Rasuah Dalam Umno Semenjak Merdeka



SUBKY LATIF, HARAKAH
Dato’ Seri Najib adalah Perdana Menteri (PM) bongsu dari spesies Umno yang mungkin tiada lagi sambungnya hingga kiamat.
Kini mantan PM itu menghadapi lambakan dakwaan rasuah dan pengubahan wang haram yang jika satu-satu dibicarakan mungkin sekurun pun tidak habis. Mungkin kita perlu menunggu datangnya kiamat dari menunggu semua kesnya.
Ikut sistem perundangan yang dipakai termasuk undang-undang Islam, yang dituduh tidak bersalah hinggalah ditentukan mahkamah.
PM Mahathir semasa penggal pertamanya dulu pernah berkata, seseorang tidak semestinya dihukum rasuah baru kita kata dia rasuah, tetapi disangsi bersihnya jika dia dilihat rasuah. Maka yang bersih rasuah itu bukan saja bersih rasuah tetapi mesti tidak dilihat rasuah.
Tohmah yang Najib hadapi kini sudah bertimbun, yang bakal dituduh juga bertimbun lagi. Tetapi apakah yang dilihat rasuah itu Perdana Menteri bongsu Umno itu saja? Tidakkah dia mewarisi sekalian Perdana Menteri sebelumnya?
Tiada yang sebelumnya ditakwil bersihnya kecuali Mahathir beberapa bulan sebelum menumbangkan Najib disuruhanjaya siasatan diraja dan disabitkan. Belum dikenakan hukuman.
Maka itu pun cukup untuk dikatakan tidak dilihat bersih. Siapakah sepanjang 60 tahun merdeka tidak melihat Malaysia dan pemerintahannya negara rasuah. Cuma tiada yang disebut jerung dimahkamahkan. Semua kata yang dimahkamahkan bilis-bilis belaka.
Saya pernah diberitahu Almarhum Bahaman Samsudin, menteri dalam Kabinet pertama Tunku sejak tahun 1955. Dialah pencadang Tunku Abdul Rahman Putra jadi Presiden Umno menggantikan Dato’ Onn dulu. Pernah jadi DO Lumut dan Teluk Intan. PRU 1955 dia bertanding di Hilir Perak termasuk Bagan Datok, Teluk Intan dan sebahagian Pasir Salak sekarang. PRU 1959 dia balik ke tanah airnya Negeri Sembilan. Tiada Umno menolak buntang dari ajak melainkan dia.
Awal 60-an dia bersara politik. Saya jumpa dia di rumahnya di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Saya tanya mengapa tidak jadi menteri lagi? Jawabnya, tidak mahu terlibat dengan kerajaan rasuah yang sudah bermula sejak merdeka.
Dia jarang keluar dalam surat khabar. Menteri yang tidak dikacau pembangkang di Parlimen. Cakapnya boleh dipercayai.
Jika Bahaman boleh dijadikan saksi, siapakah dalam Umno yang dipercayai bersihnya?
Masa mula-mula dulu tiada badan pencegah rasuah yang khas. Mungkin rasuahnya sekadar RM10 kerana berbasikal malam tak berlampu atau langgar lampu trafik. Tunku mana pernah cukup duit. Elaun PMnya tak cukup. Menteri Kewangan Tan Siew Sin dikatakan selalu bingung kerana cek yang Tunku keluarkan tidak berduit.
Kita tidak tahu apa yang Tun Razak dan menteri-menteri buat. Lepas 13 Mei 1969 Tun Dr. Ismail jadi TPM dan BPR (Badan Pencegah Rasuah) sudah dibentuk. Diangkatnya Harun Hashim jadi Pengarah BPR. Ditangkapnya pembesar Umno termasuk Menteri Besar. Menteri MCA pun ketakutan.
Selepas Tun Razak menggantikan Tunku, BPR mulai lembik. Jerung tidak masuk perangkap lagi. Ia seolah menghadapi bilis saja.
Dari zaman Tun Razak hingga ke zaman Dollah Badawi Malaysia dirasakan sudah di belakang Indonesia, Filipina dan Thailand. Rasuah dilihat sebagai sebahagian dari budaya bangsa. Parahnya rasuah Tun Abdullah tukar BPR jadi SPRM bagi membendung rasuah.
Tapi beras tidak jadi nasi lagi. Jadi bubur semuanya. Jadilah Najib Perdana Meneri bongsu Umno. SPRM sudah tidak bergigi. Tinggal gusi, gigi palsu pun tidak lekat.
Sejak lahir Najib hidup di tengah budaya dilihat rasuah. Sangkanya rasuah itu sebahagian watak Melayu. Dia sambung saja legasi semua PM sebelumnya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/05/19/rasuah-dalam-umno-semenjak-merdeka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahun Kedua Sebagai Pembangkang Umno Terus Muhasabah

Tahun Kedua Sebagai Pembangkang Umno Terus Muhasabah

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 269 hits
11 Mei 2019 10 03 PMKuala Lumpur 11 Mei 2019 Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan bersama Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi serta ahli ahli UMNO mengaminkan doa selepas menunaikan solat hajat pada Majlis Sambutan Ula...
Mat Hasan If Umno Looks Bad So Do The Malays

Mat Hasan If Umno Looks Bad So Do The Malays

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 267 hits
How the public perceives the Malays is tied to how they perceive Umno said the party s acting president Mohamad Hasan As such he said Umno must be mindful of how to act and speak Protecting the good name of Umno means protecting the good na...
Ulang Tahun Umno Ke 73 Penyuntik Semangat Dari Terus Rebah

Ulang Tahun Umno Ke 73 Penyuntik Semangat Dari Terus Rebah

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 258 hits
Berita Dan Laporan Hal Ehwal Politik Semasa Dalam Malaysia Layari www umno online my Ikuti Facebook Twitter Instagram Telegram UMNO Online
So If Umno Is Corrupt So Are Malays Do Malays Agree With Mat Hasan If Umno Looks Bad So Do Malays

So If Umno Is Corrupt So Are Malays Do Malays Agree With Mat Hasan If Umno Looks Bad So Do Malays

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 272 hits
How the public perceives the Malays is tied to how they perceive Umno said the party s acting president Mohamad Hasan As such he said Umno must be mindful of how to act and speak Protecting the good name of Umno means protecting the good na...
Ahli Umno Jangan Patah Semangat Teruskan Perjuangan Menuju Pru 15

Ahli Umno Jangan Patah Semangat Teruskan Perjuangan Menuju Pru 15

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 227 hits
KUALA LUMPUR 13 Mei Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman menyeru kepada semua ahli parti untuk meneruskan perjuangan walaupun suasana politik masa kini amat mencabar Jelas beliau dalam keadaan kedudukan orang Me...
Dah Kalah Macam2 Pulak Dakwaan Bung Mana Ahli Umno 9700 Orang Tu

Dah Kalah Macam2 Pulak Dakwaan Bung Mana Ahli Umno 9700 Orang Tu

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 332 hits
Pengerusi Umno Sabah Bung Moktar Radin hari ini mendakwa pembelian undi berlaku dalam pilihan raya kecil Sandakan yang diadakan semalam Ada pengundi yang beritahu saya bahawa ada guna duit Kita sedang menyemak dakwaan berkenaan katanya sepe...
Umno Tak Bela Tmj

Umno Tak Bela Tmj

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 306 hits
LIMA HARI yang lalu Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kenyataan menghina Tengku Mahkota Johor lihat video di atas Lebih kurang kata Tun TMJ budak bodoh Sudah 5 hari berlalu tiada pula laporan polis dibuat oleh Umno terhadap Tun Tak kan Umno t...
Politik Melayu Islam Jaminan Masa Depan Umno

Politik Melayu Islam Jaminan Masa Depan Umno

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 352 hits
Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas tugas Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan berucap pada Majlis Sambutan Ulangtahun UMNO ke 73 dan Majlis Berbuka Puasa di Pusat Dagangan Dunia Putra Kuala Lumpur foto FAREEZ FADZILKUALA LUMPUR...
Hadi Thanks Dr M For Cleansing Pas Umno Of Problem Individuals

Hadi Thanks Dr M For Cleansing Pas Umno Of Problem Individuals

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 292 hits
PAS president Abdul Hadi Awang has thanked Prime Minister Dr Mahathir Mohamad for cleansing PAS and Umno of problematic individuals Hadi said this would help the two parties take power in the next general election I thank Mahathir for helpi...
Hukum Memakai Pendakap Gigi

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Sultan Murka Kes Curi Tabung Masjid



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Kebiasaan Buruk Yang Harus Dihindari Untuk Kesehatan Tubuh

Canon Meningkatkan Kesedaran Laut Melalui Bengkel Fotografi Dan Pameran Yang Menarik

Unveiling Malaysia S Hidden Gems With A Travel Pass

15 Patriotic Centerpiece Ideas For Every Style

Pemulihan Ekonomi Berjaya Malaysia Jadi Negara Maju 2028

Kad Pat G Cara Daftar Akaun Semak Permohonan Baru Renew