Rashid Sidek Akhiri Kegemilangan Anak Anak Sidek Dengan Gangsa Olimpik Dan Ranking No1 Dunia


Walaupun dah berdekad berlalu Anak-Anak Sidek masih membawa kebanggaan kepada 🇲🇾🇲🇾 .25 tahun selepas memenangi gangsa di Sukan Olimpik, Rashid Sidek mencipta sejarah baru membimbing pemainnya Cheah Liek Hou memenangi emas pertama badminton di Sukan Paralimpik. Kita up sikit tribute untuk individu hebat ini, terima kasih Datuk Rashid Sidek!
Sebelum ini, Labola Malaya telah menyiarkan kisah-kisah kegemilangan Rahman Sidek serta Razif dan Jalani Sidek yang menjulang nama negara di mata dunia kira-kira tiga dekad lalu.

Pelengkap kepada pembabitan cemerlang Anak-Anak Sidek dalam arena badminton, Rashid Sidek yang turut mengecap pelbagai kejayaan gemilang sepertimana abang-abangnya termasuklah pernah menduduki ranking nombor satu dunia.


Bintang Rashid atau popular dengan watak Adul dalam Siri Animasi Anak-Anak Sidek, bersinar seawal usia 12 tahun apabila muncul pemain termuda menjuarai Kejohanan Badminton Remaja Kebangsaan pada 1980 - setahun selepas bertukar daripada acara beregu ke perseorangan.

Nama Rashid mula menjadi sebutan hebat selepas menjuarai Kejohanan Kebangsaan B-18 menewaskan Kwan Yoke Meng pada 1984, di mana ketika itu dia masih menuntut sebagai pelajar Tingkatan 3 di Victoria Institution. Kecemerlangan mendominasi setiap kejohanan peringkat umur, pantas mengangkat namanya selaku ‘hot prospect’ dengan reputasi yang wajar disegani, tidak boleh dipandang enteng pihak lawan.


Rashid terus mengorak langkah gemilang pada 1985 apabila mara ke final Kejohanan Remaja Asia namun tewas kepada Alan Budi Kusuma dari Indonesia.

Selepas kejayaan membanggakan itu, Rashid tidak lagi menoleh, menjuarai Terbuka Selangor seterusnya gelaran senior pertama di Terbuka Sarawak, mengetepikan barisan pemain berstatus bintang termasuk abangnya Misbun Sidek dan Foo Kok Keong.

Sejurus tamat Sijil Penilaian Menengah (SPM), Rashid diserap ke dalam skuad Projek 1988/1990 – misi merampas semula Piala Thomas. Rashid membalas kepercayaan dengan menampilkan aksi hebat, menewaskan dua jaguh Indonesia di separuh akhir – Ardy Wiranata (1988) dan Alan Budi Kusuma (1990) – namun Malaysia tewas di kedua-dua aksi final kepada China 1-4. Meniti era gemilang, namun dilabel & 'jaguh kampung' Kemuncak karier Rashid adalah di antara 1990-1992, pada usia 22 tahun, dia memenangi pingat emas Sukan Komanwel 1990 menewaskan Foo Kok Keong di Auckland, selain pingat gangsa Sukan Asia, malah membuktikan kejaguhan selaku pemain nombor satu negara dengan menjuarai Terbuka Malaysia tiga kali berturut-turut pada 1990, 1991 dan 1992.


Namun kegagalannya untuk menyerlah di kejohanan luar menyaksikannya dilabel 'jaguh kampung'. Apapun ia tidak cukup untuk mengoncang kredibilitinya sebagai pemain berkelas dunia terkemuka.

Pada final Piala Thomas 1992, Rashid menewaskan Ardy Wiranata, menghadiahkan Malaysia mata pertama dalam laluan merangkul kejuaraan kelima hasil kemenangan dramatik 3-2 ke atas musuh tradisi, Indonesia – kejuaraan pertama dalam tempoh 25 tahun dan selepas 28 tahun berlalu ia masih kekal yang terakhir hingga ke hari ini.

“Tamparan besar ketika itu apabila kita tewas perlawanan pertama peringkat kumpulan kepada Korea Selatan (2-3), memang moral down tetapi kekalahan itulah menjadikan kami bangkit lebih kuat selepas itu. Ia adalah mengenai kerjasama sepasukan, itulah kunci utama, bukan dengan meletak sandaran pada mana-mana pemain individu untuk menyumbang mata. Bunyinya agak klise, tapi itu adalah adat permainan berpasukan.


“Sentiasa positif dan suportif, jangan ada tuding menuding jari, sebab kau kalah kita hilang mata dan sebagainya. Kami berpegang kepada kepercayaan, percaya satu sama lain dan berjaya melakukannya,” kata Rashid.

Tahun yang sama menyaksikan Rashid menjuarai Grand Prix Dunia menewaskan Alan Budi Kusuma serta Kejohanan Asia, seterusnya kekal di kedudukan 5 teratas dunia. Prestasinya mula merudum untuk tempoh 3 tahun selepas itu. Setelah gagal memenangi sebarang kejuaraan pada 1993, Rashid sekadar berjaya mempertahankan pingat emas Sukan Komanwel pada 1994 di Kanada dengan menewaskan Ong Ewe Hock, dan muncul juara Terbuka Brunei 1995. Bangkit raih gangsa Olimpik, lonjak no.1 dunia Bagaimanapun, Rashid bangkit garang pada 1996, meletakkan dirinya di kelompok tiga pemain terbaik dunia, apabila muncul juara Piala Asia dan Terbuka Jerman, seterusnya mara ke final All England sebelum tewas kepada Paul Erik Hoyer Larsen dari Denmark.

Kejayaan meraih pingat gangsa di Sukan Olimpik Atlanta 1996 selepas menewaskan pemain Indonesia yang juga juara dunia 1995, Heryanto Arbi 5-11, 15-11, 15-6 pastinya kekal sebagai detik paling manis dalam karier sepanjang lebih 16 tahun Rashid sebagai pemain professional – apatah lagi dia menumbangkan pemain pilihan pertama Joko Suprianto dari Indonesia dalam laluan ke separuh akhir sebelum tunduk kepada pemain China Dong Jiong.

Selepas bergelar pemain nombor satu dunia pada 1997, Rashid mula memberi ruang kepada pemain seperti Wong Choon Hann, Yong Hock Kin dan Roslin Hashim untuk meningkat naik, dan bersara pada 2000, dengan pencapaian terakhirnya adalah Naib Juara Terbuka Korea.

Selepas bersara sebagai pemain, Rashid pernah dilantik sebagai ketua jurulatih pasukan kebangsaan, antara pencapaiannya adalah membawa Lee Chong Wei memenangi pingat perak Olimpik pada 2012.

Foto kredit : NSTP, World Badminton, labolamalaya

Kongsikan artikel ini:

***Jangan lupa langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/rashid-sidek-akhiri-kegemilangan-anak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menkes Jumlah Orang Disuntik Vaksin Covid 19 Di Indonesia Ranking 6 Dunia

Menkes Jumlah Orang Disuntik Vaksin Covid 19 Di Indonesia Ranking 6 Dunia

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 177 hits
Sementara untuk kategori total suntikan lanjut dia Indonesia berada di urutan 7 dunia Adapun total suntikan di Indonesia sudah mencapai 97 8 juta
Lebai Mana Tau Bab Dunia Ni Alhirat Saja Bila Anak Anak Tak Berjaya Itu Saia Alasannya

Lebai Mana Tau Bab Dunia Ni Alhirat Saja Bila Anak Anak Tak Berjaya Itu Saia Alasannya

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 343 hits
Mohd Shah RimMRSM hanya menerima pelajar dari sekolah kebangsaan jadi pelajar sekolah Agama tak layak masuk MRSM
Hiburan Alaa Cerita Lama Ella Perjelas Gosip Cinta Dengan Rashid Sidek Pada 1990 An

Hiburan Alaa Cerita Lama Ella Perjelas Gosip Cinta Dengan Rashid Sidek Pada 1990 An

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 187 hits
Setiap orang mempunyai kisah tersendiri termasuklah selebriti Walaubagaimanapun cerita mereka sentiasa diingati ramai memandangkan tindak tanduk yang sering diperhatikan ramai ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementBaru baru ini seorang individu di...
Kasih Ibu Sepanjang Jalan Kasih Anak Sebatas Galah Di Dunia Ini Hanya Kasih Ibu Yang Terbaik

Kasih Ibu Sepanjang Jalan Kasih Anak Sebatas Galah Di Dunia Ini Hanya Kasih Ibu Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 300 hits
Kasih Ibu Sepanjang Jalan Kasih Anak Sebatas Galah Di Dunia Ini Hanya Kasih Ibu Yang Terbaik Kenapa rusa ni tenang ja dan mata tak berkedip walau sedang dimamah oleh sekumpulan cheetah Foto hasil jurugambar Kanada ni telah menang anugerah P...
Kenangan Lama Mengusik Jiwa Ella Jawab Gos1p Cinta L4mpau Dengan Rashid Sidek

Kenangan Lama Mengusik Jiwa Ella Jawab Gos1p Cinta L4mpau Dengan Rashid Sidek

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 305 hits
Ratu rock negara Ella atau nama lengkapnya Nor Zila Aminuddin 55 mended4hkan kisah sebenar di sebalik gos1p cinta yang pernah tercetus bersama Datuk Rashid Sidek sekitar tahun 1992 Penyanyi yang popular dengan lagu Gemilang itu menjelaskan ...
Ella Respon Gosip Bercinta Pada Zaman 1990 An Dengan Rashid Sidek

Ella Respon Gosip Bercinta Pada Zaman 1990 An Dengan Rashid Sidek

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 430 hits
Perkara yang tidak dapat dinafikan setiap individu semestinya mempunyai jalan cerita dan kisah tersendiri Akan tetapi tidak semua perkara boleh diceritakan kepada umum dan kadang ia kekal menjadi sebuah rahsia Namun ia berbeza dengan kehidu...
Pindahan Ke New York Tasya Ungkap Sang Anak Takut Lihat Keramaian Maklum Anak Pendemi

Pindahan Ke New York Tasya Ungkap Sang Anak Takut Lihat Keramaian Maklum Anak Pendemi

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 137 hits
Sejak lahir jarang keluar rumah Arrasya syok saat melihat orang ramai berlalu lalang termasuk bising klakson kendaraan
Anak Anak Dah Mula Tanya Kalau Rasa Tak Mampu Saya Jawab Dengan Air Mata Saja Shuib

Anak Anak Dah Mula Tanya Kalau Rasa Tak Mampu Saya Jawab Dengan Air Mata Saja Shuib

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 187 hits
Pelawak dan usahawan Shuib sempat berk0ngsi mengenai perkembangan anak anaknya ketika sesi siaran langsung di Instagram bersama rakan pengacara Abu Talib Husin dan pendakwah Mohamad Yaakub Yusra pada Khamis Menurut Shuib dua anaknya iaitu D...
Anak Anak Masih Cari Arwah Ibu Shuib Hilang Kata Kata Mahu Anak Anak Bergelar Al Hafiz

Anak Anak Masih Cari Arwah Ibu Shuib Hilang Kata Kata Mahu Anak Anak Bergelar Al Hafiz

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 156 hits
Selepas hampir tiga minggu pemergian isteri tercintanya Siti Sarah Shuib berkongsi perkembangan terkini ketiga tiga anaknya yang saban hari merindui ibu mereka Menerusi sesi Live di Instagramnya bersama rakannya Abu Talib Husin dan pendakwa...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord

Cara Hilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat