Rawat Jerawat Di Klinik Dr Bazilah Dr Bertauliah Merawat Jerawat Dan Kulit


 
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera
 
Jerawat?  Aku rasa rata2 diantara kita semuanya pernah mengalami dan merasakan kulit muka berjerawat, Cuma ianya bergantung sama ada teruk ataupun tidak.
 
Sering jugak tertanya2 apa punca kulit muka jadi berjerawat, pemakanan kah?Genetik kah?
 
Mari teruskan baca, sebab abam nak kongsi serba sedikit pasal jerawat, punca dan cara merawat jerawat.
 
Apa itu jerawat?   Apa itu jerawat, juga dikenali sebagai acne vulgaris, adalah keadaan kulit yang berlaku apabila folikel rambut anda menjadi tersumbat dengan kulit mati dan minyak mengakibatkan keradangan. Doktor Jerawat Bertauliah, KL
 
Kelenjar yang menghasilkan minyak di bawah kulit anda dipanggil kelenjar sebaceous dan lubang di kulit anda dipanggil liang (pore).
 
Folikel rambut adalah komponen yang menghubungkan liang kepada kelenjar sebum anda.
 
 

 
Punca Terjadinya Jerawat


1. Alahan Kepada Makanan
Terlalu banyak makan makanan yang bergoreng, pedas, kopi, coklat dan kekacang yang boleh memburukkan keadaan kulit yang berjerawat.
Minum air yang tidak mencukupi mengurangkan pengaliran darah badan. Oleh yang demikian, toksin dalam badan akan kekal lama dan menyebabkan jerawat bertambah teruk.
Rawatan Jerawat, Shah Alam
2. Tidur
Sistem pembaikan sel-sel badan tidak berfungsi dengan baik dalam keadaan kekurangan tidur. Kita harus tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari untuk sistem imunisasi yang optimum. Jam pukul 12mlm-3pagi merupakan masa penting untuk badan kita memperbaiki sel sel badan.
 
3. Pemilihan Produk Yang Salah.
Produk kulit yang tidak sesuai seperti terlalu berminyak, make up yang boleh menyumbat liang roma merupakan faktor utama yang menyebabkan jerawat. Tabiat sering bertukar produk kulit juga menjadi punca jerawat tidak dapat dirawat dengan baik.
 
4. Bakteria
Menyentuh dan memicit jerawat mengundang lebih banyak bakteria menjangkit kulit kita. Memicit jerawat yang berjangkit boleh menyebarkan jangkitan di sekelilingnya. Ini menjejaskan pemulihan jerawat dan menyebabkan parut hitam selepas jerawat.
 
5. Hormon Tidak Seimbang
Masalah hormon yang tidak seimbang menyebabkan punca jerawat tumbuh dengan lebih banyak dan lambat untuk sembuh. Ini kerana Kelenjar sebaceous mengeluarkan banyak sebum sehingga liang roma tersumbat . Ia terus dikeluarkan sehingga jerawat bertambah banyak dan menjadi bengkak dan merebak. Hai ini sering berlaku dalam keadaan tekanan hidup, kurang tidur atau hormon dalaman yang tidak seimbang.
 
6. Penjagaan Muka Yang Tidak Berterusan
Tidak berdisplin untuk megikuti basic jagaan muka iaitu memakai cleanser, toner, moisturiser, anti-blemish dan sunblock menyebabkan kulit kurang imunisasi dan jerawat menjadi lambat pulih.
 
7. Terdedah Dengan Persekitaran
Terdedah dengan udara yang kotor dan cahaya matahari tanpa perlindungan mencetuskan “free radical”dalam kulit kita, menjadi kulit lambat pulih dan menjadi kusam.
 
Jenis-jenis Jerawat
 
1.     Blackead (Bintik Hitam)
Kumpulan minyak dan sel kulit mati yang terbuka dan teroksidasi dengan udara yang menyebabkan ia berwarna hitam. Hitam yang kelihatan itu bukanlah kotoran tetapi pigmen kulit-melanin yang bertindak balas dengan oksigen di udara.
Merupakan jenis jerawat yang tidak menyebabkan keradangan.
 
2.     Whitehead (Bintik Putih)
Merupakan keadaan di mana kumpulan minyak dan sel kulit mati bercampur dan menyumbat liang pori. Situasi ini seterusnya akan memerangkap sebum (minyak), dan bakteria. Anda akan melihat bintik putih di atas permukaan kulit anda.
Juga merupakan jenis jerawat yang tidak menyebabkan keradangan.
 
3.     Papule
Ia merupakan jerawat blackhead yang menjadi radang kerana tidak dirawat dan dijangkiti bakteria. Ia membentuk benjolan merah atau merah muda pada kulit.
 
Jerawat ini sangat sensitif kepada sentuhan. Memicitnya akan membuatkan keradangan menjadi lebih teruk dan mengakibatkan parut.
 
 
 
 




 
4.     Pustule
 
Jerawat ini berlaku apabila bintik merah meradang dan tidak diubati dan akan kelihatan jerawat bernanah sama ada berwarna putih atau kuning. Ada yang memanggilnya sebagai jerawat matang.
 
Elakkan daripada memicit atau meremas jerawat ini kerana perbuatan itu boleh menyebabkan parut dan masalah jerawat yang semakin kronik.
 
 



5.     Nodule
Jenis jerawat ini dikenali sebagai jerawat batu. Keadaan jerawat ini adalah besar dan terdapat benjolan meradang. Jerawat ini boleh berlaku apabila liang pori tersumbat dan bakteria sudah masuk ke lapisan paling bawah. Doktor Jerawat Bertauliah,Shah Alam
 
Selalunya jerawat ini adalah serius sekiranya tidak dirawat. Keadaan ini sudah pastinya menyebabkan keyakinan diri individu semakin berkurangan.
 




Cara Merawat Kulit Muka Berjerawat
Korang tak perlu terlalu bimbang, kerana keadaan ini mungkin boleh dicegah dan dirawat dengan mengamalkan tip-tip yang mudah seperti berikut: Rawatan Jerawat, Bangi
 
·    Cuci kulit muka anda setiap hari dengan pencuci yang lembut, yang lagi sesuai untuk hilangkan lebihan minyak, bakteria dan kotoran.
 
·       Syampu rambut dengan kerap supaya minyak tidak akan turun ke muka.
 
·       Pilih alat solek yang hanya berasaskan air atau dilabel sebagai non-comedogenic.
 
·       Elak memicit atau menyentuh jerawat kerana ia berisiko menyebarkan minyak dan bacteria.
 
·       Elak menyentuh muka dengan tangan yang kotor agar kulit muka kekal terjaga
Sekiranya anda telah cuba tip-tip berikut namun jerawat biasa, jerawat nanah dan lain-lain masalah akne masih menghantui, sila dapatkan nasihat daripada doktor kulit. Rawatan Jerawat di Shah Alam
Mereka mungkin akan membekalkan anda dengan ubatan topikal yang perlu disapu pada kulit bermasalah agar kondisi ini dapat dicegah dan dirawat.
 

  
Korang dah serik cuba bermacam jenis produk untuk atasi masalah kulit berjerawat? Sudah tiba masanya untuk serahkan pada Doktor yang bertauliah merawat jerawat korang tu.
 




Untuk pertanyaan , nak dapatkan khidmat nasihat atau temujanji untuk rawatan, boleh hubungi Klinik Dr Bazilah
Whatsapp Kami Sekarang: wa.me/60196571563
Temujanji: http:temujanjidrbazilah.wasap.my
 
Website: www.klinikdrbazilah.com
Facebook: klinikdrbazilah
Instagram: @klinikdrbazilah
 
Klinik Dr Bazilah, Bangi
C-10-G, Plaza Paragon Point, Jalan Medan
Pusat Bandar 5, Seksyen 9, Bandar Baru Bangi
43650, Selangor Darul Ehsan.
Tel: 03-8922 9681 / 011 – 1590 5931
 
Klinik Dr Bazilah, Shah Alam
R-02-01, Emira, Jalan Akuatik A13/64A
Seksyen 13, 40100, Shah Alam
Selangor Darul Ehsan
Tel: 03-5035 7359
Website : https://www.klinikdrbazilah.com/klinik-kulit-shah-alam
 
Klinik Dr Bazilah Kuala Lumpur
(Klinik Kulit / Aesthetic / Rambut / Jerawat / Jeragat)
Unit A1-10, Level 1, Puncak Sentul, 8
Jalan Sentul Pasar
51000, Kuala Lumpur
Tel: 013 – 817 7005
Website : https://www.klinikdrbazilah.com/klinik-kulit-kuala-lumpur
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ohsemnow.com/2023/01/rawat-jerawat-di-klinik-dr-bazilah-dr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masalah Eyebag Makin Teruk Dapatkan Rawatan Untuk Hilangkan Eyebag Di Klinik Dr Bazilah

Masalah Eyebag Makin Teruk Dapatkan Rawatan Untuk Hilangkan Eyebag Di Klinik Dr Bazilah

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 141 hits
Salam semua perasan tak kalau lepas nangis mesti timbul eyebag Terjadi dekat sis jika menangis teruk sangat memang akan timbul lah eyebag bawah mata ni Ambil masa banyak hari juga nak hilang Walaupun eyebag ni bukan lah masalah kesihatan ya...
Lumi22 Supreme Essense Buat Kulit Rasa Lebih Anjal Awet Muda Glowing

Lumi22 Supreme Essense Buat Kulit Rasa Lebih Anjal Awet Muda Glowing

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 138 hits
Kita takkan mampu halang usia yang bertambah Tetapi kita boleh berusaha untuk memperlambatkan kesan penuaan dengan pelbagai cara Salah satunya adalah dengan pengambilan LUMI22 Supreme Essense pada setiap hari Seiring dengan pertambahan usia...
Gaun Dedah Paha Amyza Aznan Pakai Seluar Warna Kulit Pihak Produksi Takkan Benarkan Kalau

Gaun Dedah Paha Amyza Aznan Pakai Seluar Warna Kulit Pihak Produksi Takkan Benarkan Kalau

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 201 hits
Pelakon Amyza Aznan tampil memberi penjelasan mengenai gaun leret terbelah paras peha yang dipakai ketika menjadi artis undangan Yamani Abdillah dan Zaki Yamani dalam program Famili Duo malam tadi
Ritual Mengusir Roh Jahat Dengan Tarian Kulit Beruang

Ritual Mengusir Roh Jahat Dengan Tarian Kulit Beruang

papar berkaitan - pada 8/1/2023 - jumlah : 112 hits
Ritual Mengusir Roh Jahat dengan Tarian Kulit Beruang Lebih dari 200 penari pria atau wanita dengan kulit beruang asli diarak sebagai bagian dari ritual tradisional untuk mengusir roh jahat dalam sebuah festival tahunan
Tisu Carina We Care We Love Pilihan Saya Sekeluarga Memenuhi Keperluan Harian Serta Mesra Kulit

Tisu Carina We Care We Love Pilihan Saya Sekeluarga Memenuhi Keperluan Harian Serta Mesra Kulit

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 168 hits
Assalamualaikum Antara tisu dan kain lap mana lagi elok Mesti ada yang kata kain lap elok sebab boleh digunakan berulang kali serta menjimatkan wang Mesti ada juga yang kata guna tisu lebih praktikal dan tak perlu nak basuh lap lap terus bu...
Acne Aid Wajah Baru Dengan Hasil Yang Sama Ucapkan Selamat Tinggal Kepada Kulit Berminyak Berjerawat

Acne Aid Wajah Baru Dengan Hasil Yang Sama Ucapkan Selamat Tinggal Kepada Kulit Berminyak Berjerawat

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 202 hits
Kulit muka berminyak dan berjerawat merupakan masalah biasa dalam kalangan masyarakat negara ini Namun begitu jerawat pada wajah sebenarnya boleh menyebabkan rasa kurang keyakinan diri apabila berhadapan orang lain Malah jika jerawat tidak ...
Cara Untuk Dapatkan Kulit Cantik Sihat Dan Awet Muda Dengan Mudah Menggunakan Lumi 22

Cara Untuk Dapatkan Kulit Cantik Sihat Dan Awet Muda Dengan Mudah Menggunakan Lumi 22

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 144 hits
Mempunyai kulit yang cantik sihat dan awet muda menjadi idaman semua orang tidak mengira jantina Apabila kulit cantik dan sihat keyakinan diri juga akan bertambah lebih lebih lagi kalau nampak muda dari usia sebenar Betul tak Tapi ada ke ca...
Klinik Pakar Pergigian Pediatrik Dental Valet Shah Alam

Klinik Pakar Pergigian Pediatrik Dental Valet Shah Alam

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 207 hits
KLINIK PAKAR PERGIGIAN PEDIATRIK DENTAL VALET SHAH ALAM Assalammualaikum semua Selamat Tahun Baru 2023 Apakah resolusi tahun baru korang Tahun baru mestilah gigi cantik bersih kan Barulah senyuman kita indah Dulu rawatan gigi memang tiada d...
Tular Gaduh Depan Klinik 6 Lelaki Ditahan

Tular Gaduh Depan Klinik 6 Lelaki Ditahan

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 113 hits
Semua yang ditahan direman empat hari bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan menurut polis IPOH Polis menahan enam lelaki semalam disyaki terbabit dalam pergaduhan di hadapan sebuah klinik kesihatan di Taiping seperti y...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Khaled Loyal Umno Voter Base Is Shrinking

Perkampungan Sunnah Ke 9 Kangar Perlis