Rakyat Perlu Nyatakan Bantahan Jika Seminggu Harga Barang Tidak Turun


 









Gabungan Bertindak Memorandum Rakyat Malaysia (GBMRM) yang mewakili 100 NGO hari ini mendesak kerajaan BN agar mengawal segera harga barang keperluan di pasaran.

Pengerusi GBMRM, Mustapha Mansor Amer Mohd Isa berkata, alasan harga sayur sayuran naik sebagaimana dinyatakan oleh Timbalan Menteri baru baru ini tidak diyakini rakyat kerana beliau menyalahkan faktor hujan.
"Ada alasan dari Timbalan Menteri, dia kata akibat dari hujan, musim hujan. Kita patut tanya di waktu Pakatan Harapan (PH) perintah dulu tak ada hujankah?
"Kalau tak ada hujan, boleh la guna alasan hujan," katanya sinis dalam sidang media NGO berkenaan di Kuala Lumpur, hari ini.
Menurut Mustapha lagi, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) didapati tidak serius melaksanakan tanggungjawab sebagaimana pada era pemerintahan PH yang menyaksikan harga barang lebih murah dan terkawal.
"Saya imbau ketika YB Saifudin Nasution (jadi Menteri), dia gunakan seluruh kekuatan jentera kementerian untuk memastikan barangan utama tidak mudah dinaikkan.
"Kita dapat menikmati harga ayam RM5 - RM6 sekilo. Sekarang sudah RM10, mungkin ada tempat lebih lagi. Telur pun sama. Minyak masak 5kg RM35. Dari harga belasan ringgit jadi RM35. Ini tidak masuk akal.
"Sebab itu saya menyeru rakyat yang juga pengguna di seluruh Malaysia, jangan tempatkan diri anda dalam parti A atau parti B. Kita terkesan secara langsung dengan kenaikan barang ini.
"Oleh itu, kalau dalam seminggu barang tak turun, kita menyeru supaya seluruh rakyat buat bantahan. Kalau kerajaan tak mampu turun harga, rakyat mesti secara kolektif bertindak memastikan harga diturunkan. Tak ada jalan lain," katanya.
Dalam sidang media sama, Setiausaha Otai Reformis 1998, Razak Ismail berkata, kerajaan BN kini seolah-olah telah hilang kawalan dalam isu harga barang.
Malah menurutnya kos untuk mengerjakan haji pun telah meningkat mendadak.
"Terkini kita dengar nak mengerjakan haji dan umrah juga sampai RM30,000. Bayangkan. Ini pencapaian 100 hari Perdana Menteri Ismail Sabri. Kita ucapkan terima kasih.
"Macam kerajaan tak ada kawalan (ketika ini), tak tau apa benda," katanya.
Oleh itu, beliau mencadangkan agar rakyat melakukan flashmob membantah kenaikan harga barang.
Bagi NGO Otai, kata Razak, mereka akan menganjurkan flashmob untuk menyedarkan kerajaan akan tanggungjawab mereka.
"Kerajaan yang stabil adalah yang boleh mengawal harga barang kerana rakyat waktu ini terkesan, menganggur dan sebagainya. Jadi kita NGO, Otai dan juga GBMRM ini akan terus lipat ganda tekanan, mengerakkan dan menyatakan bantahan mengenai barang naik.
"Dua tiga hari lepas kita nampak rakan Amanah mulakan flashmob di beberapa lokasi. Kita akan juga mula menggerakkan NGO lain agar kerajaan melihat keluhan rakyat.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/rakyat-perlu-nyatakan-bantahan-jika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantahan Flashmob Jika Harga Barang Tak Turun Dalam Seminggu

Bantahan Flashmob Jika Harga Barang Tak Turun Dalam Seminggu

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 170 hits
Gabungan Bertindak Memorandum Rakyat Malaysia yang mewakili 100 NGO hari ini mendesak kerajaan BN agar mengawal segera harga barang keperluan di pasaran Pengerusi GBMRM Mustapha Mansor Amer Mohd Isa berkata alasan harga sayur sayuran naik s...
Jeritan Rakyat Kenaikan Harga Barang Apa Solusinya

Jeritan Rakyat Kenaikan Harga Barang Apa Solusinya

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 194 hits
USTAZ MUHAMMAD FAUZI YUSOFF RATA rata orang bercakap mengenai kenaikan harga barangan menggila gila Ada 100 peratus kenaikannya dan ada pula barangan yang naik sampai 200 peratus Sudah tidak terkawal segala barang yang dalam kawalan Orang y...
Politikopi Harga Barang Tak Akan Turun

Politikopi Harga Barang Tak Akan Turun

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 167 hits
Politikopi HARGA BARANG TAK AKAN TURUN bersama panelis DATIN PADUKA DR FATIMAH MOHAMED ARSHAD Ketua Kluster Pertanian Sekuriti Makanan Akademi Profesor Malaysia AKHRAMSYAH MU SANUSI Ketua Biro Penyelidikan Pejuang Kemudi LIYANA MARZUKI Tari...
Flashmob Amk Johor Tuntut Harga Barang Turun

Flashmob Amk Johor Tuntut Harga Barang Turun

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 166 hits
Angkatan Muda KEADILAN Johor menuntut kerajaan BN bertindak lebih agreasif dan segera dalam menurunkan harga barang Menurut Ketua AMK Johor R Yuneswaran kerajaan BN hanya pandai memberi seribu satu alasan namun realitinya harga barang tidak...
Dikemaskini Harga Barang Naik Gamatkan Dewan Rakyat

Dikemaskini Harga Barang Naik Gamatkan Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 179 hits
BERITA SEMASA 30 NOVEMBER 2021 Sesi Dewan Rakyat hari ini riuh ketika sesi soal jawab mengenai kenaikan harga barang Muzik www bensound com
Jangan Hanya Salahkan Peniaga Naik Harga Barang Lim Guan Eng Tegur K

Jangan Hanya Salahkan Peniaga Naik Harga Barang Lim Guan Eng Tegur K

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 206 hits
Ahli parlimen Bagan Lim Guan Eng tidak bersetuju dengan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Alexander Nanta Linggi yang memberi amaran kepada peniaga peniaga sekiranya menaikkan harga barang lebih awal menjelang perayaan...
Harga Barang Naik Anwar Kata Kerajaan Ismail Sabri Gagal

Harga Barang Naik Anwar Kata Kerajaan Ismail Sabri Gagal

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 293 hits
December 1 2021 Kerajaan dilihat gagal menguruskan kemelut kenaikan harga barang apabila tidak mengemukakan sebarang tindakan drastik untuk mengatasi isu berkenaan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata agensi kerajaan yang sepa...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Masih Beraya

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters