Rancangan Mikrofon Impian Bantu Ringankan Bebanan Kewangan


Pernah tengok rancangan Mikrofon Impian di Astro? Diah tertengok satu episod ulangan, minggu kedua yang mana penyanyi Elyana jadi juri jemputan. Mikrofon Impian bersiaran setiap Ahad, jam 9.00 malam di saluran Astro Ria dan Astro Ria HD. Basically rancangan tu adalah program CSR Chatime dengan kerjasama Maybank Heart membantu orang yang kurang berkemampuan dan membantu ringankan bebanan kewangan mereka

Terdapat tiga Juri tetap yang dilantik iaitu Azmi Saat dari kumpulan Caliph Buskers, Fauziah Latif, dan Pengarah Urusan Kumpulan Chatime Malaysia, Aliza Ali. Hos rancangan pula ialah Datuk Aznil Haji Nawawi. Sesuai sangat Paknil galas tugas mengacara. Memang mengalir air mata. 
Mikrofon ImpianSetiap minggu akan ada dua peserta yang bertanding. Setiap peserta akan berkongsi kisah kesusahan mereka, dan mereka kena terangkan berapa jumlah hutang yang mereka mahu diselesaikan dan kenapa mereka harus dipilih oleh juri. Lepas tu mereka akan meluahkan perasaan melalui lagu yang dinyanyikan. 
Apa yang Diah suka tentang rancangan Mikrofon Impian dia sangat lah memberi inspirasi kepada orang dekat luar sana bahawa setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Bagus juga untuk kita yang rasa dah teruk diuji dan rasa sangat down, rupa-rupanya masih ada lagi insan yang bernasib lebih buruk dari kita. Hebatnya mereka masih mampu meneruskan kehidupan dengan positif. 
Pemilihan Pemenang Mikrofon Impian
Sesuai sangat dengan tajuk rancangan Mikrofon Impian dan dengan tema “Mungkin nyanyian solusinya”. Menurut kenyataan Azmi di Facebooknya “sebagai juri, kami hanya diberi tanggung jawab untuk menilai nyanyian para peserta. Dalam borang penjurian cuma ada ruangan Vocal dan persembahan sahaja. Jadi, kesusahan hidup dari cerita para peserta tidak dinilai sama sekali. Kemenangan mereka hanya bergantung kepada nyanyian.”
Salah Seorang Juri Mikrofon Impian, Azmi Saat
Selepas tamat pusingan nyanyian, di pusingan kedua ni peserta pilihan juri akan ditanya satu soalan tentang industri muzik Malaysia. Macam hari tu, soalan yang ditanya adalah “dimana penyanyi Diva Ziana Zain dilahirkan”. Ada sepuluh jawapan diberikan dan memang agak tricky, kecuali kau peminat Ziana Zain senang la nak jawab. Jadi tak panik sebab peserta boleh berbincang dengan ahli keluarga dekat atas pentas. Cara nak jawab pun unik. Kena pergi ke arah Mikrofon yang ditanda pilihan jawapan dan kena nyanyi. Kalau suara kedengaran maksudnya jawapan yang dipilih adalah betul. 
Peserta Mikrofon Impian Minggu Kedua
Alisa berumur 22 tahun dari Penang. Lisa memerlukan 20 ribu untuk selesaikan semua hutang keluarga dia. Ada tiga adik beradik dan salah seorang telah meninggal dunia. Dia tidak bekerja kerana terpaksa menjaga emak dia yang sakit sejak sepuluh tahun yang lepas. Memerlukan wang sebab nak bayar hutang keluarga. Mak dia lumpuh separuh badan dan paling terbaru doktor sahkan mak dia menghidap penyakit Parkinson. 
Pada asalnya mak dia berniaga untuk bantu keluarga dan mak dia jatuh sakit selepas salah seorang anak meninggal dunia. Terkesan dengan kehilangan anak, mak dia jatuh sakit. Memburukkan lagi keadaan, abang Lisa menjadi mangsa penipuan Skim Cepat Kaya kerana terpengaruh dengan kawan dia di Facebook. 
Oleh sebab nak bayar hutang abang Lisa dan hutang sedia ada kerana nak tampung kos perbelanjaan mereka ayah Lisa buat pinjaman di kilang tempat dia bekerja. Setiap bulan gaji ayah Lisa akan dipotong dan mereka terpaksa ikat perut. Dengan kelulusan yang ada abang dia bekerja secara sambilan di Gym. Kebolehan Mengacara Paknil Yang Tak Dapat DipertikaikanPeserta kedua ialah Lili berasal dari Kota Tinggi Johor. Ada enam orang adik beradik dan sudah berumahtangga. Menyewa kedai dengan adik beradik untuk berniaga secara online. Suami Lili disahkan ada sakit sawan. Tak boleh penat dan kena dapat tidur yang cukup. Lili merupakan seorang pesakit kanser servik tahap satu. Setahun lepas Rahim dia terpaksa dibuang Rahim untuk mengelakkan kanser merebak. 
Sepanjang perkongsian Lili dia tekankan yang dia tak mampu nak bagi zuriat kepada suami dia. Sediah sangat, Diah tengok sambil air mata berjujuran. Impian dia ialah nak tengok ibu bapa dia bebas hutang sebelum dia mati. Mak ayah dia ada buat pinjaman perumahan. Lili perlukan 20 ribu ringgit untuk langsaikan hutang mak ayah dia. 
Dia kuat demi keluarga dan adik-adik. Dia tak beritahu ibu bapa pun yang dia sakit. Lepas sakit dia semakin teruk baru dia berterus terang. Semua ahli keluarga amat sayangkan dan sokong apa Lili buat. Sempat dia berkongsi saat paling getir bila dia menjalani rawtaan kimoterapi dan radiography yang amat menyakitkan. 
Sepanjang perkongsian dari Lili dia kerap ulang ayat “bila saya dah tak ada”, ayat seakan-akan dia sudah berputus asa. Paknil nasihatkan supaya dia tidak lagi sebut kerana ianya sangat negatif dan semestinya memberi kesan kepada diri dia dan orang sekeliling. Elyana juga berkongsi pengalaman yang dia terpaksa menjaga anak kecil selepas menjalani rawatan kimoterapi dan minta Lili bandingkan kesakitan dan kesusahan yang Elyana alami.  
Betul kata Paknil, nikmat paling besar yang kita selalu lupa adalah kita masih boleh bernafas. Kita masih bangun pada setiap pagi dan lihat wajah orang tersayang. Untuk minggu kedua, kisah Lili menjadi pilihan juri dan dia juga berjaya menjawab soalan pada pusingan kedua. Rezeki dia dapat selesaikan hutang mak ayah dia. Untuk Lisa pula, dia tidak pulang dengan tangan kosong dan dapat bawa pulang dua ribu ringgit sebagai hadiah penghargaan. 
Personally, Diah rasa rancangan Mikrofon Impian ni amat wajar dicontohi dan diteruskan di masa akan datang. Daripada usahawan-usahawan kaya Malaysia taja rancangan yang bukan-bukan lebih elok dia bantu orang yang betul-betul dalam kesusahan. Semoga mereka yang diuji dengan masalah kewangan, masalah kesihatan dan lain-lain akan bangkit dan terus berjuang. 
*gambar credit Google Image



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2019/03/rancangan-Astro-mikrofon-impian-bantu-bebas-hutang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mikrofon Impian Bukan Sekadar Program Nyanyian Semata Mata

Mikrofon Impian Bukan Sekadar Program Nyanyian Semata Mata

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 351 hits
KEMUNCULAN rancangan realiti baharu Mikrofon Impian mendapat respons positif daripada kalangan masyarakat Malaysia Mereka memuji rancangan tersebut kerana ia bukan sekadar program nyanyian semata mata malah ia membantu peserta dalam menyele...
Syafiq Yusof Dedah Dua Klu Bantu Penonton Jawab Misteri Dalam Misteri Dilaila

Syafiq Yusof Dedah Dua Klu Bantu Penonton Jawab Misteri Dalam Misteri Dilaila

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 721 hits
Syafiq Yusof mendedahkan beberapa klu untuk menjawab beberapa persoalan dalam filem Misteri Dilaila Filem bergenre thriller tersebut kini menjadi perdebatan di kalangan penonton ekoran mempunyai dua ending berbeza di pawagam berbeza Para pe...
Video Kalau Lambat Satu Saat Alhamdulillah Syukur Allah Bantu Kami Hari Ini

Video Kalau Lambat Satu Saat Alhamdulillah Syukur Allah Bantu Kami Hari Ini

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 350 hits
Video Kalau Lambat Satu Saat Alhamdulillah syukur Allah bantu kami hari ini Seorang lelaki nyaris ditetak penyamun yang datang mengejarnya sehingga ke depan pintu rumah Dalam kejadian kira kira jam 4 28 petang tadi di Bukit Kuchai Puchong H...
Masih Bantu Bn Menunjukkan Pas Parti Munafik Muhyiddin

Masih Bantu Bn Menunjukkan Pas Parti Munafik Muhyiddin

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 304 hits
HULU LANGAT Tindakan Pas yang masih membantu gerak kerja kempen calon Barisan Nasional di Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Semenyih Zainal Hanafi menunjukkan parti itu merupakan parti yang munafik kata Presiden Parti Pribumi Bersatu...
Cinch Tea Mix Untuk Tambah Tenaga Bantu Atasi Badan Letih Masalah Lesu Dan Cepat Mengantuk

Cinch Tea Mix Untuk Tambah Tenaga Bantu Atasi Badan Letih Masalah Lesu Dan Cepat Mengantuk

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 824 hits
Selalu rasa badan cepat letih mudah lesu dan cepat mengantuk dalam menjalani rutin harian setiap hari Ramai kawan saya yang alami keadaan keadaan seperti yang disebutkan terutama pada waktu siang walaupun dah cukup tidur Saya cadangkan mere...
Prk Semenyih Pas Lebih Aktif Bantu Bn Annuar

Prk Semenyih Pas Lebih Aktif Bantu Bn Annuar

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 400 hits
Wartawan Watan Online Kerjasama UMNO dan PAS dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Semenyih bukan sahaja lebih erat malah lebih terbuka ujar Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa Katanya perkembangan positif itu jelas ketara be...
Tengok Jawapan Tukang Gunting Rambut Ni Kalau Benar Tuhan Itu Wujud Kenapa Masa Manusia Dalam Susah Tuhan Tak Bantu

Tengok Jawapan Tukang Gunting Rambut Ni Kalau Benar Tuhan Itu Wujud Kenapa Masa Manusia Dalam Susah Tuhan Tak Bantu

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 336 hits
Tengok jawapan tukang gunting rambut ni kalau benar Tuhan itu wujud kenapa masa manusia dalam susah Tuhan tak bantuJAWAPAN KEPADA TUKANG GUNTING RAMBUTSeorang Ustaz ke kedai gunting rambut untuk gunting rambutnya Ketika rambutnya sedang dig...
Pas Terus Bantu Bn Di Semenyih Jangan Terpengaruh Dakyah Luar Pas Selangor

Pas Terus Bantu Bn Di Semenyih Jangan Terpengaruh Dakyah Luar Pas Selangor

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 310 hits
Pesuruhjaya PAS Selangor Ustaz Sallehen Mukhyi mengingatkan pengundi di Dewan Undangan Negeri Semenyih khususnya penyokong parti terbabit agar tidak mudah percaya dengan pelbagai khabar angin serta desas desus berhubung kait sokongan parti ...
Prksemenyih Pas Zahir Komitmen Tinggi Bantu Bn

Prksemenyih Pas Zahir Komitmen Tinggi Bantu Bn

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 274 hits
Pas menzahirkan komitmen tinggi untuk membantu Barisan Nasional memenangi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Semenyih Naib Presiden UMNO yang turut menjalankan tugas tugas Timbalan Presiden parti Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar