma ikut petunjuk yang ada, iaitu kenderaan dan kumpulan para pengunjung (ramai yang dah turun masa ni). Tapi sedih dan geram, awal-awal lagi dah jumpa sampah botol air mineral dan plastik

Dari jalan ladang kelapa sawit, kami melalui jalan tanah merah dan belukar untuk ke kaki bukit. Selepas itu barulah kami betul-betul berjalan di dalam hutan. Laluan di sini jelas, kita ikut je laluan tersedia. Ini adalah antara laluan yang perlu ditempuh. Semakin ke atas, pendakian makin curam dan perlu berpaut pada tali untuk memanjat. Memang menguji kekuatan tangan saya

Tali pun ada yang dah licin sebab basah dengan peluh pendaki yang ramai hari ini. Memang perlu pakai sarung tangan untuk elak tangan melecet dan licin masa pegang tali. Saya pulak memang tak bawa. Mujur ada seorang pendaki yang saya temui di ladang kelapa sawit awal tadi, beri sarung tangannya kepada saya. (dan kemudiannya saya beri kepada pendaki lain yang saya temui semasa menuruni bukit)

Di sepanjang perjalanan ini juga, kami kerap berselisih dengan pendaki yang sedang turun. Nampak ramai juga kumpulan keluarga (bawa anak kecil dan orang tua). Seronok saling bertegur sapa dan diberi kata-kata semangat

Sebelum sampai ke puncak, kami melalui dua kawasan yang ada rimbunan buluh. Mungkin itu sebabnya bukit ini dinamakan BUKIT BULUH. Bila dah jumpa kawasan buluh yang kedua nanti, itu tandanya kita dah makin dekat dengan puncak

Indah sungguh ciptaan Allah...pemandangan yang cukup damai! Pakej dengan bunyi nyanyian unggas hutan, memang rasa bahagia dan tenang sangat! Tapi ni belum sampai puncak bukit. Agak tertipu juga pada awalnya, sebab kawasan ni landai dan lapang ingatkan dah sampai. Jom teruskan perjalanan sampai jumpa hutan pokok merah..

Inilah Red ForestRED FOREST....pokok semua merahhhh! Alhamdulillah kami selamat sampai di puncak sekitar pukul 11.30 pagi, setelah mendaki selama 1 jam 10 minit (bermula di jalan ladang kelapa sawit). Terpegun saya dengan kecantikkan taman pokok merah sebaik menjejakkan kaki di puncak bukit ni. SubhanAllah 😍
Keunikan lain di bukit ini - terdapat 'beirut'. Iaitu struktur besi seperti di atas (segitiga dan berkaki empat). Ia bukan pondok untuk pendaki berteduh tau. Dahulunya beirut di bina sebagai penanda sesebuah puncak, untuk tujuan pemetaan. Namun ia tak lagi digunakan pada masa sekarang. Kalau nak ia kekal tegak sebagai tinggalan sejarah, mungkin perlu letak papan tanda di larang duduk kat besi tu. Selalu kena duduk, lama-lama boleh roboh jugak tu

Sudut pemandangan di lereng puncak bukit. Rasa macam berada di alam fantasi pulak! 😄
Close-up pokok merah. Menurut info yang saya dapat, nama pokok ni pokok GELAM MERAH. Kulit pokoknya berwarna merah, lembut dan mudah tanggal. Bila saya pegang, macam kulit bawang tertanggal...nipis je. Pokok ni nampaknya hanya terdapat di bahagian puncak bukit, saya tak jumpa pokok yang sama di sepanjang pendakian tadi

Akar pokok yang berserabut, menjadikan tanah di puncak bukit ini agak lembut - terasa macam kita pijak span. Warna tanah pun nampak kemerah-merahan. Menarik kan

Nyaman sangat kat puncak bukit ni! Angin bertiup sejuk. Walaupun masa ni waktu tengahari. Tambah pulak dengan bunyi unggas, memang seronok bersantai di sini

Bukit Buluh dengan ketinggian 371 meter. Kalau ikut alat pengukur yang digunakan oleh suami, ketinggian di sini 340 meter. Tak tau la mana yang tepat, yang pasti bukit ni tak lebih 400 meter ketinggiannya
  Sekitar pukul 12.15 tengahari, kami bergerak turun. Menuruni cerun curam nampaknya lebih susah berbanding mendaki naik tadi 😅. Sepanjang menuruni bukit kami selalu jugak berselisih dengan pendaki yang baru nak naik. Macam tadi juga, kena bertolak ansur bergilir guna laluan/tali yang ada. Sambil tu boleh juga saya melepas lelah...hehe

Alhamdulillah setelah 50 minit, kami selamat kembali di jalan ladang sawit. Misi Bukit Buluh a.k.a. Red Forest terlaksana! Ok, masa ni terus rasa taubat sebab peha dan lengan terasa sakit-sakit..

--------------------------------------------------------------------Rekod pendakian. Semua pun letak kat blog, senang nak rujuk semula

*mendakilah untuk menghargai indahnya hutan kita,bukan mendaki untuk memenuhi keinginan berada di puncak semata*

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Cara Tulis Headline Yang Memukau Kurang 5 Saat

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 415 hits
Dalam konteks pengiklanan visual benda pertama yang kita kena mahir adalah tarik perhatian Bila mana kita berjaya tarik perhatian Itu petanda awal iklan kita akan di baca Antara fakta yang kita kena faham ialah manusia sibuk Sibuk dengan ha...
Bukan Isu Move On Atau Tidak Sufian Suhaimi Buat Persembahan Memukau Di Ajl33

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 335 hits
Tahniah kepada pemenang Anugerah Juara Lagu ke 33 milik lagu Haram ciptaan sepenuhnya oleh Hael Husaini bersama Ezra Kong dan dinyanyikan oleh Hael bersama Dayang Nurfaizah Hael mengulangai kejayaan yang beliau kecapi pada AJL32 tahun lepas...
Experience At Kl Forest Eco Park

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 402 hits
Assalamualaikum Esok Hari Wilayah I ingat nak bawak Shein pergi Jungle Trekking dekat KL Forest Eco Park KL Tower Tapi tu cita cita la Biasa cita cita di hari minggu yang melibatkan kena bangun awal ni takkan menjadi kenyataan kalau tak bes...
Perak Gov T To Check Permit Of 400ha Forest Development Project

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 222 hits
The Perak government will check on the validity of the approval permit for a 400ha forest plantation development project at two locations in the state which went viral since yesterday Perak Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu said he was not a...
Benarkah Desakan Supaya Tun Letak Jawatan Bukan Pandangan Dap

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 261 hits
BENARKAH DESAKAN SUPAYA TUN DR MAHATHIR MELETAKKAN JAWATAN BUKAN PANDANGAN DAP Oleh Dr KamarulMarah sekali nampaknya Ahli Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU dan Ahli Ahli Jawatankuasa ARMADA BERSATU Malaysia ke atas kenyataan Ahli Jawat...
Isu Ppbm Masuk Sabah Tak Tertakluk Pada Pandangan Shafie

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 264 hits
PETALING JAYA Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata persefahaman dengan Warisan mengenai isu melebarkan sayap partinya ke Sabah bukan sesuatu yang tidak boleh diubah Beliau ditanya pemberita selepas Presiden Warisan Datuk ...
Kenyataan Menteri Mengenai Bugis Jawa Adalah Pandangan Peribadi

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 196 hits
Kenyataan menteri mengenai Bugis Jawa adalah pandangan peribadi Dikemas kini 30 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 2 Fe
Gambar Ini Pasti Buatkan Pandangan Mata Anda Keliru

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 945 hits
Gambar Yang Buatkan Pandangan Mata Anda Jadi Keliru Peminat Ray Ban dan G Shock Dapatkan dan
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia