Rancangan Dengar Tuntut Strategik Holistik Bantu Masyarakat



Kejayaan dan kekuatan sesebuah masyarakat di dunia amat bergantung kepada keupaayan mereka mendengar dan melaksanakan sesuatu pekerjaan dengan sumber yang berwibawa





Ini kerana, komunikasi tidak hanya tertumpu kepada mulut yang berbicara tetapi juga kepada sepasang telinga yang sentiasa tersedia untuk mendengar dan memahami dengan rasional.


Oleh itu, buat pertama kalinya TV AlHijrah tampil menerbitkan sebuah rancangan baharu dengan judul DENGAR yang lari daripada kebiasaan stesen ini yang cukup terkenal dengan DNA menyampaikan ilmu yang memerlukan keupayaan berbicara berbanding mendengar.



DENGAR adalah sebuah program semi-realiti yang mendengar permasalahan individu-individu yang tular di media sosial lantas memberikan bantuan serta mencari solusi terbaik buat permasalahan tersebut. DENGAR disiarkan secara langsung bermula 4 Mac 2021, setiap Khamis, 13 episod selama satu jam secara langsung.


Dengan tagline Mendengar Masyarakat, tim penerbitan DENGAR akan segera turun padang setiap kali menerima aduan atau kisah kesusahan yang dikongsikan netizen menerusi emel rasmi program DENGAR. Tujuan turun padang adalah tidak lain tidak bukan untuk memastikan kesahihan serta menilai ruang penyelesaian serta saluran terbaik untuk memberikan bantuan.



Menurut Ketua Pegawai Eksekutif TV AlHijrah Namanzee Harris, “Masyarakat pada hari ini menjadi sangat selektif dalam meminjamkan pendengaran. Kemahiran mendengar selalu diabaikan di dalam komunikasi yang berkesan. Obsesi kita terhadap isu-isu yang kita pilih untuk lihat, beri perhatian dan solusi menyebabkan gambaran permasalahan secara besar tersasar malah gagal difahami secara menyeluruh.


“Allah menciptakan manusia sempurna dengan dua pasang kaki, tangan, mata dan telinga. Namun Allah ciptakan kita semua dengan satu mulut sahaja. Maka kurangkan bercakap namun lebihkan mendengar dan mengambil tindakan.


“Ini yang kita cuba terapkan di dalam rancangan DENGAR. Kita percaya bahawa mendengar itu sendiri adalah syifa’, penyembuh dan rawatan buat yang memerlukan. Apatah lagi selepas itu kita susulkan pula dengan tindakan lanjutan yang membawa kepada penyelesaian permasalahan tersebut.” jelas Namanzee.



“Program DENGAR ini adalah hasil cetusan idea dan inspirasi Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang menuntut penglibatan dan kerjasama semua pihak seperti agensi kerajaan, badan bukan kerajaan dan syarikat korporat. Ini adalah gerak kerja bersifat 360 darjah. Bermula dengan aduan yang kami terima daripada netizen, krew DENGAR akan turun padang meninjau dan menjalin hubungan awal dengan responden yang sedang berada dalam musibah.


“Kerja tim penerbitan tidak habis di situ. Mereka kemudiannya perlu membuat kajian lanjut serta berhubung dengan agensi-agensi dan pihak-pihak yang terlibat dalam mencari solusi terbaik. Kemudiannya, kita akan jemput responden ke studio digital TV AlHijrah untuk sesi perkongsian.


“Kita selit pula elemen kejutan buat responden. Di studio, responden akan menerima bantuan yang diperlukan samada dari pihak penaja atau agensi-agensi yang berkenaan. Bantuan pula tidak tertumpu kepada material semata, ia termasuk sokongan emosi dan psikologi”, jelas Namanzee lanjut.



DENGAR mempertaruhkan dua nama besar negara dalam bidang pengacaraan iaitu Wan Kamarudin Wan Ibrahim selaku hos di studio dan Hazeman Huzir sebagai wartawan lokasi.












Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mahagosip.com/2021/03/rancangan-dengar-tuntut-strategik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pusat Khidmat Adun P Pinang Bantu Mangsa Keganasan Rumah Tangga

Pusat Khidmat Adun P Pinang Bantu Mangsa Keganasan Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 193 hits
Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata dengan mewujudkan lebih banyak pusat sokongan beliau yakin mangsa keganasan rumah tangga boleh mendapatkan bantuan lebih efektif GEORGE TOWN Kerajaan Pulau Pinang menjadikan 40 pusat khidmat Ahli Dewan Un...
3 Hal Kekinian Ini Bisa Bantu Anda Punya Penghasilan Tambahan

3 Hal Kekinian Ini Bisa Bantu Anda Punya Penghasilan Tambahan

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 207 hits
Banyak orang yang memilih untuk menghasilkan uang tambahan di luar penghasilan tetapnya setiap bulan untuk memenuhi kebutuhan hidupnya Sebab gaji bulanan dari pekerjaan tetap terkadang belum bisa menutupi kebutuhan
Video Tular Myvi Rempuh Van Polis Tahan Lelaki Bantu Siasatan

Video Tular Myvi Rempuh Van Polis Tahan Lelaki Bantu Siasatan

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 351 hits
446 total views 170 views today KUALA LUMPUR 22 Feb Polis menahan seorang lelaki tempatan bagi membantu siasatan kes kemalangan jalan raya yang menyebabkan seorang pemandu cedera parah di Bandar Kinrara Puchong petang tadi Video yang memapa...
Kita Akan Bantu Dia Lawan Mak Lampir Dan Menangkannya Kuasa Rakyat Kuasa Keramat Dia Telah Lama Buat Kerja Di Ampang

Kita Akan Bantu Dia Lawan Mak Lampir Dan Menangkannya Kuasa Rakyat Kuasa Keramat Dia Telah Lama Buat Kerja Di Ampang

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 159 hits
Video Player00 0001 21 VIDEO Hans Isaac bakal calon PKR di Ampang lawan Zuraida February 20 2021Datuk Hans Isaac beri bantuan kepada komuniti di Pasar Ampang Video Player00 1401 21 Video Playe
Anak Selera Makan Bantu Kuatkan Daya Ingatan Ini 5 Resipi Makanan Sunnah Yang Super Awesome

Anak Selera Makan Bantu Kuatkan Daya Ingatan Ini 5 Resipi Makanan Sunnah Yang Super Awesome

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 187 hits
Makanan makanan sunnah yang disebut di dalam Al Quran memberi banyak kebaikan kepada anak sepanjang proses mereka membesar Buah kurma misalnya mudah dicerna dan memberi tenaga segera sekiranya dimakan Selain itu ia sangat membantu untuk men...
Dr Mujahid Ajak Orang Ramai Bantu Pelajar Kurang Berkemampuan

Dr Mujahid Ajak Orang Ramai Bantu Pelajar Kurang Berkemampuan

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 194 hits
February 19 2021 Ahli Parlimen Parit Buntar Datuk Seri Dr Mujahid Yusuf Rawa mengajak orang ramai terutama golongan korporat memberi bantuan peranti kepada pelajar dari keluarga berpendapatan rendah bagi membolehkan mereka mengikuti pembela...
Kpm Bantu Guru Sampaikan Pdp Dengan Baik Melalui Didiktv

Kpm Bantu Guru Sampaikan Pdp Dengan Baik Melalui Didiktv

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 177 hits
Turut pantau kualiti cara penyampaian pengajaran guru guru PUTRAJAYA Kementerian Pendidikan Malaysia akan memantau kualiti dan membantu guru yang terlibat dalam menyampaikan pengajaran dan pembelajaran menerusi saluran DidikTV KPM yang meru...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family