Ramai Lagi Dinosour Politik Dijangka Berundur


 


SEREMBAN: Lebih ramai ah­li po­litik veteran dijangka me­ngikut langkah ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan bekas ah­li Parlimen Johor Bahru, Tan Sri Shahrir Abdul Samad tidak ber­tanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).
Pengunduran lebih ramai to­­koh veteran akan memberi peluang kepada ca­lon muda se­kali gus mengubah lanskap po­litik negara yang sudah terlalu lama dimonopoli oleh golongan itu.
Pensyarah Kanan Fakulti Ke­pimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr. Mohd. Azmir Mohd. Nizah berpandangan, langkah itu memerlukan keberanian da­ripada setiap parti kerana reformasi sistem perlu bermula dari dalam parti itu sendiri.
“Kita kena akui, negara gagal menghadirkan tokoh-tokoh politik muda, orang muda yang ada kebanyakannya di­ketepikan sedangkan banyak negara maju kalau boleh kita buat perbandingan mereka tam­pil dengan pemimpin-pe­mimpin muda.
“Ini satu dilema, kita gagal tampilkan tokoh-tokoh mu­da yang berkaliber, saya fikir ma­salah ini berlaku adalah disebabkan sistem parti yang diamalkan, bukan sahaja UMNO tetapi juga berlaku dalam PKR, DAP dan juga Pas,” katanya ke­­pada Utusan Malaysia semalam.
“Sebab itu saya fikir Syed Saddiq Syed Abdul Rahman buat parti sendiri, Rafizi Ramli tidak ke mana-mana dalam PKR dan Nurul Izzah Anwar mengambil pendirian berdiam diri,” katanya.
Sementara itu, pemimpin veteran, Tan Sri Rafidah Aziz berkata, kepemimpinan negara tidak boleh hanya bergantung kepada pemimpin lama, sebaliknya pemikiran baharu dalam kalangan pemimpin muda juga perlu bagi mencorak pentadbiran negara.
Namun, katanya, beliau menolak kepimpinan negara diserahkan kepada golongan muda sahaja kerana pentadbiran negara memerlukan pe­mimpin yang benar-benar la­yak dan ada pengalaman untuk mentadbir negara.
“Umur bukan pengukur kemajuan sesebuah negara tetapi perlu mempunyai nilai-nilai dan prinsip-prinsip yang baik dan betul, kukuh dan integriti, berdisiplin, memberi contoh sebaik mungkin dan mendahulukan negara daripada segala dalam apa jua tindakan.
“Seperti juga penyangak, orang rasuah dan korup, pe­nipu, ia tidak bergantung pada umur. Sifat buruk mereka sudah memang ada dari muda, bukan sudah tua baru tidak betul,” ujarnya.
Veteran DAP, Dr. Tan Seng Giaw berkata, keseimbangan dalam pentadbiran perlu ada dengan membabitkan pemimpin muda dan lama.
“Kalau semua diberi kepada orang muda pun tidak boleh juga kerana tidak semua mempunyai pengalaman. Tetapi kalau tidak memberi peluang kepada yang muda pun tidak boleh juga,’’ katanya.
Dalam pada itu, penganalisis politik, Dr. Salawati Mat Basir berkata, pentadbiran negara harus diberi kepada golongan muda secara berperingkat kerana terdapat di antara mereka yang layak diangkat untuk menjadi pemimpin negara sekali gus peluang harus diberi kepada mereka.
“Kalau dah terlalu lama, berpuluh tahun muka yang sama, terpalit pula kes mahkamah, pun dah memang tidak dapat diterima lagi oleh masyarakat, wajib sedar diri untuk patut berundur daripada diundurkan,” katanya. – UTUSAN


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/09/ramai-lagi-dinosour-politik-dijangka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nazri Aziz Sahkan Mahu Berundur Dari Dunia Politik

Nazri Aziz Sahkan Mahu Berundur Dari Dunia Politik

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 272 hits
Nazri Aziz sahkan mahu berundur dari dunia politik Nazri Aziz akan bersara dari politik setelah enam penggal menjadi Ahli Parlimen dan tidak akan bertanding dalam PRU15 Ahli Parlimen Padang Rengas itu memberitahu FMT beliau berniat untuk be...
5872 Ppim Mahu Pm Baharu Bawa Kestabilan Politik Demi Rakyat Nadzim Malaysia Gazette 20 08 2021

5872 Ppim Mahu Pm Baharu Bawa Kestabilan Politik Demi Rakyat Nadzim Malaysia Gazette 20 08 2021

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 293 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mahu pemimpin yang dilantik menerajui negara membawa agenda menyatupadukan Melayu bumiputera serta memperkasakan umat Islam dalam segenap segi Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata siap...
5871 Kestabilan Politik Negara Demi Kelangsungan Rakyat Ppim Samudera My 20 08 2021

5871 Kestabilan Politik Negara Demi Kelangsungan Rakyat Ppim Samudera My 20 08 2021

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 250 hits
KUALA LUMPUR 20 Ogos Persatuan Pengguna Islam Malaysia mahu pemimpin yang dilantik menerajui negara membawa agenda menyatu padukan Melayu dan Bumiputera serta memperkasakan umat Islam dalam segenap segi Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan...
Ismail Sabri Perlu Ketepi Politik Tak Sihat

Ismail Sabri Perlu Ketepi Politik Tak Sihat

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 147 hits
Oleh Ismail Sabri KUALA LUMPUR Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob perlu mengatasi beberapa cabaran besar khususnya mengembalikan keyakinan terhadap kestabilan politik negara menangani pandemik COVID 19 dan menguruskan pelbagai masalah rakyat Be...
Bacaan Positif Politik Masa Depan Ph

Bacaan Positif Politik Masa Depan Ph

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 223 hits
Kenaikan DS Ismail Sabri tidak menjadi apa apa kerugian atau kekalahan bagi PH kerana bagi pemerhati yang mendalam PH memperolehi kemenangan prinsip berdasarkan senario berikut 1 Perlagaan atau pertembungan sebenar adalah di antara UMNO dan...
Kemuncak Kebejatan Elit Politik Bangsa Ini

Kemuncak Kebejatan Elit Politik Bangsa Ini

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 128 hits
1 GERAK melihat keputusan 114 ahli parlimen mencalonkan seorang TPM yang gagal menggantikan PM yang gagal adalah manifestasi nyata kebobrokan dan kebejatan elit politik negara ini 2 PM baru yang dimuktamadkan semalam merupakan TPM kepada PM...
Sekjen Pan Ingin Ada Regenerasi Politik Jangan Sampai 5 Tahun Orangnya Itu Saja

Sekjen Pan Ingin Ada Regenerasi Politik Jangan Sampai 5 Tahun Orangnya Itu Saja

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 189 hits
Menurut Eddy pada pemilu nasional 2024 didominasi pemilih dari kalangan anak muda Dia bilang akan ada sekitar 115 juta pemilih minelial
Politik Di Takuk Lama

Politik Di Takuk Lama

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 226 hits
ISMAIL HASHIL YAHAYAMencetus atau membawa pemikiran politik baharu yang jernih dalam kalangan ahli parlimen atau warisan politikus baharu masih tidak bergerak di negara ini Kita masih berada di acuan lama suka atau tidak kebanyakannya bersu...
Hiburan Siapkan Diri Bertanding Pru15 Aliff Syukri Dah Lama Rancang Nak Masuk Politik

Hiburan Siapkan Diri Bertanding Pru15 Aliff Syukri Dah Lama Rancang Nak Masuk Politik

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 232 hits
Bukan sekadar gimik usahawan kosmetik terkenal Datuk Aliff Syukri berkata dia telah memasang impian untuk bergelar wakil rakyat sejak lama dahulu dan bukanlah angan angan kosong semata ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementAliff 35 perkara tersebu...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru