Rawat Batuk Pesakit Covid19


Ubat Batuk Untuk Pesakit Covid-19 Sepanjang tempoh menjalani kuarantin di rumah disebabkan Covid-19, perkara paling aku terseksa adalah mengalami batuk yang berpanjangan. 
Awalnya aku hanya alami selesema biasa dan hanya pada hari kelima baru simptom batuk tu timbul. Seksanya la hai kalau batuk. 
Kalau batuk manja tu aku boleh layan lagi, tapi ni tahap jenis macam nak terkeluar anak tekak. Betullah doktor kata, Covid-19 bukan demam selesema biasa.
Jadi bila diri sendiri dah separa nyawa bertahan haruslah mencari petua tradisional pula. Awalnya aku makan ubat batuk yang dibekalkan oleh klinik, tapi tak berkesan sangat. Ibarat telan gula-gula je, dah la rasa dia manis bethol. 
Untuk mereka yang berisiko seperti menghidap asma dan penyakit berisiko lain, kalau simptom teruk pergi rujuk doktor ya. 





Ubat Batuk Semulajadi Untuk pesakit Covid-19 Setakat ini aku dah cuba beberapa petua untuk merawat batuk tapi agak kurang berkesan. Dah amalkan juga petua hilangkan sakit tekak. 
Aku dah makan madu, minum air lemon, banyak minum air masak, makan ubat sakit tekak, Strepsils Spray, madu dan bawang, serta cengkih yang direndam dalam air suam. 
Sehinggalah aku dapat tahu dari kakak ipar aku yang dia amalkan hidu wap air rebusan cengkih sebagai ikhtiar ubat batuk. Kakak ipar aku selamat menjalani kuarantin dua minggu sudah. 





Jadi dia perturunkanlah segala petua supaya aku cepat sembuh. Simptom dia lebih kepada selesema. Anak dia seorang je yang batuk teruk. 
Lepas dia buat beberapa kali, batuk berkurangan. Jadi memang tak salah la kalau mencuba pun. Bahan-bahan pun ada di rumah. 
Jadi, cengkih dah jadi kawan baik aku buat masa sekarang. Ada hikmahnya aku di uji, baru aku tahu cengkih tu rasa dia berangin menyegarkan. 
Rupanya bunga cengkih dikenali dengan nama saintifik syzygium aromaticum. Popular sangat untuk melegakan simptom batuk, bronchitis, selesema, asma dan juga ubat sakit gigi. 
Turut dibincangkan, 10 Khasiat Bunga Cengkih Pada Kesihatan oleh Root of Science 

Kaya dengan antioksidanMembantu mencegah penyakit kanserDapat mencegah keracunan makananMembantu kesihatan mulutBoleh membantu mengawal gula di dalam darahBoleh menggalakkan kesihatan tulang.Boleh membantu meredakan ulser di perutDigunakan sebagai ubat penahan sakitMembantu melegakan penyakit pernafasanMempunyai sifat antithrombotik





Wap Rebusan Cengkih Legakan Simptom Batuk SelesemaMasih belum ada kajian yang membuktikan cengkih dapat merawat Covid-19, tetapi sudah menjadi tradisi zaman berzaman wap air rebusan cengkih digunakan untuk melegakan simptom batuk, selesema, dan juga asma.
Caranya mudah sahaja, hanya rebus cengkih dengan air dan masak sehingga mendidih. Kemudian boleh hidu wap cengkih yang diletakkan di dalam bekas. Selubungkan muka menggunakan tuala bersih. 
Cubalah beberapa saat terlebih dahulu, jika ianya membantu dan melegakan batuk boleh lah terus di amalkan, tetapi jika akibatkan batuk lebih teruk kena dapatkan bantuan doktor. 





Setakat ini aku cuba buat dua kali sehari ikut tahap rajin, dan selepas beberapa sesi pernafasan jadi lebih lancar. Jadi aku suka. 
Pernah juga aku campurkan sedikit Vicks VapoRub ke dalam air rebusan cengkih. Ini petua untuk hidung tersumbat terutama untuk bayi. 
Amaran; tolong berhati-hati apabila apabila kendalikan air panas. Wap panas tu kalau terkena kulit boleh melecur. Untuk kanak-kanak memang memerlukan pertolongan orang dewasa. 


Kesimpulan Tidak salah mencuba ubat-ubatan moden mahupun tradisional untuk merawat batuk akibat Covid-19. Segala ikhtiar yang kita cuba dikira usaha supaya diri sihat. Jangan terlalu agungkan ubat moden dan terlalu fanatik dengan ubat tradisional. 
Bersederhanalah. Semoga kita semua dilindungi dan kekal sihat. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2022/03/ubat-batuk-untuk-pesakit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sampai Kena Kibar Bendera Depan Pesakit Bedridden Tu Dah Kenapa Netizen

Sampai Kena Kibar Bendera Depan Pesakit Bedridden Tu Dah Kenapa Netizen

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 101 hits
Kecoh di media sosial mengenai gambar sekumpulan ahli Barisan Nasional datang melawat pesakit terlantar dan dalam masa yang sama salah seorang dari mereka mengibarkan bendera parti di hadapan pesakit Perbuatan lelaki itu mengundang pelbagai...
Cerita Bekas Pesakit Covid

Cerita Bekas Pesakit Covid

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 156 hits
Cerita bekas pesakit covid Assalamualaikum dan salam sejahtera Alhamdulilah hari ini adalah hari ke 9 selepas aku terkena covid Banyak juga terdengar cerita cerita tentang kesan jangka masa panjang selepas terkena covid ni Antaranya cepat p...
Hiburan Haritu Sekotak Rm16 Jer Ubat Sakit Tekak Pesakit Covid 19 Naik Harga Cecah Rm100

Hiburan Haritu Sekotak Rm16 Jer Ubat Sakit Tekak Pesakit Covid 19 Naik Harga Cecah Rm100

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 349 hits
Tedahulu kecoh apabila ubat penahan sakit jenis Paracetamol semakin berkurangan di pasaran dek kerana ramai yang membelinya sebagai persediaan bagi menghadapi Covid 19 Baru baru ini tular satu ciapan oleh seorang pengguna yang berkongsi ten...
Kkm Beri Amaran Data Menunjukkan Pesakit Covid 19 Kanak Kanak Ke Picu Meningkat

Kkm Beri Amaran Data Menunjukkan Pesakit Covid 19 Kanak Kanak Ke Picu Meningkat

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 155 hits
Kadar kemasukan kanak kanak ke Unit Rawatan Rapi Pediatrik akibat Covid 19 bagi kategori 3 hingga 5 meningkat secara drastik pada Mac menurut Kementerian Kesihatan Kadar kemasukan kanak kanak ke wad PICU akibat Covid 19 meningkat sebanyak 9...
Bagaimana Berkomunikasi Dengan Pesakit Kanser

Bagaimana Berkomunikasi Dengan Pesakit Kanser

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 104 hits
Oleh Aishah Mahat Fakulti Sains Komputer dan Matematik UiTM Cawangan Johor Pasir Gudang Kebiasaannya pesakit kanser yang sedang menjalani rawatan di hospital mahupun dalam proses penyembuhan selepas rawatan sering mengalami gangguan psikolo...
Pengalaman Menjadi Pesakit Covid 19 Rawatan Dan Petua

Pengalaman Menjadi Pesakit Covid 19 Rawatan Dan Petua

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 198 hits
Akhirnya setelah 2 tahun bertahan dan menepis melalui pelbagai peringkat SOP PKP lockdown dan sebagainya saya bertemu jua dan dijangkiti virus Covid 19 ini Sejak 2 tahun lepas inilah virus yang paling kita nak elak sekali Paling tak sangka ...
Cara Cik En Menghadapi Fasa Endemik Covid19

Cara Cik En Menghadapi Fasa Endemik Covid19

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 190 hits
Cara Cik En Menghadapi Fasa Endemik Covid19 Kalau dulu sebut mengenai Covid19 mesti semua risau takut dan ada yang jadi anxiety Nak keluar rumah pun takut Tapi kini kita dah semakin menuju ke fasa Endemik Walaupun kita masih belum menang la...
Tips Ketika Anda Positif Covid19 Ini Petuanya

Tips Ketika Anda Positif Covid19 Ini Petuanya

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 146 hits
Tips Ketika Anda Positif Covid19 Ini Petuanya Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam sejahtera Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang Segala pujian hanya Allah dan sebelum memulakan bicara artikel yang lebih ...
Covid19 Ujian Kendiri Positif

Covid19 Ujian Kendiri Positif

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 162 hits
Bismillahhirahmannirrahim As Salam and greetings to dear readers Covid19 Ujian Kendiri Positif Semenjak bermulanya Covid19 dan bermulanya PKP lebih kurang pada bulan Mac 2020 yang lalu Mrs A boleh dikatakan tergolong didalam mereka yang ber...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024

168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester