Rangkuman Pau Zahid Semakin Kuat Tapi Umno Semakin Lemah


agendaily.com15/01/2023
Perhimpunan Agung UMNO 2022.
Berakhir sudah Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2022 yang berakhir semalam dengan penuh drama sinetron dan tidak kurang juga penipuan demi penipuan diteruskan demi kepentingan peribadi individu tertentu dalam parti yang rakus hendak terus berkuasa.

PAU yang sepatutnya menjadi tempat berkumpul terbesar bagi membincangkan masalah dan masa depan orang Melayu bertukar menjadi perhimpunan menyelamatkan pemimpin tertinggi untuk terus berkuasa walaupun sudah mengalami kecelakaan pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) lalu.

Daripada awal lagi sudah dijangka bakal terdapat komplot untuk memastikan kedudukan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak dicabar pada pemilihan yang akan berlangsung, ia disusun dengan penuh licik dan tipu helah bagi memastikan kehendak pemimpin atasan parti dipenuhi.

Alasan kononnya mahu memastikan parti tidak berpecah adalah sama yang digunakan sebelum PRU-15 lalu dan ia diulang semula digunakan hanya semata-mata untuk memastikan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi terus menguasai UMNO.

Sebelum ini, alasan tersebut digunakan kononnya bagi memastikan UMNO kuat untuk menghadapi PRU-15 tetapi lihat apa yang jadi selepas itu, UMNO tergolek dan kalah teruk apabila hilang lebih banyak kerusi sehingga terpaksa melutut kepada seteru tradisi semata-mata mahu berada dalam kerajaan.

Malangnya, Zahid enggan pula mengaku kesalahan dan kesilapan yang menjadi punca utama kekalahan UMNO pada PRU-15 lalu dan tidak mahu berundur seperti yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib Razak lalu.

Disalahkan pula kepada ‘poster boy’ sebagai punca kepada kekalahan UMNO pada PRU-15 lalu dan Zahid tidak pernah melakukan kesalahan.

Namun, siapakah dalang dan watak utama yang mendesak supaya PRU-15 disegerakan sebelum ini, siapakah yang beria-ria mengadakan perhimpunan raksasa sebelum ini bagi mendesak Perdana Menteri Kesembilan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob membubarkan Parlimen?

Adakah Zahid ingat rakyat melupakan semua perkara yang pernah dilakukannya sebelum ini terhadap Ismail Sabri?

Bukankah Ismail Sabri sebelum ini sudah memberi amaran dan menasihati supaya tidak diadakan PRU-15 dengan segera kerana UMNO belum cukup bersedia dan musim banjir semakin tiba ketika itu?

Siapakah yang berdegil dan memberi tekanan dengan penuh emosi dan amarah kepada Ismail Sabri sehingga didakwa terdapat ugutan untuk memecatnya jika tuntutan membubarkan Parlimen tidak ditunaikan?

Tapi semua ini bukan salah Zahid, yang salah adalah orang lain sehingga UMNO tinggal 20 kerusi lebih sahaja selepas PRU-15 lalu.

PAU yang berlangsung selama empat hari ini adalah sia-sia, UMNO tidak membincangkang langsung masalah dihadapi rakyat, isu kos sara hidup, isu ekonomi, isu sosial dan kebajikan rakyat semua diletak tepi pada perhimpunan kali ini.

Sebaliknya UMNO lebih sibuk mencari jalan dan merancang untuk menyelamatkan pemimpin atasannya yang mempunyai kepentingan peribadi sehingga terlupa tanggungjawab utama mereka kepada orang Melayu.

Para perwakilan UMNO juga sudah tidak segarang dan seberani dahulu dalam memperjuangkan hak orang Melayu, mungkin disebabkan mereka terpengaruh dengan dakyah pemimpin parti yang sudah mensucikan DAP selepas menjalinkan kerjasama dengan musuh utama itu.

Malah, ucapan Timbalan Presiden, Datuk Seri Mohamad Hasan semasa pembukaan sidang sayap pada PAU secara tidak langsung memberi isyarat jelas kepada perwakilan supaya berhenti daripada memusuhi DAP dan menerima keputusan parti untuk menyokong kerajaan campuran Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN).

Jadi, tidak hairanlah semasa PAU baru-baru ini tiada perwakilan mengkritik atau mengkecam DAP dalam ucapan mereka, penyucian tersebut sudah berjaya dan UMNO kini boleh duduk sekatil dengan musuh mereka itu.

Pemimpin atasan UMNO mengajar ahli-ahli UMNO untuk menjilat ludah mereka sebelum ini dan doktrin tersebut dilihat berjaya sehingga terpaksa ego sebelum ini yang terlalu membencikan DAP.

Jika suatu ketika dahulu, UMNO dilihat boleh diharapkan untuk menjadi tempat orang Melayu berpaut dalam membela nasib mereka, namun UMNO sekarang sudah berubah dan tidak boleh lagi diharapkan untuk bergantung.

UMNO kini menjadi parti yang mementingkan kuasa dan menjadi sebuah syarikat persendirian yang digunakan untuk tujuan peribadi bagi golongan elit dalam parti itu.

Penolakan rakyat terhadap UMNO semasa PRU-15 tidak dijadikan iktibar dan pedoman, malah UMNO semakin menjadi lebih angkuh dan sombong sehingga ruang demokrasi dalam parti mahu ditutup.

Langkah untuk tidak mempertandingkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden menjadi bukti UMNO masih tidak berubah dan masih dalam sindrom penafian walaupun sudah ditolak teruk pada pilihan raya lalu.

Jika jawatan Presiden dan Timbalan dipertandingkan, ia sekurang-kurangnya dapat memberi nafas baharu kepada parti untuk melakukan perubahan pada masa depan tetapi nampaknya sebarang pembaharuan yang ingin dilaksanakan tidak disenangi oleh pemimpin elit UMNO yang merasakan tergugat jika terpaksa bersaing dalam pemilihan parti nanti.

Golongan elit dalam UMNO tidak mahu kedudukan mereka tergugat dengan kehadiran pencabar dalam pemilihan parti, malah masing-masing masih terlalu kemaruk berkuasa.

Pastinya keputusan meluluskan usul jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan akan menjadikan Zahid lebih kuat dan dapat menguasai parti secara total, tetapi realitinya UMNO akan menjadi semakin lemah berbanding sebelumnya.

Jika PRU-15 lalu UMNO kehilangan banyak kerusi tradisi yang dimenanginya, tidak mustahil akan lebih banyak kerusi bakal hilang pada PRU-16 dan Pilihan Raya Negeri (PRN) yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Zahid mungkin lebih kuat apabila berjaya mengekalkan jawatan Presiden, namun secara realitinya UMNO akan menjadi semakin lemah apabila rakyat semakin menyampah dan meluat melihat corak politik yang diamalkan dalam parti tersebut.

Ahli-ahli UMNO perlu sedar sebelum terlewat, jika begini cara mereka berpolitik, kelak rakyat akan menolak mereka secara total.

Faktanya, UMNO akan semakin lemah selepas keputusan mengekalkan Zahid sebagai Presiden selama sepenggal lagi dan masa depan semakin gelap pada masa depan.

Mampukah UMNO berdepan badai dan penolakan rakyat yang lebih besar selepas ini?

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/rangkuman-pau-zahid-semakin-kuat-tapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Ulama Council Must Be Formed Soon Says Zahid

Umno Ulama Council Must Be Formed Soon Says Zahid

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 116 hits
Umno should establish an Ulama Council as part of its renewal to face the new political scenario its president Ahmad Zahid Hamidi said Delivering his policy speech at the Umno general assembly today Zahid said there must be cooperation betw...
Despite Failed Coup We Stand By Sabah Umno Says Zahid

Despite Failed Coup We Stand By Sabah Umno Says Zahid

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 141 hits
An analyst had said Ahmad Zahid Hamidi should take disciplinary action against Sabah Umno chief Bung Moktar Radin for leading the party s state chapter in the failed coup KUALA LUMPUR Umno will stand by its Sabah chapter despite the recent ...
Zahid Explains Why Umno Chose Harapan Over Pn

Zahid Explains Why Umno Chose Harapan Over Pn

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 169 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi today explained to the Umno general assembly why his party decided to team up with Pakatan Harapan instead of Perikatan Nasional Its leadership chose to form a unity government with Harapan despite last yea...
Zahid Stop Blaming Ismail Sabri Over Umno S Poor Performance In Ge15

Zahid Stop Blaming Ismail Sabri Over Umno S Poor Performance In Ge15

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 124 hits
After Umno s devastating performance in the 15th general election party president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi urged delegates to stop pointing fingers especially toward Barisan Nasional poster boy Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob During his...
Zahid Hamidi Dedah Nama 10 Pengkhianat Umno Bn Yang Sokong Muhyiddin Jadi Pm 10 Antaranya

Zahid Hamidi Dedah Nama 10 Pengkhianat Umno Bn Yang Sokong Muhyiddin Jadi Pm 10 Antaranya

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 89 hits
Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi semalam mendedahkan nama 10 Ahli Parlimen dari UMNO terbabit dalam Langkah St Regis untuk bersama pemimpin Perikatan Nasional bagi membentuk kerajaan baharu selepas tamatnya PRU15 lalu 10 individu itu bukan ...
Kekal Zahid Umno Ibarat Hidup Segan Mati Tak Mahu Kata Kadir Jasin

Kekal Zahid Umno Ibarat Hidup Segan Mati Tak Mahu Kata Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 159 hits
freemalaysiatoday com January 12 2023 1 30 PMKadir Jasin PETALING JAYA Seorang wartawan veteran berkata Umno ibarat hidup segan mati tak mahu jika mengekalkan Ahmad Zahid Hamidi dan pemimpin lain yang toksik dalam parti itu A Kadir Jasin be...
Zahid Brands Umno Rivals As Cowards Like Tortoises Hiding In Shell

Zahid Brands Umno Rivals As Cowards Like Tortoises Hiding In Shell

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 245 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi this morning took a swipe at his rivals in the party for attacking the leadership when the party was weakened following its humiliating defeat in the 14th General Election in 2018 In his policy speech at th...
Zahid Usul Tiada Pertandingan Sah Patuhi Perlembagaan Umno

Zahid Usul Tiada Pertandingan Sah Patuhi Perlembagaan Umno

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 168 hits
malaysiakini comPAU 2022 Usul agar tiada pertandingan bagi dua jawatan tertinggi Umno adalah sah dan berlandaskan perlembagaan parti tegas Presidennya Ahmad Zahid Hamidi Kita merasakan bahawa usul tambahan iaitu perkara 8 daripada usul ucap...
Zahid Why Should I Be The Only One To Resign Over Umno S Ge15 Drubbing

Zahid Why Should I Be The Only One To Resign Over Umno S Ge15 Drubbing

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 192 hits
Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi leaving the Merdeka Hall after finish his speech during the Umno s general assembly at World Trade Centre Kuala Lumpur January 14 2023 Picture by Hari AnggaraKUALA LUMPUR Jan 15 Umno president Da...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja